سئو منفی چیست؟+ راه حل مقابله با لینک سازی اسپم

سئو منفی چیست؟+ راه حل مقابله با لینک سازی اسپم

یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌های وبمستران فعال در حوزه سئو تکنیک‌‌های سئو منفی یا Negative SEO است که موجب نابودی یک شبه تمامی رتبه‌های خوب وب‌سایت در بهترین جایگاه‌های موتورهای جستجو می‌شود. امروزه سئو منفی به عنوان یکی از روش‌های به زبان خودمانی ناجوان‌مردانه برای جنگیدن در زمینه سئو و رسیدن به رتبه‌های بهتر در موتورهای جستجو شناخته شده است. گاهی اوقات رقبا به جای تمرکز بر بهبود کیفیت سئو داخلی و سئو خارجی وب‌سایت خود، با کمک تکنیک‌های مختلف دامنه سایت رقیب را با کمک روش‌‌های مختف سئو کلاه سیاه […]

2 سال 2 12 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

سئو منفی چیست؟ از حمله رقبا در امان باشید!
روش‌‌های مختلف سئو منفی (دست رقبا را زودتر بخوانید)
راه حل مقابله با لینک سازی اسپم در سئو منفی
مشاهده بیشتر

یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌های وبمستران فعال در حوزه سئو تکنیک‌‌های سئو منفی یا Negative SEO است که موجب نابودی یک شبه تمامی رتبه‌های خوب وب‌سایت در بهترین جایگاه‌های موتورهای جستجو می‌شود. امروزه سئو منفی به عنوان یکی از روش‌های به زبان خودمانی ناجوان‌مردانه برای جنگیدن در زمینه سئو و رسیدن به رتبه‌های بهتر در موتورهای جستجو شناخته شده است.

گاهی اوقات رقبا به جای تمرکز بر بهبود کیفیت سئو داخلی و سئو خارجی وب‌سایت خود، با کمک تکنیک‌های مختلف دامنه سایت رقیب را با کمک روش‌‌های مختف سئو کلاه سیاه بدنام ‌می‌کنند تا جای رقیب خود را در صفحه نتایج گوگل، بگیرند.

آشنایی با روش‌های مختلف سئو منفی و روش‌های مقابله آن برای جلوگیری از متضرر شدن از سئو منفی واجب است. در این مقاله از سایت تسمینو هر آنچه که باید از دنیای سئو منفی و راه‌‌های جلوگیری و مقابله با آن را بدانید، آورده شده است. برای تبدیل شدن به یک متخصص حرفه‌‌ای آشنا با سئو منفی و ترفندهای آن تا پایان این مطلب با ما همراه باشد.

در حقیقت به همان اندازه که باید به فکر سئو آنلاین و آفلاین وب‌سایت خود باشید، همیشه این گارد مبارزه با ضدسئو از سوی رقبایی که در واقع تقلب می‌کنند را باز نگاه داشته و باید کاملا چتر حفاظتی روی وب‌سایت خود را فعال سازید.

سئو منفی چیست؟ از حمله رقبا در امان باشید!

سئو منفی به تمامی روش‌های مختلفی اشاره دارد که رقیب شما تلاش می‌کند تکنیک‌‌های مختف روش‌های سئو کلاه سیاه را در بخش سئو خارجی برای وب‌سایت شما پیاده‌سازی کند. البته رقبا در سئو منفی به شیوه‌ای این‌ کارها را انجام می‌دهند که گوگل به خوبی اجرای تکنیک‌‎های سئو کلاه سیاه برای وب‌سایت شما را بفهمد و جریمه‌‌هایی را برای‌تان اعمال کند. در حقیقت رقبای شما (البته نه همه رقبا و آن‌هایی که برای دست‌یابی به جایگاه‌های بهتر در گوگل، تکنیک‌های ضدسئو را دستاویز قرار می‌دهد)، اقداماتی انجام می‌دهند که از سوی گوگل به عنوان سئو کلاه سیاه برای وب‌سایت شما ارزیابی شده و منجر به اسپم یا جریمه شدن وب‌سایت شما خواهد شد.

