الگوریتم پاندا چیست؟ [از خشم پاندای گوگل، در امان باشید!]

الگوریتم پاندا چیست؟ [از خشم پاندای گوگل، در امان باشید!]

الگوریتم پاندا (Panda algorithm) یکی از الگوریتم‌ های گوگل است که محتواهای موجود در سراسر وب را با دقت بررسی می‌کند. با این حال، الگوریتم پاندا پیچیدگی‌های بسیاری دارد و برای اینکه بتوانید در نتایج جستجوی گوگل رتبه خوبی کسب کنید، باید با این الگوریتم به خوبی آشنایی داشته باشید. این الگوریتم قدرتمند در صورتی که شما را به عنوان متخلف شناسایی کند، جریمه می‌شوید و برای اینکه بتوانید دوباره خودتان را به گوگل اثبات کنید، باید تلاش‌های بسیاری انجام دهید. در ادامه با معرفی کامل الگوریتم پاندا، تاثیرات آن […]

2 سال 7 16 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

الگوریتم پاندا چیست؟ معرفی کامل Panda algorithm
علت نام‌گذاری الگوریتم پاندا چیست؟
روش شناسایی محتوای باکیفیت توسط الگوریتم پاندا چیست؟
ارتباط الگوریتم EAT و الگوریتم پاندا چیست؟
پاندای کونگ فو کار گوگل، کدام دسته از سایت‌ها را ضربه فنی‌ می‌کند؟
چگونه بفهمیم یک سایت توسط الگوریتم پاندا جریمه شده است؟
برای رفع جریمه الگوریتم پاندا چه اقداماتی انجام دهیم؟
۲ افسانه دروغ در مورد الگوریتم پاندا گوگل
چگونه پاندای گوگل را خوشحال کنیم؟
مشاهده بیشتر

الگوریتم پاندا (Panda algorithm) یکی از الگوریتم‌ های گوگل است که محتواهای موجود در سراسر وب را با دقت بررسی می‌کند. با این حال، الگوریتم پاندا پیچیدگی‌های بسیاری دارد و برای اینکه بتوانید در نتایج جستجوی گوگل رتبه خوبی کسب کنید، باید با این الگوریتم به خوبی آشنایی داشته باشید. این الگوریتم قدرتمند در صورتی که شما را به عنوان متخلف شناسایی کند، جریمه می‌شوید و برای اینکه بتوانید دوباره خودتان را به گوگل اثبات کنید، باید تلاش‌های بسیاری انجام دهید. در ادامه با معرفی کامل الگوریتم پاندا، تاثیرات آن بر سئو و روش رفع جریمه گوگل پاندا با تسمینو همراه باشید.

الگوریتم پاندا چیست؟ معرفی کامل Panda algorithm

هدف اصلی گوگل از راه‌اندازی الگوریتم پاندا، مبارزه با محتوای بی‌کیفیت اعلام شده است. در سال 2011، گوگل در تلاش بود تا راه‌حلی برای مشکل مزارع محتوا بیابد. اگر با این اصطلاح آشنا نیستید؛ «مزرعه محتوا» وب‌سایتی بود که به نویسندگان فریلنسر (معمولاً افراد ضعیف) پول پرداخت می‌کرد تا هرچه سریع‌تر محتوا منتشر کنند. تنها هدف این شرکت‌ها کسب رتبه بسیار خوب در نتایج جستجوی گوگل برای کلمات کلیدی پربازدید بود. کیفیت مقالات مزارع محتوا معمولاً پایین بود. گرفتن رتبه‌‌بندی‌های بالا توسط این مزارع محتوا منجر به روان شدن ترافیک بالایی از کاربران به این وب‌سایت‌ها می‌شد. به این ترتیب، آن‌ها از طریق تبلیغات نمایشی از این ترافیک به درآمد بالایی رسیده بودند (از قضا، بسیاری از آن سایتها از Google AdSense استفاده می‌کردند). در 24 فوریه 2011، گوگل دنیای مزارع محتوا و کل صنعت سئو را تکان داد. این شرکت اکنون راهی برای جستجوی سیگنالهایی داشت که سایت‌های با کیفیت بالا را از سایت‌های با کیفیت پایین متمایز می‌کرد.

