چک لیست سئو تکنیکال و ترفند‌های بهبود سئو فنی و پرفورمنس 2024

چک لیست سئو تکنیکال و ترفند‌های بهبود سئو فنی و پرفورمنس 2024

سئو تکنیکال، شامل فرایندهای کدنویسی سمت کاربر و سرور (CSR و SSR) است که سایت را برای خزنده‌های گوگل قابل درک می‌کند. اگرچه محتوای ارزشمند پادشاه است، اما دسترسی‌پذیری صفحات وب‌سایت برای خزنده‌های گوگل نقشی حیاتی در دیده شدن و رتبه‌بندی آنها دارد. عدم توجه به سئوی فنی می‌تواند منجر به کاهش چشمگیر ترافیک وب‌سایت و متعاقباً از دست رفتن فرصت‌های درآمدزایی شود. به طور مثال سرعت بارگذاری صفحات و سازگاری با دستگاه‌های موبایل از عوامل موثر در رتبه‌بندی گوگل محسوب می‌شوند. صفحات کند، تجربه کاربری (UX) منفی ایجاد کرده […]

3 ماه 2 26 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

سئو تکنیکال چیست؟
برای سئو تکنیکال سایت از کجا شروع کنیم؟
تفاوت سئو فنی با سئو داخلی و خارجی
اهمیت سئو تکنیکال در بهینه‌سازی محتوایی
 بهترین ترفندهای سئو تکنیکال
استراکچر دیتا و سئو (Structured Data)
بررسی تگ‌های کنونیکال سایت
بهینه سازی صفحه خطای 404 سایت
چگونه صفحه خطای 404 سایتم را پیدا کنم؟
بهینه سازی نقشه سایت
چگونه می‌توان نقشه سایت را بهینه کرد؟
استفاده از گواهینامه SSL (HTTPS)
بهبود سرعت سایت، هرچه سریعتر بهتر
بهینه سازی سایت برای موبایل
استفاده از AMP برای سایت
آموزش سئو تکنیکال پیشرفته
چک لیست تکنیکال سئو
مشاهده بیشتر

سئو تکنیکال، شامل فرایندهای کدنویسی سمت کاربر و سرور (CSR و SSR) است که سایت را برای خزنده‌های گوگل قابل درک می‌کند. اگرچه محتوای ارزشمند پادشاه است، اما دسترسی‌پذیری صفحات وب‌سایت برای خزنده‌های گوگل نقشی حیاتی در دیده شدن و رتبه‌بندی آنها دارد. عدم توجه به سئوی فنی می‌تواند منجر به کاهش چشمگیر ترافیک وب‌سایت و متعاقباً از دست رفتن فرصت‌های درآمدزایی شود. به طور مثال سرعت بارگذاری صفحات و سازگاری با دستگاه‌های موبایل از عوامل موثر در رتبه‌بندی گوگل محسوب می‌شوند. صفحات کند، تجربه کاربری (UX) منفی ایجاد کرده و اغلب منجر به خروج زودهنگام کاربران می‌شوند. این رفتارها به گوگل سیگنال‌هایی مبنی بر کیفیت پایین تجربه کاربری ارسال کرده و می‌توانند رتبه‌بندی سایت را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین، توجه به سئوی فنی و چک لیست سئو تکنیکال برای دستیابی به رتبه‌های برتر در گوگل و جذب مخاطبان هدف ضروری است.

سئو تکنیکال چیست؟

سئو فنی به فرآیند بهینه‌سازی وب‌سایت به منظور بهبود وضعیت ایندکس سایت و خزش خزنده‌های گوگل در سایت، گفته می‌شود. به عبارت دیگر؛ اگر به دنبال افزایش سرعت ایندکس مطالب سایت در گوگل هستید، یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که وضعیت تکنیکال سئو وب‌سایت خود را بررسی کنید. با استفاده از سئو فنی، می‌توانید به موتورهای جستجو جهت دسترسی، خزیدن، تفسیر و ایندکس سایت کمک ویژه‌ای کنید. دلیل آن که نام Technical برای این نوع سئو در نظر گرفته شده، این است که هیچ ارتباطی به موضوع و یا محتوای سایت شما نداشته و همه چیز به زیرساخت‌های اصلی سایت مربوط است.

