ساخت بک لینک pbn و اشتباهات رایج در استفاده از آن

ساخت بک لینک pbn و اشتباهات رایج در استفاده از آن

یکی از استراتژی‌های لینک سازی خارجی، ساخت بک لینک PBN یا Private Blog Network است که می‌توان آن را مانند شبکه‌ای از وب‌سایت‌های خصوصی مرتبط و در عین حال مستقل تصور کرد که با هدفی مشترک، یعنی ارتقای جایگاه یک وب‌سایت مشخص در نتایج موتورهای جستجو، ایجاد شده‌اند. در لینک سازی pbn، شبکه‌ای از بلاگ‌های خصوصی با محتوای مرتبط برای یک سایت اصلی ایجاد می‌شوند تا بتوانند بستر مناسب لینک سازی را فراهم کنند. این روش لینک‌سازی، نوعی از سئوی کلاه سیاه محسوب می‌شود و خطر جریمه شدن سایت را […]

4 ماه 2 14 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بک لینک pbn چیست و چطور ایجاد می‌شود؟
ساخت pbn در وبلاگ‌ها
ساخت pbn در وب سایت‌ها
آیا امروز هم استفاده از بک لینک pbn مفید است؟
امکان نظارت و کنترل مکان نشر لینک
افزایش گزینه‌های لینک‌سازی خارجی
چطور از بک لینک pbn استفاده کنیم؟
کدام اشتباهات باعث می‌شود که گوگل بک لینک‌های pbn را شناسایی کند؟
ریسک‌ها و معایب استفاده از بک لینک pbn که باید در نظر داشته باشید
در نهایت از لینک سازی pbn استفاده کنیم یا نه؟
مشاهده بیشتر

یکی از استراتژی‌های لینک سازی خارجی، ساخت بک لینک PBN یا Private Blog Network است که می‌توان آن را مانند شبکه‌ای از وب‌سایت‌های خصوصی مرتبط و در عین حال مستقل تصور کرد که با هدفی مشترک، یعنی ارتقای جایگاه یک وب‌سایت مشخص در نتایج موتورهای جستجو، ایجاد شده‌اند. در لینک سازی pbn، شبکه‌ای از بلاگ‌های خصوصی با محتوای مرتبط برای یک سایت اصلی ایجاد می‌شوند تا بتوانند بستر مناسب لینک سازی را فراهم کنند.

این روش لینک‌سازی، نوعی از سئوی کلاه سیاه محسوب می‌شود و خطر جریمه شدن سایت را به همراه دارد. در ادامه، روش ساخت بک لینک  pbn، خطرات و مزایای آن را بررسی می‌کنیم.

بک لینک pbn چیست و چطور ایجاد می‌شود؟

از پیش به خوبی می‌دانیم که بک لینک چیست و چطور از وب‌سایت‌های خارجی به مقصد وب‌سایت ما ساخته می‌شود. Pbn را باید به شکلی مجموعه‌ای از این بک لینک‌ها بدانیم که از سوی وب‌سایت‌های مختلف، به سمت یک وبسایت و صفحه هدف، هدایت‌شده و به آن لینک می‌دهند. اگر چه قبلا نیز همین ساختار را از سوی وب‌سایت‌هایی داشتیم که با فروش لینک، به مقصد وب‌سایت شما لینک داده و همان ساختار لینک‌سازی هجومی را ایجاد می‌کردند، اما این بک‌لینک زمانی که الگوریتم‌های گوگل بهبود یافته و قادر به شناسایی بک لینک‌های مصنوعی شدند، کاملا بدون استفاده شده و حتی مضر نیز شناخته شد.

در این زمان بود که سئوکاران وب‌سایت‌ها باید به فکر یک راه حل جایگزین می افتادند و آن هم چیزی جز شکل‌دهی به بک لینک pbn به عنوان یک مزرعه لینک شخصی نبود. در حقیقت باید برای ایجاد چنین لینک‌سازی، از یک مجموعه وب‌سایت و وبلاگ با مالکیت متمرکز استفاده شود که از آن‌ها ساخت لینک و لینک دهی به سایت هدف، به شکل استاندارد و هدفمند انجام شده و از سئو کلاه سیاه با مدیریت متمرکز اجتناب گردد.

