بانس ریت چیست؟ و روش های بهبود آن

بانس ریت چیست؟ و روش های بهبود آن

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا علی رغم حجم بالای بازدید سایت، نرخ تبدیل بسیار پایین است؟ یکی از دلایل تاثیرگذار در این مسئله این است که کاربر بدون انجام هر نوع واکنش مد نظر صاحب سایت، صفحه را ترک میکند. در دنیای سئو، از این رفتار کاربر تحت عنوان Bounce Rate یا نرخ پرش سایت یاد میشود.این مفهوم به صورت درصد مشخص شده و در همه شرایط هم بالا بودن مقدار آن، نکته منفی محسوب نمیشود. اگر میخواهید بدانید بانس ریت چیست، مقدار […]

3 سال 1 11 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بانس ریت چیست (Bounce Rate) ؟
دلیل بانس ریت بالا چیست و چه تاثیری در سئوی سایت دارد؟
متوسط بانس ریت چیست؟
تاثیر نرخ پرش در سئو چیست؟
بانس ریت چگونه محاسبه میشود؟
عوامل تاثیر گذار در مقدار نرخ پرش چیست؟
Bounce Rate خوب برای سایت چقدر است؟
نرخ پرش هایی که نباید نگرانشان باشید
تفاوت نرخ خروج و بانس ریت چیست؟
مشاهده بیشتر

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا علی رغم حجم بالای بازدید سایت، نرخ تبدیل بسیار پایین است؟ یکی از دلایل تاثیرگذار در این مسئله این است که کاربر بدون انجام هر نوع واکنش مد نظر صاحب سایت، صفحه را ترک میکند. در دنیای سئو، از این رفتار کاربر تحت عنوان Bounce Rate یا نرخ پرش سایت یاد میشود.این مفهوم به صورت درصد مشخص شده و در همه شرایط هم بالا بودن مقدار آن، نکته منفی محسوب نمیشود. اگر میخواهید بدانید بانس ریت چیست، مقدار خوب آن چقدر است و چگونه باید آن را بهبود داد؛ در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

بانس ریت چیست (Bounce Rate) ؟

قبل از پاسخ به سوال روش اندازه گیری و بهبود بانس ریت چیست، با تعریف آن شروع میکنیم.

بانس ریت یا نرخ پرش به تعداد کاربرانی گفته میشود که بدون انجام هر اقدام هدفمند در یک بازه زمانی خاص از صفحه خارج میشوند. منظور از اقدام هدفمند، واکنشی است که وبمستر هنگام ساخت صفحه در نظر داشته است. مانند پر کردن فرم تماس با ما، دانلود یک فایل، ثبت نام در سایت، خرید محصول و … . البته لازم به ذکر است که برای محاسبه بانس ریت، زمان session هرکاربر اهمیت زیادی دارد. اگر کاربر بیشتر از نیم ساعت یک برگه را در مرورگر باز نگهدارد، زمان محاسبه session به پایان میرسد. مجددا session زمانی حساب میشود که کاربر وارد سایت شده و به پایش سایت ادامه دهد.

دلیل بانس ریت بالا چیست و چه تاثیری در سئوی سایت دارد؟

بالا بودن مقدار این شاخص کلیدی عملکرد (KPI) که با استفاده از ابزار رایگان گوگل آنالیتیکس قابل اندازه گیری است، در نظر بسیاری از افراد یک مسئله نگران کننده است. در حالی که هیچ مقدار ایده آل و یا مطلوبی برای این معیار وجود نداشته و همه چیز به صفحه و نوع فعالیت سایت بستگی دارد. بر اساس مطالعه انجام شده توسط RocketFuel، اکثر وب سایت ها نرخ پرشی بین 26 تا 70 درصد دارند.

  • 25٪ یا کمتر: احتمالا مشکل جدی وجود دارد
  • 26-40٪: عالی
  • 41-55٪: متوسط
  • 56-70٪: بالاتر از حد طبیعی، اما بسته به وب سایت می تواند طبیعی باشد
  • 70٪ یا بالاتر: بد و یا احتمالاً مشکل جدی وجود دارد

متوسط بانس ریت چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب هم بیان شد، یک نسخه ثابت برای تمام سایت‌ها وجود ندارد و بسته به نوع صفحه و سایت، مقدار ایده آل متغیر خواهد بود. اما به عنوان یک راهنمای حدودی، میتوان مقدار متوسط نرخ پرش برای سایت های مختلف با موضوعات متفاوت، را به صورت زیر تعیین کرد:

  • 40-60٪ – سایت هایی با محتوای خبری
  • 70-98٪ – وبلاگ ها
  • 20-40٪ – فروشگاه های آنلاین
  • 10-30٪ – سایتهای خدماتی
  • 70-90٪ – لندینگ پیج

تاثیر نرخ پرش در سئو چیست؟

تاثیر نرخ پرش در سئو چیست؟

این سوال را می توان به دو قسمت تقسیم کرد.