برای آن که پاسخ بهتری در مورد سوال سئو تکنیکال چیست در اختیار شما قرار دهیم، اجازه دهید مروری مختصر به مفاهیم اولیه و پایه سئو داشته باشیم.

شما باید اطمینان پیدا کنید که موتورهای جستجو بدون هیچ مشکلی، به وب‌سایت شما دسترسی داشته و می‌توانند صفحات آن را سریع و بدون اختلال ایندکس کنند. یکی از این روش‌ها تولید محتوا حرفه‌ای و باکیفیت است که کاملا پاسخگوی نیاز کاربر بوده و مطابق با استانداردهای گوگل نیز باشد. به علاوه باید سیگنال‌های مناسبی به خزنده‌ها داده شود تا بهتر بتوانند صفحات وب‌سایت شما را پیدا کرده و آن را در مقایسه با رقبا، به جایگاه بهتری برسانند.
Technical SEO - سئو تکنیکال

برای سئو تکنیکال سایت از کجا شروع کنیم؟

اگر در مورد موتورهای جستجو و نحوه عملکرد آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید، حتما می‌دانید برای این که در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شوید، باید شرایط لازم جهت ایندکس شدن را فراهم کرده باشید. خزنده‌های گوگل همواره به دنبال جدیدترین صفحات وب به منظور اضافه کردن آن‌ها به فهرست ایندکس هستند.

این صفحات در پایگاه داده گوگل ثبت و سازماندهی می‌شوند. در نتیجه هر زمان که کاربر موضوعی را در گوگل جستجو کند، از طریق الگوریتم‌ های گوگل، از میان صفحات مرتبط با همان موضوع، نتایجی برای کاربر نمایش داده می‌شود. به این صورت اگر صفحه وبسایت شما نیز درست سئو شده باشد، در فهرست همین نتایج قرار خواهد گرفت.

حال این سئو کردن یک وب‌سایت شامل سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی یا تکنیکال می‌شود.

تفاوت سئو فنی با سئو داخلی و خارجی

اگر از پیش با بهینه سازی محتوا آشنایی اولیه داشته باشید، احتمالا نام سئو داخلی و خارجی بسیار به گوشتان خورده است. در واقع برای سئوسازی یک سایت، باید آن را از جنبه‌های مختلفی بررسی کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. هیچ سایتی با تمرکز روی یک جنبه و رها کردن جنبه‌های دیگر، موفق نمی‌شود. سئو تکنیکال، تفاوت‌های عمده‌ای با دو روش یاد شده دارد.

در سئو داخلی، تمرکز روی محتوای صفحات سایت شماست. در این روش، با استفاده از کلمات کلیدی، متن جایگزین عکس، استفاده از عنوان ها و زیرعنوان‌ها، محتوا و موضوع آن را برای موتورهای جست و جو و مخاطبان روشن می‌کنید.

در سئو خارجی، بک لینک‌ها هستند که اعتبار شما را تعیین می‌کنند. در این روش، هرچه لینک‌های مفید از سایت‌های مرتبط به سایت شما بیشتر باشد، در کسب رتبه موفق‌تر خواهید بود.

سئو فنی با اندکی اغماض، می‌تواند اشتراکاتی با دو مورد بالا باشد. با این حال، جنبه فنی سئو، تمرکز بیشتری روی موتورهای جست و جو دارد. در آموزش سئو تکنیکال، شما یاد می‌گیرید که با بهبود عناصر مختلف سایت، آن را به بهترین شکل به موتورهای جست و جو معرفی نمایید. بنابراین، می‌توانیم بگوییم که سئو فنی در عین تفاوت با سئو داخلی و خارجی، برای موفقیت به آن‌ها نیازمند است.

اهمیت سئو تکنیکال در بهینه‌سازی محتوایی

چرا باید سراغ سئو فنی برویم؟ به دلیل اینکه آموزش سئو تکنیکال نیاز به یادگیری ابزارها و مفاهیم مختلف دارد و کمی زمان‌بر است، بسیاری ترجیح می‌دهند آن را نادیده بگیرند؛ اما شما این کار را نکنید!