در این شرایط چون مالکیت و مدیریت این وب‌سایت‌ها یا وبلاگ‌ها که بک لینک‌های pbn را می‌سازند، برعهده یک نفر یا حداکثر یک تیم است؛ فاصله گرفتن از سئو کلاه سیاه به راحتی انجام شده و ریسک این که مزرعه لینک بی‌سر و سامانی شکل بگیرد، وجود نخواهد داشت.

ساخت pbn در وبلاگ‌ها

چند سال قبل که هنوز ربات‌های گوگل به این حد هوشمند نبوده و ساختار bpnها را به این حد دنبال نمی‌کردند، استفاده از وبلاگ‌های بدون هزینه یا بسیار ارزان قیمت برای ساخت چنین شبکه‌ای فوق العاده کارآمد بود؛ اما این بستر جذاب آن‌قدرها در طول زمان کارایی نداشته و ربات‌های گوگل شروع به جریمه وب‌سایت‌هایی کردند که به این شکل بک لینک دریافت می‌کردند.

به این شکل یک گذار به سمت ساخت شبکه بک لینک‌ها در وب‌سایت‌ها و دامنه‌ها مستقل اتفاق افتاد.

ساخت pbn در وب سایت‌ها

از این مرحله به بعد ایجاد شبکه بک لینک pbn در وب‌سایت‌ها با دامنه‌ها کاملا مستقل به جریان افتاد که به مراتب ارزشمندتر از چیزی بود که در حالت لینک سازی از طریق وبلاگ‌های رایگان داشتیم.

با این همه ساخت شبکه لینک pbn در وب سایت‌ها نیز با چالش‌های خود همراه است که باعث می‌شود در حال حاضر بیشتر سئوکاران حرفه‌ای عطای آن را به لقایش ببخشند. در واقع هزینه‌ها و ریسک‌هایی که استفاده از بک لینک pbn با خود به همراه دارد، به حدی است که به نظر می‌رسد ارزش خطر کردن و درافتادن با الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل را نداشته باشد.

ساخت pbn

آیا امروز هم استفاده از بک لینک pbn مفید است؟

استفاده از بک لینک‌های pbn جزو گروه تکنیک‌های ناپسند سئو یا سئو کلاه سیاه دسته‌بندی می‌شود. این گروه از تکنیک‌ها عوارض و خطراتی دارند؛ برای مثال ممکن است باعث رتبه‌بندی ضعیف کلمات کلیدی شوند و یا شما را با جریمه‌های گوگل مواجه کنند. اما استفاده از این روش در برخی شرایط از جمله در کوتاه‌مدت برای بعضی کسب‌ و کار اینترنتی مفید است و مزایای آن را نیز باید در نظر گرفت. برخی از این مزایا را با هم مرور می‌کنیم.

امکان نظارت و کنترل مکان نشر لینک

در روش لینک‌ دهی خارجی، ما امکان هیچ‌گونه دخالت و تاثیر بر عملکرد مکان لینک نداریم. برای مثال ممکن است سایتی که لینک ما در آن قرار دارد، بعد از مدتی، فعالیت‌های خود را کاهش دهد و تعداد بازدیدکنندگان آن کم شود؛ و یا ممکن است سایت مورد نظر، محور موضوعی خود را تغییر دهد و مخاطبان کسب‌وکار ما کمتر به آن سر بزنند.

در مقابل، یکی از مزایای مهم بک لینک‌های pbn این است که مکان این بک لینک‌ها در اختیار ما قرار دارند. کافی است محتوای مرتبط با کسب‌وکار سایت اصلی را در این مکان (معمولا وبلاگ) قرار دهیم تا مخاطبان مرتبط با آن موضوع و کسب‌ و کار ما، از طریق لینک وارد سایت اصلی بشوند. بر این اساس هرچه تعداد وبلاگ‌هایی که با این هدف ایجاد می‌کنیم بیشتر باشد، مخاطبان سایت اصلی نیز بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر به‌دلیل وجود این کنترل، سایت‌های رقیب نیز نمی‌توانند در وبلاگ‌های ما لینک‌گذاری کنند. همچنین اگر سایت اصلی از سوی گوگل جریمه شود، می‌توانیم لینک‌های کم ارزش یا مخرب را حذف کنیم و از شرایط جریمه شدن رهایی یابیم.