اول، منظور این است که آیا نرخ پرش روی رتبه بندی سایت من در صفحه نتایج گوگل تأثیر دارد؟

جواب کوتاه، نه است. گرچه بانس ریت سایت به عنوان یکی از KPI های اصلی در استراتژی سئو سایت مورد استفاده قرار میگیرد، اما تنها فاکتوری نیست که در رتبه بندی نتایج شما در گوگل تاثیر داشته باشد. با این حال، کاملا هم نمیتوان از تاثیر این معیار در وضعیت سلامت کلی سایت صرف نظر کرد.

بر اساس یکی از تحقیقاتی که توسط سایت Back link انجام شده است، سایتهایی که نرخ پرش کمتری دارند، معمولا در نتایج برتر گوگل هم قرار میگیرند. اما چرا؟ به این خاطر که گوگل بالا بودن بانس ریت را به عنوان یک مشکل احتمالی سایت در نظر میگیرد. به عنوان مثال بالا بودن بانس ریت سایت میتواند به معنی هر یک از موارد زیر باشد:

  • مشکل در رابط کاربری
  • کندی سایت (پایین بودن سرعت بارگذاری سایت)
  • بهینه نبودن سایت برای موبایل
  • کپی بودن محتوا
  • قدیمی بودن محتوا
  • نداشتن ارزیابی صحیح از تست A/B

هر یک از موارد، میتوانند یکی از دلایل ترک سایت توسط کاربر باشد. بنابراین شناسایی هر یک از آنها و برطرف کردن مشکل، قطعا هم در بهبود نرخ پرش سایت و هم در وضعیت سئوی سایت تاثیرگذار است.

بانس ریت چگونه محاسبه میشود؟

برای مشاهده نرخ پرش سایت، نیاز به استفاده از فرمولهای سخت و پیچیده نیست! تنها کاری که باید انجام دهید این است که در ابزار رایگان گوگل Analytics ثبت نام کنید. سپس از منوی سمت چپ، وارد بخش Audience و سپس Overview شوید. در این بخش، بانس ریت هر صفحه از سایت را بر اساس نوع دستگاه، تلفن همراه یا ثابت در بازه های زمانی مختلف، مشاهده خواهید کرد.

عوامل تاثیر گذار در مقدار نرخ پرش چیست؟

بعد از آنکه با نحوه محاسبه نرخ پرش آشنا شدید، نوبت به بررسی عوامل تاثیرگذار در آن بپدردازیم:

  • نوع ترافیک ورودی سایت

برای آنکه درک درستی از این مفهوم داشته و متوجه شوید برای بهبود آن نیاز به تلاش هست یا نه، اولین موردی که باید به آن توجه داشته باشید، نوع ترافیک ورودی سایت است. در صورتی که کاربر از طریق وبلاگ و با جستجوی یک موضوع عمومی وارد سایت شما شده است، مانند  نحوه نصب بخاری، احتمالا تنها به یک مطلب آموزشی نیاز دارد و یه خدمتی از طرف شما! پس بررسی کنید که کاربر با چه هدفی وارد سایت شما شده است.

  • طراحی و چیدمان وب سایت

طراحی سایت یکی از عوامل موثر در نرخ پرش سایت است، خصوصا در نسخه تلفن همراه. المانهایی که به عنوان گزینه های کال تو اکشن در نظر میگیرید، باید در فضای مناسب با دسترسی راحت قرار گیرند. یکی از مواردی که در مطلب ارورهای سرچ کنسول به آن اشاره شد، خطای مربوط به موبایل فرندلی بودن سایت است. زمانی که المان‌های سایت به گونه ای قرار گرفته اند که کاربر نمیتواند به راحتی روی گزینه مد نظرش کلیک کند.

  • مرتبط بودن عنوان و محتوای صفحه

نرخ کلیک یا CTR یکی دیگر از معیارهای سنجش سئوی سایت است. بالا بودن نرخ کلیک سایت، یکی از ایده آل های هر وبمستر است، اما نرخ کلیک بالا همراه با نرخ تعامل پایین، نشان از یک مشکل بزرگ است! برخی از افراد به منظور افزایش نرخ کلیک سایت، از عبارتهای جذاب و بعضا غیر مرتبط با محتوای سایت استفاده میکنند. این ترفند شاید در کوتاه منجر به افزایش نرخ کلیک سایت شود، اما در دراز مدت موجب افزایش بانس ریت هم میشود! بنابراین عنوانی که برای صفحه انتخاب میکنید، باید کاملا با محتوای صفحه همخوانی داشته باشد.