تکنیکال سئو، نقش بسیار تعیین کننده‌ای در افزایش ترافیک سایت دارد. موتورهای جست و جو، با استفاده از معیارهای سئو فنی مفید یا غیرمفید بودن سایت شما را تعیین می‌کنند. در واقع، حتی اگر زمان زیادی روی تولید محتوا بگذارید، بدون شناخته شدن در دنیای وب، انگار هیچ کاری نکرده‌اید!

به همین دلیل، بهتر است بخش قابل توجهی از زمان خود را روی این جنبه از سئو بگذارید و البته، از روش‌های دیگر نیز به هیچ عنوان غافل نشوید.

 بهترین ترفندهای سئو تکنیکال

حال که پاسخ سوال سئو تکنیکال چیست را دریافت کرده و متوجه تفاوت آن با سئو داخلی و خارجی شدید، نوبت به یادگیری ترفندهای سئو فنی سایت می‌رسد.

  • دامنه اصلی سایت را مشخص کنید

یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام راه‌اندازی سایت باید به آن توجه داشته باشید، تعیین آدرس یا دامنه‌اصلی سایت برای گوگل است. احتمالا می‌دانید که وضعیت www و http در دامنه، برای آدرس سایت 4 حالت مختلف ایجاد می‌کنند. گرچه احتمالا کاربر سایت شما هیچ‌وقت متوجه تفاوت این مسئله نخواهدشد، اما گوگل به خوبی به این تفاوت توجه کرده و هر یک را مجزا از هم در نظر می‌گیرد. همین مسئله، یکی از رایج‌ترین دلایل ایجاد محتوای تکراری در سایت است. چرا که در بین آدرس‌های مختلف با محتوای یکسان، گوگل و خزنده‌هایش متوجه نخواهند شد که کدام یک اصلی است.

یک وب‌سایت به طور پیش فرض با www و بدون www در مقابل نام دامنه در دسترس است. به عنوان مثال، اگر دامنه شما example.com باشد، می‌توانید به وب‌سایت توسط http://www.example.com و http://example.com (یعنی بدون www) دسترسی پیدا کنید. برای حل این مشکل، شما باید دامنه اصلی خود را تعیین کرده و موتورهای جستجو را از انتخاب خود مطلع کنید. البته در صورتی که به هر دلیل از انتخاب خود منصرف شده و قصد تغییر آدرس سایت را داشتید، می‎‌توانید از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

Technical SEO - سئو تکنیکال

  • با www یا بدون www؟

یکی از شایع‌ترین سوالاتی که بسیاری از صاحبان سایت در این خصوص مطرح می‌کنند؛ این است که آیا بهتر است که آدرس سایت خود را با www یا بدون www تنظیم کنند. بر اساس بررسی‌هایی که تاکنون انجام شده است، وجود یا عدم وجود www هیچ تاثیر خاصی در سئو نداشته و تنها به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

  • بهینه سازی فایل Robots.txt سایت

Robots.txt یکی از مهم‌ترین فایل‌های وبسایت شما است که از طریق آن دستورالعمل‌های لازم در اختیار خزنده‌های گوگل قرار می‌گیرد. همان‌طور که در مطلب “جلوگیری از ایندکس مطالب در گوگل” گفته شد، از فایل Robots.txt برای وضعیت ایندکس صفحات، استفاده می‌شود. ساختار این فایل بسیار ساده است و در بیشتر موارد، لازم نیست تغییراتی در آن ایجاد شود. تنها به خاطر داشته باشید که دسترسی خزنده‌ها به صفحات مهم این سایت را از طریق این فایل، مسدود نکنید.

جلوگیری از ایندکس کل سایت  Disallow: /
یک دایرکتوری به همراه محتوای آن  Disallow: /sample-directory/
یک صفحه خاص از سایت  Disallow: /private_file.html
یک عکس خاص در Google Images

User-agent: Googlebot-Image

Disallow: /images/dogs.jpg

تمام عکس‌های سایت در Google Images

User-agent: Googlebot-Image

Disallow: /

نوع خاصی از فایل

User-agent: Googlebot

Disallow: /*gif$

  • بهینه سازی ساختار URL سایت

بهینه‌سازی ساختار URL سایت، مورد بعدی در فهرست ترفندهای سئو فنی سایت است. مواردی که در خصوص URL باید به آن توجه داشته باشید، عبارت‌اند از:

