CTR چیست؟ و 10 نکته برای بهبود نرخ کلیک🚀

CTR چیست؟ و 10 نکته برای بهبود نرخ کلیک🚀

اینکه CTR چیست و افزایش نرخ کلیک چگونه باعث افزایش فروش سایت می‌شود، سوالی است که ذهن افراد زیادی را درگیر کرده‌است. اما برای یک وبمستر پیدا کردن راه‌حلی برای افزایش نرخ کلیک بسیار مهم است. شاید به جرات بتوان گفت که برای یک وبمستر، هیچ چیز ناامید‌کننده‌تر از این نیست که علی‌ رغم تمام تلاش‌هایی که برای بهبود سئو سایت انجام می‌دهد، همچنان موفق به افزایش نرخ کلیک نشود. در واقع نرخ کلیک یکی از مهمترین KPI هایی است که با اندازه‌گیری آن، خصوصا برای صفحات لندینگ می‌توان تا […]

3 سال 5 11 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نرخ کلیک یا  CTR چیست؟
نرخ کلیک چه تاثیری بر سئو دارد؟
رعایت چه نکاتی به افزایش CTR یا نرخ کلیک سایت شما کمک می کند؟
حالا دیگر به طور کامل می دانیم که CTR چیست؟!
مشاهده بیشتر

اینکه CTR چیست و افزایش نرخ کلیک چگونه باعث افزایش فروش سایت می‌شود، سوالی است که ذهن افراد زیادی را درگیر کرده‌است. اما برای یک وبمستر پیدا کردن راه‌حلی برای افزایش نرخ کلیک بسیار مهم است. شاید به جرات بتوان گفت که برای یک وبمستر، هیچ چیز ناامید‌کننده‌تر از این نیست که علی‌ رغم تمام تلاش‌هایی که برای بهبود سئو سایت انجام می‌دهد، همچنان موفق به افزایش نرخ کلیک نشود.

در واقع نرخ کلیک یکی از مهمترین KPI هایی است که با اندازه‌گیری آن، خصوصا برای صفحات لندینگ می‌توان تا حد زیادی متوجه درستی یا نادرستی استراتژی‌های سئو شد. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با نرخ کلیک و استراتژی‌های مناسب برای افزایش آن آشنا کنیم.

نرخ کلیک یا  CTR چیست؟

CTR یا نرخ کلیک، تعداد دفعاتی است که افراد روی یک لینک کلیک می‌کنند. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم CTR یکی از شاخص‌های اصلی عملکرد (KPI) به حساب می‌آید و معمولاً برای تعیین موفقیت کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ مثل کمپین ایمیل مارکتینگ یا گوگل ادز استفاده می‌شود.

اما لازم است بدانید که مسئله‌‌ی مهم‌تر از نرخ کلیک، نرخ تبدیل است. در واقع هدف شما از افزایش نرخ کلیک، در نهایت افزایش نرخ تبدیل است. اما نرخ تبدیل چیست؟ نرخ تبدیل می‌‌تواند دانلود یک فایل، ثبت‌نام در خبرنامه یا کلیک روی یک گزینه خاص در صفحه باشد که هدف مدنظر شماست. اگر تمایل دارید با شاخص‌های کلیدی عملکرد دیگر مشابه با نرخ کلیک آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله KPI چیست را حتما مطالعه کنید.

چگونه نرخ کلیک را محاسبه کنیم؟

CTR یا نرخ کلیک از تقسیم تعداد افرادی که روی یک لینک کلیک کرده‌اند، به تعداد افرادی که صرفا لینک را مشاهده کرده‌اند، به دست می‌آید. به عنوان مثال در کمپین ایمیل مارکتینگ، تعداد افراد کل، کسانی هستند که ایمیل دریافت کرده‌اند. گوگل آنالیتیکس در به دست آوردن این آمار کمک بزرگی می‌کند.

نرخ افزایش کلیک - CTR

نرخ کلیک چه تاثیری بر سئو دارد؟

یکی از عواملی که می‌تواند در تعیین جایگاه سایت شما در نتایج گوگل تاثیرگذار باشد، نرخ بازدید کاربران از سایت شما است. بنابراین افزایش نرخ کلیک یعنی به‌دست‌آوردن ارزش بیشتر در چشم گوگل. به‌همین‌‍دلیل رتبه و نرخ کلیک را می‌توان دو عامل وابسته به هم در نظر گرفت که روی یکدیگر تاثیر مستقیم دارند؛ چراکه هرچه رتبه سایت شما بهتر باشد، CTR هم بیشتر خواهد بود. بنابراین این مورد به بهبود سئو و اثرگذاری بالا سایت شما کمک می‌کند. اما برای این نوع تاثیرگذاری شما نیازمند داشتن اطلاعات درمورد مفاهیم سئو هستید که ما درمقاله آموزش مقدماتی سئو برای شما این امکان را فراهم کرده‌ایم.

