الگوریتم پنگوئن چیست؟+ تاثیر Penguin algorithm بر سئو

الگوریتم پنگوئن چیست؟+ تاثیر Penguin algorithm بر سئو

 الگوریتم پنگوئن یکی از الگوریتم‌های گوگل است که با موضعی بسیار قوی با سایت‌هایی مبارزه می‌کند که از شیوه‌های ساخت لینک مصنوعی استفاده می‌کنند. آشنایی با الگوریتم پنگوئن و روش‌هایی که برای جریمه سایت‌ها استفاده می‌کند، برای مدیران سایت‌ها و مختصصان سئو ضروری است. در ادامه این مقاله با تسمینو همراه باشید تا با الگوریتم پنگوئن گوگل و تاثیر آن بر سئو سایت و روش‌‌های رفع شدن جریمه توسط الگوریتم پنگوئن گوگل آشنا شوید. پس از رعایت نکات این مقاله برای همیشه از دردسرهای درگیر شدن با این الگوریتم پرماجرا […]

2 سال 6 10 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

الگوریتم پنگوئن چیست؟ معرفی Penguin Algorithm
هدف الگوریتم پنگوئن چیست؟
محرک الگوریتم پنگوئن چیست؟
چگونه می‌توانیم متوجه جریمه الگوریتم پنگوئن شویم؟
روش‌های رفع جریمه الگوریتم پنگوئن چیست؟
ارتباط الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن چیست؟
علت اهمیت الگوریتم پنگوئن چیست؟
مشاهده بیشتر

 الگوریتم پنگوئن یکی از الگوریتم‌های گوگل است که با موضعی بسیار قوی با سایت‌هایی مبارزه می‌کند که از شیوه‌های ساخت لینک مصنوعی استفاده می‌کنند. آشنایی با الگوریتم پنگوئن و روش‌هایی که برای جریمه سایت‌ها استفاده می‌کند، برای مدیران سایت‌ها و مختصصان سئو ضروری است. در ادامه این مقاله با تسمینو همراه باشید تا با الگوریتم پنگوئن گوگل و تاثیر آن بر سئو سایت و روش‌‌های رفع شدن جریمه توسط الگوریتم پنگوئن گوگل آشنا شوید. پس از رعایت نکات این مقاله برای همیشه از دردسرهای درگیر شدن با این الگوریتم پرماجرا در امان خواهید بود.

الگوریتم پنگوئن چیست؟ معرفی Penguin Algorithm

الگوریتم پنگوئن گوگل یا Google Penguin Algorithm در سال 2012، به طور رسمی معرفی شد. این الگوریتم به طور خاص لینک‌های اسپم و شیوههای لینک بیلدینگ کلاه سیاه را هدف قرار می‌داد. الگوریتم پنگوئن در ابتدا “الگوریتم وب اسپم” نام داشت اما بعداً در توییتی از مت کاتس که در آن زمان رئیس تیم وب اسپم گوگل بود، به‌عنوان به‌روزرسانی “الگوریتم پنگوئن” (رسما) معرفی شد. در حال حاضر هیچ اطلاعات رسمی در مورد اینکه این نام از کجا آمده است وجود ندارد. نام الگوریتم پاندا از نام یکی از مهندسان کلیدی توسعه‌دهنده آن گرفته شده، به احتمال زیاد نام پنگوئن از منبع مشابهی سرچشمه گرفته است.

Penguin algorithm-الگوریتم پنگوئن

هدف الگوریتم پنگوئن چیست؟

قبل از الگوریتم پنگوئن، تعداد بک‌لینک‌ها نقش مهمی در تعیین امتیاز صفحه وب هنگام خزیدن، ایندکس کردن و تحلیل سایت توسط گوگل داشت. این بدان معناست که وقتی نوبت به رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها بر اساس این معیار برای صفحات نتایج جستجو می‌رسید، برخی از وب ‌سایت‌های کم‌کیفیت در جایگاه‌های برجسته‌تری نسبت به آنچه باید در نتایج جستجوی ارگانیک ظاهر می‌شدند.

پنگوئن، پاسخ گوگل به روش دستکاری نتایج جستجو (و رتبه بندی) از طریق تکنیکهای ساخت لینک کلاه سیاه بود. هدف این الگوریتم به دست آوردن کنترل بیشتر و کاهش اثربخشی تکنیک‌های ساخت لینک توسط سایت‌های ضعیف اعلام شده است. این الگوریتم در نهایت منجر به حذف سایت از نتایج جستجو می‌شود. چیزی که برای یک متخصص سئو مانند یک کابوس است.

محرک الگوریتم پنگوئن چیست؟

پنگوئن دو معیار خاص برای هدف قرار دادن سایت‌ها دارد: لینک سازی اسپم و استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی.

