افزایش ترافیک با روش های سئو محلی (Local SEO)

افزایش ترافیک با روش های سئو محلی (Local SEO)

اصطلاح سئو محلی (Local SEO) به فرآیند بهینه سازی یک وب سایت، افزایش آگاهی از برند و حضور آنلاین آن برای افزایش دیده شدن در نتایج جستجوی محلی اشاره دارد. استفاده از روش های سئو محلی یا لوکال سئو، خصوصا برای کسب و کارهای اینترنتی که مکان فیزیکی دارند و یا تنها در مناطق خاصی فعالیت دارند و می خواهند هنگام جستجوی، در گزینه های نزدیک من (near me) توسط کاربران دیده شوند، ضروری است. لوکال سئو چیست؟ Local Seo شاخه‌ای از سئو است که با استفاده از آن می‌توان […]

2 ماه 10 14 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

لوکال سئو چیست؟
اهمیت سئو محلی در بازاریابی دیجیتال
استفاده از ترفندهای Local Seo برای کدام کسب و کارها الزامی است؟
چه کسب و کارهایی از سئو محلی سود نمی‌برند؟
نتایج مربوط به سئو محلی در کجا نمایش داده می‌شود؟
تکنیک های لوکال سئو برای سایت های ایرانی
استفاده از کلمات کلیدی در سئو محلی
لینک سازی محلی یا Local Seo
ثبت سایت در سایت‌های دایرکتوری محلی
ثبت آدرس و شماره تماس در سایت (Local Seo)
ثبت سایت در گوگل مپس
بهبود وضعیت سئو تکنیکال سایت
ثبت سایت در گوگل بیزینس
نتیجه گیری در مورد سئو محلی
مشاهده بیشتر

اصطلاح سئو محلی (Local SEO) به فرآیند بهینه سازی یک وب سایت، افزایش آگاهی از برند و حضور آنلاین آن برای افزایش دیده شدن در نتایج جستجوی محلی اشاره دارد. استفاده از روش های سئو محلی یا لوکال سئو، خصوصا برای کسب و کارهای اینترنتی که مکان فیزیکی دارند و یا تنها در مناطق خاصی فعالیت دارند و می خواهند هنگام جستجوی، در گزینه های نزدیک من (near me) توسط کاربران دیده شوند، ضروری است.

لوکال سئو چیست؟

Local Seo شاخه‌ای از سئو است که با استفاده از آن می‌توان وب‌سایت را برای جستجوهای محلی بهینه کرد. منظور از جستجوهای محلی، مواردی است که به یک منطقه جغرافیایی و زمان خاص مربوط می‌شوند. به عنوان مثال: دندان پزشک تهران، فست فود نزدیک من، طراحی سایت تهران، بهترین کلینیک پوست و مو تهران و …

لینک سازی طبیعی یکی از روش‌های کاهش اسپم اسکور سایت و افزایش آگاهی از برند است. اما اگر این تکنیک بهبود سئو سایت به درستی و در برخی موارد به صورت محلی انجام نشود، تلاش‌های شما برا بهبود سئو محلی سایت بی‌ثمر خواهد بود. چرا که اگر لینک‌های دریافتی، برندمنشن‌ها، سوشال سیگنال‌ها و مواردی از این دست، از نقاط مختلف جهان حاصل شوند؛ به این معنای گستردگی اطلاعات از جای جای جهان برای گوگل است!

در این شرایط گوگل و سایر موتورهای جستجو دیگر کسب و کار شما را به عنوان یک تجارت آنلاین محلی در نظر نگرفته و بهبود رتبه‌بندی سئو سایت مشکل‌تر می‌شود!

اهمیت سئو محلی در بازاریابی دیجیتال

سئو محلی - لوکال سئو

برای آگاهی از اهمیت لوکال سئو در بازاریابی آنلاین و افزایش فروش، بهتر است نگاهی به آمار جهانی در این خصوص داشته باشیم. گرچه این آمار به طور خاص برای ایران نیستند، اما برای داشتن یک دید کلی بسیار مفید هستند:

  • 50 درصد از افرادی که از طریق تلفن همراه خود جستجوی محلی انجام داده‌اند، همان روز به نتیجه پیشنهادی گوگل مراجعه کرده‌اند. به ویژه این در خصوص خدمات و مواردی که به هر ترتیب به ارائه یک سرویس، کالا یا خدمات مربوط می‌شود بیشتر خواهد بود.
  • 34 درصد از افرادی که از کامپیوتر یا تبلت برای سرچ استفاده کرده‌اند، مشابه با آمار قبل، طی یک روز به مرکز پیشنهادی گوگل مراجعه کرده‌اند.
  • 18 درصد از جستجوهای محلی در طی یک روز منجر به فروش می‌شوند. این عدد در مواعد زمانی مختلفی و بسته به محصول یا خدمات گوناگون، می‌تواند بارها و بارها بیشتر باشد.
  • 50 درصد از سرچ‌های محلی که با استفاده از موبایل انجام می‌شوند، در مورد یافتن آدرس یک کسب و کار خاص هستند.
  • 78 درصد از جستجوهای محلی منجر به خرید آفلاین یا حضوری می‌شوند.
  • 71 درصد از افرادی که جستجوی محلی انجام می‌دهند، می‌خواهند بدانند که مرکزی که به دنبالش هستند، چه ساعتی از روز فعالیت می‌کند.