علت نام‌گذاری الگوریتم پاندا چیست؟

آمیت سینگال، رئیس جستجوی گوگل، در یک مصاحبه فاش کرد که نام پاندا از کجا آمده است. نام پاندا از نام Navneet Panda یکی از مهندسان ارشد گوگل گرفته شده، فردی کلیدی که توانست به پیشرفت بزرگی در توسعه این الگوریتم دست یابد. الگوریتم پاندا در گذشته با نام کشاورز (Farmer) شناخته می‌شد. بنابراین اگر نام کشاورز را در آپدیت‌های قدیمی پاندا می‌بینید، به همین دلیل است.

روش شناسایی محتوای باکیفیت توسط الگوریتم پاندا چیست؟

گوگل در مورد چگونگی ارزیابی اینکه آیا محتوای یک سایت باکیفیت است یا خیر، لیستی از 23 سوال را منتشر کرد تا به سایت‌هایی که پاندا بر رتبه‌بندی آن‌ها تاثیر منفی گذاشته، کمک کند.

  • آیا به اطلاعات ارائه شده در این مقاله اعتماد دارید؟
  • آیا این مقاله توسط متخصص یا علاقه‌مندی نوشته شده است که موضوع را به خوبی می‌داند، یا ماهیت آن سطحی‌تر است؟
  • آیا سایت دارای مقالات تکراری، هم‌پوشانی یا اضافی با موضوعات مشابه یا مشابه با تغییرات کمی متفاوت از کلمات کلیدی است؟
  • آیا با دادن اطلاعات کارت اعتباری خود به این سایت مشکلی ندارید؟
  • آیا این مقاله دارای اشتباهات املایی یا نگارشی است؟
  • آیا موضوعات و محتوا برای خوانندگان واقعی سایت تهیه شده یا اینکه سایت با تلاش برای حدس زدن اینکه چه چیزی ممکن است در موتورهای جستجو رتبه خوبی کسب کند، محتوا تولید می‌کند؟
  • آیا مقاله شما محتوا یا اطلاعات اصلی، گزارش اصلی، تحقیق اصلی یا تحلیل اصلی را ارائه می‌دهد؟
  • آیا صفحه در مقایسه با سایر صفحات در نتایج جستجو ارزش قابل توجهی ارائه می‌دهد؟
  • چقدر کنترل کیفیت روی محتوا انجام می‌شود؟
  • آیا مقاله بی‌طرفانه نوشته شده و هر دو جنبه یک داستان را توصیف می‌کند؟
  • آیا سایت، مرجع معتبری در مورد موضوع خود است؟
  • آیا محتوا توسط تعداد زیادی از نویسندگان تولید یا برون سپاری می‌شود، یا در شبکه بزرگی از سایت‌ها (شبکه PBN) پخش می‌شود، به‌طوری که صفحات یا سایت‌های جداگانه مورد توجه یا مراقبت قرار نگیرند؟
  • آیا مقاله به خوبی ویرایش شده است یا به نظر می‌رسد شلخته یا عجولانه تولید شده است؟
  • برای یک پرسش مرتبط با سلامت، آیا به اطلاعات این سایت اعتماد دارید؟
  • آیا این سایت را به عنوان یک منبع معتبر در صورت ذکر نام می‌شناسید؟
  • آیا این مقاله توضیح کامل یا جامعی از موضوع ارائه می‌دهد؟
  • آیا این مقاله حاوی تجزیه و تحلیل روشن‌گرانه یا اطلاعات جالبی است؟
  • آیا این همان صفحه‌ای است که می‌خواهید ذخیره کنید، با یک دوست به اشتراک بگذارید، یا به کسی توصیه کنید؟
  • آیا این مقاله دارای مقدار بیش از حد تبلیغاتی است که حواس را از محتوای اصلی منحرف می‌کند یا با آن تداخل دارد؟
  • آیا انتظار دارید این مقاله را در یک مجله چاپی، دایره‌المعارف یا کتاب ببینید؟
  • آیا مقالات کوتاه، غیر اساسی، یا فاقد جزئیات مفید هستند؟
  • آیا صفحات با دقت و توجه زیاد به جزئیات در مقابل توجه کمتر به جزئیات تولید می‌شوند؟
  • آیا کاربران با دیدن صفحات این سایت شکایت می‌کنند؟

الگوریتم پاندای گوگل، محتوای سایت را بررسی می‌کند.

ارتباط الگوریتم EAT و الگوریتم پاندا چیست؟

در سال 2014 گوگل اصول الگوریتم E-A-T را در دستورالعمل‌های کیفیت جستجوی خود معرفی کرد. E-A-T به مفهوم تخصص، اقتدار و اعتماد است. همان‌طور که در دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت گفته شد، گوگل همیشه می‌خواهد به وب‌سایت‌هایی که محتوای باکیفیت تولید شده توسط کارشناسانی که در یک موضوع متخصص هستند، پاداش دهد. بنابراین این دو الگوریتم، هم‌پوشانی‌های زیادی دارند.

