سایت مپ چیست؟ (معرفی 3 روش ساخت نقشه سایت)

سایت مپ چیست؟ (معرفی 3 روش ساخت نقشه سایت)

نقشه سایت (sitemap)، راهنمای موتورهای جستجو در دنیای صفحات سایت است.  این نقشه به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا به سرعت و سهولت، مسیر خود را به سوی مهم‌ترین صفحات، ویدیو‌ها و فایل‌های وبسایت شما بیابند. سایت مپ علاوه بر راهنما، نقشی تسهیل‌گر نیز دارد و فرآیند خزیدن موتورهای جستجو در تاروپود وبسایت شما را روان‌تر می‌کند. با کمک این نقشه، موتورهای جستجو به درک روشنی از صفحات موجود در وبسایت و روابط بین آن‌ها دست می‌یابند. ساخت نقشه سایت برای کمک به موتورهای جستجو، جهت بررسی و ایندکس تمامی […]

4 ماه 2 15 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

سایت مپ چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟
نقشه سایت من کجاست؟ (البته اگه ساختی!!)
انواع نقشه سایت را بشناسیم!
نقشه سایت چه تاثیری در سئوی وب سایت دارد؟
یک نمونه از نقشه سایت
چگونه نقشه سایت بسازیم؟ (آموزش کامل ساخت سایت مپ)
ثبت سایت مپ در گوگل
جمع‌بندی اهمیت وجود نقشه سایت در سئو
مشاهده بیشتر

نقشه سایت (sitemap)، راهنمای موتورهای جستجو در دنیای صفحات سایت است.  این نقشه به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا به سرعت و سهولت، مسیر خود را به سوی مهم‌ترین صفحات، ویدیو‌ها و فایل‌های وبسایت شما بیابند. سایت مپ علاوه بر راهنما، نقشی تسهیل‌گر نیز دارد و فرآیند خزیدن موتورهای جستجو در تاروپود وبسایت شما را روان‌تر می‌کند. با کمک این نقشه، موتورهای جستجو به درک روشنی از صفحات موجود در وبسایت و روابط بین آن‌ها دست می‌یابند. ساخت نقشه سایت برای کمک به موتورهای جستجو، جهت بررسی و ایندکس تمامی صفحات سایت الزامی است. بهینه سازی Sitemap یکی از ترفندهای سئو تکنیکال و افزایش سرعت ایندکس مطالب در گوگل است. اگر به دنبال پاسخ سوالاتی نظیر نقشه سایت چیست، چگونه نقشه سایت بسازیم و سوالاتی از این دست هستید، در ادامه این مقاله از وبلاگ تسمینو همراه ما باشید.

سایت مپ چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟

سایت مپ یک فایل XML است که کلیه اطلاعات مهم در رابطه با صفحات وب‌سایت شما را در خود جای داده است. به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید هر فایل یا صفحه‌ای از سایت شما در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده شود، باید اطلاعات آن را در نقشه سایت ثبت کنید.

همان‌طور که حتما می‌دانید، گوگل با استفاده از خزنده‌های خود، محتواهای جدید را پیدا کرده و ایندکس می‌کند. خزنده‌ها هنگام مشاهده یک صفحه جدید، لینک‌های داخلی و خارجی مربوط به آن را بررسی خواهند کرد. در صورتی که URL قبل از این در فهرست ایندکس گوگل وجود نداشته باشد، آن را به فهرست اضافه کرده و رتبه اختصاصی برای آن در نظر می‌گیرند. اما متاسفانه گوگل تمام لینک‌های موجود در فضای وب را به این شکل پیدا نمی‌کند، به ویژه اگر به صفحه مهمی لینک نشده باشند.

در این جا است که لزوم استفاده از نقشه سایت مشخص می‌شود. با به کار بردن این فایل موتورهای جستجو متوجه می‌شوند که مهم‌ترین و جدیدترین لینک‌های سایت کجا قرار دارند. در نتیجه با استفاده از این فایل راهنما، می‌توانند لینک‌های جدید را سریع‌تر پیدا کرده و ایندکس کنند. در نتیجه اگر می‌خواهید صفحات وب‌سایت شما، در  رتبه‌بندی گوگل نمایش داده شود، باید طوری از سایت مپ استفاده کنید که دسترسی به صفحات وب‌سایت شما برای خزنده‌های گوگل ساده‌تر شود.

نقشه سایت من کجاست؟ (البته اگه ساختی!!)

