لینک شکسته چیست؟ و چه آسیبی به سئو سایت میزند ؟

لینک شکسته چیست؟ و چه آسیبی به سئو سایت میزند ؟

این سوالی است که ذهن بسیاری از متخصصان سئو و مدیران سایت‌ها را به خود مشغول کرده است. برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که لینک‌ شکسته چیست. برای بسیاری از ما این اتفاق افتاده است که در جستجوی محصول یا موضوعی خاص در اینترنت باشیم؛ اما درست زمانی که فکر می‌کنیم آنچه را که به دنبال آن هستیم پیدا کرده‌ایم، به بن‌بست برخورد کنیم. این همان لینک شکسته است! این موضوع به حدی مهم است که حتی می‌تواند اعتبار یک سایت را زیر سوال ببرد و موجب […]

2 سال 0 16 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

لینک شکسته چیست؟
لینک شکسته داخلی چیست؟
لینک شکسته خارجی چیست؟
علت اهمیت از بین بردن لینک شکسته چیست؟
نحوه تاثیر لینک‌های شکسته بر سئو چگونه است؟
علت ایجاد تجربه کاربری بد با لینک شکسته چیست؟
علت هدر رفتن بودجه خزش با لینک شکسته چیست؟
علت افزایش نرخ پرش با لینک شکسته چیست؟
بهترین روش پیدا کردن لینک شکسته چیست؟
پیدا کردن لینک‌ های شکسته و خراب در وردپرس
ویژگی‌ها و کاربردهای افزونه Broken Link Checker چیست؟
بهترین روش اصلاح لینک‌ های شکسته چیست؟
چرا باید لینک‌ های شکسته را جدی بگیریم؟
مشاهده بیشتر

این سوالی است که ذهن بسیاری از متخصصان سئو و مدیران سایت‌ها را به خود مشغول کرده است. برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که لینک‌ شکسته چیست. برای بسیاری از ما این اتفاق افتاده است که در جستجوی محصول یا موضوعی خاص در اینترنت باشیم؛ اما درست زمانی که فکر می‌کنیم آنچه را که به دنبال آن هستیم پیدا کرده‌ایم، به بن‌بست برخورد کنیم. این همان لینک شکسته است! این موضوع به حدی مهم است که حتی می‌تواند اعتبار یک سایت را زیر سوال ببرد و موجب رنجش کاربران از سایت شود. در ادامه این مقاله با تسمینو همراه باشید تا با روش‌های پیداکردن لینک شکسته و رفع آن آشنا شوید.

لینک شکسته چیست؟

Broken-Link لینک شکسته

پیوند شکسته، لینکی در یک وب‌سایت است که دیگر کار نمی‌کند زیرا وب‌سایت یک یا چند مورد از مشکلات زیر را تجربه می‌کند:

 

  • صفحه وب مقصد منتقل شده است یا دیگر وجود ندارد.
  • یک URL نامعتبر برای لینک توسط مالک صفحه وب وارد شده‌است.
  • صفحه وب پیوند شده از وب‌سایت حذف شده است.

اگرچه گوگل گفته است که خطاهای 404 به سئوی سایت شما به‌طور مستقیم آسیب نمی‌رساند، اما لینک‌های شکسته می‌توانند به تجربه کاربر شما در وب‌سایت شما آسیب بزنند و باعث افزایش نرخ پرش شوند. ما در ادامه به شما نشان خواهیم‌داد که چگونه خطاهای 404 مزاحم را در سایت خود شناسایی، اجتناب و رفع کنید تا بتوانید بازدیدکنندگان را طولانی‌تر و بیشتر درگیر سایت خود نگه‌دارید.

نمونه‌هایی از خطاهای لینک شکسته:

در ادامه، چند نمونه از کدهای خطا که یک وب‌سرور ممکن است هنگام مشاهده پیوند شکسته ارائه کند، آورده شده‌است. همچینن در مقابل هر کد خطای معنای آن را می‌توانید مشاهده کنید.