  • سرعت سایت و رابط کاربری

در حالت ایده آل حداکثر سرعت بارگذاری سایت 3 ثانیه بیشتر و سرعت رندرینگ 1.5 ثانیه بیشتر نیست. در صورتی که سرعت سایت وردپرسی شما نزدیک به این مقادیر نباشد، نرخ پرش سایت هم زیاد خواهد شد. البته بالا بودن سرعت بارگذاری سایت، نه تنها از دید کاربر، بلکه از دید گوگل هم یک امتیاز منفی حساب شده و در دراز مدت موجب افت رتبه سایت میشود.

Bounce Rate خوب برای سایت چقدر است؟

بیشتر کارشناسان سئو می گویند که نرخ پرش سایت باید زیر 40٪ باشد و بیش از 55٪ نباشد. در حالت کلی، در صورتی که مقدار این پارامتر حدود 60 درصد باشد، بهتر است که از روشهای مختلف جهت بهینه سازی این معیار استفاده شود. اما فراموش نکنید که همه چیز به سایت و زمینه کاری آن بستگی دارد.

به عنوان مثال، سایتی که در زمینه ترجمه لغات انگلیسی فعالیت میکند را در نظر بگیرید. این سایت با توجه به نوع محتوا و فعالیتی که دارد، نرخ پرش بالایی هم خواهد داشت.

نرخ پرش هایی که نباید نگرانشان باشید

ترافیک پولی یا از شبکه های اجتماعی

تبلیغات پولی و شبکه های اجتماعی از جمله روشهای جذب ترافیک برای سایت هستند. گرچه این دو روش در سئو سایت تاثیر مثبت دارند، اما بعضا موجب افزایش نرخ پرش سایت هم میشوند. بنابراین بسته به نوع ترافیک، در مورد مقدار این معیار حساس شوید. بر اساس آمار، بانس ریت تا 80 درصد برای این دو ترافیک مناسب است.

ترافیک حاصل از بلاگ

وبلاگ یک فرصت عالی برای جذب حجم زیادی از ترافیک ارگانیک است. با این حال ، کاربران معمولاً برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص یک موضوع خاص به یک وبلاگ مراجعه می کنند که مربوط به خرید محصولات یا انجام اقدامات هدفمند دیگری نیست. به همین دلیل است که معمولا بانس ریت وبلاگ بیشتر از سایر صفحات سایت است. برای بهبود نرخ پرش در این شرایط، پیشنهاد ما به شما بهبود استراتژی لینک سازی داخلی است. میتوانید از لینک محصولات و خدمات در بخش وبلاگ استفاده کرده و کاربر را به سمت صفحات مهم سایت هدایت کنید.

ترافیک موبایل

ترافیکی که از طریق دستگاه تلفن همراه ایجاد میشود، معمولا نرخ پرش بالایی دارد. چرا که در بسیاری از موارد، به دلیل عدم رعایت نکات رابط کاربری، مخاطب قادر به استفاده درست از سایت نیست.

تفاوت نرخ خروج و بانس ریت چیست؟

نرخ خروج (Exit Rate) یکی دیگر از معیارهایی است که احتمالا هنگام بررسی گزارش سایت با آن رو به رو شده اید. این دو معیار گرچه در نگاه اول کاملا مشابه با هم هستند، اما اساسا متفاوت از یکدیگرند. نرخ پرش سایت، ترک کاربر از سایت تنها در یک session را محاسبه میکند. برای درک بهتر این دو مفهوم، بهتر است از مثال کمک بگیریم.

به عنوان مثال، اگر کسی در صفحه اصلی شما قرار بگیرد، سپس مرورگر را ببندد، این رفتار به عنوان bounce rate برای صفحه اصلی شما در نظر گرفته میشود. در همین حال، اگر کسی در صفحه اصلی شما قرار بگیرد، سپس به صفحه About کلیک رفته و مرورگر را ببندد، برای هیچ کدام از صفحات نرخ پرش نبوده، اما به عنوان نرخ خروج صفحه About شما در نظر گرفته می شود.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/15

تسمینو همیشه ما رو با محتوا خودت سورپرایز میکنی.
تیتر متوسط بانس ریت واقعا عالی بود .
خسته نباشید