برای اینکه متوجه شوید سایت شما Sitemap دارد یا نه، آدرس زیر را به همراه آدرس دامنه سایت‌تان در مرورگر وارد کنید.

yourdomain.com/sitemap.xml
یا
yourdomain.com/sitemap_index.xml

توجه داشته باشید در صورتی که وردپرس در یک زیر فولدر یا ساب دامین نصب شده است، نقشه سایت هم در همان زیر فولدر یا ساب دامین که وردپرس در آن نصب شده قرار دارد.

نقشه سایت چیست

انواع نقشه سایت را بشناسیم!

سایت مپ انواع مختلفی دارد که در این بخش با آن‌ها به صورت کامل آشنا می‌شویم. انواع سایت مپ را می‌توان در موارد زیر دسته‌بندی کرد:

1. سایت مپ XML (رفیق دوست داشتنی کراولرهای گوگل)

نقشه سایت XML به موتورهای جستجو و خزنده‌ها کمک می‌کند تا صفحات موجود در وب‌سایت شما را کشف کنند. این نقشه حاوی کلیه لینک‌های سایت به همراه اطلاعات تکمیلی در مورد آنها است. این اطلاعات اولویت صفحات را برای خزنده‌ها تعیین کرده و به بهینه‌سازی بودجه خزش کمک زیادی می‌کنند. به عنوان مثال اینکه این صفحه احتمالا چند بار به‌روز می‌شود. اگر چه در نظر داشته باشید که این اطلاعات تاثیر مستقیمی در بهبود رتبه سایت نخواهندداشت.

اما وجود آن ضرری هم برای سئو ندارد. استفاده از این نوع سایت مپ برای سایت‌های فروشگاهی با تعداد صفحات بالا توصیه می‌شود. چرا که موتورهای جستجو برای هر سایتی که بودجه خزش محدود در نظر می‌گیرند. با استفاده از این فایل می‌توان از این بودجه محدود به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

2. نقشه سایت HTML

سایت مپ HTML برای بازدیدکنندگان سایت ایجاد شده و شامل کلیه صفحات سایت است. در این نقشه کلیه لینک‌های موجود در سایت از کم‌اهمیت تا بااهمیت فهرست شده و قابل کلیک هستند.

نقشه سایت چه تاثیری در سئوی وب سایت دارد؟

همان‌طور که گفته شد، هدف از ایجاد نقشه سایت، اطمینان از این مسئله است که خزنده‌های موتورهای جستجو، به تمامی صفحات ارزشمند سایت دسترسی پیدا کنند. با توجه به اینکه بودجه‌ای که موتورهای جستجو برای بررسی هر سایت در نظر می‌گیرند، بسیار محدود است؛ وجود این راهنما و نقشه اهمیت زیادی دارد. هرچه که تعداد صفحات سایت شما بیشتر باشد، شانس شما برای رتبه گرفتن در صفحه نتایج گوگل هم بیشتر خواهد شد. چرا که صفحات بیشتر، احتمالا به این معنا است که محتوای ارزشمند و زیادی برای عرضه دارید.

یک نمونه از نقشه سایت

همان‌طور که گفته شد، نقشه سایت برای بهبود عملکرد موتورهای جستجو ساخته می‌شود. بنابراین دستوراتی که در این فایل قرار دارند، بهینه شده برای ربات‌ها هستند و نه انسان‌ها. پس اگر تجربه کدنویسی نداشته باشید، احتمالا ظاهر این فایل کمی برایتان عجیب و غریب به نظر می‌رسد. به همین خاطر ابتدا یک نمونه استاندارد از این فایل در اختیارتان قرار داده و در ادامه هریک از قسمت‌ها را برای راحتی شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>
<url>
<loc>https://ahrefs.com/</loc>
<lastmod>2019-08-21T16:12:20+03:00</lastmod>
</url>
<url>
<loc>https://ahrefs.com.com/blog/</loc>
<lastmod>2019-07-31T07:56:12+03:00</lastmod>
</url>
</urlset>

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>

این خط که در ابتدای فایل نقشه سایت قرار دارد، به موتورهای جستجو می‌گوید که در حال خواندن فایل XML هستند. در این خط، ورژن فایل XML و کاراکتر رمزگذاری نوشته میشود. این دو مقدار به ترتیب باید 1.0 و UTF‑8 باشند.

<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>

در این بخش باید لینک‌های مهم سایت را قرار دهید. در این بخش خزنده‌های گوگل متوجه می‌شوند که از چه پروتکل استانداردی استفاده می‌شود. در اغلب موارد، Sitemap 0.90 تعیین شده که توسط موتورهای جستجوی گوگل، یاهو و مایکروسافت پشتیبانی می‌شود.

