لینک نوفالو چیست؟ تکنیک‌های لینک Nofollow و تاثیر بر سئو

لینک نوفالو چیست؟ تکنیک‌های لینک Nofollow و تاثیر بر سئو

لینک نوفالو چیست و چگونه آن را ایجاد کنیم؟ اگر مدیر یک سایت باشید، قطعا این سوال برایتان پیش آمده است. یکی از روش‌های بهبود رتبه سایت و گرفتن ترافیک ورودی بیشتر، لینک سازی یا لینک بیلدینگ است. این تکنیک اگر به درستی اجرا و پیاده‌سازی شود، می‌تواند به بهبود سئو سایت شما کمک کند. در غیر این صورت نه تنها موثر نخواهد بود، بلکه باعث کاهش رتبه سایت نیز می‌شود. در ادامه این مقاله با تسمینو همراه باشید تا به شما بگوییم لینک نوفالو چیست، لینک فالو و نوفالو […]

2 سال 3 14 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

لینک نوفالو چیست؟
تاریخچه لینک نوفالو چیست rel=”nofollow”؟
تفاوت لینک‌های Nofollow و Dofollow چیست؟
تاثیر لینک‌های نوفالو بر سئو چیست؟
چه زمانی باید از تگ نوفالو استفاده کنم؟
بهترین ابزار برای رصد کردن لینک‌های Nofollow چیست؟
افزودن تگNofollow  در وردپرس چگونه است؟
افزودن لینک Nofollow در وردپرس با پلاگین
تفاوت متاتگ Noindex با لینک نوفالو با چیست؟
نمونه‌ای از متا تگ robots:
کد لینک نوفالو چیست؟
مشاهده بیشتر

لینک نوفالو چیست و چگونه آن را ایجاد کنیم؟ اگر مدیر یک سایت باشید، قطعا این سوال برایتان پیش آمده است. یکی از روش‌های بهبود رتبه سایت و گرفتن ترافیک ورودی بیشتر، لینک سازی یا لینک بیلدینگ است. این تکنیک اگر به درستی اجرا و پیاده‌سازی شود، می‌تواند به بهبود سئو سایت شما کمک کند. در غیر این صورت نه تنها موثر نخواهد بود، بلکه باعث کاهش رتبه سایت نیز می‌شود. در ادامه این مقاله با تسمینو همراه باشید تا به شما بگوییم لینک نوفالو چیست، لینک فالو و نوفالو چه تفاوت‌هایی دارند و چگونه لینک نوفالو ایجاد کنیم.

لینک نوفالو چیست؟

لینکهای Nofollow لینک‌هایی هستند که یک تگ اچ تی ام ال rel=”nofollow” روی آن‌ها اعمال می‌شود. تگ nofollow به موتورهای جستجو می‌گوید که آن لینک را نادیده بگیرند. از آن‌جایی که لینک‌های nofollow از PageRank عبور نمی‌کنند، احتمالاً بر رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر نمی‌گذارند. این لینکها تاثیر مستقیمی در سئو نداشته و توسط گوگل بررسی نمی‌شوند. نمونه‌هایی از لینک‌های نوفالو عبارت‌اند از:

  • نظرات وبلاگ
  • لینک‌های رسانه‌های اجتماعی (به عنوان مثال، لینک‌ها در پست‌های فیس بوک یا توضیحات ویدئوی یوتیوب)
  • لینک‌های موجود در پست‌های انجمن یا سایر اشکال محتوای تولید شده توسط کاربر
  • برخی از وبلاگ‌ها و سایت‌های خبری
  • لینک‌هایی از ویجت‌ها

link Nofollow

تاریخچه لینک نوفالو چیست rel=”nofollow”؟

لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی از جمله فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها هستند. اما چرا لینک‌های نوفالو به وجود آمدند؟ گوگل، علت به وجود آمدن تگ nofollow را این‌چنین تعریف می‌کند:

” اگر یک وبلاگ نویس یا یک خواننده وبلاگ هستید، احتمالا افرادی را دیده‌اید که سعی می‌کنند با ارسال نظرات مرتبط با وبلاگ مانند “از سایت دارویی من بازدید کنید”، به سایت خود بک لینک داده و از این طریق، رتبه بندی وب‌سایت خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهند. این نظر از دید گوگل اسپم است و ما در حال آزمایش یک تگ جدید هستیم که آن را مسدود می‌کند. از این پس، هنگامی که گوگل ویژگی (rel=”nofollow”) را روی لینک‌ها می‌بیند، زمانی که ما وب‌سایت‌ها را در نتایج جستجوی خود رتبه‌بندی می‌کنیم، این لینک‌ها اعتباری دریافت نخواهند کرد. البته این باعث افت رتبه سایت مورد نظر نخواهد شد؛ بلکه تنها راهی است برای اطمینان از اینکه هرزنامه‌نویسان از سوء استفاده از فضاهای آزاد وب مانند نظرات وبلاگ، بازخوردها و دایرکتوری‌های ارجاع‌دهنده، سودی نخواهند برد.”مدت کوتاهی پس از آن، یاهو، بینگ و چند موتور جستجوی دیگر نیز تعهد خود را به تگ nofollow اعلام کردند.