سئو محلی

استفاده از ترفندهای Local Seo برای کدام کسب و کارها الزامی است؟

اگر به فکر بهبود سئو سایت خود هستید، احتمالا اولین سوالی که برای‌تان ایجاد می‌شود این است که آیا شما هم باید از ترفندهای لوکال سئو استفاده کنید یا نه! به طور کلی، استفاده از این ترفندها برای کسب و کارهایی که در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند، الزامی است:

  1. موسسات حقوقی و وکلا
  2. پزشکان و مراکز درمانی
  3. معماران و شرکت‌های ساختمانی
  4. فست فود و رستوران‌ها
  5. سالن‌های زیبایی

البته به جز این‌ها نیز بسیاری از مشاغل و کسب و کارهای دیگر، می‌توانند از Local Seo به نفع کسب و کار خویش بهره برده و نرخ فروش بالاتری را از این جهت تجربه کنند. این در حالی است که مغفول گذاشتن این موضوع، به رقبا میدان بیشتری خواهد داد.

چه کسب و کارهایی از سئو محلی سود نمی‌برند؟

گرچه آمار و اعداد و ارقام مربوط به لوکال سئو بسیار وسوسه‌برانگیز هستند، اما استفاده از ترفندهای این سئو، برای تمامی کسب و کارهای آنلاین توصیه نمی‌شود. به عنوان مثال مجموعه‌هایی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا، خرید رپورتاژ آگهی و فروش و عرضه انواع کالا فعالیت می‌کنند، نیازی به استفاده از این سئو ندارند. چرا که در این صورت فقط فروش خود را محدود کرده و شانس افزایش درآمد را از خود گرفته‌اند.

نتایج مربوط به سئو محلی در کجا نمایش داده می‌شود؟

در صورتی که کاربر موضوعی را به صورت محلی جستجو کرده باشد، نتایج پیشنهادی گوگل به صورت زیر تغییر می‌کند:

سئو محلی - لوکال سئو

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، کاربر عبارت “رستوران اصفهان” را جستجو کرده است. صرف‌نظر از پیشنهاد گوگل ادوردز، اولین نتایج به صورت یک جدول سه تایی نمایش داده می‌شود. در این جدول برای هر گزینه اطلاعاتی مانند آدرس دقیق، ساعت‌کاری و نظرات کاربران نمایش داده می‌شود. چون نحوه نمایش نتایج در این بخش متفاوت از سایر پیشنهادات گوگل است، نرخ کلیک افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

تکنیک های لوکال سئو برای سایت های ایرانی

به طور کلی، سئو محلی تفاوتی با سئو ندارد. تنها تفاوت اصلی این نوع بهینه‌سازی این است که همه چیز به صورت محلی انجام می‌شود. به عنوان مثال، تولید محتوا با استفاده از کلمات کلیدی محلی نظیر اسامی شهرها.

استفاده از کلمات کلیدی در سئو محلی

تحقیقات کلمات کلیدی برای لوکال سئو تغییر زیادی نسبت به چیزی که در سئو داخلی دیده بودیم ندارند، جز در برخی از جنبه‌های خاص. روش‌های مختلفی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که برخی از رایج‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • گوگل
  • گوگل ترندز
  • ابزار SEMrush
  • ابزار io
  • ابزار AnswerThePublic

ابزاری مانند Answer The Public گرچه در پیدا کردن کلمات کلیدی فارسی کمکی به شما نمی‌کند، اما برای آگاهی از سوالاتی که در خصوص کسب و کار شما پرسیده می‌شوند، بسیار مفید است. از این ابزار برای خلاقیت در تولید محتوا استفاده کنید. در انتخاب کلمات کلیدی دقت کنید. بهتر است از کلمات کلیدی خاص به همراه نام شهر استفاده کنید. مثلا رستوران سنتی در تهران. استفاده از نام برند به همراه کلمه کلیدی، کمک زیادی به شما نخواهد کرد. خصوصا برای کسب و کارهایی که در ابتدای مسیر کاری خود هستند.