<url>
<loc>https://ahrefs.com/</loc>
<lastmod>2019-09-25T16:12:20+03:00</lastmod>
</url>

url تگ اصلی برای آدرس‌هایی است که باید در فایل نقشه سایت قرار دهید. آدرس اینترنتی را باید در تگ <loc> قرار دهید. این آدرس نباید آدرس تگ کنونیکال و یا دارای rel باشد. البته در این تگ، می‌توان از گزینه‌های اخیتاری دیگری مانند موارد زیر استفاده کنید:

  • <lastmod> : در این بخش باید تاریخ آخرین بروزرسانی صفحه را تعیین کنید. این تاریخ باید به فرمت W3C Datetime باشد. به عنوان اگر پستی را در تاریخ 25 سپتامبر 2019 بروزرسانی کردید، باید تاریخ را به صورت 2019-09-25 تعیین کنید. البته می‌توان زمان دقیق را هم تعیین کرد که کاملا اختیاری است.
  • <priority> : اولویت URL را نسبت به سایر URL‌های سایت مشخص می‌کند. مقادیر بین 0.0 و 1.0 متغیر است. هرچه مقدار بالاتر باشد، اهمیت لینک بیشتر است.
  • <changefreq> : در این تگ مشخص می‌شود که این آدرس احتمالا چند بار تغییر می‌کند. با استفاده از این تگ موتورهای جستجو متوجه خواهند شد که هر چند وقت یک بار باید این آدرس را بررسی کنند. مقادیر معتبری که در این قسمت می‌توانید وارد کنید، عبارت هستند از: hourly، daily، weekly، monthly، yearly و never .

هیچ یک از این تگ‌های اختیاری گفته شده در سئو تاثیرگذار نیستند.

چگونه نقشه سایت بسازیم؟

چگونه نقشه سایت بسازیم؟ (آموزش کامل ساخت سایت مپ)

نقشه سایت توسط برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا به صورت خودکار ساخته شده و بعد از هر تغییر به روز رسانی می‌شود. در غیر این صورت می‌توانید از روش‌های مختلف مانند نصب افزونه و یا سایت‌های مخصوص، این فایل را ایجاد کرده و به گوگل معرفی کنید. این روش‌ها عبارت هستند از:

  • استفاده از سایت برای ساخت سایت مپ
  • ساخت نقشه مپ به صورت دستی
  • ساخت سایت مپ با وردپرس

1. استفاده از سایت برای ساخت سایت مپ

از وب‌سایت‌های مختلفی برای ساخت نقشه سایت می‌توان استفاده کرد. برخی از بهترین سایت‌های موجود عبارت‌‍اند از : InSpyder ، SiteCrawler و XML-Sitemaps . به عنوان مثال سایت xml-sitemaps را در نظر بگیرید. آدرس سایت‌تان را وارد کرده و فایل ایجاد شده را دانلود کنید.

2. ساخت نقشه مپ به صورت دستی

اگر به اندازه کافی دانش برنامه‌نویسی داشته و با روند بهینه سازی فایل XML آشنایی دارید، می‌توانید خودتان به صورت دستی این فایل را ایجاد کنید. یک فایل نو تپد ایجاد کرده و پسوند آن را به XML تغییر دهید. می‌توانید از نمونه کد زیر استفاده کنید و هر یک از بخش‌های آن را متناسب با نیاز خود تغییر دهید. سپس فایل را باز کرده و آدرسی که در مرورگر نمایش داده میشود را کپی کنید. پس از آن کافی است که وارد گوگل کنسول شده و آن را ثبت کنید.

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>
<url>
<loc>http://www.example.com/</loc>
</url>
<url>
<loc>http://www.example.com/page1</loc>
<lastmod>YYYY-MM-DD</lastmod>
<changefreq>always/hourly/daily/weekly/monthly/yearly/never</changefreq>
<priority>1.0</priority>
</url>
<url>
<loc>http://www.example.com/page2</loc>
</url>
<url>
<loc>http://www.example.com/page3</loc>
</url>
</urlset>

3. ساخت سایت مپ با وردپرس

با توجه به اینکه در ورژن‌های فعلی وردپرس، سایت مپ به صورت خودکار ایجاد نمی‌شود، باید به صورت دستی با استفاده از افزونه و یا سایت‌های گفته شده مطابق آموزش ساخت سایت مپ، این فایل را ایجاد کنید. در ادامه نحوه استفاده از هریک از روش‌های گفته شده را به شما عزیزان آموزش می‌دهیم.