افزایش گزینه‌های لینک‌سازی خارجی

بک لینک pbn تعداد گزینه‌های لینک‌دهی خارجی را افزایش می‌دهد؛ ما می‌توانیم علاوه بر استفاده از تکنیک‌های لینک خارجی در دامنه سئو کلاه سفید، یا همان روش‌های مورد تایید گوگل، در شبکه وبلاگ‌های زیر نظر خود، لینک بگذاریم؛ می‌توانیم از  سایت‌های دایرکتوری استفاده کنیم؛ همچنین می‌توانیم از دامنه‌های معتبری که فعالیت خود را پایان داده و آزاد شده‌اند استفاده کنیم. البته بماند که دیگر لینک‌سازی در وبلاگ‌ها ارزشی نداشته و خطرات آن بارها بیشتر از اندک سودی خواهد بود که از این طریق به دست می‌آورید.

  • تاثیر سریع بدون نیاز به محتوای حرفه‌ای

در روش‌های مرسوم سئو ما باید برای ارتقای رتبه سایت خود و یا برای انتشار رپورتاژ آگهی، محتوا حرفه‌ای، مفید و آگاهی‌رسان مبتنی‌بر اصول سئو تولید و منتشر کنیم؛ اما در روش بک لینک‌های pbn چنین الزامی وجود ندارد.

رشد سریع با بک لینک pbn

  • پیشرفت سریع در رتبه‌بندی گوگل

بک لینک‌های pbn یکی از گزینه‌های افزایش رتبه سایت در گوگل، در کوتاه‌مدت هستند؛ بنابراین شما می‌توانید پیش از شناسایی شبکه بک لینک توسط گوگل، از مزایای ارتقای رتبه در نتایج جستجوی گوگل بهره‌مند شوید و سپس شبکه را از کار بیاندازید یا فعالیت آن را محدود کنید و یا نوع فعالیت را تغییر بدهید.

  • کاهش هزینه‌های تبلیغات

بازاریابی براساس اصول سئو، تبلیغات رپورتاژ آگهی و تبلیغات کلیکی، همگی دارای هزینه‌هایی هستند که گاهی نسبت هزینه آن‌ها به بازدهی آن‌ها کم است؛ همچنین سایت‌های پربازدید برای نشر لینک شما یا رپورتاژ، هزینه‌های قابل توجهی دریافت می‌کنند. در حالی که در روش بک لینک pbn هیچکدام از این هزینه‌ها را نمی‌پردازید.

چطور از بک لینک pbn استفاده کنیم؟

برای استفاده عملی از بک لینک pbn راه‌کارهای گوناگونی وجود دارد. نخستین راه‌کار می‌تواند خریداری دامنه‌های رها شده باشد؛ برای پیدا کردن این دامنه‌ها و خریداری آن‌ها می‌توانید از این منابع استفاده کنید: Dom Cop، PBN HQ و SERP Drive. راه‌کار دوم این است که برای هرکدام از دامنه‌هایی که خریداری می‌کنید، از یک شرکت ارائه‌دهنده هاست جداگانه استفاده کنید برای اینه که باید هر وب سایت آدرس IPهای مختلفی داشته باشد.

شما میتوانید با مراجعه به محتوا بهترین هاست، جزئیات بیشتری در زمینه آدرس IP‌‌های مختلف داشته باشید.

سومین راه‌کار، تولید محتوا است؛ در واقع وب‌سایت‌هایی می‌خواهید برای ایجاد شبکه و زنجیره pbn از آن استفاده کنید، باید مورد اعتماد به‌نظر برسند؛ اگر چنین نباشد، یافتن این شبکه برای گوگل آسان می‌شود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، زیاده‌روی نکردن در لینک دهی است.

