الگوریتم رنک برین چیست؟ (مغز متفکر گوگل را بشناسید!)

الگوریتم رنک برین چیست؟ (مغز متفکر گوگل را بشناسید!)

نامرتبط بودن نتایج جست‌وجو با عبارات مورد سرچ کاربران، علت تولد الگوریتم Rank Brain گوگل بود. پس از معرفی این الگوریتم، نتایج جست‌وجو در صفحه SERP دچار تغییرات زیادی شد و استراتژی‌های سئو جهت رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل تغییر کرد. اگر شما نیز به عنوان یک سئوکار، دوست دارید به صورت دقیق بدانید که الگوریتم رنک برین چیست و روش‌‌های بهینه سازی سایت بر اساس این الگوریتم هوشمند، کدام‌اند؛ تا پایان این مطلب، با تسمینو همراه باشید. الگوریتم رنک برین چیست؟ الگوریتم رنک برین، برای کمک به مرغ مگس […]

2 سال 4 13 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

الگوریتم رنک برین چیست؟
هدف الگوریتم رنک برین گوگل چیست؟ (همه چیز به کاربران بستگی دارد!)
چطور سایت‌مان را برای الگوریتم رنک برین سئو کنیم؟
برای ایجاد بهترین تجربه کاربری، وسواس خرج دهید
تولید محتوا به سبکی که رنک برین دوست دارد!
به صورت منظم، سایت‌تان را به روز کنید
انکرتکست مناسب انتخاب کنید
در سئو خارجی، رنک برین را فراموش نکنید
از کیوردهای طولانی یا لانگ تیل استفاده کنید
الگوریتم Rank Brain، چه تغییراتی در صفحه SERP ایجاد کرد؟
برای رسیدن به خط 1 گوگل، الگوریتم رنک برین را جدی بگیرید!
مشاهده بیشتر
نامرتبط بودن نتایج جست‌وجو با عبارات مورد سرچ کاربران، علت تولد الگوریتم Rank Brain گوگل بود. پس از معرفی این الگوریتم، نتایج جست‌وجو در صفحه SERP دچار تغییرات زیادی شد و استراتژی‌های سئو جهت رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل تغییر کرد. اگر شما نیز به عنوان یک سئوکار، دوست دارید به صورت دقیق بدانید که الگوریتم رنک برین چیست و روش‌‌های بهینه سازی سایت بر اساس این الگوریتم هوشمند، کدام‌اند؛ تا پایان این مطلب، با تسمینو همراه باشید.

الگوریتم رنک برین چیست؟

الگوریتم رنک برین، برای کمک به مرغ مگس خوار، پا به میدان گذاشت! مرغ مگس خوار گوگل، وظیفه مطالعه دقیق محتواهای منتشر شده فضای وب و پیدا کردن ارتباطات معنایی بین‌ آن‌ها جهت بهبود کیفیت نتایج جست‌وجو به نفع کاربران گوگل را داشت. اما نتایج گوگل و تجربه کاربری کاربران، نشان داد که این الگوریتم به تنهایی برای رسیدن به نتایج جستجوی کاملا مرتبط کافی نیست و نمی‌توان به اندازه کافی از طریق آن، بهترین نتایج جستجو را با دقت لازم، ایجاد کرد. به این شکل گوگل الگوریتم رنک برین را اضافه کرد تا از طریق آن، نتایج جستجو با دقت بیشتری همراه شوند.

الگوریتم رنک برین، به عنوان یک یار کمکی پیشرفته و هوشمند، به جمع باغ وحش الگوریتم‌ های گوگل، اضافه شد تا یک انقلاب شگفت‌انگیز را در افزایش دقت نتایج جست‌وجو گوگل ایجاد کند.
فرق الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم رنک برین

هدف الگوریتم رنک برین گوگل چیست؟ (همه چیز به کاربران بستگی دارد!)

الگوریتم رنک برین، بر اساس نیاز و رفتار کاربران، جای‌گیری سایت‌‌ها در رتبه‌های مختلف صفحه نتایج را مشخص می‌کند، به زبان ساده فرایند کار رنک برین به 2 مرحله تقسیم می‌شود! این الگوریتم را می‌توانیم به یک پیکان دو لبه تشبیه کنیم که از هر دو سمت تاثیرگذاری مثبت برای کاربران در مقام جستجو و وب‌سایت‌ها برای ارزش‌گذاری صفحات مختلف دارد.
به زبانی ساده‌تر، می‌توان گفت که این الگوریتم در قدم اول تلاش می‌کند مرتبط‌‌ترین نتایج را بر اساس در نظر گرفتن فاکتورهای خاصی، به کاربران گوگل نمایش دهد و در قدم بعدی با در نظر گرفتن واکنش کاربران به نتایج، دست به تغییر رتبه‌ها با هدف رسیدن به بهترین نتایج می‌زند، در ادامه با جزئیات کار این الگوریتم هوشمند، آشنا شوید.
  • نمایش بهترین نتایج جست‌وجو