رعایت چه نکاتی به افزایش CTR یا نرخ کلیک سایت شما کمک می کند؟

در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که استفاده درست از هریک از آن‌ها، تاثیر به سزایی در افزایش نرخ کلیک سایت ایفا می‌کند:

CTR - نرخ افزایش کلیک

  • از عنوان‌های جذاب و هیجان‌انگیز برای جلب نظر مخاطب استفاده کنید

تگ عنوان، یکی از مهمترین متا تگ ها در سئو داخلی سایت است. روش‌های مختلفی برای بهینه‌سازی این تگ وجود دارد که یکی از آن‌ها، ارائه پیشنهادهای جذاب از طریق کلماتی همچون رایگان، تخفیف ویژه و … است. در واقع شما با پیشنهادهای جذابی که در عنوان صفحه قرار می‌دهید، به کاربر می‌گویید که با کلیک روی لینک سایت شما، چه ارزشی دریافت خواهد کرد.

استفاده از عنوان های جذاب در CTR

  • از کلمه کلیدی هدف در URL برای بهبود CTR استفاده کنید

ساختار URL یکی از مهمترین بخش‌های سئو است که اغلب از چشم افراد دور می‌ماند. البته نظرات متفاوتی در این مورد وجود دارد؛ که آیا باید در آدرس سایت، کلمه کلیدی را به شکل فارسی به کار برد یا انگلیسی وجود دارد. انتخاب به عهده خودتان است و نمی‌توان گفت که کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد. اما به نظر می‌رسد زمانی که از کلمه کلیدی اصلی در URL استفاده می‌شود، مخاطب بهتر متوجه موضوع اصلی صفحه خواهد شد. استفاده از کلمات کلیدی هدف در url برای بهبود نرخ ctr

 

  • از کلمات کلیدی چند بخشی برای جایگاه گرفتن در نتایج استفاده کنید

همان‌طور که در مطلب بهترین کلمه کلیدی گفته شد، هدف ما شناسایی کلمات مرتبط با کسب‌وکار است. پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار اینترنتی، از طریق روش‌‌های مختلف از جمله گوگل ادز ممکن است. اما مسئله‌ای که اکثر افراد به دنبال آن هستند، افزایش ترافیک ارگانیک سایت از طریق انتخاب درست کلمات کلیدی است. یکی از روش‌های افزایش نرخ کلیک سایت، استفاده از کلمات کلیدی طولانی است. کلماتی که به موضوع جستجوی کاربر، نزدیکی بیشتری دارند.

به عنوان مثال، یک سایت گردشگری را در نظر بگیرید. فرض کنید که هدف آن، گرفتن رتبه برای مکان‌های گردشگری و تفریحی در ایتالیا است. مسلما فردی که قصد سفر به ایتالیا دارد، برای بازدید از جاهای دیدنی، کلمه ایتالیا را به تنهایی جستجو نمی‌کند. بنابراین از عنوانی برای صفحات سایت استفاده کنید که بیشترین نزدیکی را به جستجوی کاربر هدف دارند.

  • توضیحات متا را جذاب و کاربرپسند بنویسید

متا دیسکریپشن یا /panel/dashboard، یکی دیگر از مهم‌ترین موارد تاثیرگذار در افزایش نرخ کلیک سایت است. بعد از عنوان، از طریق این بخش می‌توانید اطلاعات کامل‌تری در اختیار کاربران قرار دهید تا بدانند در صفحه موردنظر دقیقا چه چیزی در انتظارشان است. اما جالب است بدانید که در ۷۰ درصد موارد، گوگل به تشخیص خود بخش توضیحات متا را تغییر داده و اصطلاحا آن را بهینه‌تر می‌کند. بنابراین در صورتی که توضیحات متا توسط خودتان تعیین نشود، موتور جستجو بخشی از متن که احتمالا کلمه کلیدی هم در آن به کار برده شده را به مخاطب نمایش می‌دهد.

توضیحات متا در افزایش نرخ CTR اهمیت بسیاری دارند

  • از استراکچر دیتا استفاده کنید

استراکچر دیتا یکی از بهترین روش‌های ممکن برای کمک به موتورهای جستجو جهت شناسایی و درک محتوای سایت شما است. با استفاده از این قطعه کدها، نحوه نمایش نتایج شما متفاوت از دیگر نتایج موجود در صفحه خواهد بود. در نتیجه توجه کاربر خیلی راحت‌تر به شما جلب می‌شود که همین مسئله منجر به افزایش نرخ کلیک خواهد شد. بهترین نمونه سایت‌هایی که از این داده‌های ساختاریافته استفاده میکنند، عبارت هستند از: توییتر، ویکی پدیا، IMDB  و …