  • 404 Page Not Found: صفحه/منبع در سرور وجود ندارد.
  • 400 Bad Request: امکان درک آدرس URL صفحه برای سرور سایت وجود ندارد.
  • Bad host: Invalid host name: سروری با نام مورد نظر وجودنداشته یا قابل دسترسی نیست.
  • Bad URL: یک URL با قالب نامناسب وجود دارد (مثلاً یک براکت از دست رفته، اسلش اضافی یا پروتکل اشتباه وجود دارد).
  • Bad Code: Invalid HTTP response code: پاسخ سرور در قالب مشخصات HTTP نیست.
  • Empty: سرور سایت، پاسخ‌های «Empty» را بدون محتوا بازمی‌گرداند.
  • Timeout: مهلت زمانی درخواست‌های HTTP در حین بررسی لینک، به‌طور مکرر به پایان می‌رسد.
  • Reset: سرور میزبان اتصالات را به دلیل پیکربندی اشتباه یا  شلوغ بودن، قطع می‌کند.

لینک شکسته داخلی چیست؟

هنگامی که کاربر بر روی یکی از لینک‌های موجود در سایت شما کلیک کرده و با یکی از انواع خطای لینک شکسته مواجه شود، به آن لینک شکسته داخلی می‌گویند. خوشبختانه مدیریت و حذف این نوع لینک‌ها بسیار آسان است و در ادامه نحوه انجام آن را بررسی می‌کنیم.

لینک شکسته خارجی چیست؟

فرض کنید که شما صاحب یک وب‌سایت با موضوع آموزش سئو هستید و در یکی از مقالات وب‌سایت‌تان با کلمه کلیدی خرید رپورتاژ آگهی به وب‌سایت تسمینو لینک خارجی داده‌اید. اگر پس از مدتی صفحه موردنظر در سایت تسمینو حذف شود، یک لینک شکسته خارجی به وجود خواهدآمد.

علت اهمیت از بین بردن لینک شکسته چیست؟

اگر سایت شما برای کاربران مفید نباشد و بلافاصله پس از ورود آن را ترک کنند، به مرور زمان دچار افت‌رتبه می‌شود. افت‌رتبه به مرورزمان و در طولانی مدت به سئو سایت شما ضربه می‌زند. در واقع پیوندهای شکسته بر نتایج جستجوی Google شما تأثیر می‌گذارند. وجود لینک‌های شکسته زیاد در یک سایت، از دید گوگل به معنای نادیده گرفته شدن یا رها شدن آن سایت است. گوگل همواره کیفیت صفحات سایت‌ها را بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل کند کاربران را به بهترین نتایج جستجو هدایت می‌کند. 

نحوه تاثیر لینک‌های شکسته بر سئو چگونه است؟

با وجود اینکه گوگل اشاره مستقیمی به تاثیر Broken Link بر سئو نکرده است، وجود این لینک‌ها به صورت غیرمستقیم بر سئو تکنیکال تاثیرگذار خواهد بود. اما این امر چگونه اتفاق می‌افتد؟

علت ایجاد تجربه کاربری بد با لینک شکسته چیست؟

هیچ چیزی برای کاربران وب‌سایت، کلافه‌ کننده‌تر از مواجه شدن با صفحات ارور ۴۰۴ پس از کلیک کردن روی یک لینک‌ نیست! وجود لینک‌های شکسته می‌تواند تجربه کاربری بدی را برای کاربران وب‌سایت شما ایجاد کند. تجربه کاربر عامل مهمی است که بر سئو تاثیر می‌گذارد. الگوریتم‌ های گوگل همواره در حال تغییر و به‌روزرسانی هستند و هدف اصلی آنها ارائه نتایج و تجربه بهتر برای کاربران است. این الگوریتم‌ها هنگام مواجهه با لینک‌های شکسته در سایت شما، به هیچ‌ عنوان بخشنده نخواهند بود. بنابراین تأثیر یک پیوند مرده را هرگز دست کم نگیرید چرا که این امر به ناچار از اعتبار شما نزد موتورهای جستجو می‌کاهد. 

