آموزش رپورتاژ نویسی؛ بررسی نکات نوشتن رپورتاژ آگهی اثر‌بخش

آموزش رپورتاژ نویسی؛ بررسی نکات نوشتن رپورتاژ آگهی اثر‌بخش

یکی از مواردی که معمولاً توسط متخصصین سئو نادیده گرفته می‌شود، رپورتاژ نویسی متناسب با استانداردهای یک رپورتاژ آگهی خوب است؛ چرا‌که می‌تواند آگاهی از برند شما را تا 80% افزایش دهد. در طراحی کمپین‌های رپورتاژ آگهی، معمولاً به پارامترهای مرتبط با لینک‌دهی توجه می‌شود، اما یکی از مهم‌ترین مواردی که در اثربخشی رپورتاژ شما تأثیر مستقیمی دارد، متنی است که به‌ عنوان رپرتاژ می‌نویسید. بنابراین، برخی اوقات به علت نا‌آشنایی نویسنده با نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی، نتیجه دلخواهتان از این کار را نمی‌گیرید؛ به همین دلیل این نیاز احساس […]

4 ماه 17 13 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

رپورتاژ آگهی چیست؟
10 راز که باید درباره نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی بدانید
حالا دیگر نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی جذاب را می دانید
مشاهده بیشتر

یکی از مواردی که معمولاً توسط متخصصین سئو نادیده گرفته می‌شود، رپورتاژ نویسی متناسب با استانداردهای یک رپورتاژ آگهی خوب است؛ چرا‌که می‌تواند آگاهی از برند شما را تا 80% افزایش دهد. در طراحی کمپین‌های رپورتاژ آگهی، معمولاً به پارامترهای مرتبط با لینک‌دهی توجه می‌شود، اما یکی از مهم‌ترین مواردی که در اثربخشی رپورتاژ شما تأثیر مستقیمی دارد، متنی است که به‌ عنوان رپرتاژ می‌نویسید. بنابراین، برخی اوقات به علت نا‌آشنایی نویسنده با نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی، نتیجه دلخواهتان از این کار را نمی‌گیرید؛ به همین دلیل این نیاز احساس می‌شود تا آموزش رپورتاژ نویسی جدی‌تر گرفته و به نکاتی که آن را از سایر انواع محتوا متمایز می‌کند توجه بیشتری شود.

در این مقاله از تسمینو به شما استانداردهای لازم را آموزش می‌دهیم تا بتوانید بهترین متن برای رپورتاژ آگهی خود را تهیه کنید. در ادامه مطلب با ما باشید تا پس از بررسی ماهیت رپورتاژ آگهی به شما بگوییم که چطور با محتوای جذاب بهترین بازخورد را از  خرید رپورتاژ آگهی برای سایت خود داشته باشید.

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی چیست؟

قبل از گفتن نکات مهم و ضروری برای نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی، لازم است با این موضوع که رپورتاژ آگهی چیست، کمی بیشتر آشنا شوید. رپورتاژ مطلبی است که در وب‌سایت‌های اینترنتی مختلف درج شده و در آن معمولاً یک یا چند لینک به سایت فردی که رپورتاژ را تهیه کرده است، داده می‌شود. گوگل در سال‌های اخیر اهمیت بسیار زیادی برای اعتبار سایت‌ها قائل بوده و به این واسطه سایت‌هایی که اعتبار بیشتری نزد کاربران و دیگر سایت‌ها دارند را در رده‌های بالاتر از نتایج نشان می‌دهد.

تهیه رپورتاژ، انتشار آن در سایت‌های دیگر و وجود لینک سایت شما در آن سایت، سه مرحله‌ای است که در نهایت موجب کسب اعتبار بیشتری برای دامنه شما در گوگل شده و این موتور جستجو را ایجاب می‌کند تا توجه ویژه‌تری به سایت شما داشته باشد. البته لازم به ذکر است که هدف از تهیه رپورتاژ تنها لینک‌سازی برای افزایش اعتبار نزد گوگل نبوده و اگر رپورتاژ به شکلی اصولی و مفید تهیه شود، می‌تواند کلیک‌های زیادی را از کاربرانی که آن را می‌خوانند برای سایت شما به همراه داشته باشد.