  • استفاده از حروف کوچک (اگر از URL انگلیسی استفاده می‌کنید.)
  • استفاده از – برای جدا کردن کلمات
  • کوتاه اما با معنی
  • عدم استفاده از کاراکترهای غیر ضروری
  • استفاده از کلمه کلیدی داخل URL، بدون کیورد استافینگ

انتخاب ساختار اصلی URL، در همان مراحل ابتدایی طراحی سایت، از طریق قالب انجام می‌شود. رعایت موارد گفته‌شده، زمان انتشار محتوای جدید الزامی است. اکیدا توصیه می‌شود که پیش از راه‌اندازی وبسایت، در خصوص ساختار یوارال‌های آن تصمیم درستی بگیرید. زیرا پس از شروع به کار و ایجاد صفحات و ایندکس آن‌ها، معمولا با گرفتن ورودی و کلیک در صفحات، تغییر یوارال آن‌ها به‌هیچ‌وجه اقدام صحیحی نخواهد بود.

  • ناوبری و ساختار سایت

طبقه‌بندی و ساختار سایت، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو است که باید حتما به درستی رعایت شود. به طور کلی، هرچه که کاربر زمان بیشتری در سایت شما صرف کند، به نفع شما خواهدبود. چرا که برای گوگل این‌طور به نظر می‌رسد که همه اطلاعات لازم در اختیار کاربر قرار گفته و او جواب سوال خود را پیدا کرده است.

اما متاسفانه یکی از اشتباهاتی که اکثر وبمستران مرتکب می‌شوند، این است که ساختار طبقی‌بندی شده سایت را از چشم کاربر پنهان می‌کنند. در این صورت کاربر فقط به صدف هدف رسیده و سایر دسته‌بندی‌های موجود در سایت را مشاهده نخواهد کرد. جالب است بدانید که گوگل برای تعیین رتبه یک صفحه، به ساختار کلی سایت توجه ویژه‌ای دارد.

بر اساس اعلامیه رسمی گوگل، یکی از فاکتورهای مهم سئو تکنیکال، طبقه‌بندی و ساختار سایت است. وبمستران باید توجه داشته باشند که از این طریق می‌توانند صفحات بااهمیت را برای گوگل تعیین کنند.

  • استفاده از منوی Breadcrumb در سایت

منوی برد کرامبBreadcrumb” به منویی گفته می‌شود که علاوه بر منوی اصلی در صفحه سایت قرار گرفته و به کاربر این اجازه را می‌دهد به صفحه یا دسته بندی‌های قبلی به شکلی ساده و بهینه دسترسی پیدا کند. نکته حائز اهمیت در خصوص منو Breadcrumb این است که نه تنها برای تجربه کاربری سایت، بلکه برای بهبود ساختار سایت از لحاظ سئو، ایده‌آل است. پس اطمینان حاصل کنید که این منو در سایت شما فعال است و اسکیما آن درست پیاده شده‌است.

  • استفاده از تگ نوایندکس برای صفحاتی با محتوای تکراری

محتوای تکراری یکی از مسائلی است که تقریبا تمامی وب‌سایت‌ها، خصوصا وبسایت‌های بزرگ با تعداد صفحات بالا با آن روبه‌رو می‌شوند. برای جلوگیری از تاثیر مخرب این مسئله در سئوی سایت، می‌توان از تگ نوایندکس برای صفحات با محتوای تکراری استفاده کرد. این تگ به ربات‌های گوگل می‌گوید که صفحه را ایندکس نکرده و در واقع در صفحه نتایج گوگل به کاربران نمایش ندهد. در نتیجه صفحه همچنان در سایت شما برای کاربران در دسترس است، اما ترافیک ارگانیکی برایتان نخواهد داشت.

برای اطمینان از اینکه صفحه مورد نظرتان ایندکس نشده و گوگل اثر این تگ را اعمال کرده است، می‌توانید از ابزار سرچ کنسول استفاده کنید. وارد گوگل کنسول شده و URL مدنظرتان را وارد Inspect URL کنید. بعد از آن روی Test Live URL کلیک کنید. در صورتی که آدرس توسط گوگل ایندکس شده باشد، پیام URL is available to Google برای شما نمایش داده می‌شود. اما اگر Excluded by ‘noindex’ tag نمایش داده شد، یعنی تگ نوایندکس کار خود را به درستی انجام داده است!