آخرین راه‌کار و نکته مهم در این زمینه این است که وقتی به نتیجه مورد نظر دست یافتید؛ اگر در طول انجام این کار، به اندازه کافی احتیاط کرده باشید، لزومی ندارد فعالیت‌های خود را در این زمینه متوقف کنید، بلکه می‌توانید کار تعمیر و نگهداری زنجیره pbn را به‌طور دوره‌ای در فهرست کارهای خود بگنجانید؛ برای مثال: بک لینک‌های قدیمی را حذف کنید و لینک‌های دیگری را جایگزین آن‌ها کنید.

کدام اشتباهات باعث می‌شود که گوگل بک لینک‌های pbn را شناسایی کند؟

در زیر نگاهی به اشتباهاتی که موجب می‌شود تا گوگل بک لینک‌های pbn را شناسایی کرده و بابت آن‌ها وب سایت شما را جریمه کند، خواهیم انداخت:

  • در صورتی که همه دامنه‌ها به نام یک نفر باشد

این یک اشتباه بزرگ است که تمام دامنه‌هایی که برای ایجاد بک لینک pbn خریداری کرده و راه‌اندازی می‌کنید، به نام یک نفر باشند. در این صورت با درک این موضوع توسط گوگل، مشخص خواهد شد که ماجرا از چه قرار بوده و تمام این دامنه‌ها و وب‌سایت‌ها به منظور راه‌اندازی شبکه لینک‌سازی و در واقع بک لینک اسپم بوده‌اند. در همین نقطه وب‌سایت شما جریمه شده و مشخص هم نیست که چه زمانی این جریمه از آن برداشته شود.

  • شما دامنه‌های کارکرده خریده و سبک محتوای آن‌ها را تغییر می‌دهید

فرض کنید که برای راه‌اندازی این شبکه، به سراغ دامنه‌های کارکرده‌ای می‌روید که اعتبار نسبی داشته باشند. حال به طور فرض دامنه X، پیش از این در حوزه بازارهای مالی کار کرده و شما با به دست گرفتن آن و به قصد لینک سازی، به یک‌باره حوزه آن را به آشپزی تغییر می‌دهید. این موضوع از سوی گوگل قابل تشخیص بوده و موجب شناسایی شبکه pbn و جریمه آن خواهد شد.

  • وب سایت‌هایی که راه اندازی کرده‌اید، همگی روی یک سرور هستند

این ممکن است گاهی اوقات به صورت اتفاقی پیش بیاید، اما برای گوگل عجیب خواهد بود که تمام وب‌سایت‌هایی که به و‌ب‌سایت اصلی و مادر شما لینک می‌دهند، از یک سرور پشتیبانی می‌شوند. پس باید به این نکته دقت داشته باشید.

  • محتوای وب سایت‌ها را بسیار شبیه به هم پیش می‌برید

چندین سال پیش شاید عجیب نبود که شبکه pbn راه اندازی کرده و در تمام آن‌ها از محتوای شبیه به هم استفاده می‌کردید. در حال حاضر این کار جنایت در حق وب‌سایت مادر است. در صورتی که می‌خواهید در این تکنیک سئو موفق باشید، باید حتما محتوای وب سایت‌ها را متفاوت از هم و با لحن‌های مختلف پیش ببرید.

  • از این وب سایت‌ها، تنها به مقصد وب سایت مادر لینک می‌دهید

این مورد دیگر بسیار مشخص خواهد بود. فرض کنید که یک وب‌سایت قرار است به سایت شما لینک بدهد؛ چه توجیهی وجود دارد که تنها لینک‌های خارجی آن به مقصد وب‌سایت شما باشد؟ پس اگر از وب‌سایت‌های شبکه pbn تنها به مقصد وب‌سایت اصلی خود لینک‌دهی کنید، موضوع کاملا مشخص خواهد بود. شما باید حتما به دیگر وب‌سایت‌ها نیز لینک خارجی داشته باشید که لینک سازی به مقصد وب‌سایت اصلی خودتان، طبیعی جلوه کند.