الگوریتم رنک برین، برای انتخاب سایت‌‌ها جهت نمایش در صفحه نتایج جستجوی گوگل، موارد زیر را بررسی می‌کند تا بتواند بهترین و در عین حال غنی‌ترین محتوا را جهت نمایش به کاربر گوگل، انتخاب کند.
    • درک معنای دقیق کوئری‌ها
با وجود رنک برین، درگ گوگل از معنای عبارات سرچ  شده توسط کاربران افزایش یافت، فرقی ندارد که شما زمان سرچ، محاوره، غلط و یا حتی کلمات را جابه‌جا تایپ کنید، به لطف وجود این الگوریتم، گوگل خیلی راحت نیاز کاربران از کلمات کلیدی سرچ شده را درک می‌کند.
    • سنجش موقعیت جغرافیایی

رنک  برین تلاش می‌کند بر اساس موقعیت مکانی کاربر، مرتبط‌ ترین نتایج را به او نمایش دهد، این سازوکار هوشمند با کمک الگوریتم کبوتر امکان پذیر شده‌است که بیشتر برای سئو محلی کسب‌وکارهای کوچک، کاربرد دارد.
    • بررسی هیستوری یا تاریخچه سرچ کاربر 

رنک برین، برای ارائه بهترین نتایج جست‌وجو، سابقه سرچ گوگل کاربر در گذشته را بررسی می‌کند، به عنوان یک فاکتور مهم در نشان دادن نتایج به هر کاربر اعمال می‌کند.
  • اعمال تغییرات در صفحه Serp بر اساس رفتار کاربر

کار الگوریتم هوشمند رنک برین، تنها به بررسی فاکتور‌های مختلف جهت انتخاب وب‌سایت‌ها جهت نمایش به کاربران، خلاصه نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین تاثیرات رنک برین بر دنیای سئو، اعمال تغییرات نتایج صفحه SERP، بر اساس رفتار کاربران است.
3 مورد نرخ کلیک، مدت زمان حضور کاربران و بانس ریت، جزء مواردی است که رنک برین، برای اعمال تغییر در نتایج صفحه SERP جهت بهبود کیفیت نتایج، اعمال می‌کند.
    • نرخ کلیک (CTR)

الگوریتم رنک برین، نرخ کلیک کاربران بر لینک‌های صفحه سرپ را به عنوان عاملی جهت تعیین رتبه‌دهی سایت‌ها استفاده می‌کند، وب‌سایت‌هایی که از عناوین جذاب برای افزایش CTR استفاده می‌کنند، شانس بیشتری برای جلب توجه مثبت رنک برین دارند.
    • مدت زمان حضور کاربران (Time on site)

زمانی که کاربران در سایت شما حضور دارند (تایم آن سایت) نام دارد، هر چقدر طول این دوره زمانی بیشتر باشد، به معنای رضایت بیشتر کاربر از محتوای سایت شما است و احتمال رتبه‌گیری آن، بهتر می‌شود.
    • نرخ پرش  (Bounce rate)

نرخ پرش کم‌تر به معنای محبت بیشتر رنک برین به وب‌سایت شما است! هر چقدر که کاربران پس از ورود به سایت‌تان، تصمیم به ترک صفحه و اقدام به سرچ مجدد یا سر زدن به رقبای شما داشته باشند، احتمال از دست دادن رتبه‌های فعلی شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
Google-rankbrain

چطور سایت‌مان را برای الگوریتم رنک برین سئو کنیم؟

بیشتر دیدیم که الگوریتم رنک برین چیست و چه کاربردی دارد. از همان ابتدا دلیل تولد الگوریتم رنک برین، ایجاد تجربه کاربری بهتر و رفع دغدغه کاربران گوگل در زمان کوتاه‌‌تر با کیفیت بالاتری بوده است، اگر شما نیز خواهان دوستی با رنک برین، برای رسیدن رتبه‌های بهتری در موتور جست‌وجو هستید، نکات زیر را فراموش نکنید.

برای ایجاد بهترین تجربه کاربری، وسواس خرج دهید

Rank Brain Algorithm، خواهان وجود بهترین UX برای کاربران گوگل است، پس بهتر است با جدیت و دقت، تلاش کنید تا بهترین تجربه کاربری را در سایت‌تان ایجاد کنید. توجه به موارد زیر در این مسیر، به شما کمک می‌کند:
  1. ریسپانسیو بودن سایت
  2. سرعت لود بالا
  3. داشتن ظاهر گرافیکی جذاب
  4. عدم وجود تبلیغات آزاردهنده
  5. رفع نیاز کاربران پس از ورود به سایت

تولید محتوا به سبکی که رنک برین دوست دارد!

اگر خواهان دوستی با الگوریتم رنک برین هستید باید با تمرکز بالا تولید محتوا باکیفیت و درجه یکی داشته باشید، اعمال موارد زیر زمان تولید محتوا می‌تواند به بهبود رتبه شما توسط رنک برین، کمک کند.
  1. داشتن عناوین جذاب جهت افزایش نرخ کلیک
  2.  URLهای کوتاه و بامعنا
  3.  بهینه‌بودن متادسکریپشن‌ها و تگ‌های H
  4.  استفاده بهینه از کلمات کلیدی
  5. به کاربردن کلمات LSI در محتوا
  6. استفاده از تصاویر مرتبط
  7.  خوانایی و عدم داشتن اشکالات نگارشی
  8. استفاده از کلمات مترادف و هم‌معنا

در یک کلام بگوییم که اگر می‌خواهید با وجود الگوریتم‌های جدید گوگل، بتوانید در میدان رقابت با دیگر سایت‌ها، امتیاز درستی به دست بیاورید؛ لازم است که پیوسته مخاطب واقعی را مقابل خود دیده و در خطاب به او و در پاسخ‌دهی به مسائل او، تولید محتوا کنید.

به صورت منظم، سایت‌تان را به روز کنید

همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌‌ترین وظایف Rank Brain Algorithm ، آنالیز هرروزه وب‌سایت‌های مختلف و سنجش کیفیت محتوای آن‌ها بر اساس رفتار کاربران است.
بهتر است در دوره‌های زمانی مشخص، با کمک ابزارهایی مثل سرچ کنسول و گوگل آنالیتکس، موارد مختلف، مثل نرخ کلیک و بانس ریت صفحات مهم‌ سایت‌تان را بررسی کنید و در صورت مناسب نبودن شرایط، اقداماتی را جهت بهبود این موارد در وب‌سایت‌تان، انجام دهید.

انکرتکست مناسب انتخاب کنید

یکی از تکنیک‌های مهم که باید حتما برای بهره‌برداری درست از الگوریتم رنک برین به آن بپردازید، انتخاب کردن انکرتکست مناسب برای لینک سازی است. اگر چه می‌دانیم که بهتر است کیورد اصلی یا یکی از کیوردهای کمکی صفحه در انکرتکست قرار داشته باشد، اما زیاده‌روی در انجام این کار، بدتر نتیجه معکوس خواهد داشت. این درست مانند این است که بخواهید یک حقیقت را به زور در چشم کسی کرده و اجازه ندهید او خود به ارزش آن پی ببرد.
به همین شکل زیاده‌روی در لینک سازی با کیورد اصلی صفحه نیز، تصنعی بودن آن را مشخص کرده و باعث خواهد شد تا الگورتیم رنک برین، به شما امتیازی نداده و بدتر موجب افت امتیاز وب‌سایت و صفحات آن شود.

در سئو خارجی، رنک برین را فراموش نکنید

کیفیت لینک سازی خارجی نیز جزو مواردی است که الگوریتم رنک برین به آن توجه می‌کند، بهتر است از انکرتکست‌های متفاوت اما مرتبط از نظر معنایی، برای لینک‌های داخل رپورتاژ آگهی و بک لینک‌ های سایت‌تان استفاده کنید.

از کیوردهای طولانی یا لانگ تیل استفاده کنید

این یکی از بهترین تکنیک‌ها برای پاسخگویی به نیاز کاربران و در عین حال جذب اعتماد گوگل است. اگر شما می‌خواهید به گوگل بفهمانید که یک وب‌سایت حرفه‌ای در حوزه تخصصی فرش هستید، لازم است که پیش از هر چیزی با کیوردهای طولانی یا لانگ تیل کار را آغاز کنید. به طور مثال از کوئری “فرش ماشینی طرح ماهی 12 متری” استفاده کرده و مطلب خود را برای این کیورد، سئو کنید. به مرور با استفاده از این کوئری‌های طولانی، هم به طور مستقیم مخاطبانی که به دنبال آن هستند را شکار خواهید کرد و هم گوگل درک می‌کند که وب‌سایت شما به صورت تخصصی بر حوزه فرش تسلط دارد و این باعث خواهد شد تا در نتایج جستجوی مربوط به فرش، به عنوان یک وب‌سایت تخصصی دیده شده و امتیاز بگیرید.