کسب یا خرید بک لینک از وب‌سایت‌های نامرتبط یا بی‌کیفیت، تصویری مصنوعی از محبوبیت و مرتبط بودن را ایجاد می‌کند و به نوعی تلاش برای دستکاری گوگل جهت کسب رتبه‌های بالا محسوب می‌شود. پر کردن یک صفحه وب با تعداد زیادی از کلمات کلیدی یا تکرار زیاد یک کلمه کلیدی نیز به عنوان تلاش برای دستکاری رتبه از طریق عبارات پر جستجو شناخته می‌شود. 

در مجموع می‌توان گفت که پنگوئن برای رفع یک ضعف شدید در سیستم گوگل ایجاد شد. ضعفی که باعث میشد الگوریتم آن‌ها توسط تعداد زیادی لینک کم‌کیفیت، لینک سازی Pbn و کیورد استافینگ فریب بخورد. 

چگونه می‌توانیم متوجه جریمه الگوریتم پنگوئن شویم؟

ابتدا باید بدانیم که بین جریمه توسط الگوریتم پنگوئن و جریمه‌ دستی برای لینک سازی غیرطبیعی تفاوت وجود دارد. به طور خلاصه، پنگوئن یک فیلتر ایندکس گوگل است که برای همه وب‌سایت‌ها قابل اعمال است، در حالی که یک جریمه دستی برای یک وب‌سایت خاص است که گوگل آن را به عنوان اسپم تشخیص داده است. این جریمه‌های دستی ممکن است نتیجه گزارش یک وب‌سایت مشخص توسط کاربران گوگل به عنوان اسپم باشند و همچنین حدس زده می‌شود که گوگل ممکن است به صورت دستی برخی از صنایع (مانند شرکت‌های وام‌های روز پرداخت) را بیشتر از سایرین (مانند نانوایی‌های کیک کوچک) نظارت کند. 

سعی کنید همیشه با استفاده از ابزارهای تحلیل سایت مثل گوگل آنالتیکس و سرچ کنسول ترافیک سایت خود را زیر نظر داشته باشید. کاهش رتبه یا ترافیک سایت شما در صورتی که در تاریخ هم‌زمان با به‌روز‌رسانی پنگوئن رخ داده باشد، ممکن است به این معنا باشد که تحت تأثیر فیلتر این الگوریتم قرار گرفته‌اید. ابتدا مطمئن شوید که نوسانات ترافیکی شما ناشی از پدیده‌های فصلی مناسبتی نیست. سپس به دقت ارزیابی کنید که آیا بهینه‌سازی کلمه کلیدی یا شیوه‌های لینک سازی شما توسط گوگل، اسپم تلقی می‌شود و سایت شما را در برابر به‌روزرسانی الگوریتمی مثل پنگوئن آسیب‌پذیر می‌کند یا خیر. 

الگوریتم پنگوئن

روش‌های رفع جریمه الگوریتم پنگوئن چیست؟

برخلاف جریمه لینک دستی، که باید پس از اصلاح لینک سازی، درخواست بازنگری را برای گوگل ارسال کنید، امکان ارسال چنین درخواستی برای لغو جریمه پنگوئن وجود ندارد. در عوض، اقداماتی که برای رفع مشکلات موجود انجام می‌دهید، معمولا دفعه بعدی که Googlebot برای خزیدن به سراغ سایت شما می‌آید، منجر به بخشودگی شما خواهد شد. مراحل بازیابی که باید انجام دهید عبارت‌اند از:

  • هرگونه لینک غیرطبیعی که بر روی آن کنترل دارید را حذف کنید. از جمله لینک‌هایی که خودتان ایجاد کرده‌اید یا با خرید لینک در وب‌سایتهای کم کیفیت شخص ثالث قرار داده‌اید.
  • لینک‌ سازی داخلی و لینک سازی خارجی را به صورت اصولی انجام دهید.
  • بک لینک‌های اسپمی که توسط رقبا برای کاهش رتبه و سئو منفی شما ایجاد شده‌اند را گزارش کنید. پس باید گوش به زنگ باشید و همواره لینک‌های دریافتی سایتتان از وب‌ سایت‌های دیگر را بررسی کنید. برای این‌کار از ابزارهای زیر کمک بگیرید.
  • Search Console
  •  SEMRush
  • Ahrefs
  • Open Link Profiler
  • در ابزار سرچ کنسول، بخشی به نام Disavow tools وجود دارد که می‌توانید از طریق آن، به گوگل درخواست دهید که تاثیرات یک‌سری از لینک‌ها را از سایت شما بردارد.
  • در محتوای وب‌سایت خود بازنگری کنید. مطمئن شوید که از کلمات کلیدی به طور طبیعی استفاده کرده‌اید و آن‌ها را برای گوگل زدن ربات‌های خزنده استفاده نمی‌کنید. همچنین کلمات کلیدی تکراری یا بی‌معنی در صفحاتی که هیچ رابطه‌ای بین موضوع و کلمات کلیدی مورد استفاده وجود ندارد، باید اصلاح شوند.
  • خرید رپورتاژ آگهی و بک لینک از سایت‌های باکیفیت و مرتبط را در اولویت قرار دهید. در وب فارسی، مخصوصا حوزه‌هایی که رقابت سئو سایت بالا است، بدون خرید بک لینک و رپورتاژ نمی‌توان به رتبه‌های خوب موتور‌ جست‌وجو رسید و این یک حقیقت است. اما پیش از این کار باید اقدامات سئو داخلی و سئو خارجی را درست و اصولی انجام داده و سپس اقدام به خرید بک لینک و انتشار رپورتاژ کنید.