علت هدر رفتن بودجه خزش با لینک شکسته چیست؟

ربات‌های خزنده گوگل، میزان بودجه خزش مشخصی را جهت کرال کردن و ایندکس کردن صفحات سایت شما در اختیار دارند. وجود لینک‌های شکسته در ساختار محتوای وب‌سایت شما و برخورد خزنده‌های گوگل با آن‌ها احتمال کرال شدن و ایندکسینگ صفحات مهم وب‌سایت شما را کاهش می‌دهد. در حقیقت زمان خزنده‌ها با بررسی بخش‌هایی از سایت که به بن بست خورده‌اند، تلف می‌شود و امکان کشف سایر بخش‌های مهم سایت را نخواهند داشت. در نتیجه امکان جذب بازدیدکنندگان جدید از سایت گرفته می‌شود و اینجاست که سئوی سایت شما آسیب می‌بیند.

علت افزایش نرخ پرش با لینک شکسته چیست؟

نرخ پرش bounce rate با لینک شکسته افزایش پیدا می‌کند.

میزان بانس ریت یا نرخ پرش صفحات مختلف سایت، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو جهت رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها است. فردی را تصور کنید که وارد یک فروشگاه شده و بدون تعامل با فروشنده بلافاصله از آن خارج می‌شود؛ اینجا یک بانس ریت یا نرخ پرش رخ داده است. در صورت وجود لینک‌های شکسته و مواجه شدن کاربران با صفحات خالی بدون محتوا احتمال ترک سایت توسط کاربران بالا می‌رود. این اتفاق موجب کاهش رتبه‌ سئوی صفحات مختلف وب‌سایت شما خواهد شد.

 

بهترین روش پیدا کردن لینک شکسته چیست؟

افزونه‌ها و نرم افزارهای زیادی وجود دارند که به شما امکان می‌دهند خطاهای 404 و لینک‌های شکسته سایت خود را پیدا کنید. با این حال، بسیاری از این ابزارها تقلبی هستند و سرعت وب‌سایت و حتی کامپیوتر شما را کاهش می‌دهند. 

برخی از محبوب‌ترین ابزارهای پیدا کردن لینک‌های شکسته عبارت‌اند از:

  1. اسکریمینگ فراگ (Scramming Frag)
  2. وب‌سایت ادیتور (Website Editor)
  3. ای اچ رف (AHREF)
  4. بروکن لینک چکر (Broken Link Checker)
  5. سرچ کنسول (Google Search Console)

بهترین روشی که ما برای شناسایی لینک‌های شکسته در وبسایت شما توصیه می‌کنیم، استفاده از گوگل سرچ کنسول است.

برای انجام این کار ساده باید:

  • وارد حساب گوگل خود که به وب‌سایت شما پیوند داده شده است، شوید.
  • به کنسول جستجوی گوگل بروید.
  • روی حساب کاربری خود کلیک کنید.
  • در نوار کناری سمت چپ، به منوی کشویی با عنوان “Crawl” بروید.
  • بر روی “Crawl Errors” کلیک کنید.
  • با کلیک بر روی لینک می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد آن لینک شکسته مشاهده کنید.

پیدا کردن لینک‌ های شکسته و خراب در وردپرس

روشی که پیش‌تر معرفی کردیم، برای استفاده در تمامی سایت‌ها امکان‌پذیر است و استفاده از آن را توصیه می‌کنیم. اما اگر قصد دارید پیدا کردن لینک‌های خراب در وردپرس را با کمک یک ابزار ساده‌تر پیدا کنید، پیشنهاد ما به شما افزونه Broken Link Checker است. این افزونه محبوب، بیش از 700 هزار نصب فعال دارد و با نسخه‌های جدید وردپرس سازگار است.