استراکچر دیتا برای افزایش نرخ ctr سایت بسیار مهم است

  • تاثیر سئو محلی (Local SEO) را دست کم نگیرید

سئو محلی برای کسب و کارهایی که مخاطب هدفشان در یک منطقه جغرافیایی خاص هستند، بسیار ایده‌آل است. تکنیک‌هایی که در این نوع سئو به کار برده می‌شوند، نتایج نمایش داده شده به مخاطب را کمتر و صد البته هدفمندتر می‌کنند. به عنوان مثال، با استفاده از نقشه گوگل، نتایج بر اساس موقعیت مکانی و ساعت ارائه خدمات، محدود خواهد شد. با استفاده از تکنیک‌های لوکال سئو، نتایج با احتمال بیشتری در دسترس کسانی قرار می‌گیرند که برای شما ارزش‌آفرین هستند. درنتیجه لوکال سئو به شدت به افزایش نرخ کلیک و پس از آن نرخ تبدیل سایت شما کمک می‌کند.

لوکال سئو به شدت به افزایش نرخ کلیک و پس از آن نرخ تبدیل سایت شما کمک می‌کند

  • از بهینه سازی سرعت سایت غافل نشوید

آیا می‌دانستید که از نظر گوگل کلیک‌ها تا زمانی که صفحه به طور کامل برای کاربر لود نشود، به حساب نمی‌آیند؟! سرعت سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو است، خصوصا با کاربران بی‌حوصله امروزی. برای سنجش سرعت سایت می‌توانید از ابزاری مانند GTMetrix، Google PageSpeed Insights، گوگل وب‌مستر و … استفاده کنید. اما شاید برای شما این سوال ایجاد شود که گوگل وب‌مستر چیست؟ برای بهبود سرعت هم با بهینه‌سازی حجم تصاویر و حذف کدهای غیر ضروری شروع کنید!

سرعت سایت را برای بهینه سازی نرخ ctr بهینه سازی کنید

  • سایت خود را با محتوای جدید، تروتازه کنید

به جای استفاده از محتواهای قدیمی و کپی، از محتواهای به‌روز و تازه استفاده کنید؛ چرا که توجه به این مورد تاثیر به‌سزایی در جذب کاربران دارد. بنابراین باید توجه ویژه‌ای به آپدیت محتواهای سایت و به‌روز نگه داشتن آن‌ها نیز داشته باشید.

  • استفاده صحیح از تست A/B به بهبود تجربه کاربری شما کمک می کند

این تست کم هزینه‌ترین راه برای بهبود تجربه کاربری بازدیدکنندگان و محبوبیت بیشتر سایت شما در نظر آن‌ها است؛ چرا که درک و دید بهتری نسبت به فعالیت کاربر‌های خود به دست می‌آورید. این تست به شما کمک می‌کند قبل از انجام اصلاحات پرهزینه‌ای که هیچ کمکی به سئو سایت‌تان نمی‌کنند و بیشتر باعث افت تجربه‌ی کاربری می‌شوند، بتوانید یک دید کلی از استراتژی بازاریابی خود داشته باشید و آگاهانه‌تر رفتار کنید.

برای رسیدن به بهترین نرخ ctr از A/B تست استفاده کنید

حالا دیگر به طور کامل می دانیم که CTR چیست؟!

CTR یا نرخ کلیک یکی از مهم‌‌ترین متریک‌های سئو است، خصوصا برای مجموعه‌هایی که از کمپین گوگل ادز جهت افزایش بازدید سایت استفاده می‌کنند. روش‌های مختلفی برای افزایش نرخ کلیک سایت وجود دارد که تنها موارد استفاده از آن‌ها برای تبلیغات نبوده و به‌طورکلی باید رعایت شوند که ما به برخی از مهم‌ترین این موارد در این مطلب اشاره کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/07/18

بنظرم مقاله CTR یا نرخ تبدبل موضوعیه که هم خیلی مهمه و واقعا خیلی کمتر بهش پرداخته ممنون از مقاله خوبتون

    2021/07/18

    امیداورم این مقاله براتون کاربردی بوده باشه.

2021/12/05

سلام
CTR جدید یا همون استراتژی های جدید نرخ افزایش کلیک رو بزارید حتما.مال سال 2021 رو.
ممنون بازم بابت مقاله مفیدتون.

2022/01/20

سلام وقت بخیر
واقعا که CTR نرخ کلیک واقعا روی سایت خیلی تاثیر داره اگر بخوای نرخ کلیک رو ببری بالا واقعا باید هزنیه کرد.

2022/01/22

تگ عنوان خیلی تاثیر داره روی CTR باید چیزی نوشت که شخص مورد نظر وسوسه بشه روی لینک کلیک کنه
امیدوارم درست متوجه شده باشم!
در کل ممنون بابت محتوا خوبتون