10 راز که باید درباره نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی بدانید

همان‌طور که می‌‌دانید همه‌ی ما در تلاشیم تا در موتورهای جستجوی بزرگ مثل گوگل، جایگاه بهتری را کسب کنیم. از طرفی گوگل نیز تمام سعی خود را می‌کند تا بهترین نتیجه را به کاربران خود نشان دهد. علاوه‌بر گوگل کاربران هم بسیار هوشمند و حواس‌جمع شده‌‌اند و خیلی سریع می‌توانند محتوای تبلیغاتی را از سایر محتواها شناسایی کنند و زمانی که با تبلیغات مواجه می‌شوند معمولاً آن را نادیده‌گرفته و به آن توجهی نمی‌کنند. بر اساس این توضیحات، در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی باید تمرکز خود را بر تولیدمحتوای ارزشمند بگذارید. در غیر این صورت کاربران خود را از دست می‌دهید و فضای رقابتی را دو دستی تقدیم رقبا می‌‌کنید. در ادامه با شما رازهایی را درباره نوشتن یک رپورتاژ آگهی جذاب درمیان می‌گذاریم. پیشنهاد می‌کنیم برای نوشتن یک نمونه رپورتاژ آگهی همین حالا دست به کار شوید و یا اگر قصد سفارش تولید محتوا برای رپورتاژ‌ آگهی‌های خود را دارید، حتما در هنگام ثبت سفارش به نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم توجه داشته باشید.

1. هدف رپورتاژ خود را تعیین کنید

نه‌تنها در رپورتاژ نویسی بلکه به‌‌طورکلی در تولید محتوا برای بلاگ وب‌سایت خود نیز باید پیش از هر چیزی هدف خود را مشخص کنید. گاهی هدف محتوای شما آموزش نکاتی به کاربران است و در برخی مواقع شما می‌خواهید به‌صورت غیرمستقیم تبلیغاتی را در دل محتوای خود بگنجانید. همچنین در مواقعی که محتوای شما صرفاً خبری است، قصد دارید تا اتفاق یا مجموعه‌ای از اتفاقات را به گوش مخاطبان برسانید. برای هرکدام از این اهداف باید سبک نوشتاری متفاوتی داشته باشید. به‌عنوان‌ مثال:

  • محتوای خبری باید کوتاه و رسا باشد.
  • محتوای آموزشی بهتر است از صفر تا صد آن موضوع را پوشش بدهد.
  • محتواهای تبلیغاتی یا اصطلاحاً کپی رایتینگ شما باید به‌صورت نامحسوس و به‌طور طبیعی کاربر را به خرید و یا عملی که مدنظر شماست، ترغیب کند چرا که اگر این تبلیغات بیش‌ از حد واضح و یا اغراق‌آمیز باشد، نتیجه خوبی نخواهید گرفت.

پرسونای مخاطب

2. پرسونای مخاطب خود را به خوبی بشناسید

ممکن است همه ما در دنیای بازاریابی چه به‌صورت آنلاین و چه به همان شکل سنتی، بارها و بارها کلمه پرسونای مخاطب را شنیده باشیم، اما واقعاً منظور از این واژه چیست؟

توجه به پرسونای مخاطب یکی دیگر از مواردی است که در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی استاندارد باید به آن توجه داشت. در واقع پرسونا، تصویری شفاف و فرضی از یک شخص و یا در مواقعی از یک کسب‌ و کار اینترنتی و یا غیراینترنتی است. این شخص می‌تواند مخاطب، مشتری و یا خریدار محصول و خدمات ما باشد. این تصویر باید در مورد درصد قابل‌ توجهی از مخاطبان ما صادق باشد و درواقع مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، خواسته‌ها و یا حتی سبک‌رفتاری مخاطب و کاربر فرضی ما را پوشش دهد. بر اساس این تعریف، متوجه شدیم که در گام دوم باید مخاطب و طرز فکر عمومی آن‌ها را شناسایی کنیم.