تفاوت لینک‌های Nofollow و Dofollow چیست؟

تنها تفاوت فنی بین این لینک فالو و نوفالو این است که لینک nofollow دارای یک تگ nofollow است. برای یک کاربر، تشخیص تفاوت بین لینک nofollow و dofollow غیرممکن است. شما می‌توانید روی لینک نوفالو کلیک کنید، آن را کپی کنید و مانند هر لینک دیگری در وب استفاده کنید. با این حال، وقتی صحبت از بهینه سازی موتورهای جستجو می شود، تفاوت زیادی بین لینکهای نوفالو و فالو وجود دارد. لینک‌های فالو به ارتقاء رتبه شما در موتورهای جستجوی کمک می‌کنند. در صورتی که لینک‌های از این نظر کمکی نمی‌کنند.

گوگل و سایر موتورهای جستجو از لینک‌ها (فقط از نوع فالو) به عنوان سیگنال رتبه‌بندی کلیدی استفاده می‌کنند (با این حال، ممکن است استثناهایی برای این قاعده وجود داشته باشد). به همین دلیل است که وقتی نوبت به لینک سازی می‌رسد، سایت‌ها ترجیح می‌دهند لینک‌های فالو را دریافت کنند.

تاثیر لینک‌های نوفالو بر سئو چیست؟

برخی از متخصصان سئو معتقد هستند که لینک‌های نوفالو هیچ تاثیری بر سئو ندارند و برخی دیگر ادعا می‌کنند که لینک‌های Nofollow به اندازه لینک‌های DoFollow قدرتمند نیستند، اما با این حال مفید هستند. حقیقت این است که لینک‌های نوفالو می‌توانند ترافیک هدفمندی را به سایت شما ارسال کرده و از این طریق به بهبود سئو سایت شما کمک کنند. یک سایت معتبر  باید ترکیبی از لینک‌های فالو و نوفالو را دریافت کند. این یعنی شما باید فرآیند لینک سازی طبیعی را در پیش بگیرید و هنگام خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی به این نکته توجه داشته باشید. بنابراین در صورتی که شما تنها لینک‌های فالو دریافت کرده باشید، ممکن است گوگل به شما مشکوک شده و در معرض پنالتی شدن قرار بگیرید.

نکته: یکی از مهم‌ترین مواردی که در خصوص تاثیر لینک نوفالو در سئو می‌توان در نظر گرفت، بهینه سازی بودجه خزش گوگل است. شما با استفاده از تگ Nofollow می‌تواند اولویت را برای خزنده‌ها مشخص کرده و به نوعی سرعت ایندکس مطالب در گوگل را افزایش دهید.

چه زمانی باید از تگ نوفالو استفاده کنم؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، از این تگ می‌توان برای بهبود رتبه‌بندی سئو سایت استفاده کرد. اما در صورتی که از این تگ در جای درست استفاده نشود، قطعا نتیجه عکس خواهد داشت. بنابراین، بهتر است که از تگ نوفالو تنها در موارد زیر استفاده کنید:

  • برای لینکهای پولی از rel = “sponsored” یا rel = “nofollow” استفاده کنید.
  • برای لینکهایی که توسط کاربر از طریق محتوا ایجاد شده‌اند، از rel = “ugc” یا rel = “nofollow” استفاده کنید.
  • از تگ نوفالو برای قالب، ویجت و اینفوگرافیک استفاده کنید.
  • برای تمام لینک‌های خارجی سایت، از لینک نوفالو استفاده نکنید.
  • از کد نوفالو برای لینک‌های داخلی سایت استفاده نکنید.
  • برای لینک دادن به سایتهایی که ارتباط معنایی با سایت شما داشته و برای کاربر مفید هستند، از لینک نوفالو استفاده نکنید.

ابزار برای لینک نوفالو

بهترین ابزار برای رصد کردن لینک‌های Nofollow چیست؟

ابزارهای زیادی وجود دارند که می‌توانند تعداد و آدرس سایت‌هایی که به شما بک لینک نوفالو داده‌اند را نشان دهند. در ادامه برخی از این ابزارها را به شما معرفی می‌کنیم.

  • افزونه MozBar

افزونه Mozbar یکی از اکستنشن های کاربردی سئو است که توسط شرکت نرم‌افزاری SEO Moz ایجاد شده است. این ابزار همه لینک‌های nofollow در یک صفحه را با یک کلیک برجسته می‌کند. همچنین لینک‌های فالو، داخلی و خارجی و همچنین کلمات کلیدی صفحه را ردیابی می‌کند. MozBar  نوع هر لینکی که شناسایی می‌کند را بر اساس رنگ متمایز خواهد کرد تا به شما در اسکن سریع صفحه و یافتن آنچه را که به دنبال آن هستید آسان کند.

یکی از مواردی که هنگام استفاده از این افزونه باید به خاطر داشته باشید این است که لینک‌های nofollow در منوهای کشویی هنگام اسکرول کردن به پایین ظاهر نمی‌شوند. و حتما باید روی منو کلیک کنید. 