در صورتی که آدرس همچنان توسط گوگل ایندکس شده است، بهتر است کمی صبر کنید. بسته به اندازه سایت شما و بودجه‌ای که گوگل برای خزش آن در نظر گرفته است، بین 1 الی چند هفته جهت اعمال تغییرات زمان نیاز است.

استراکچر دیتا و سئو (Structured Data)

استراکچر دیتا یکی دیگر از فاکتورهای مهم رتبه بندی سئو سایت از نظر گوگل است.

  • استراکچر دیتا چیست؟

استراکچر دیتا در حالت ساده به قطعه کدی گفته می‌شود که در صفحات سایت قرار گرفته و به درک گوگل از محتوای سایت، کمک زیادی خواهد کرد. در واقع از طریق این قطعه کد، محتوایی که درون سایت شما قرار گرفته برای خزنده‌ها بهتر تفسیر خواهد شد.

  • ارتباط استراکچر دیتا و سئو تکنیکال چیست؟

گرچه از استراکچر دیتا برای محتوای سایت استفاده می‌شود، اما با توجه به این که باید به کد سایت اضافه شود، بدون ارتباط با سئو فنی سایت نیست. یک بار استراکچر دیتا را برای CMS تعیین و بهینه کرده و بعد از آن شاهد تاثیر شگفت‌انگیز آن در بهبود وضعیت سئو سایت‌تان باشید.

  • اهمیت استفاده از استراکچر دیتا چیست؟

اهمیت استفاده از استراکچر دیتا در سئو، با توجه به میزان افزایش نرخ کلیک مشخص می‌شود. با توجه به این که با استفاده از این قطعه، شیوه نمایش محتوا در زمینه‌های مختلف، مانند دستور پخت غذا، محصول و … تغییر می‌کند، احتمال افزایش درصد CTR افزایش پیدا خواهد کرد.

  • چه زمانی از استراکچر دیتا استفاده کنیم؟

از استراکچر دیتا در شرایط مختلفی می‌توان استفاده کرد. بهتر است که از این تکنیک برای محتوای محصول، دستورالعمل، رویداد و مانند آن استفاده کنید.

بررسی تگ‌های کنونیکال سایت

هر صفحه از وب‌سایت باید دارای نشانی اینترنتی متعارف باشد و با افزودن برچسب <link rel = ”canonical” href = ”yourpageurl”> در <head> نوشته‌ها و صفحات شما تعیین خواهدشد. همان‌طور که در ابتدای مطلب بیان شد، برای هر محتوایی باید یک آدرس در سایت شما وجود داشته باشد. در غیر این صورت مسئله محتوای تکراری (محتوای یکسان با چند آدرس) آسیب زیادی به سئو سایت وارد می‌کند.

برای جلوگیری یا رفع این مشکل، می‌توان از تگ کنونیکال به صورت rel=”canonical” در آدرس سایت استفاده کرد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که استفاده نادرست از این تگ، نه تنها کمکی به سئو سایت نکرده، بلکه اثر مخربی هم دارد. پس از طریق افزونه‌ای مانند افزونه یوآست، اطمینان حاصل کنید که از این متا تگ به درستی استفاده کرده باشید.

Technical SEO - سئو تکنیکال

بهینه سازی صفحه خطای 404 سایت

خطای 404 زمانی ایجاد می‌شود که کاربر وارد صفحه‌ای شده که به هر دلیلی از سایت حذف شده یا آدرس توسط کاربر اشتباه وارد مرورگر شده است. گرچه خطای 404 معمولا در سئو سایت اثر منفی دارد، اما اگر صفحه مربوط به این خطا، درست بهینه‌سازی شده باشد، می‌توان از آن برای افزایش نرخ تبدیل نیز به شکلی دیگر استفاده کرد! مهم‌ترین نکاتی که هنگام طراحی و ساخت صفحه خطای 404 باید به آن‌ها توجه داشته باشید، عبارت‌اند از:

  • استفاده از منوی اصلی و ناوبری در این صفحه
  • استفاده از جملاتی کاربرپسند برای آن که به آن‌ها بگویید صفحه‌ای که به دنبالش هستند دیگر در دسترس نیست
  • لینک‌های مفید دیگری در اختیار کاربر قرار دهید.

