پیلار کلاستر چیست؟ آموزش نوشتن تاپیک کلاستر

پیلار کلاستر چیست؟ آموزش نوشتن تاپیک کلاستر

یکی از سبک‌های تولید محتوا حرفه‌ای که امروزه متخصصین سئو درجه یک برای افزایش کیفیت محتواهای وب‌سایت‌، از آن استفاده می‌کنند، مدل محتوای پیلار کلاستر است که به آن تاپیک کلاستر یا محتوای خوشه‌ای نیز می‌گویند. اگر شما هم در دنیای وب فعالیت می‌کنید و قصد وبلاگ نویسی دارید، بهتر است از استراتژی پیلار کلاستر برای تولید محتوای سایت‌تان استفاده کنید. نوشتن یک محتوای درجه یک پیلار کلاستر برای سایت‌تان، آنقدرها هم که تصور می‌کنید سخت نیست! تنها کافی است اصول و تکنیک‌های خلق یک تاپیک کلاستر را بدانید تا […]

2 سال 8 12 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

با محتوای پیلار کلاستر (خوشه‌های محتوای خوشمزه، آشنا شوید!)
اجزای ساختار تاپیک کلاستر یا همان پیلار کلاستر چیست؟
یک مثال عملی از تاپیک کلاستر سایت تسمینو!
مزیت‌های استفاده از ساختار پیلار کلاستر چیست؟
آموزش قدم به قدم اجرای استراتژی محتوای پیلار کلاستر
سخن پایانی: با کمک پیلار کلاستر، پادشاه صفحه نتایج گوگل باشید
مشاهده بیشتر

یکی از سبک‌های تولید محتوا حرفه‌ای که امروزه متخصصین سئو درجه یک برای افزایش کیفیت محتواهای وب‌سایت‌، از آن استفاده می‌کنند، مدل محتوای پیلار کلاستر است که به آن تاپیک کلاستر یا محتوای خوشه‌ای نیز می‌گویند.

اگر شما هم در دنیای وب فعالیت می‌کنید و قصد وبلاگ نویسی دارید، بهتر است از استراتژی پیلار کلاستر برای تولید محتوای سایت‌تان استفاده کنید.

نوشتن یک محتوای درجه یک پیلار کلاستر برای سایت‌تان، آنقدرها هم که تصور می‌کنید سخت نیست! تنها کافی است اصول و تکنیک‌های خلق یک تاپیک کلاستر را بدانید تا خیلی راحت، یک استراتژِی تولید محتوای پیلار کلاستر را برای سایت‌تان طراحی کنید، در این مطلب، همه آنچه که باید از چیستی، طراحی و پیاده‌سازی پیلار کلاستر بدانید آورده‌شده‌است، با تسمینو همراه باشید.

با محتوای پیلار کلاستر (خوشه‌های محتوای خوشمزه، آشنا شوید!)

شاید عبارت pillar and cluster در ظاهر برای شما عجیب و غریب باشد اما در عمل، پیاده‌سازی این سبک استراتژی محتوا خیلی ساده و شیرین است و تنها نیاز به کمی صبر و حوصله دارد. در حقیقت چیزی که در این راستا به دنبال آن هستیم و گوگل نیز در الگوریتم‌های خود به آن پرداخته است؛ درک عالی منظور کاربر از سرچ و پاسخ دادن مستقیم به آن است. در حقیقت اگر از این ساختار پیلار و کلاسترها، یا پست‌های مادر و فرزند غفلت کنیم، کاربر برای دستیابی به محتوای مورد نظر خود در صفحات وب‌سایت شما گیج شده یا مجبور است برای رسیدن به یک مفهوم، یک محتوای طولانی چند هزار کلمه‌ای را دنبال کند که قطعا برای او ناخوشایند خواهد بود.

برای درک بهتر مفهوم استراتژی محتوا خوشه‌ای در تاپیک آموزش سئو، بهتر است موضوع را با یک مثال، آغاز کنیم:

فرض کنید شما قرار است یک محتوای کامل با موضوع سئو چیست در وبلاگ سایت‌تان بنویسید، برای این‌کار می‌توانید در یک پست جامع 0 تا 100 هر آنچه به دنیای سئو ارتباط دارد از جمله: سئو خارجی، سئو تکنیکال، سئو داخلی و تمامی موضوعات مربوطه، را به صورت مفصل در قالب یک محتوای طولانی بیشتر از 10 هزار کلمه پوشش دهید.

اما انتخاب دوم، نوشتن یک محتوای اصلی شامل تمامی مفاهیم اصلی مربوط به سئو اما کوتاه و خلاصه و نوشتن دیگر موضوعات، در مقاله‌‌های مستقل و استفاده از لینک‌سازی بین این مقاله‌ها است، مدل پیلار کلاستر دقیقا به چنین ساختاری اشاره می‌کند.