  • افزونه NoFollow

NoFollow یک افزونه رایگان است که می‌توانید آن را روی کروم و فایرفاکس نصب کنید. این افزونه مشابه افزونه MozBar، لینک‌های نوفالو موجود را در صفحه شناسایی کرده و با استفاده از یک کادر قرمز رنگ آن‌ها را برجسته می‌کند. افزونه تا زمانی که فعال است، از هر صفحه‌ای که بازدید می‌کنید بدون درخواست کار می‌کند. درست مانند MozBar، اگر لینکی در زیر منوی کشویی دارای ویژگی nofollow باشد، تا زمانی که روی منوی کشویی کلیک نکنید، آن را مشاهده نخواهید کرد.

افزودن تگNofollow  در وردپرس چگونه است؟

اضافه کردن این تگ به ساختار HTML لینک کار مشکلی نیست؛ اما اگر به دنبال روش راحت‌تری هستید، می‌توانید از پلاگینها استفاده کنید. در ادامه هر دو روش را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

  • افزودن لینک Nofollow در وردپرس به صورت دستی
  • متنی را که می‌خواهید لینکی به آن اضافه کنید، انتخاب کنید.
  • برای افزودن لینک به متن، روی نماد لینک کلیک کنید.
  • روی سه نقطه کلیک کرده و “Edit HTML” را انتخاب کنید.
  • ویژگی rel=”nofollow” را اضافه کنید.

افزودن لینک Nofollow در وردپرس با پلاگین

  • با دانلود افزونه و فعال کردن افزونه All in One SEO for WordPress شروع کنید.
  • یک پست یا صفحه جدید را ایجاد کنید.
  • در باکس متن، anchor text را انتخاب کرده و روی نماد لینک کلیک کنید.
  • لینک مقصد را در فیلد قرار دهید.
  • در همان کادر، گزینه‌های اضافی برای لینک، از جمله گزینه «Add ‘nofollow’ to link» را نیز مشاهده خواهید کرد.
  • گزینه‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تفاوت متاتگ Noindex با لینک نوفالو با چیست؟

noindex به این معنی است که یک صفحه وب نباید توسط موتورهای جستجو ایندکس شود. بنابراین در صفحات نتایج موتور جستجو نشان داده نمی‌شود. nofollow به این معنی است که عنکبوت‌های موتورهای جستجو نباید پیوندهای موجود در آن صفحه را دنبال کنند. می‌توانید این مقادیر را به متا تگ robots خود اضافه کنید. متا تگ robots یک قطعه کد در قسمت head یک صفحه وب است که به موتورهای جستجو می‌گوید که چگونه یک صفحه را بخزند و آیا صفحه را ایندکس کنند یا نه.

نمونه‌ای از متا تگ robots:

<meta name=”robots” content=”[VALUE1,VALUE2]”>

VALUE1 و VALUE2 به‌طور پیش‌فرض روی index و follow تنظیم شده‌اند. به این معنی که صفحه در دسترس را می‌توان توسط موتورهای جستجو ایندکس کرد و لینک‌های موجود در آن صفحه را می‌توان برای خزیدن صفحاتی که به آن‌ها لینک می‌دهد، دنبال کرد.

VALUE1 و VALUE2 را می‌توانید روی noindex، nofollow یا ترکیب دیگری مانند index، nofollow تنظیم کنید.

کد لینک نوفالو چیست؟

<a href=”http://www.example.com/” rel=”nofollow”>Anchor Text</a>

نکته مهم:
تفسیر “nofollow” بین موتورهای جستجو تا حدی متفاوت است. برای درک بهتر این تفاوت از جدول زیر استفاده کنید:

rel=”nofollow” Google Yahoo Bing Ask.com Baidu
استفاده از لینک برای بهبود رتبه بندی خیر خیر خیر خیر
بررسی لینک خیر بله خیر

در حال حاضر بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس، برای لینکهایی که در بخش نظرات قرار میگیرند به طور خودکار از تگ “nofollow” استفاده میکنند. در نتیجه اگر تاکنون در مورد این تگ و اهمیت استفاده از آن در سئو اطلاعی نداشتید، جای نگرانی نیست.

 

 

 

 

در ادامه قصد داریم به برخی از سوالات متداول در زمینه سئو پاسخ دهیم:

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/05

مرسی بابت توضیحات لینک نوفالو واقعا مفید بود مقالتون.
نحوه استفاده و کاربرد کد نوفالو Nofollow واقعا بهم کمک کرد اومدم کامنت بزارم که تشکر کنم از تیم عزیز تسمینو <3 که اینقدر ایزی توضیح دادن یک مبحث رو.

2021/12/16

صبح عالی متعالی
این بلاگ برای کسایی هست که در زمینه سئو تکنیکال تجربه خاصی ندارن.
پیشنهاد میکنم حتما بخونید،واقعا مفید زمان زیادی صرف نمیشه.

ممنون از تسمینو عزیز که اینقدر به محتواهای خودش اهمیت میده.

2023/02/06

سلام ممنون بابت توضیحات خوبی که دادید