پاندای کونگ فو کار گوگل، کدام دسته از سایت‌ها را ضربه فنی‌ می‌کند؟

حالا پرسش اصلی اینجاست که الگوریتم پاندا کدام ویژگی‌ها در روند تولید محتوا را دوست ندارد و نباید سرنخی از وجود آن‌ها در سایت ما پیدا کند؟

  • محتوای نازک (Thin content) 

محتوای نازک در واقع محتوایی کوتاه و غیرمفید است که برای کاربر ارزش کمی دارد یا اصلاً ارزش ندارد. گوگل صفحاتی که منابع مرتبط بسیار کم، محتوای کوتاه یا بدون محتوا دارند را به عنوان صفحات محتوای ضعیف در نظر می‌گیرد. محتواهایی که خودکار تولید می‌شوند نیز به عنوان محتوای غیرمفید شناخته می‌شوند.

  • محتوای تکراری  

مشکل تولید محتوای تکراری نیز ممکن است در وب‌سایت شما اتفاق بیفتد، زمانی که چندین صفحه دارای متن یکسان با تغییرات کم یا بدون تغییر دارید. به عنوان مثال، یک شرکت قالیشویی ممکن است 10 صفحه ایجاد کند. در کنار آن‌ها یک صفحه دیگر برای هر کدام از شهرهایی که در آن‌ها خدمات ارائه می‌دهد نیز ایجاد کند، با محتوایی که در همه صفحات تقریباً یکسان است و فقط نام شهرها عوض شده‌اند. مثلاً «ما در اصفهان خدمات قالیشویی ارائه می‌دهیم» در یک صفحه و «ما در تهران خدمات قالیشویی ارائه می‌دهیم» و در بعدی «ما در مشهد خدمات قالیشویی ارائه می‌دهیم».

  • محتوای با کیفیت پایین 

محتواهای کم‌کیفیت، محتواهایی هستند که ارزش کمی به خوانندگان انسانی ارائه می‌دهند زیرا اطلاعات عمیقی ندارند.

  • عدم اعتبار/اعتماد  

محتوای تولید شده توسط منابعی که موثق نیستند یا تایید نشده‌اند، بدون اعتبار در نظر گرفته می‌شود. یکی از نمایندگان گوگل اظهار داشت که سایت‌هایی که قصد دارند از تأثیر پاندا جلوگیری کنند، باید به‌عنوان یک سایت تخصصی در موضوع فعالیت خود شناخته شوند تا کاربران انسانی بتوانند به‌راحتی به آن‌ها اعتماد کرده با ارائه اطلاعات کارت اعتباری خود مشکلی نداشته باشند.

  • مزارع محتوا  

مزارع محتوا شامل تعداد زیادی صفحه هستند که محتوای باکیفیت پایین ارائه می‌دهند و محتوای آن‌ها اغلب از وب‌سایت‌های دیگر جمع‌آوری می‌شوند. به عنوان مثال، یک مزرعه محتوا ممکن است وب‌سایتی باشد که تعداد زیادی از نویسندگان را با دستمزد کم به کار می‌گیرد تا مقالات کوتاهی را ایجاد کنند که طیف گسترده‌ای از کوئری‌های موتور جستجو را پوشش می‌دهند. این سایت‌ها محتوایی را تولید می‌کنند که فاقد اعتبار و ارزش برای خوانندگان است، زیرا هدف اصلی آن صرفاً به دست آوردن رتبه‌بندی موتورهای جستجو برای هر عبارت قابل تصور است.

  • محتوای تولید شده توسط کاربر با کیفیت پایین (UGC) 

نمونه‌ای از این نوع محتوای کم‌ارزش تولید شده توسط کاربر، وبلاگی است که پست‌ وبلاگ پست مهمان را منتشر می‌کند. این محتواها معمولا کوتاه، پر از اشتباهات املایی و گرامری هستند و اطلاعات معتبری ندارند.

  • نسبت بالای تبلیغات نسبت به محتوا 

در برخی صفحات سایت‌ها نسبت بالای تبلیغات پولی نسبت به محتوای اصلی احساس می‌شود و این برای کاربر آزاردهنده است. تبلیغات کلیکی مزاحم در لابه‌لای محتوای سایت که موجب آسیب رساندن به تجربه وب‌گردی کاربران اینترنت می‌شود نیز یکی دیگر از مواردی است که پاندای گوگل، اصلا به آن علاقه‌ای ندارد.