متاسفانه امروزه در وب فارسی بسیاری از سایت‌ها برای کسب رتبه‌‌های بهتر در موتورهای جستجو از سئو منفی استفاده می‌کنند و راه فراری از آن نیست و شاید یک روز وب‌سایت شما نیز به خاطر اجرای سئو منفی توسط رقبا با خطر از دست دادن رتبه‌ها مواجه شد. از این روی اهمیت زیادی دارد که در این باره اطلاعات کاملی داشته و بتوانید به موقع از آن پیشگیری کنید.

روش‌‌های مختلف سئو منفی (دست رقبا را زودتر بخوانید)

اصولا تکنیک‌های سئو منفی تنوع زیادی ندارند و شما می‌توانید با آشنایی با روش‌های رایج سئو منفی وب‌سایت‌تان را از حمله رقبا در امان نگه دارید.

  • بک لینک‌‌های انبوه بی‌کیفیت

لینک‌سازی خارجی اصولی یکی از مهم‌ترین قواعد سئو سایت برای رسیدن به رتبه‌های خوب در موتورهای جستجو است، اما اگر لینک‌سازی به شیوه صحیح اجرا نشود و تعداد زیادی بک لینک بی‌کیفیت به شکل اسپم‌وار به دامنه وب‌‎سایت تزریق شوند، افت رتبه برای وب‌سایت هدف، رقم زده خواهد شد. اگر چه راه‌حلی برای رفع این موضوع وجود دارد، اما دقت داشته باشید که اگر به موقع برای حذف این بک لینک‌‌های مضر اقدام نکنید، اثرگذاری آن‌ها روی وب‌سایت شما دراز مدت شده و پس از آن بازگشت به نقطه قبلی، به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

  • حمله هکرها

سئو منفی

امروزه امنیت کاربران زمان استفاده از خدمات وب‌سایت، برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است. تنها کافی است رقبای شما به وب‌سایت‌تان نفوذ کرده و با به خطر انداختن امنیت کاربران وب‌سایت شما، گوگل را نیز نسبت به سایت شما بد سابقه کنند!

اصولا رقبا بعد از وارد شدن به وب‌سایت از طریق هک، در زمان کوتاه، تمامی زحمات چندماهه شما برای سئو وب‌سایت‌تان را با انجام کارهایی از جمله ایجاد ریدایرکت‌هایی به سایت خودشان، لینک سازی داخلی اسپم وار، انتشار محتوای کپی داخل سایت و… بر باد می‌دهند.

راه‌کار جلوگیری از حمله هکرها به وب سایت چیست؟ (بهترین دفاع حمله است)

در این شرایط در ابتدا باید به فکر پیشگیری از نفوذ هکرها به سایت‌تان با تدابیر امنیتی بالا باشید. کارهای زیر به شما برای جلوگیری از نفوذ هکرها کمک خواهد کرد:

  1. استفاده از افزونه‌های امنیتی در وردپرس
  2. به کاربردن فرایند وارد شدن دو مرحله‌ای
  3. قرار دادن رمزهای غیر قابل حدس برای قسمت‌های مهم
  4. گرفتن بکاپ منظم از اطلاعات سایت
  5. چک کردن منظم بخش ارورهای امنیتی سرچ کنسول گوگل

نکته: بهترین راه برای مطلع شدن از هک سایت، مراجعه مستمر به سرچ کنسول است. از طریق بخش Security Issues سرچ کنسول، خیلی زود حملات هک به وب‌سایت شما را اطلاع‌رسانی خواهد کرد و به این شکل می‌توانید به موقع نسبت به آن عکس‌العمل مناسب نشان دهید. پس از رفع مشکلات به وجودآمده، حتما به خاطر داشته باشید که با استفاده از گزینه Request a Review، درخواست کراول دوباره دهید تا اگر مشکلی باقی مانده، از آن مطلع شوید. در صورتی که دیگر مشکلی گزارش نشود، اطمینان خاطر پیدا خواهیدکرد که وب‌سایت خود را پاکسازی کرده‌اید.