پیلار کلاستر یا تاپیک کلاستر

اجزای ساختار تاپیک کلاستر یا همان پیلار کلاستر چیست؟

تا الان یاد گرفتیم که پیلار کلاستر یک موضوع اصلی همراه تمامی عناوین مربوطه را پوشش می‌دهد، محتوای پیلار، کلاسترها و لینک‌ های داخلی ، سه بخش اصلی خلق یک پیلار کلاستر حرفه‌ای را تشکیل می‌دهند، با جزئیات این بخش‌ها آشنا شوید:

  • تاپیک پیلار کانتنت (pillar content)

محتوای پیلار، ستون اصلی ساختار پیلار کلاستر را تشکیل می‌دهد که شامل اطلاعات جامع و اشاره کوتاه‌ به تمامی زیر عنوان‌ها است، دقت کنید که قرار نیست در پیلار، جزئیات هر عنوانی به صورت کامل مطرح شود، در حقیقت پیلار بستری برای مطرح کردن یک مقدمه کلی از موضوعاتی که قرار است در کلاسترها نوشته شود ایجاد می‌کند.

کیفیت محتوای پیلار به عنوان ستون این ساختار محتوایی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، تلاش کنید زمان تولید محتوای پیلار سایت‌‌تان، زمانی کافی صرف کنید و بعد از نیاز سنجی دقیق کاربران‌تان و انجام تحقیق کلمه کلیدی حرفه‌ای و دقیق، اقدام به نوشتن محتوای پیلار کنید.

این نخستین محتوایی است که در هر گروه موضوعی باید خلق کنید و باید به لحاظ بنیه و غنای محتوایی نیز در وضعیت بی‌نقص و ایده‌آلی قرار داشته باشد.

  • تاپیک کانتنت کلاستر (Content cluster)

بخش دوم از تولید محتوای خوشه‌ای، صفحات کلاستر هستند که موضوع آن‌ها در پیلار، به صورت خلاصه مطرح شده است و حالا کاربر می‌تواند در کلاسترها با جزئیات دقیق عناوینی که به صورت سربسته در پیلار با آن آشنا شده است، مطالعه کند. این در واقع همان جایی است که پیش‌تر گفتیم به وسیله آن، پاسخ به نیاز جستجوی کاربر را سریع و مستقیم خواهیم‌داد و این باعث می‌شود که کاربر با رضایت بیشتری صفحه را بسته و برای رسیدن به مفهوم مورد نظر خود در یک محتوای طولانی، کلافه و خسته نشود.

در حقیقت کاربران شما در محتوای ستون که پیلار نام دارد، سرنخی از موضوع محتوای کلاستر دریافت کرده‌اند، این سرنخ می‌تواند حدود یک الی دو پاراگراف توضیح مختصر و مفید بوده‌باشد.

  • تاپیک لینک‌های داخلی (Internal Links)

لینک‌ سازی داخلی، به ساختار پیلار کلاستر معنا می‌بخشد، در محتوای ستون یا پیلار، هر بخش به محتوای کلاستر مربوطه لینک داده می‌شود و همچنین می‌توان از لینک‌سازی بین محتواهای کلاستر نیز استفاده کرد، فراموش نکنید که از لینک سازی بین صفحات کلاستر نیز می‌توان استفاده کرد!

در نظر داشته باشید که بدون لینک سازی صحیح، به طور کلی ایجاد این ساختار از چرخه اصلی خود خارج شده و کارایی لازم را که در ابتدا هدف‌گذاری کرده بودیم، نخواهدداشت.

یک مثال عملی از تاپیک کلاستر سایت تسمینو!

اگر سری به وبلاگ تسمینو زده باشید احتمالا محتوای مربوط به الگوریتم‌ های گوگل را دیده‌‌اید. این محتوا یک نمونه عملی کامل از ساختار پیلار کلاستر است که شما می‌‌توانید برای یادگیری دقیق‌تر این ساختار محتوایی از آن کمک بگیرید.

احتمالا می‌دانید که تعداد الگوریتم‌های گوگل، بالا است و اگر بخواهیم جزئیات و قانون‌های تمامی الگوریتم‌ها را در یک محتوا جای دهیم به بیش از 10 هزار کلمه نیاز داریم! دقیق در چنین شرایطی ساختار پیلار کلاستر به کار می‌آید.

در این موضوع عبارت کلیدی الگوریتم‌ های گوگل، نقش پیلار را ایفا کرده است که شامل اشاره به تمامی الگوریتم‌ها بدون شرح جزئیات دقیق است و محتوای الگوریتم پاندا، الگوریتم رنک برین، الگوریتم مرغ مگسخوار و سایر الگوریتم‌های گوگل در قالب پست‌های جدا به عنوان کلاستر هستند که از محتوای ستون یعنی الگوریتم‌های گوگل، لینک داخلی دریافت کرده‌اند.

پیلار کلاستر یا تاپیک کلاستر

مزیت‌های استفاده از ساختار پیلار کلاستر چیست؟

استفاده از محتوای پیلار کلاستر می‌تواند یک معجزه را برای سایت شما در نتایج جست‌وجوی گوگل ایجاد کند، در ادامه با مهم‌ترین مزیت‌های پیلار کلاستر که استفاده از آن را واجب می‌کند، آشنا شوید! در نظر داشته باشید که شناخت این ساختار در آموزش تولید محتوا نیز بسیار حائز اهمیت بوده و نویسنده باید حتما در خصوص آن، اطلاعات کاملی داشته باشد. از این روی اگر سفارش تولید محتوا می‌دهید، اطمینان خاطر حاصل کنید که تیم تولید محتوا، در این خصوص دانش کافی داشته باشد.

  • ارائه محتوای جامع و بدون نقص

خیلی اوقات قصد دارید که به صورت جامع، یک موضوع خاص را در وب‌سایت‌تان پوشش دهید اما نوشتن آن در قالب یک پست، می‌تواند به شدت برای کابران سایت‌تان خسته کننده باشد و احتمالا کسی حوصله خواندن آن را نیز ندارد.

در چنین شرایطی پیلار کلاستر به کمک شما می‌آید تا با ارائه خوشه‌های محتوایی منظم، محتوای مورد نیاز کاربران‌تان را به صورت جامع، پوشش دهید.

  • کاهش نرخ پرش کاربران

استفاده از این ساختار محتوایی، به علت داشتن استراتژی لینک سازی داخلی اصولی و حرفه‌ای به افزایش حضور کاربر در سایت شما و کم‌شدن نرخ پرش کمک می‌کند‌، چون اصولا کاربران ترجیح می‌دهند زمان مواجه شدن با یکی از صفحات ساختار محتوای خوشه‌ای، سری به پیلار و سایر کلاسترها نیز بزنند.

  • بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج

در نهایت این ساختار محتوایی جذاب، به علت دوست داشتنی بودن برای الگوریتم‌های گوگل و قوانین دنیای سئو کلاه سفید، به بهبود رتبه سایت شما در نتایج جست‌وجو کمک می‌کند. پیلار کلاستر، امروزه یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌‌های محتوا نزد گوگل است اگر شما هم علاقه دارید که رتبه‌‌های بهتری در موتوهای جست‌جو به دست آورید، پیاده‌سازی پیلار کلاستر را فراموش نکنید.

آموزش قدم به قدم اجرای استراتژی محتوای پیلار کلاستر

در ادامه آموزش عملی پیاده سازی ساختار تولید محتوای خوشه‌ای یا تاپیک کلاستر آورده شده است، برای اجرای دقیق این استراتژی محتوا، نکات زیر را از یاد نبرید.

تاپیک کلاستر چیست

  • قدم اول: تحقیق کلمه کلیدی حرفه‌ای

در ابتدا پس از انتخاب موضوع تولید محتوا، باید دست به کارشوید و به سراغ تحقیق کلمات کلیدی بروید تا مطمئن شوید موضوعی که انتخاب کرده‌اید قابلیت پیاده‌سازی در قالب تاپیک کلاستر دارد یا خیر.

برای این‌کار سری به وبلاگ سایت‌های رقیب‌‌تان بزنید و استراتژی تولید محتوای آن‌ها را بررسی کنید، اگر رقبایتان از پیلار کلاستر استفاده کرده‌اند بهتر است شما نیز در مسیر رقابت از آ‌ن‌ها عقب نماید و برای اجرای تاپیک کلاستر، برنامه ریزی کنید.

  • قدم دوم: انتخاب صفحات پیلار و کلاسترها

پس از مشخص شدن عبارات کلیدی، موضوع اصلی و زیرعنوان‌های صفحه پیلار و کلاسترها را معین کنید، البته مراقبت هم‌کانپست نبودن کلمات کلیدی صفحات کلاستر باشید تا در آینده مشکل ایجاد کنیبالیزیشن برای شما ایجاد نشود.

برای بررسی این موضوع، عناوین کلاسترها را در گوگل سرچ کنید و اگر موضوع‌ نتایج ارائه شده یکسان بود از نوشتن 2 کلاستر برای چنین عناوینی، خودداری کنید.

  • قدم سوم: آغاز مسیر تولید محتوا و لینک سازی

حالا پس از چیدن استراتژی دقیق محتوای تاپیک کلاسترتان، نوبت به تولید محتوا می‌رسد، پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا محتوای پیلار را به صورت کامل بنویسید و در قدم‌های بعدی، تمرکزتان را برای تکمیل جزئیات هر کلاستر، قرار دهید.

پس از ایجاد محتوای هر صفحه کلاستر، از ستون محتوای خوشه‌ای با همان پیلار، به کلاستر مربوطه لینک داخلی بدهید، برای تقویت محتوای‌ خوشه‌ای‌‌، می‌توانید از لینک سازی داخلی بین صفحات کلاستر یا ایجاد لینک رفت و برگشت بین پیلار و کلاستر نیز کمک بگیرید.

به صورت کلی بهتر است بدانید که تعداد کلمات در محتوای ستون، یعنی پیلار و کلاسترها از اهمیت خاصی برخوردار نیست، تنها نکته کلیدی و مهم در این رابطه این است که به اندازه کافی و لازم که پاسخ کاربران شما در پست‌های مختلف، داده شود، اقدام به نوشتن محتوا کنید.

  • قدم چهارم: کمک گرفتن از پل کانتنت‌ها فراموش نشود

ممکن است شما در وب‌سایت‌ خود، چندین محتوای خوشه‌ای داشته باشید که از نظر مفهومی با یکدیگر دارای ارتباط معنایی هستند و بخواهید برای آن‌ها لینک سازی داخلی انجام دهید، در چنین شرایطی محتوای کلاستری که در آن لینک سازی بین دو محتوای کلاستر انجام می‌شود، نقش پل را ایفا می‌کند و در دنیای سئو و تولید محتوا Bridge content نام دارد.

  • قدم پنجم : یاری از سئو خارجی برای تقویت پیلار کلاستر

پس از اتمام فرایند تولید محتوای تمامی صفحات کلاستر و پیلار، می‌توانید با کمک خرید رپورتاژ آگهی و یا خرید بک لینک، ساختار محتوای تاپیک کلاسترتان‌ را جهت رتبه‌گیری بهتر در موتورهای جست‌وجو تقویت کنید. توجه داشته باشید که هیچ وقت در دنیای سئو، تلاش‌های اولیه شما کافی نبوده و باید همیشه برای تقویت نتایج به دست آمده، دست به کار باشید.

سخن پایانی: با کمک پیلار کلاستر، پادشاه صفحه نتایج گوگل باشید

امروزه با توجه به الگوریتم‌‌های جدید گوگل، اهمیت داشتن یک استراتژی تولید محتوای حرفه‌ای و هدفمند برای دستیابی به رتبه‌های برتر موتو‌رهای جست‌وجو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، در این مسیر، ساختار تولید محتوای خوشه‌ای یا تاپیک کلاستر به عنوان یک دوست خوب، می‌تواند به شما کمک کند که در زمان کوتاه‌تری به نتایج ایده‌آل‌تان در سئو دست پیدا کنید.

در این مطلب، تمامی نکات مهمی که باید پیرامون ساختار محتوای تاپیک کلاستر و اصول پیاده‌سازی درست آن، بدانید آورده شده است، پیشنهاد می‌شود اگر قصد استفاده از تاپیک کلاستر را دارید نکات مطرح شده را با دقت مطالعه کنید و سپس بهترین استراتژی پیلار کلاستر را برای وب‌سایت‌‌تان، خلق کنید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/10/21

تشکر از تیم خوب تسمینو بابت مطالب بروز و آموزنده امیدوارم به مطالب خود ویدئو هم اضافه کنید.

    2021/10/23

    سلام ممنونیم از شما
    انشالا بزودی محتوای ویدئویی نیز قرار خواهیم داد

2021/10/26

مقاله خوب و مفیدی بود امیدوارم روزی انجام این سبک مقاله نویسی به سایتتون اضافه بشه

    2021/10/27

    سلام
    ممنون از نظرتون فرید جان
    ما در تسمینو چندین سبک از این مقاله رو نوشتیم که یک نمونه از محتوای پیلار کلاستر میتونیم مقاله الگوریتم های گوگل رو نام ببریم

2022/06/19

سلام وقت بخیر
ببخشید تاپیک کلاستر چیه ؟
همین کلاستر که زیر مجموعه پیلار هست رو میگن تاپیک کلاستر ؟

2022/07/25

ممنون از مقاله بسیار خوبتون
من توی کلاس های بابک بنیادی با مفهوم پیلار آشنا شدم و یجورایی شما هم دقیقا همون رو توضیح داده بودین برخلاف آموزش های دیگه که تو سطح وب خوندم

دمتون گرم

2022/10/01

دقیقا با صبر و حوصله ساخت چنین محتواهایی خیلی میتونه به افزایش رتبه های سایت کمک کنه
مممنون بابت مقاله ارزشمندتون 😊🙏

    2022/10/01

    بله دقیقا