ساخت سایت مپ با Yoast

افزونه YOAST

یوآست یکی از بهترین افزونه‌های بهینه سازی وردپرس است که از آن برای بهینه‌سازی محتوای سایت، اضافه کردن تگ‌های نوفالو و نوایندکس به صفحه و ساخت نقشه سایت استفاده می‌شود. نسخه غیر رایگان این پلاگین را خریداری کرده و نصب کنید. سپس از طریق منوی سمت راست پیشخوان وردپرس، وارد بخش سئو، عمومی و قابلیت‌ها شوید. تاگل گزینه “نقشه‌های XML سایت” را در حالت فعال قرار دهید.

در صورتی که می‌خواهید بخشی از صفحات سایت مانند دسته‌بندی‌ها، برچسب‌ها و … در نقشه سایت وجود نداشته باشند، مجددا می‌توانید از افزونه یوآست استفاده کنید. برای اجرای تنظیمات سایت مپ در وردپرس از طریق این پلاگین یوآست، مراحل زیر را دنبال کنید.

ساخت سایت مپ وردپرس با افزونه Google XML Sitemaps

افزونه Google XML SiteMaps

استفاده از این افزونه به کسانی توصیه می‌شود که به هر دلیلی تمایل به استفاده از افزونه یوست ندارند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که این افزونه رایگان را دانلود، نصب و فعال کنید. پس از فعال‌سازی، این افزونه به‌طور خودکار نقشه سایت XML را برای وب‌سایت شما ایجاد می‌کند.

ثبت سایت مپ در گوگل

حال که با نحوه ساخت سایت مپ آشنا شدید، نوبت به ثبت نقشه سایت در گوگل می‌رسد. قبل از ثبت نقشه، باید آدرس جایی که فایل XML در آن قرار دارد را بدست آورید. در صورتی که از افزونه‌ها برای ایجاد این فایل استفاده کرده‌اید، آدرس یکی از همان دو موردی است که در ابتدای مطلب به آنها اشاره شد. بعد از آن باید وارد گوگل سرچ کنسول شوید. از منوی سمت چپ، گزینه Sitemaps را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که نمایش داده می‌شود، در بخش اول، آدرس نقشه سایت را وارد کنید. سپس روی گزینه SUBMIT کلیک کنید.

بعد از ثبت نقشه سایت در گوگل، بهتر است که آدرس این فایل را در فایل robots.txt هم قرار دهید. برای دسترسی به این فایل، باید وارد دایرکتوری روت، در وب سرور خود شوید. سپس آدرس نقشه سایت را مشابه با ساختار زیر به آن اضافه کنید:

Sitemap: https://www.yourdomain.com/sitemap.xml

در صورتی که چند نقشه سایت دارید، به صورت زیر باید آدرس آنها را وارد کنید:

Sitemap: https://www.asos.com/sitemap_1.xml
Sitemap: https://www.asos.com/sitemap_2.xml

جمع‌بندی اهمیت وجود نقشه سایت در سئو

در بالا به اهمیت ساخت نقشه سایت برای سایت‌ های کوچک و بزرگ، همین‌طور روش ایجاد و معرفی آن به گوگل پرداختیم. ایجاد سایت مپ  XML و HTML که بخش مهمی از سئوی تکنیکال است، اگرچه تاثیر مستقیمی روی بهبود رتبه‌های شما ندارد ولی به کرال سریع‌تر، تشخیص صفحات پر اهمیت و ایندکس تغییرات صفحات قدیمی کمک می‌کند.همچنین با ثبت آن در گوگل سرچ کنسول، می‌توانید متوجه خطاهای سایت شوید و در جهت اصلاح آن‌ها اقدام کنید.

شما پیش از این کدام الگو برای ساخت سایت مپ را دنبال کرده و چه نکات دیگری در خصوص آن می‌دانید که در بالا به آن‌ها اشاره نکرده باشیم؟ امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. لطفا در پایان پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/05

سلام درود
یک سوال داشتم: منابع خاصی دارید که بهم کمک کنند تو کشیدن نقشه سایت یا آموزش کامل ساخت سایت مپ رو بهم بدن؟
ممنون میشم اگر راهنماییم کنید
ممنون بابت مقاله مفیدتون

2021/12/12

ممنون از تسمینو بخاطر این مقاله خوبش
من اگه سایت مپ نداشته باشم گوگل نمیتونه مقالات جدید سایت منو شناسایی کنه ؟
ممنون میشم کمک کنید