اگر بخواهیم این موضوع را در قالب یک مثال توضیح دهیم، باید بگوییم که برای شناسایی پرسونای مخاطب باید به سن، جنسیت، جایگاه اجتماعی و میزان تحصیلات توجه داشته باشیم. البته این ویژگی‌ها جزء ساده‌ترین موارد شناسایی مخاطب محسوب می‌شود و در برخی از کسب‌وکارها باید نگاه کامل‌تر و دقیق‌تری داشته‌باشیم اما به‌صورت کلی زمانی که شما برای قشر کودکان یک جامعه می‌نویسید، نوشته‌ی شما بسیار بامطلبی که برای بزرگسالان نوشته می‌شود، متفاوت خواهد بود. حتی لحن نوشتاری شما باید بر اساس نوع مخاطب انتخاب شود؛ زیرا در برخی از موارد لحن عامیانه لازم است و در برخی از مواقع لحن کاملاً رسمی.

 

3. هدف مورد انتظار کاربر از جستجو را کشف کنید

سرچ کاربران در گوگل همیشه هدف خاصی را دنبال کرده‌است چرا که هر شخصی وقتی موضوعی را در گوگل جستجو می‌کند، انتظار پاسخی متناسب و کاملاً مرتبط با سؤال مورد‌نظر خود را دارد. بنابراین باید بدانید که وقتی کاربر کلمه کلیدی را جستجو می‌کند، دوست دارد چه محتوایی را ببیند، سپس محتوای خود را کاملاً شبیه به خواسته کاربر آماده کنید.

به‌عنوان نمونه اگر کاربر کلمه تصویر X را جستجو می‌کند، دقیقاً به دنبال یافتن تصاویری از آن موضوع خاص می‌گردد و اگر شما محتوای متنی و یا ویدیوی نمایش دهید، به‌سرعت صفحه شما را می‌بندد.

Title-عنوان جذاب

4. از عناوین جذاب برای جذب مخاطب استفاده کنید

نوشتن تیترهای جذاب یکی از استانداردهای مهم در یادگیری نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی است. به‌طورکلی زمانی که کاربر صفحه‌ ای را باز می‌کند، در نگاه اول تمامی تیترهای موجود آن صفحه را اسکرول می‌کندتا متوجه شود که محتوای شما تا چه اندازه به هدف او از سرچ نزدیک است. درست در این زمان است که شما می‌توانید توجه مخاطب را به رپورتاژ خود جذب کنید. علاوه بر نوشتن عناوین جذاب باید محتوای جدید و کاربردی هم تولید کنید تا به این صورت بتوانید ترافیک بیشتری را به سمت سایت خود هدایت کنید.

5. ویراستاری مطلب نوشته شده را فراموش نکنید

بسیاری از تولیدکنندگان محتوا از این مرحله غافل می‌شوند و پس از نوشتن محتوا به‌سرعت آن را منتشر می‌کنند. اما بهتر است قبل از انجام این کار یک بار محتوای خود را مطالعه کنید و از دید یک کاربر خارجی آن را بررسی کنید. در این مرحله اگر اشتباهات تایپی و یا نگارشی دارید، حتماً آن‌ها را اصلاح کنید چرا که قراردادن علائم نگارشی به خوانایی و روان‌تر شدن متن شما کمک شایانی می‌کند.