چگونه صفحه خطای 404 سایتم را پیدا کنم؟

برای مشاهده صفحه ارور 404 سایت‌تان، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آدرسی از صفحات سایت وارد کنید که وجود ندارد. نگاهی سریع به صفحه داشته باشید و مطمئن شوید کاربر بعد از مشاهده این صفحه، به سرعت سایت شما را ترک نخواهد کرد در حقیقت شما باید در ساختار 404 نیز تغییراتی ایجاد کنید که کاربر را به ادامه جستجو در وب سایت شما، مشتاق سازد.

بهینه سازی نقشه سایت

یکی از مهم‌ترین عناصر تکنیکال سئو بهینه سازی نقشه سایت است. نقشه سایت یک فایل XML بوده که شامل اطلاعات کاملی در مورد تمام صفحات سایت در مورد تاریخ انتشار، به‌روزرسانی و… است. خزنده‌های گوگل زمانی که به یک سایت سر می‌زنند، از این فایل به عنوان راهنما استفاده خواهند کرد.

چگونه می‌توان نقشه سایت را بهینه کرد؟

بهینه‌سازی نقشه سایت بسیار ساده است. برای انجام این کار کافی است که فقط صفحات مهم وب‌سایت را در نقشه سایت خود وارد کنید. در اکثر موارد، این صفحات شامل پست‌ها و دسته‌بندی‌های سایت هستند. بهتر است صفحاتی مانند برچسب‌ها، اطلاعات نویسنده در سایت و… را در این فایل قرار ندهید. اطمینان حاصل کنید اطلاعات جدید صفحات منتشر شده، در این فایل قرار گرفته و بروز می‌‎شوند.

استفاده از گواهینامه SSL (HTTPS)

گواهینامه SSL یکی از روش‌هایی است که از طریق آن می‌توانید اعتماد کاربر را به خود جلب کنید. زمانی که این گواهینامه روی سرور سایت شما فعال باشد، تمام اطلاعات رد و بدل شده بین مرورگر و سرور، رمزگذاری خواهند شد. با استفاده از این گواهینامه، سایت شما با HTTPS در دسترس خواهد بود و نه HTTP. استفاده از این گواهینامه برای افرادی که سایت فروشگاهی دارند، الزامی است. در صورت فعال نبودن این گواهینامه، از وب‌سایتی که هاست خود را از آن خریداری کرده‌اید، بخواهید که آن را فعال کرده و ریدایرکت‌های لازم را انجام دهد.

شما می‌توانید با مراجعه به محتوا بهترین هاست، جزئیات بیشتری در زمینه گواهینامه SSL (HTTPS) پی ببرید.

به خاطر داشته باشید که با فعال شدن گواهینامه SSL، آدرس سایت تغییر می‌کند. پس برای بهبود سئو تکنیکال سایت، به روند تغییر مسیر آدرس‌ها، دقت کنید.

Technical SEO - سئو تکنیکال

بهبود سرعت سایت، هرچه سریعتر بهتر

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در رتبه‌بندی، سرعت سایت است. برای بهبود سرعت سایت، حتما باید با ترفندهای سئو تکنیکال آشنایی داشته باشید. برای آن که از وضعیت سرعت سایت خود اطلاعات کاملی پیدا کنید، می‌توانید از گوگل پیج اسپید اینسایت (Google Page Speed Insights) استفاده کنید. رایج‌ترین اقداماتی که برای بهبود سرعت سایت می‌توانید انجام دهید، عبارت هستند از:

  • استفاده از سرورهایی که از سیستم عامل 64 بیتی استفاده می‌کنند.
  • ارتقا سیستم به PHP 2 (نسبت به نسخه PHP 5.2، این ورژن تاثیر زیادی در بهبود سرعت سایت دارد.)
  • بهینه‌سازی حجم عکس‌ها بدون افت کیفیت.
  • عدم استفاده از پلاگین‌های وردپرس تا حد ممکن.
  • بروزرسانی وردپرس و پلاگین‌های فعال.
  • کدنویسی سایت از ابتدا و عدم استفاده از قالب‌های پیش فرض.
  • بهینه‌سازی فایل‌های CSS و JS Files
  • استفاده از افزونه کش برای بهبود تجربه کاربری
  • عدم استفاده از تعداد زیادی اسکریپت در <head> وب‌سایت.