این افزونه پس از نصب، شروع به بررسی تمام محتواها و لینک‌های درون سایت شما می‌کند. این بررسی بسته به اندازه و حجم سایت شما می‌تواند چند دقیقه یا چند ساعت زمان ببرد. افزونه پس از انجام جستجوی لینک‌ها، شروع به بررسی تک تک آن‌ها می‌کند تا عملکرد آن‌ها را بسنجد. مدت زمان این کار نیز به اندازه سایت و تعداد لینک‌های شما بستگی دارد. همچنین می‌توانید پیشرفت سایت‌تان را زیر نظر داشته و گزینه‌های مختلف بررسی لینک‌های شکسته را از مسیر Settings -> Link Checker تغییر دهید.

ویژگی‌ها و کاربردهای افزونه Broken Link Checker چیست؟

افزونه Broken Link Checker لینک‌های شکسته‌ی یک سایت را بررسی می‌کند.

از جمله امکانات افزونه Broken Link Checker می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لینک های خارجی و داخلی موجود در پست‌ها، صفحات، نظرات، فهرست‌ها، بلاگ و فیلدهای سفارشی را بررسی می‌کند.
  • لینک‌های خراب، تصاویر ازدست‌رفته و ریدایرکت شدن لینک را تشخیص می‌دهد.
  • نتایج بررسی دوره‌ای، لینک‌های سایت شما را از طریق داشبورد یا ایمیل اطلاع‌رسانی می‌کند.
  • می‌توانید با اعمال تنظیمات سفارشی، پیوندهای شکسته را به طور متفاوت و دلخواه خود در پست‌ها نمایش دهید.
  • می‌توانید تنظیماتی را اعمال کنید که لینک‌های شکسته سایت شما از چشم موتورهای جستجو دور بمانند و دیده نشوند.
  • شما می‌توانید لینک‌های موجود در سایت خود را بر اساس آدرس URL، متن لینک و هر چیز دیگری جستجو کرده یا فیلتر کنید.
  • امکان ویرایش و به‌روزرسانی لینک‌ها به صورت مستقیم از صفحه افزونه را خواهید داشت.
  • ویجت Broken Link Checker در صورت کشف لینک‌های شکسته جدید، اعلانی را از طریق داشبورد به شما نشان می‌دهد. بنابراین می‌توانید بلافاصله لینک خراب را ویرایش کنید.

بهترین روش اصلاح لینک‌ های شکسته چیست؟

تا اینجای کار شما موفق شدید لینک‌های شکسته را پیدا کنید اما چگونه باید آن‌ها را اصلاح کنید؟ خوشبختانه روش‌های مختلفی برای اصلاح لینک‌های شکسته وجود دارد که آن‌ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

پیشگیری بهتر از درمان است حتی زمان ایجاد لینک‌های شکسته!

 

  • ویرایش لینک‌ های خراب سایت 

زمانی که اقدام به حذف یک محتوا در وب‌سایت‌تان کرده یا اقدام به تغییر ساختار URL یک محتوای قدیمی می‌کنید، در واقع در حال ایجاد یک لینک شکسته جدید هستید! در چنین مواقعی احتمالا حواستان نیست که همین حالا در سایت شما لینک‌‌های داخلی زیادی به محتوایی که قصد حذف کردن آن را دارید، داده شده است. این یعنی با حذف کردن یک محتوا به سادگی تعداد زیادی لینک‌های داخلی شکسته در وب‌سایت‌ شما ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، تنها کافی است که به جای حذف کردن محتوا، آن را ویرایش کنید تا URL آن ثابت باقی مانده و موجب ایجاد لینک‌های شکسته نشود. در صورتی که حذف یک لینک یا تغییر آن را در گذشته انجام داده‌اید، می‌توانید مجددا آن را ایجاد یا اصلاح کنید. کاری که در مورد لینک‌های شکسته خارجی باید انجام دهید این است که به مدیران سایت‌هایی که به لینک‌های خراب شما پیوند داده‌اند، پیام دهید و از آن‌ها بخواهید لینک‌ها را اصلاح کنند.