6. نوشتن یک چکیده یا مقدمه خوب می‌تواند کاربر را تا انتهای متن با شما همراه کند

نوشتن یک چکیده یا مقدمه خوب برای رپورتاژ آگهی یا حتی مطالبی که برای بلاگ وب‌سایت خود می‌نویسید، از این جهت حائز اهمیت است که می‌تواند کاربر را با دادن اطلاعات جذاب به خواندن مطلب تا انتها ترغیب کند. در واقع در قسمت چکیده یا مقدمه نیاز است تا شما کاربر از محتواهای کلی مقاله باخبر کنید و به او بگویید که اگر این محتوا را تا انتها مطالعه کند، چه اطلاعاتی به دست می‌آورد و چه ارزشی به او منتقل می‌شود. حواستان به این نکته باشد که کاربر پس از آن که تیترهای مقاله شما را مرور کرده، تصمیم گرفته محتوا را بخواند اما اگر نتوانید خواننده را در ابتدای متن جذب و با دادن اطلاعات مناسب درباره محتوا به خواننده تشویق کنید، او صفحه را می‌بندد و شما نیز یک مشتری بالقوه را از دست می‌دهید.

7. مخاطبان را با خود همراه و آن‌ها را به سایت خود دعوت کنید

اگر در بخش قبلی یعنی چکیده محتوا توانستید کاربر را ترغیب به مطالعه محتوای رپورتاژ آگهی خود کنید، جای تبریک دارد چرا که خواننده به محتوای شما جذب شده و تصمیم دارد تا پایان محتوا همراه شما باشد. اگر مطالب خوب و با کیفیتی در اختیار کاربران گذاشته باشید، به راحتی می‌توانید اعتماد آن‌ها را جلب و به سایت خود دعوت کنید. درواقع شما با داشتن یک محتوای خوب و رعایت استانداردهای لازم برگ برنده را در دستان خود دارید.

8. به ساختار و حوزه سایت انتشاردهنده محتوا توجه کنید

یکی دیگر از مواردی که در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی باید به آن توجه کنید، این است که سایتی که برای انتشار رپورتاژ آگهی انتخاب می‌کنید، هم حوزه با فعالیت سایت شما باشد چرا که در کنار لینک‌سازی، دو مزیت دیگر نیز نصیب سایت شما خواهدشد. اولین مزیت این است که گوگل اعتباری بیشتری به آن رپورتاژ می‌دهد چرا که سایتی که در حوزه شما فعالیت می‌کند به شما لینک داده است. دومین مورد هم این است که کابرانی که محتوای شما را می‌بیند به دنبال حوزه فعالیت شما هستند و می‌توانند برای شما تبدیل به مشتری شوند، به همین دلیل نرخ تبدیل نیز بالاتر خواهد بود.

همچنین برای اثرپذیری بیشتر رپورتاژ سعی کنید در ابتدا ساختار سایت انتشاردهنده را بررسی کرده و استانداردهای آن سایت را در محتوای خود رعایت کنید. به عنوان مثال رنگ سایت، نوع لحن سایت و نوع نگارش سایت را مورد توجه قرار داده و محتوای خود را  بر آن اساس آماده کنید.

9. به کیفیت محتوا توجه کرده و رسیدن به رتبه بالا در گوگل را مدنظر قرار دهید

برخی از افراد تصور می‌کنند که کیفیت محتوای رپورتاژ‌ها از آنجایی که در سایت‌های دیگر منتشر می‌شود، اهمیت ندارد و می‌توانند متن‌هایی با کیفیت ضعیف را در رپورتاژها منتشر کرده و نتیجه موردنظر را بگیرند. این تصور به کل اشتباه است. چرا که اگر محتواهای شما ضعیف باشد، گوگل آن را به عنوان یک متن ضعیف که اطلاعات مفیدی به کاربر منتقل نمی‌کند، در نظر گرفته و اعتبار زیادی به آن نمی‌دهد.

از طرفی شما برای نگارش یک محتوا برای رپورتاژ آگهی زمان صرف می‌کنید و هزینه‌ای را برای انتشار آن پرداخت می‌کنید. بنابراین سعی کنید تا محتوای‌ شما از نظر کیفیت مناسب باشد، به صورتی که بتواند با رتبه‌های اول در آن موضوع وارد رقابت شود چرا که به این شکل می‌تواند اعتبار بیشتری را به سایت شما منتقل کند.