ریسک‌ها و معایب استفاده از بک لینک pbn که باید در نظر داشته باشید

اگر چه شبکه سازی pbn، یکی از روش‌های سئو وب سایت است؛ اما باید در خصوص آن ریسک‌هایی را نیز در نظر بگیرید:

  • هزینه زیاد راه اندازی شبکه

شاید سال‌ها پیش که می‌توانستید از طریق وبلاگ‌ها به راه‌اندازی این شبکه رسیده و از محتواهای مشابه یا کپی برای آن‌ها استفاده کنید؛ چیزی به نام ایراد هزینه زیاد راه‌اندازی شبکه مفهومی نداشت. اما امروز که باید حتما چندین دامنه خریداری کرده (که البته قیمت چندانی ندارد) و در آن‌ها از محتواهای کاملا یونیک و حرفه‌ای استفاده شود؛ هزینه‌های شما افزایش پیدا می‌کند. از این روی توصیه می‌کنیم که اگر تصمیم به بهره‌برداری از شبکه pbn دارید، حتما در بودجه سئو وبسایت خود، این موارد را در نظر داشته باشید.

  • زمان‌بر بودن راه اندازی

با توجه به این که باید در تمام این وب‌سایت‌ها، از محتواهای حرفه‌ای و یونیک استفاده شده و تک به تک درست مانند وب سایت مادر سئو و هدایت شوند، قطعا با یک پروژه زمان بر روبرو هستیم که نیاز به همراهی تیم حرفه‌ای دارد. البته در صورتی که بتوانید به بهترین شکل از این ساختار استفاده کنید و یک تیم حرفه‌ای در خصوص تولید محتوا و سئو شما را همراهی کند، نتیجه کار به حدی رضایت‌بخش بود که می‌توان گفت ارزش هزینه و زمانی که روی آن گذاشته‌اید را دارد. اما توصیه می‌کنیم که اگر می‌خواهید از روش‌های قدیمی و کپی کاری در این ساختار بک لینک سازی استفاده کنید، به هیچ‌وجه وارد موضوع بک لینک pbn نشوید.

در نهایت از لینک سازی pbn استفاده کنیم یا نه؟

استفاده از ظرفیت‌های انواع روش‌های ایجاد لینک خارجی برای وب‌سایت‌های کسب‌وکار از جمله بهترین روش‌ها در بازایابی دیجیتال و تبلیغات آنلاین است. در بک لینک pbn ،افراد به دنبال میانبر برای دستیابی به رتبه‌های بالاتر در موتورهای جستجو هستند اما در‌صورت لو رفتن این شبکه، ممکن است با جریمه‌های سنگین گوگل مثل افت شدید رتبه و حتی حذف کامل وب‌سایت از نتایج جستجو رو به رو شوند.

ساخت بک لینک pbn که نوعی از سئوی کلاه سیاه محسوب می‌شود، پر‌خطر و پر‌هزینه است؛ بنابراین اگر به دنبال حفظ رتبه‌ی سایت برای مدت زمان طولانی هستید، سنجیده‌تر است که از روش‌های لینک سازی ایمن، مانند خرید بک ‌لینک قوی از دامنه های معتبر، استفاده کنید. شاید نتیجه گرفتن از خرید بک‌لینک، رپورتاژ آگهی و پست مهمان نسبت به لینک سازی PBN  زمان بیشتری بگیرد اما سایت شما را در معرض خطر جریمه‌ی گوگل قرار نمی‌دهد.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/07/18

سلام بنظرتون در خال خاظر میششه از بک لینک pbn استفاده کرد؟ واسه سایت خطرناک نیست؟

2022/01/22

سلام خسته نباشید
واقعا مرسی بابت محتوا خوبتون در مورد بک لینک ،اینقدر ساده توضیح داده بودید منه تازه کار هم متوجه شدم،من بیشتر سایت های معروف رو گشتم و در مورد بک لینک خوندم اما اینقدر زیبا کسی محتوا آماده نکرده بود
مرسی تسمینو