  • کمک گرفتن از ریدایرکت ۳۰۱

طبیعی است که گاهی اوقات چاره‌ای به جز حذف کردن محتوا نیست. در چنین شرایطی می‌توان از ریدایرکت ۳۰۱ جهت انتقال کاربران به صفحه هدف جدید کمک گرفت. یعنی زمانی که شما یک صفحه از وب سایت‌تان که قبلا به آن لینک داخلی داده‌اید را حذف کردید، می‌توانید URL مورد نظر را به یکی از صفحات مرتبط به پیوند یکتای مورد نظرتان ریدایرکت ۳۰۱ کنید. با این کار، کاربران به جای مواجه شدن با لینک شکسته و خطای زشت ارور ۴۰۴ به صفحه‌ هدف، هدایت خواهند شد و از ایجاد نرخ پرش جلوگیری می‌شود.

  • ریدایرکت کردن لینک‌ های شکسته در وردپرس

افزونه Simple 301 Redirects یک ابزار مفید و آسان برای هدایت لینک‌های شکسته به صفحه دیگری در سایت شما یا هر جای دیگر از وب است. این ابزار به خصوص زمان تغییر آدرس سایت که نمی‌توانید ساختار URL خود را حفظ کنید، مفید خواهد بود. شما با استفاده از این افزونه، می‌توانید تنها در عرض چند ثانیه و با چند کلیک ساده، تمامی آدرس‌های مورد نظر خود را با حفظ رتبه به آدرس‌های جدید هدایت کنید.

  • ریدایرکت کردن لینک‌ های شکسته از طریق فایل htaccess در هاست 

راه دیگر برای ریدایرکت کردن لینک‌های شکسته، استفاده از فایل پیکربندی وب سرور htaccess است. این یک راه بسیار سریع‌تر و ساده‌تر برای ایجاد یک ریدایرکت 301 است که بر عملکرد سایت شما تأثیر نمی‌گذارد.

با این حال، هر اشتباه کوچکی می‌تواند باعث ایجاد خطای سرور داخلی برای سایت شما شود. بنابراین، قبل از اینکه فایل htaccess خود را ویرایش کرده و هر گونه تغییری در آن ایجاد کنید، از فایل اصلی نسخه پشتیبان تهیه کنید.

برای دسترسی به فایل htaccess ، باید از طریق FTP به وب سرور خود متصل شوید. اکثر ارائه‌دهندگان هاست به شما نشان می‌دهند که چگونه کلاینت FTP را دریافت کنید.

فایل htaccess در فولدر root سایت وردپرس شما قرار دارد. این همان فولدری است که فایل‌هایی مانند wp-config.php نیز در آن قرار دارند.

برای باز کردن فایل htaccess ، باید از Notepad یا TextEdit استفاده کنید.

سپس اطلاعات زیر را وارد کنید (به یاد داشته باشید که URL‌ها را با آدرس‌های خود جایگزین کنید):

RewriteEngine On

Redirect 301 /your-old-post-product/ http://yoursite.com/new-link-to-replace/

Redirect 301 /another-old-post-product/ http://yoursite.com/anothernew-link-to-replace/

پس از ذخیره‌سازی، می‌توانید فایل را از طریق FTP آپلود کنید. لینک قدیمی شما اکنون به صفحه جدید هدایت می‌شود.

چرا باید لینک‌ های شکسته را جدی بگیریم؟

ما در این مقاله از سایت تسمینو به شما توضیح دادیم که لینک شکسته چیست و چگونه می‌تواند بر سئوی وب‌‎سایت شما تاثیر بگذارد. همچنین شما را با روش‌های پیدا کردن و اصلاح لینک‌های خراب آشنا کردیم. چنانچه در مسیر سئوی وب‌سایت‌تان قرار دارید و خواهان دستیابی به بهترین نتایج هستید، باید از همین حالا به فکر پیشگیری از ایجاد لینک‌های شکسته (Broken Link) و برطرف کردن آن‌ها در صورت وجودشان باشید. در غیر این صورت، نمی‌توانید در دنیای پررقابت وب فعالیت موثری داشته باشید. برای مقابله با لینک‌های شکسته توصیه می‌کنیم از نکات کاربردی و مفید مطرح شده در این مقاله استفاده کنید و به سادگی برای همیشه از شر وجود لینک‌های داخلی و خارجی شکسته، آسوده خاطر شوید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها