تگ Noindex چیست؟ با تاثیر تگ نوایندکس در سئو سایت آشنا شوید

تگ Noindex چیست؟ با تاثیر تگ نوایندکس در سئو سایت آشنا شوید

متاتگ Noindex یکی از پرکاربردترین متا تگ‌های سئو است که اگر به موقع و برای صفحات درست از آن استفاده شود، تاثیر به‌سزایی در بهبود سئو سایت خواهد داشت. همان‌طور که در مطالب آموزشی قبلی بیان شد، یکی از روش‌های جلوگیری از ایندکس صفحات سایت، استفاده از فایل robots.txt است. اما در این مطلب قصد داریم روش دیگری برای جلوگیری از ایندکس صفحات دسته‌بندی، آرشیو و… به شما عزیزان آموزش دهیم. اگر می‌خواهید بدانید که تگ Noindex چیست و چه تاثیری در سئو دارد، در ادامه این مطلب همراه ما […]

2 سال 3 14 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

متاتگ Noindex چیست؟
نحوه استفاده از متا تگ نو ایندکس
چگونه از تگ Noindex در فایل Robots.txt استفاده کنم؟
کدام یک از صفحات سایت باید نوایندکس شوند؟
نحوه استفاده از Yoast برای جلوگیری از ایندکس صفحات
نحوه رفع خطای noindex در گوگل سرچ کنسول
نتیجه گیری در مورد تگ Noindex 
مشاهده بیشتر

متاتگ Noindex یکی از پرکاربردترین متا تگ‌های سئو است که اگر به موقع و برای صفحات درست از آن استفاده شود، تاثیر به‌سزایی در بهبود سئو سایت خواهد داشت. همان‌طور که در مطالب آموزشی قبلی بیان شد، یکی از روش‌های جلوگیری از ایندکس صفحات سایت، استفاده از فایل robots.txt است. اما در این مطلب قصد داریم روش دیگری برای جلوگیری از ایندکس صفحات دسته‌بندی، آرشیو و… به شما عزیزان آموزش دهیم. اگر می‌خواهید بدانید که تگ Noindex چیست و چه تاثیری در سئو دارد، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

متاتگ Noindex چیست؟

متا تگnoindex” به موتورهای جستجو می‌گوید كه یک صفحه خاص را در نتایج جستجو نشان ندهند. متداول‌ترین روش برای نوایندکس کردن صفحات سایت، اضافه کردن آن به بخش هد HTML یا هدر پاسخ (response header) است. نکته حائز اهمیت این است که صفحاتی که دارای تگ noindex هستند، نباید از طریق فایل robots.txt، بلاک یا Disallow شده باشند. چرا که در غیر این صورت ربات‌های گوگل این تگ را نمی‌بینند و صفحه در نتایج گوگل نمایش داده خواهدشد.

حال که پاسخ سوال تگ Noindex چیست را پیدا کردید، بهتر است نگاهی کوتاه به تفاوت Noindex با Nofollow و Disallow داشته باشیم.

  • Noindex: موتورهای جستجو، صفحه یا صفحات سایت شما را در نتایج جستجو نشان نمی‌دهند.
  • Nofollow: لینک‌های داخلی صفحه یا صفحات سایت شما بررسی و دنبال نمی‌شوند.
  • Disallow: خزنده‌ها صفحه یا صفحات سایت شما را پیمایش نمی‌کنند.

در حقیت تفاوت میان Noindex و Disallow در این‌جاست که در حالت Noindex، خزنده‌های گوگل صفحات نوایندکس شده را دنبال می‌کنند و تنها این صفحات را در نتایج جستجوی گوگل نمایش نخواهند داد. اما در حالت Disallow؛ به طورکلی به خزنده‌های گوگل اجازه دنبال کردن صفحات داده نمی‌شود.

نحوه استفاده از متا تگ نو ایندکس

برای استفاده از این متا تگ و نوایندکس کردن یک صفحه از صفحات وب‌سایت، روش‌های مختلفی پیش‌روی شما قرار دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. همان‌طور که گفته شد، یکی از روش‌های استفاده از این متا تگ، اضافه کردن آن به بخش هد HTML است. برای استفاده از این روش، کافی است که قطعه کد زیر را کپی کرده و در فایل HTML قرار دهید.

 

<!DOCTYPE html>

<html><head>

<meta name=”robots” content=”noindex” />

(…)

</head>

<body>(…)</body>

</html> بخش دوم از این کد، مشخص می‌کند که تمام لینک‌های درون صفحه از نوع follow هستند و باید توسط ربات‌ها بررسی شوند.

2. روش دوم، استفاده از X-Robots-Tag در هدر HTTP است. البته این در صورتی کارآمد خواهد بود که شانس آورده و گوگل Robot.txt را دنبال کند. (طبق چیزی که خود گوگل گفته، حتمی وجود ندارد که حتما Robot را دنبال کند.)

X-Robots-Tag: noindex

3. روش سوم هم استفاده از افزونه یوآست است که در ادامه به صورت مفصل به آن پرداخته شده است. در حقیقت استفاده از یواست سئو، بسیار ساده بوده و می‌توانید هر یک از صفحات مورد نظر خود را به شکل تک به تک، به حالت ایندکس یا غیر آن دربیاورید.

تگ نوایندکس

چگونه از تگ Noindex در فایل Robots.txt استفاده کنم؟

برای جلوگیری از نمایش برخی از صفحات سایت در نتایج گوگل می‌توان از تگ Noindex در فایل Robots.txt استفاده کرد. گرچه این روش توسط گوگل توصیه نمی‌شود، اما استفاده از آن زمانی کارایی خواهد داشت که قصد دارید تعداد زیادی از صفحات سایت را باهم نوایندکس کرده و تجربه کدنویسی و نحوه کار با فایل robots.txt را دارید.

Noindex: /robots-txt-noindexed-page/

کدام یک از صفحات سایت باید نوایندکس شوند؟

در ادامه به چند نمونه از کاربرد تگ نوایندکس در سئو اشاره می‌کنیم. البته به خاطر داشته باشید مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم قاعده کلی نیستند و بسته به نوع سایت و هدف از صفحات، شرایط متفاوت خواهد بود.

آرشیو نویسنده سایت

در صورتی که سایت شما یک نویسنده دارد، بهتر است از تگ Noindex برای صفحه مربوط به نویسنده استفاده کنید. چرا که احتمالا 90 درصد از صفحه مربوط به نویسنده، مشابه با همان صفحه بلاگ سایت است. بنابراین با استفاده از این تگ از ایجاد صفحات تکراری و در آخر جریمه گوگل جلوگیری خواهید کرد. در بهینه سازی وردپرس بسیاری از تنظیمات سئو توسظ پلاگین‌ها انجام می‌شود؛ از جمله نوایندکس کردن صفحه نویسنده که به راحتی با استفاده از افزونه Yoast انجام می‌شود. کافی است که مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد پیشخوان وردپرس شده و گزینه “سئو” را انتخاب کنید.
  2. از منویی که نمایش داده می‌شود، روی گزینه “بهبود ظاهر جستجوها” کلیک کنید.
  3. در صفحه‌ای که نمایش داده می‌شود روی گزینه “بایگانی‌ها” کلیک کنید.
  4. تاگل مربوط به “بایگانی‌های نویسنده” را از حالت فعال به غیر فعال تغییر داده و روی ذخیره تغییرات کلیک کنید.
  5. در این صورت افزونه یوآست به صورت خودکار صفحه‌ای که از قبل ایجاد شده را به صفحه خانه سایت ریدایرکت 301 کرده و آن را از نقشه سایت حذف خواهد کرد.

برخی از صفحات خاص سایت

به عنوان مثال تصور کنید که یک سایت فروشگاهی برای فروش نرم افزار دارید. طبیعتا این نوع محصولات، دارای ابعاد و جنس خاصی نیستند. در نتیجه نیازی به فعال بودن تمام قابلیت‌های ووکامرس نیست. در این شرایط می‌توان صفحات مربوط به ووکامرس را غیرفعال کرد و از صفحات مخصوص خود سایت استفاده کرد. علاوه بر این، در برخی موارد، برخی از صفحات نه برای کاربر و نه برای گوگل چندان مثمر ثمر نیستند. در این شرایط بهتر است که به کاربرد تگ نوایندکس در سئو تکنیکال توجه داشت و از این متاتگ برای صفحاتی با محتوای غیر مفید، استفاده کرد.

صفحات خوش آمدید یا تشکر

این صفحات معمولا زمانی استفاده می‌شوند که مخاطب برای اولین بار در سایت ثبت نام کرده، خرید کرده یا ایمیلش را در بخش خبرنامه وارد می‌کند. این صفحات معمولا به منظور بهبود تجربه کاربری استفاده شده و برای گوگل و خزنده‌هایش حرف زیادی برای گفتن ندارند! بنابراین بهتر است که برای آن‌ها از تگ Noindex استفاده کنید.

صفحات ادمین و ورود سایت

احتمالا می‌دانید که صفحات ادمین و ورود سایت معمولا نباید ایندکس شوند، چرا که برای کاربر خارجی، کاربردی ندارند. اما جالب است بدانید که در حال حاضر تعداد زیادی از صفحات ورود به سایت توسط گوگل ایندکس شده‌اند. اگر نمی‌خواهید جز شما و اعضای مجموعه‌تان کسی به صفحه ورود سایت دسترسی داشته باشد، باید از متا تگ noindex استفاده کنید. اگر از CMS وردپرس استفاده می‌کنید، جای نگرانی نیست چرا که به صورت پیش فرض این صفحه نوایندکس در نظر گرفته شده است.

صفحه نتایج سرچ داخلی

یکی از مواردی که باعث خراب کردن تجربه کاربری می‌شود، هدایت کاربر به صفحه نتایج سرچ داخلی به جای هدایت به نتیجه اصلی است! بنابراین بهتر است که از تگ Noindex برای صفحات سرچ استفاده شود. البته به خاطر داشته باشید لینک‌های داخلی صفحات سرچ ارزش زیادی دارند و باید از نوع follow دنبال شوند. بنابراین باید از کد زیر برای این صفحات استفاده کنید.

<meta name=”robots” content=”noindex, follow”>

خبر خوب این که در صورتی که افزونه یوآست را نصب کرده باشید، این صفحات به صورت خودکار نوایندکس می‌شوند. در صورتی که به این ویژگی نیاز ندارید، می‌توانید از فیلترهای Yoast استفاده کنید.

سایت Robots.txt disallow noindex
Amazon نه نه
Barnes & Noble بله بله
Bath & Body Works بله نه
Best Buy نه نه
GameStop بله بله
Home Depot بله نه
Lands’ End بله نه
Sur La Table بله بله
Target بله بله
Walmart بله نه

آیا صفحات دسته بندی و آرشیو سایت باید نوایندکس شوند؟

صفحات آرشیو و دسته بندی سایت جز آن دسته از صفحاتی هستند که می‌توانند هم برای ترافیک ارگانیک سایت مفید باشند و هم در برخی موارد به یک دردسر بزرگ برای سئو سایت تبدیل شوند! به عنوان مثال صفحه دسته‌بندی برای یک فروشگاه اینترنتی باید یک لندینگ پیج جذاب با توضیحات جامع و کامل در خصوص محصولات همان دسته باشد. این صفحات زمانی به یک دردسر بزرگ تبدیل می‌شوند که برای کلماتی رتبه بگیرند که شما برنامه دیگری برایشان دارید.

بنابراین اگر این صفحات کوئری‌های اضافه برای شما ایجاد کرده و با دیگر صفحات داخلی سایت هم‌پوشانی دارند، بهتر است که در حالت نوایندکس و follow تنظیم شوند. دقت داشته باشید که این تصمیمات ممکن است مقطعی باشند. به طور مثال در یک شرایط، برای صفحه‌ای تصمیم‌گیری کرده باشید که در حالت ایندکس قرار بگیرد و در شرایطی دیگر نیاز باشد که همین صفحه، در حالت نوایندکس قرار بگیرد.