به طور مثال به سادگی کافی است که حجم تصاویر به کار رفته در صفحات مختلف وبسایت خود را بررسی کرده و آن‌هایی که حجم بیشتر از 100 کیلوبایت دارند را حذف کرده و تصاویر فشرده با حجم پایین‌تر قرار دهید. همین اقدام کوچک، در نهایت باعث خواهدشد تا سرعت صفحات وب‌سایت شما بهینه شده و در شرایط بهتری قرار بگیرند.

Core Web Vitals و تاثیر آن بر تکنیکال سئو

کور وب ویتال، فاکتورهای خاصی هستند که نشان می‌دهند کاربران، تجربه خوبی از وبسایت شما داشته اند یا نه. این فاکتورها، بر اساس سه اصل تعیین می‌شوند:

  • بزرگ‌ترین رنگ محتوا LCP: این معیار مربوط به سرعت سایت در ورود نخست است. بخش Google PageSpeed Insights در گوگل سرچ کنسول، اطلاعاتی راجع به این موضوع به شما خواهد داد.
  • اولین تأخیر ورودی FID: زمان لازم برای نخستین تعامل کاربران با صفحه بر این اساس تعیین می‌شود؛ مثلا اینکه روی یک لینک کلیک کند یا شماره تلفن خود را وارد نماید.
  • تغییر چیدمان تجمعیCLS : این فاکتور مربوط به پایداری صفحه هنگام نمایش در دستگاه‌های مختلف است. از آن‌جایی که این روزها، کاربران موبایلی بسیار افزایش یافته‌اند، این فاکتور اهمیت بالایی دارد.

بهینه سازی سایت برای موبایل

با توجه به اینکه تعداد زیادی از کاربران اینترنت، از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند، عجیب نیست که بهینه بودن سایت برای تلفن‌های همراه، یکی از فاکتورهای مهم سئو تکنیکال باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، در حالی که کاربر از اینترنت 3G استفاده می‌کند، سرعت بارگذاری سایت باید حدود 6 ثانیه باشد.

گرچه معمولا نرخ تبدیل در موبایل کمتر از دسکتاپ است، اما این مسئله به این معنا نیست که باید از ریسپانسیو بودن سایت غافل باشید. به خاطر داشته باشید اطلاعاتی که در نسخه دسکتاپ نمایش داده می‌شود، باید عینا در نسخه تلفن همراه هم نمایش داده شوند. بنابراین از افزونه‌هایی مانند پاپ آپ تا حد امکان استفاده نکنید. چرا که چنین ابزاری مانع از دیده شدن صحیح مطالب برای کاربر خواهند شد.

استفاده از AMP برای سایت

AMP یا Accelerated Mobile Pages یک مفهوم نسبتاً جدید است که توسط Google در تلاش برای سریع‌تر کردن نسخه موبایلی وب‌سایت معرفی شده است. به زبان ساده، با AMP شما یک نسخه از وبسایت خود را با استفاده از AMP HTML ارائه می‌دهید که یک نسخه کاهش یافته از HTML معمولی است. در AMP تنها از تگ‌های خاص HTML برای بالا بردن سرعت لود صفحات استفاده می‌شود. صفحات AMP فقط از طریق نتایج Google Mobile یا از طریق سایر ارائه دهندگان AMP مانند توییتر قابل دسترسی هستند. مهم‌ترین جوانب مثبت و منفی AMP عبارتند از:

  • افزایش CTR یا نرخ کلیک توسط کاربران تلفن همراه
  • بالا بردن سرعت بارگذاری سایت در سایر دستگاه‌ها مانند تلفن همراه
  • اجرا و پیاده سازی نسخه AMP سایت، نیاز به متخصص و بودجه زیادی دارد.
  • از صفحات AMP نمی‌توان برای ایمیل مارکتینگ استفاده کرد.
  • آنالیز و بررسی اطلاعات سایت، سخت و مشکل خواهد شد.

آموزش سئو تکنیکال پیشرفته

دو موردی که در ادامه به عنوان ترفندهای سئو فنی سایت بیان می‌شوند، در سطح پیشرفته بوده و مربوط به سایت‌های چند زبانی و طراحی صفحه بندی سایت است.