  • محتوای کم کیفیت پیرامون لینک‌های فراوان 

برخی سایت‌ها محتوای ضعیفی را در سایت‌های خود منتشر می‌کنند و در اطراف آن تعداد زیادی لینک که به برنامه‌های پولی اشاره می‌کنند، قرار می‌دهند. 

  • عدم تطابق محتوا با عبارت جستجو شده 

برخی صفحات سایت‌ها قول می‌دهند در صورت کلیک کردن روی آن‌ها در نتایج جستجو، پاسخ‌های مرتبط را ارائه دهند، اما در انجام آن ناکام هستند. به عنوان مثال، یک صفحه وب‌سایت ممکن است با عنوان “کوپن برای غذای دانشجویی” باشد، اما وقتی روی آن کلیک می‌شود، ممکن است کوپنی وجود نداشته باشد یا صفحه‌ای مملو از تبلیغات نامربوط را نشان دهد که منجر به ناامیدی کاربر شود. بنابراین کاربر به سرعت صفحه را می‌بندد. تایم آن سایت پایین (time on site) و نرخ پرش بالای کاربران (bounce rate) یا همان بانس ریت، نشان دهنده عدم تطابق محتوای تولید شده شما با نیاز کاربران‌تان است و این موضوع نیز می‌تواند موجب جریمه شدن سایت توسط الگوریتم پاندا شود.

  • کیورد استافینگ

کیورد استافینگ یا تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در مقاله، موجب کاهش خوانایی و ایجاد یک تجربه کاربری بد برای کاربر می‌شود. اگر به فکر در امان بودن از جریمه‌های سخت‌گیرانه پاندا هستید، کیورد استافینگ را فراموش کنید.

چگونه بفهمیم یک سایت توسط الگوریتم پاندا جریمه شده است؟

تشخیص مجازات‌های الگوریتمی بسیار دشوارتر از مجازات‌های دستی است که مستقیماً از طریق پیام در گوگل سرچ کنسول ارسال می‌شوند. جریمه پاندا در ابتدا منجر به افت رتبه ارگانیک می‌شود، اما این شاخص کافی نیست زیرا کاهش ترافیک می‌تواند دلایلی دیگری (فصلی، ترند و غیره) داشته باشد. مقایسه ترافیک فعلی با ترافیک سال قبل می‌تواند به شما در رد دلایل دیگر کمک کند.

هنگامی که مطمئن شدید کاهش ترافیک به دلیل یک عامل خارجی نیست، باید مشخص کنید که کدام صفحات سایت تحت تاثیر افت ترافیک قرار گرفته‌اند. می توانید این کار را با استفاده از کنسول جستجو یا سایر ابزارهای ردیابی موقعیت مانند See U Rank انجام دهید. اگر کاهش ترافیک مداوم باشد و اگر موقعیت‌ها بالا نرود، به احتمال زیاد وب‌سایت یک جریمه الگوریتمی دریافت کرده است.

جریمه پاندا می تواند بسیار شدید باشد، به خصوص اگر به دلیل محتوای تکراری اتفاق بیفتد. اما اگر به اندازه کافی سریع عکس‌العمل نشان دهید و اگر وب‌سایت‌تان سرعت خزیدن خوبی داشته‌باشد، باید به سرعت به جایگاه قبلی بازگردد.

برای رفع جریمه الگوریتم پاندا چه اقداماتی انجام دهیم؟

بازیابی پس از جریمه پاندا بسیار دشوار است. با این حال، با توجه به اینکه به‌روزرسانی پاندا عمدتاً به کیفیت وب‌سایت/محتوا بستگی دارد، مراحل بازیابی معمولاً به بهبود کیفیت بازمی‌گردد. اقدامات اصلاحی که در این زمینه می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

  • کنار گذاشتن شیوههای مزارع محتوا.
  • بازنگری محتوای وب سایت از لحاظ کیفیت، مفید بودن، مرتبط بودن، قابل اعتماد بودن و اعتبار.
  • بازنگری نسبت آگهی/محتوا به طوری که صفحات تحت سلطه تبلیغات یا لینک‌های وابسته نباشند.
  • حصول اطمینان از اینکه محتوای یک صفحه معین، مطابق با درخواست کاربر است.
  • حذف یا بازنگری محتوای تکراری.
  • بررسی و ویرایش دقیق محتوای تولید شده توسط کاربر و اطمینان از اصلی بودن، بدون خطا بودن و مفید بودن آن برای خوانندگان.
  • جلوگیری از ایندکس محتوای تکراری یا تقریباً تکراری داخل وب‌سایت یا سایر عناصر مشکل‌ساز با استفاده از دستور Robots noindex ,nofollow یا ابزار Remove URLs در گوگل سرچ کنسول.