Yoast

نحوه استفاده از Yoast برای جلوگیری از ایندکس صفحات

برای اضافه کردن این تگ به صفحه، باید وارد صفحه مورد نظرتان و سپس بخش پیشرفته افزونه یوآست شوید. اولین سوالی که نمایش داده می‌شود، این است که “به موتورهای جستجو اجازه نمایش نوشته در نتایج جستجو را می‌دهید؟” به صورت پیش فرض این گزینه در حالت بله تعیین شده است. با انتخاب گزینه “نه” متا تگ noindex به صورت خودکار به کدهای صفحه اضافه خواهد شد. به خاطر داشته باشید اگر صفحه پیش از این توسط موتورهای جستجو ایندکس شده باشد، مدتی زمان می‌برد تا از نتایج جستجو خارج شود. چرا که خزنده‌ها باید مجددا به صفحه مراجعه کرده، آن را ایندکس کنند و کد نوایندکس را مشاهده کرده و تغییرات را اعمال کنند.

آیا لینک‌های داخلی صفحات نوایندکس ارزشمند هستند؟

زمانی که حالت صفحه را نوایندکس تعیین می‌کنید، افزونه یوآست به صورت پیش فرض حالت لینک‌های داخلی را follow تعیین می‌کند. بنابراین موتورهای جستجو لینک‌های داخلی صفحه را بررسی کرده و آن‌ها را ایندکس می‌کنند. در شرایطی که به هر ترتیبی مایل به تغییر این وضعیت باشید، باید لینک‌ها را به صورت دستی نوفالو کنید. با این حساب در نظر بگیرید که نوایندکس کردن با نوفالو کردن لینک‌ها، دو مقوله کاملا جدا از هم هستند که باید هر یک را در جای صحیح خود مورد استفاده قرار داد.

نحوه رفع خطای noindex در گوگل سرچ کنسول

Google Search Console

در رابطه با متا تگ نوایندکس، معمولا دو نوع خطا در سرچ کنسول نمایش داده می‌شود.

  1. Submitted URL marked ‘noindex’

این خطا زمانی ایجاد می‌شود که شما درخواست ایندکس یک URL را دارید، در حالی که از تگ noindex’ برای همان صفحه استفاده کرده‌اید. بنابراین اگر می‌خواهید این صفحه در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود، باید پیش از هر چیزی تگ نوایندکس را از کدهای صفحه بردارید.

  1. Excluded by ‘noindex’ tag

این پیام همیشه هم به عنوان خطا در نظر گرفته نمی‌شود. این پیام یعنی اینکه برای یک URL از متا تگ نوایندکس استفاده شده و صفحه توسط موتورهای جستجو نمایش داده نمی‌شود. در این شرایط اگر مطمئن هستید که صفحه نباید ایندکس شود، پس جای نگرانی نیست. در غیر این صورت مجددا باید این تگ را از صفحه حذف کنید.

نتیجه گیری در مورد تگ Noindex 

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی در خصوص سوال تگ Noindex چیست در اختیارتان قرار دهیم. با توجه به تاثیر و کاربرد تگ نوایندکس در سئو بهتر است که به موقع و درست از این تگ استفاده کنید تا از بودجه‌ای که گوگل برای خزش و ایندکس سایت شما در نظر گرفته است، به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. لازم به ذکر است که با نوایندکس کردن صفحات، خزنده‌ها همچنان صفحات سایت شما را بررسی کرده اما آن را در نتایج جستجوی گوگل نشان نمی‌دهند. شما معمولا کدام صفحات وب سایت خود را به این شکل از لیست نتایج گوگل خارج کرده‌اید؟

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/05

سلام خسته نباشید
تگ Noindex یا بهتر بگم تاثیر تگ نوایندکس در سئو سایتم واقعا کمک زیادی بهم کرد کاش زودتر این مقاله رو میخوندم.
و با تگ Noindex آشنا میشدم.
بازم ممنون بابت محتوا مفیدتون.

2021/12/12

سلام وقتتون بخیر
من سایت غیر وردپرسی دارم چطوری میتونم از متاتگ نوایندکس برای ایندکس نکردن صفحاتم استفاده کنم ؟
و اینکه بجز این روش راه حل دیگه ای برای ایندکس نشدن صفحات وجود نداره ؟

    2021/12/13

    سلام
    شما میتونید از طریق کد اینکار رو انجام بدید با قرار داد متاتگ هایی که در مقاله ذکر کردیم