 

الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن گوگل، برای جلوگیری از تولید محتوای اسپم ایجاد شدند.

 

ارتباط الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن چیست؟

گوگل از پنگوئن و پاندا استفاده کرده است تا به نقطه‌ای برسد که مدیران وب‌سایت‌ها و سئوکاران بر علایق کاربران تمرکز کنند. بنابراین دیگر سئو صرفاً برای موتورهای جستجو انجام نمی‌شود. اپراتورهای وب سایت در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری برای ایجاد محتوای با کیفیت بالا و وب‌سایت‌های فنی بدون عیب و نقص انگیزه دارند. اقدامات کوتاه مدت سئو و تکنیک‌های سئو کلاه سیاه نیز روز به روز کمتر و کم‌تاثیرتر می‌شوند.

علت اهمیت الگوریتم پنگوئن چیست؟

ما در این مقاله به شما گفتیم که الگوریتم پنگوئن چیست و چه تاثیری بر سئو دارد. این الگوریتم عمدتاً با هدف مبارزه با لینک سازی اسپم و روش‌های سئو کلاه سیاه برای بهینه‌سازی نتایج جستجو، ایجاد شد. سایت‌هایی که مورد جریمه الگوریتم پنگوئن قرار بگیرند، در نهایت پنالتی شده و از نتایج جستجوی گوگل حذف می‌شوند. این برای یک کسب و کار اینترنتی جریمه‌ای بسیار سنگین است و ممکن است حتی موجب از بین رفتن آن شود. البته راهکارهایی برای جلب اعتماد مجدد گوگل وجود دارد اما بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند. اگر سایت‌تان توسط پنگوئن جریمه شد، نباید توقع برگشت یک‌شبه نتایج و بهبود اوضاع را داشته باشید. پیشنهاد ما به شما این‌است که فرایند Disavow و ایجاد لینک‌‌های باکیفیت جدید را طی چند روز و با‌فاصله، جهت طبیعی بودن فرایند کار، انجام دهید. سپس منتظر بخشیده شدن توسط گوگل بمانید و هیچ‌گاه از تکنیک‌های کلاه سیاه استفاده نکنید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/14

از وقتی الگوریتم پنگوئن اومده کار لینک سازی سخت شده،خدا رو شکر Disavow tools وجود داره اگر نبود رقبا هر سایت به طرف مقابل خودشون رحم نمیکردن :)))
محتوا جامعی مثل همین مورد داخل بلاگ دارید؟ در مورد disavow که یک مروری بکنیم.

    2022/08/17

    سلام جناب مرادی منش
    شما میتوانید با کلیک روی عبارت آموزش Disavow به جزئیات بیشتری از آن دست پیدا کنید.

2021/12/18

سلام وقت عالی بخیر
من قبل از این که محتوا که آماده کردید رو بخونم فکر میکردم، دیگه این الگوریتم پنگوئن مگه چی داره که بخوام مطالعه کنم؟
اما یک نکته که من اطلاع نداشتم اینه که الگوریتم پنگوئن روی On Page هم تاثیر داره من فکر میکردم فقط روی Off Page تاثیر داره.
بعضی موقع یک سری نکته های ریز رو جا میزاریم،خوندن بعضی چیزایی که میدونیم ضرری نداره.

ممنون تسمینو بابت محتوا با کیفیت و مفیدت
خسته نباشید

2022/01/03

درود وقت بخیر
یکی بدی های این الگوریتم پنگوئن گوگل، اینه رقبا میتونن بهت ضربه بزنن،این که برات لینک اسپم بسازن:( کاش اینم یک جوری فیکس کنه.

2022/01/17

من از وقتی در مورد الگوریتم پنگوئن گوگل خوندم،خیلی حساس شدم روی Off page و On Page سایت خودم شانس که نداریم یهو دیدی جریمه شدیم
مواظب باشید گایز <3

2022/04/27

پنگوئن گوگل، دشمن سرسخت سایت‌هایی که از سئو کلاه سیاه استفاده کردن.
عالیه این الگوریتم.