در صورت حمله هکرها بهترین کار چیست؟

در صورت نفوذ هکرها هرچه سریع‌تر با یک متخصص حرفه‌ای امنیت وب، مشورت کنید و پس از پاک‌سازی وب‌سایت‌تان به آخرین بکاپ از نسخه امن وب‌سایت‌تان، بازگردید.

  • کپی کردن محتوای رقبا

گاهی اوقات رقبا با قراردادن محتوای وب‌سایت شما به صورت کپی در وب‌سایت‌های قوی دیگر، محتوای یونیک سایت شما را نزد گوگل، کپی جلوه می‌دهند. در چنین شرایطی شما شانس رتبه گرفتن در موتورهای جستجو را از دست خواهید داد.

اگر دامنه سایتی که محتوای شما را کپی کرده از وب‌سایت شما قوی‌تر باشد، شانس ایندکس زودتر محتوا برای آن بیشتر خواهد بود و به همین سادگی شما نزد گوگل، کپی کار شناخته شده و الگوریتم‌ پاندا که وظیفه بررسی کپی بودن محتواهای منتشر شده در سطح وب را دارد، یک جریمه سنگین برای شما در نظر خواهدگرفت!

راه حل کپی کردن محتوا توسط رقبا!

شما نمی‌توانید دست و پای رقبایتان را ببندید تا محتوای وب‌سایت‌تان را کپی نکنند. اما می‌توانید به کمک ابزار DMCA گوگل، از کپی‌کاران محتوای وب‌سایت‌تان نزد گوگل شکایت کنید. برای این کار در ابتدا با کمک ابزار Copy scape سایت‌های کپی کار را پیدا کنید و در قدم بعدی شکایت خودتان را از این وب‌سایت‌ها نزد گوگل ببرید.

سئو منفی - Negative SEO

در ابزار copyright infringement report شما پس از احراز هویت، جزئیات محتوای اصلی و محتوای کپی را در اختیار گوگل قرار می‌دهید. اصولا پس از چند هفته در صورت صحیح بودن گزارش شما، گوگل، تاثیر منفی را برای سایت کپی‌کننده محتوا لحاظ می‌کند.

یک نکته کلیدی!

برای یافتن وب‌سایت‌هایی که محتوای شما را کپی کرده‌اند، دقت ابزارها خیلی بالا نیست و بهتر است از سرچ چند پاراگراف محتوای وب‌سایت‌تان در گوگل برای بررسی کپی شدن محتوا استفاده کنید.

  • بد نام کردن برند

سئو منفی - Negative SEO

برخی از اوقات رقبا برای بد نام کردن برند وب‌سایت رقیب خود در فضای مجازی نزد کاربران، اقدام به ایجاد اکانت‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر، اینستاگرام، لینکدین و… می‌‌کنند و سپس با انتشار محتواهای دروغین بر ضد کسب و کار شما ذهنیت منفی برای کاربران از برند شما ایجادمی‌شود.

اگر حواستان به این موضوع نباشد، به مرور زمان با افزایش حجم فعالیت‌های اکانت‌های اسپم، کاربران گوگل از وب‌سایت شما متنفر شده و حتی با دیدن شما در بهترین رتبه‌های موتورهای جستجو نیز روی آن کلیک نخواهند کرد.

اما راه حل چیست؟

برای جلوگیری از این اتفاق، باید همیشه هشیار باشید و با کمک ابزار mention.net ذکر نام برندتان را در فضای مجازی بررسی کنید تا هر زمانی که اکانتی به نام شما در شبکه‌‌های اجتماعی ایجاد شد، در صورت شناخته شدن آن به عنوان اسپم از فعالیت و رشد آن جلوگیری کنید. به علاوه لازم است که حتما همگام با وب‌سایت خود، شبکه‌های اجتماعی پویا و فعال داشته باشید که در آن‌ها برندسازی شما با موفقیت پیش‌رفته و قدرت و میدان ایجاد جو منفی را از سایرین سلب کنید.