با افزایش کیفیت محتوای سایت، می‌توان از جریمه شدن توسط الگوریتم گوگل پاندا جلوگیری کرد.

۲ افسانه دروغ در مورد الگوریتم پاندا گوگل

در ادامه، با ۲ تفکر اشتباه رایج پیرامون الگوریتم پاندای گوگل که بین متخصصین سئو، باب شده است و افراد زیادی آن‌ها را باور کرده‌اند، آشنا می‌شویم.

الگوریتم پاندا، همه محتواهای کوتاه را جریمه می‌کند

این یک تصور غلط است که هر محتوای کوتاهی، از نظر الگوریتم پاندا مضر است. الگوریتم پاندا به خوبی مفهوم نیاز کاربران را درک‌ می‌کند و تنها در مواقعی که نیاز کاربر محتوای طولانی بوده است‌ و وب‌سایت‌، محتوای کوتاه بی‌ارزش تولید کرده‌باشد، سایت مورد نظر را جریمه می‌کند.

الگوریتم پاندا از محتوای  ugc متنفر است

محتوای ugc، محتوایی است ‌که توسط کاربران سایت، به صورت خودکار، تولید می‌شود. این سبک تولید محتوا توسط کاربر نیز در صورتی که با هدف و کیفیت بالا باشد، می‌تواند حتی نظر مثبت الگوریتم‌های گوگل به سایت را نیز جلب کند.

چگونه پاندای گوگل را خوشحال کنیم؟

ما در این مقاله از تسمینو به شما گفتیم که الگوریتم پاندا چیست، تاثیرات آن بر سئو را بررسی کردیم و روش‌های رفع جریمه پاندا را به شما توضیح دادیم. Google panda algorithm یک الگوریتم نسبتاً خشن است که می‌تواند کل وب سایت را جریمه کند. با این حال، وب‌سایت‌هایی که کیفیت و محتوای منحصر به فرد را در اولویت قرار می‌دهند، نیازی به ترسیدن از الگوریتم پاندا ندارند. این الگوریتم حتی می‌تواند با جریمه رقبای شما که سعی می‌کنند از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه برای کسب رتبه استفاده کنند، به یک متحد واقعی شما تبدیل شود. برای خوشحال کردن پاندا، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به جای تولید محتوای بی‌کیفیت، به محتوای انحصاری جدید فکر کنید و تکنیک‌های گفته شده در این مقاله را پیاده‌سازی کنید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/10/25

ممنون از مقاله خیلی خوبتون
بنظرتون الگوریتم پاندا توی وب فارسی خوب کار میکنه ؟

2021/12/14

الگوریتم پاندا در اصل باید اسمش الگوریتم خرس میشد،چون واقعا این خشم و اعصبانیت یا بهتر بگم rage mood این الگوریتم ، به پاندا نمیخوره، تارگتی که روی محتوای ugc زده واقعا حرفی برای گفتن نمیزاره،بدیش اینه که هیچ اخطاری نمیده ! 🙁

و در آخر ممنون بابت محتوا خوبتون .

2021/12/16

درود وقت بخیر
کل محتوا که عالی بود به کنار،اصلا حرفی براش نمیمونه.
فقط نصیحت آخر که گفتین:
” به فکر تولید محتوای با کیفیت باشید تا پاندای گوگل با سایت شما مهربان باشد ”
این جمله رو باید طلا گرفت عالی بود.
مرسی از تیم تولید محتوا تسمینو،خسته نباشید.

2022/01/03

دورد

با اومدن الگوریتم پاندا گوگل ،این سایت های اسپم دست از کله کچل ما برداشتن.
مثل قدیم دیگه اسپم نمیکنن یا کپی نمیکنن خیلییییی خوب شد.

2022/01/13

الگوریتم پاندا جریمه نمیکنه یهو بهت درس عبرت میده که کار اشتباه که کردی رو هیچ وقت فراموش نکنی.

2022/02/16

الگوریتم پاندا یکی از بهترین الگوریتم های گوگل با توجه به مطالبی که تسمینو نوشته تنها چیزی که میتونم بگم
i love panda algorithm
just him <3 :))

2022/04/27

الگوریتم پاندا خیلی خفنه
و در کل محتوا خوبی بود
موفق باشید