10. از نوشتن محتوا به شکل تبلیغاتی خودداری کنید

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم باید به این موضوع توجه داشت که نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی به شکل تبلیغاتی نباشد چرا که جدا از نگاه منفی گوگل به محتوای شما، کاربران هم هوشمندتر از قبل شده‌اند و به شدت از محتواهای تبلیغاتی فرار می‌کنند. بنابراین به جای تبلیغ‌های اغراق‌آمیز، سعی کنید با محتواهای با کیفیت توجه‌ها را به سمت خود جلب کنید.

حالا دیگر نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی جذاب را می دانید

یک آموزش رپورتاژ نویسی خوب می‌تواند به شما در نگارش بهتر رپرتاژ آگهی و ایجاد تمایز در محتوای شما با سایر رقبا و در‌نتیجه پیشی گرفتن از آنان کمک کند. درست عمل کردن در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی در‌نهایت موجب جذب ترافیک بیشتر و افزایش آگاهی از برند شما می‌شود.

در انتها خوشحال می‌شویم اگر شما هم تجربه‌ای در رپورتاژ نگاری و تولید محتوا به این شکل را دارید، حتماً تجربیات و نکاتی که به شما کمک کرده است را در بخش نظرات همین پست با ما و سایر نویسندگان به اشتراک بگذارید.

در تسمینو بخوانید :

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2018/03/11

خوب بود مرسی

    2018/03/11

    ممنون از بازخورد خوبتون

2018/03/13

پست بسیار جالبی بود
به نظرم اگر یک نمونه ریپورتاژ هم برای مثال لینک میدادین بد نبود که با نمونه هم دوستان آشنا بشن
اما در کل خوب بود
تشکر

    2018/03/13

    ممنونم از نظرتون
    حتما یک نمونه رپورتاژ خوب و با کیفیت لینک خواهیم داد .

2018/04/06

ممنون مطلب خیلی خوبی نوشتید

2018/04/08

بسیار عالی و پر نشات است واز تبلیغات بسیار عالی استفاده است

2018/07/07

سلام خسته نباشید یه سوالی داشتم ؟ برای ریپورتاژ باید متن ها متفاوت باشه ؟ یا اینکه مثلا یه متن رو آماده میکنیم توی چندین سایت بذاریم ؟

    2018/07/07

    با سلام و عرض ادب
    بله , در صورتی که متفاوت باشه نتیجه بهتری خواهد داشت

2018/09/09

سلام
با سایت شما تازه آشنا شدم واقعا خیلی عالی هستش…
انشالله باهتون همکاری خواهم داشت.

2018/09/20

بسیار خوب و عالی بود اگر یه مثال هم می زدین بهتر عالی تر می شد.

2021/12/05

روز بخیر
اگر میشه مقاله بیشتری در مورد نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی بزارید حس میکنم جا داره بازم بخواید،
از روش های جدید دیگه مقاله بزارید .
ممنون میشم بررسی کنید.

2021/12/11

مقاله خیلی خوبی بود
ببخشید یه سوال داشتم خدمتتون
تسمینو در زمینه نحوه نوشتن رپورتاژ بصورت تلفنی هم مشاوره میده ؟

    2021/12/11

    سلام ارشیا جان
    بله در صورتی که نیاز به مشاوره تلفنی داشتید میتونین با ما تماس بگیرید

2022/04/24

واقعا محتوا خوبی بود نمیدونستم نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی هم داریم.
این طوری خیلی راحت میتونم یک رپورتاژ با کیفیت میتونم بنویسم.

2022/05/07

واقعا عالی بود بهترین روش برای نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی بود.💖

2022/08/15

واقعا محتوا خوبی بود من الان حس میکنم راحت بتونم یک رپورتاژ خوب یا بهتر بگم عالی بنویسم.!
راستی یک سوال دارم
قبلا یادمه یک لیست رپورتاژ آگهی رایگان داشتید. امکانش هست لینکش رو برام بفرستید یا ایمیل کنید فایلش رو.

    2022/08/17

    سلام جناب علیپور
    وقت شما بخیر
    شما میتوانید با کلیک روی عبارت رپورتاژ آگهی رایگان به جزئیات بیشتری از آن دست پیدا کنید