  • کلیک و ایمپرشن فیک

ممکن است گاهی اوقات در سرچ کنسول شاهد رشد فضایی عدد کلیک و ایمپرشن روی یکی از کلمات کلیدی وب‌سایت‌تان باشید، در حالی‌که وقتی خودتان سرچ می‌کنید خبری از رتبه خیلی خوبی در موتورهای جستجو نیست و این سوال در ذهن‌تان ایجاد می‌شود این‌همه کلیک و ایمپرشن از کجاست؟

در چنین شرایطی احتمالا رقبا برای از بین بردن رتبه وب‌سایت شما در کلمات کلیدی هدف، با کمک ربات‌های مختلف برای وب‌سایت شما کلیک و ایمپرشن فیک ایجاد کرده‌اند. یکی از خط قرمزهای مهم گوگل، استفاده از این موضوع جهت فریب گوگل است و اگر رقبا این کار را برای شما انجام دهند، هر چه زودتر باید به فکر راه‌حل باشید!

چطور از شر کلیک و ایمپرشن فیک خلاص شویم؟

در ابتدا باید IP ربات‌هایی که برای وب‌سایت شما کلیک و ایمپرشن فیک ایجاد کرده‌اند را شناسایی کنید و سپس با کمک htaccess در هاست، دسترسی IP‌های مورد نظر به وب‌سایت‌تان را برای ایجاد کلیک و ایمپرشن، مسدود کنید.

اگر می‌خواید از شر کلیک‌های فیک خلاص بشید شما می‌توانید با مراجعه به محتوا بهترین هاست، به جزئیات بیشتری در این زمینه پی ببرید.

راه حل مقابله با لینک سازی اسپم در سئو منفی

نگران نباشید شما می‌توانید به سادگی از شر بک لینک‌های بی‌کیفیت ایجاد شده توسط رقبا در فرایند سئو منفی خلاص شوید، برای رسیدن به این هدف، کارهای زیر را انجام دهید:

  • قدم اول: بک لینک‌های اسپم را شناسایی کنید

در قدم اول با کمک ابزارهایی مثل moz یا ahrefs لیست بک لینک‌‌های وب‌سایت‌تان را بررسی کرده و تمامی بک لینک‌ها را از نظر کیفیت دامنه، انکر تکست و… آنالیز کنید و در صورت یافتن بک لینک‌های اسپم و بی‌کیفیت که احتمال می‌دهید ساخت آن‌ها زیر سر رقبا است، به سراغ سرچ کنسول بروید.

  • قدم دوم: از سرچ کنسول کمک بگیرید

در بخش Disavow Tool سرچ کنسول، شما می‌توانید از گوگل درخواست کنید که برخی از بک لینک‌های وب‌سایت‌تان را بدون تاثیر کند. البته در این مرحله مراقب باشید که فرایند Disavow بک لینک‌ها باید همراه لینک سازی مجدد باشد تا گوگل به سایت شما شک نکند و وضعیت بدتر نشود! اگر درباره Disavow اطلاعات کافی ندارید، می‌توانید مقاله آموزش Disavow بک لینک را مطالعه نمایید.

چطور از سئو منفی رقبا در امان بمانیم؟

امروزه در دنیای سئو تکنیک‌های سئو منفی توسط بسیاری از وبمستران برای پیشی گرفتن از رقبا در موتورهای جستجو استفاده می‌شود. اگر شما نمی‌خواهید که به علت اجرای سئو منفی رقبا بر علیه وب‌سایت‌تان از رشد در گوگل، جا بمانید باید به صورت دقیق با سئو منفی و روش‌های پیشگیری و جلوگیری از آن آشنا باشید.

در این مقاله، تمامی ترفندهای کاربردی و مهم در رابطه با سئو منفی وب سایت ذکر شد، شما می‌توانید با کمک آموزش ارائه شده به سادگی از شر روش‌های سئو منفی توسط رقبایتان در امان باشید و رشد کنید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2022/08/06

فکر کنم اول باید سئو منفی یاد بگیریم بعد بخوایم باهاش مقابله کنیم چون اونطوری درهای مخفی رو یاد گرفتیم !
در کل محتوا خوبی بود ، خسته نباشید

2022/08/17

خیلی خوبه که disavow وجود داره راحت میتونیم از شَر سئو منفی خلاص بشیم.