الگوریتم Rank Brain، چه تغییراتی در صفحه SERP ایجاد کرد؟

احتمالا این سوال برای شما نیز پیش آمده است که پس از ورود پرسروصدای Rank Brain Algorithm، رنک برین به جمع الگوریتم‌های گوگل، چه تغییراتی در صفحه نتایج گوگل ایجاد شد؟
  • باکس دیگران می‌پرسند (People also ask)

فرض کنید نحوه نصب اینستاگرام بر گوشی اندروید را نمی‌دانید و این عبارت را در گوگل سرچ می‌کنید، هوش مصنوعی رنک برین با درک مفهوم عبارت سرچ شده توسط شما، سوالات مرتبط به دغدغه ذهنی‌تان را در باکس People also ask نمایش می‌دهد.
Google-rankbrain
  • رتبه 0 گوگل (featured snippets)

بعد از تولد رنک برین، اگر شما در گوگل، به انگلیسی سرچ کنید که چطور سئوی سایت را یاد بگیرم؟ (HOW TO LEARN SEO) پیش از لینک اولین سایت، یک باکس کوچک، مشاهده می‌کنید که به رتبه 0 گوگل معروف است، در این قسمت شما می‌توانید خلاصه‌ پاسخ سوالی که سرچ کرده‌اید را دریافت کنید!
یعنی رنک برین با ارائه featured snippets، به کاربران گوگل کمک می‌کند که بدون نیاز به ورود به سایت‌ها تنها با مشاهده محتوای صفحه نتایج، جواب سوال خود را بیابند.
الگوریتم رنک برین
  • باکس دیگران سرچ می‌کنند (People also search for)

اگر بعد از سرچ کردن و مشاهده محتوای صفحه‌ای از آن خارج شوید، به لطف رنک برین، لیستی از موارد سرچ شده مرتبط با محتوای صفحه‌ای مشاهده کرده‌اید برای شما نمایش داده می‌شود! این اتفاق شگفت انگیز نیز حاصل وجود رنک برین هوشمند گوگل است.
رنک برین الگوریتم

برای رسیدن به خط 1 گوگل، الگوریتم رنک برین را جدی بگیرید!

از رنک برین، به عنوان انقلاب معجزه‌ آسای الگوریتم‌‌های گوگل یاد می‌شود که توانست با حضور خود کیفیت نتایج ارائه شده در موتورهای جست‌وجو را زیرورو کند؛ این الگوریتم با سنجش معیارهای مختلف، همچون کیفیت محتوا، سابقه سرچ و موقعیت جغرافیایی کاربران گوگل و … در تلاش است تا بهترین و مرتبط‌‌ترین نتایج را پس از سرچ، به کاربران، نمایش دهد.
 در این مقاله، همه آنچه که باید پیرامون الگوریتم هوشمند رنک برین و نکات مهم از نگاه این الگوریتم در  مسیر بهینه سازی سایت جهت رسیدن بهترین رتبه‌‌های موتورهای جست‌وجو بدانید عنوان شد، مطمئن باشید با توجه به رنک برین و راه‌بردهای آن، می‌توانید در زمان کوتاه، بهترین نتایج را برای سئو سایت‌تان رقم بزنید.
علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/14

واقعا این اسم برازنده این الگوریتمه ! واقعا مغز متفکره الگوریتم رنک برین! در چند سال آینده از اینی که هست بیشتر بیشرفت میکنه و دیگه حرفی برای گفتن نمیزاره!

2021/12/20

تسمینو جان واقعا این محتوا ، الگوریتم رنک برین گوگل چقدر ساده توضیح دادی منه تازه کار راحت متوجه شدم.
حتما پیشنهاد میکنم بخونید

خسته نباشید & تنکس

2022/01/03

سلام و خسته نباشید
واقعا الگوریتم رنک برین گوگل،انقلاب معجزه‌ آسای الگوریتم‌ های گوگل
چه خوش گفت تسمینو :))))

2022/01/29

سلام وقت بخیر
ممنون بابت محتوا خوبتون،من یک چیز جدید یاد گرفتم از این محتوا اینه که نرخ کلیک یا همون CTA روی الگوریتم رنک برین گوگل خیلی تاثیر داره.
خیلی برام جالب بود چون جای دیگه چیزی در این باره ننوشته بودن!