  • Pagination یا طراحی صفحه بندی سایت

Pagination یا صفحه‌بندی سایت، یکی از فاکتورهای مهم سئو است که از دید بسیاری از مدیران سایت، پنهان مانده است. هنگام صفحه‌بندی سایت، احتمال ایجاد لینک‌های دوگانه یا محتوای تکراری وجود دارد. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل می‌توانید از تگ‌های rel = “next” و rel = “prev” استفاده کنید. در این حالت به گوگل فهمانده‌اید که سایر صفحات ادامه همین صفحه هستند. وقتی Google پیوندهای rel = “next” و rel = “prev” را در کد پیدا می‌کند، متوجه خواهدشد که صفحه اصلی کدام یک است و مطابق چیزی که انتظار می‌رود، همان را ایندکس خواهد کرد.

  • وب سایت‌های چند زبانه

اگر سایت شما از چند زبان پشتیبانی می‌کند، پس حتما باید از تگ hreflang استفاده کنید. با استفاده از این تگ به گوگل می‌گویید که زبان صفحه چیست. در نتیجه بر اساس زبان کاربر، صفحه‌ای از سایت شما به او نمایش داده می‌شود. به این مورد در سئو سایت های چند زبانه باید توجه ویژه‌ای داشت.

چک لیست تکنیکال سئو

چک لیست سئو تکنیکال

اگر در حال مطالعه این بخش هستید، پس احتمالا اطلاعات لازم در خصوص سوال سئو تکنیکال چیست را تا اینجای کار دریافت کرده و حال قصد پیاده‌سازی ترفندهای سئو فنی سایت را دارید. برای آن‌که دقیقا بدانید چه مسیری پیش‌رو داشته و به چه فاکتورهایی باید توجه کنید، می‌توانید از چک لیست سئو تکنیکال زیر استفاده کنید:

  • تعیین کردن دامنه اصلی سایت
  • بهینه سازی فایل txt
  • بهینه سازی و بررس ساختار URL سایت
  • طبقه بندی بخش‌های مختلف سایت
  • اضافه کردن منو breadcrumb به صفحات
  • اضافه کردن اسکیما به breadcrumb
  • استفاده از استراکچرد دیتا به صفحه اصلی سایت
  • اضافه کردن structured data به صفحات داخلی سایت بر اساس نوع محتوا
  • بررسی وضعیت تگ Canonical
  • بهینه سازی صفحه 404
  • ثبت و بهینه سازی نقشه سایت
  • فعال کردن HTTPS
  • بررسی سرعت بارگذاری سایت
  • بررسی وضعیت ریسپانسیو بودن سایت در دستگاه‌های دیگر
  • استفاده از نسخه AMP در صورت امکان
  • بررسی ساختار صفحه بندی سایت
  • ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول
  • ثبت سایت در ابزار وبمستر بینگ

برای هر سایتی که به دنبال افزایش ترافیک ارگانیک است، بهینه سازی سئو تکنیکال امری ضروری‌ست. حتی اگر سایت شما محتوای استاندارد و با کیفیتی داشته باشد ولی از لحاظ سئو فنی دچار مشکل باشد، دریافت رتبه‌ی بالا در نتایج گوگل سخت یا ناممکن خواهد بود. چک‌لیست تکنیکال سئو کمک می‌کند تا تمامی موارد مهم را بررسی و در صورت وجود مشکل، جهت رفع آن اقدام کنید. البته توجه داشته باشید که بهتر است قبل از اعمال هرگونه تغییر در سئوی فنی سایت، با یک مشاور سئو صحبت کنید تا اشتباها باعث افت رتبه‌ی سایتتان نشوید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/07/18

سلام مقاله سئو تکنیکال مطالعه کردم واقعا کامل و جامع بود فقط میخوااستم بپرسم من در وبسایت خودم عکس های با حجم بالا و باکیفیت قرار دادم بنظر شما در سرعت لود وبسایتم تاثیر مستقیم دارد؟

2021/12/05

اگر میشه لیست چک لیست جدید سئو تکنیکال امسال هم بزارید حس میکنم هر چه زمان میگذره این چک لیست سئو تکنیکال نیاز به آپدیت داره در هر صورت بازم ممنون بابت مقاله خوب و جامعتون .