دقت داشته باشید که تحقیق کلمات کلیدی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در صورتی که کلمات کلیدی را به درستی استخراج نکرده باشید، مراحل بعدی بی‌فایده خواهد بود. به طور مثال با توجه به کلمه اصلی، باید کلمات کلیدی دیگر که بر اساس سئو محلی رده‌بندی می‌شوند را تهیه کرده و مطالب خود را مطابق با آن‌ها سئو کنید.

تولید محتوای محلی، یکی از مهمترین ترفندهای لوکال سئو است. برای کسب جایگاه مطلوب در صفحه نتایج گوگل، همیشه هم به یک محتوای طولانی به همراه تعداد زیادی لینک داخلی و خارجی نیاز نیست!

لینک سازی محلی یا Local Seo

لینک سازی یکی از روش‌های افزایش اعتبار دامنه و همچنین بهبود لوکال سئو است. اما مسئله‌ای که باید بدان توجه داشت، هر لینکی در هر سایتی مثمرثمر نیست! به همین خاطر پیشنهاد ما به شما خرید رپرتاژ آگهی در سایت‌های ایرانی به جای ساخت بک لینک پروفایلی در هر سایت خارجی است!

برای لینک سازی محلی روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ثبت سایت در سایت‌های دایرکتوری محلی

سایت دایرکتوری به سایت‌هایی گفته می‌شود که فهرستی از کسب و کارهای محلی را جمع‌آوری کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به عنوان مثال سایت‌هایی مانند فیدیلو، پزشکان، اسنپ فود، کی کجاس، سی ایران و … . کافی است سایت مرتبط با کسب و کارتان را پیدا کرده و اطلاعات جامع و کاملی به همراه لینک سایتتان را در آن قرار دهید. این شکل از لینک‌سازی کمک خواهد کرد تا مخاطبان به سرعت شما را پیدا کرده و بهترین نرخ تبدیل را تجربه کنید. به طور مثال اگر یک کاربر که به دنبال دندان‌پزشکی در محدوده فاطمی است، شما را جستجو کرده باشد به راحتی پس از پیدا کردن آدرس و شماره تلفن شما، مراجعه خواهد داشت. اما زمانی که سئو محلی به کار نبرده باشید، کاربری از محدوده میدان قدس، پس از ورود به وب‌سایت شما و مشاهده آدرس، از دنبال کردن بیشتر، منصرف شده و این امتیاز منفی برای شما به حساب می‌آید.

فعالیت در سایت‌های پرسش و پاسخ

یکی از روش‌های بهبود سئو محلی، افزایش آگاهی از برند است. در این روش شما باید در سایت‌های پرسش و پاسخ، مانند نی نی سایت، نظرجو و سایر فروم‌های فارسی فعالیت کرده و در مورد کسب و کارتان صحبت کنید. می‌توانید از مشتریان و کاربران خود بخواهید نظرشان در مورد کیفیت خدمات یا محصولات شما را در چنین سایت‌هایی ثبت کنند. در این صورت با یک تیر به دو نشان زده‌اید. برند منشن کسب و کارتان را افزایش داده‌اید و هم از سایت‌های دیگر لینک مرتبط گرفته‌اید.

از کاربران بخواهید در شبکه‌های اجتماعی در مورد شما صحبت کنند

برند منشن و سوشال سیگنال، از جمله مواردی هستند که به صورت غیر مستقیم در بهبود سئو سایت تاثیر دارند و پیشتر در آموزش سئو آن‌ها را دنبال کرده بودیم. این دو مورد گرچه دقیقا شبیه به لینک نیستند، اما رفتاری مشابه با بک لینک دارند. در میان انواع شبکه‌های اجتماعی، توییتر با گوگل ارتباط نزدیکی دارد. گرچه احتمالا تمامی نظرات در مورد شما مثبت نیست، اما نحوه برخورد شما با نظرات منفی باز هم می‌تواند به عنوان نقطه‌قوت شما در میان مخاطبان‌تان شناخته شود. پس از این ترفند که به نوعی کامنت مارکتینگ هم در نظر گرفته می‌شود، آگاهانه و به سود خود استفاده کنید.

اگر امکانش هست، از مشتریان خود بخواهید نظر مثبت‌شان را به همراه کلمه کلیدی و آدس در سایت‌های نظرسنجی ثبت کنند. فراموش نکنید که پاسخ به این نظرات از سمت شما الزامی است.

ثبت آدرس و شماره تماس در سایت (Local Seo)

همان‌طور که در مطلب “اسپم اسکور چیست” گفته شد، یکی از دلایل اسپم شدن سایت در گوگل، عدم وجود اطلاعات تماس در سایت است. صفحه تماس با ما و درباره ما، از جمله مهم‌ترین مواردی است که بسیاری از اهمیت آن غافل هستند. اطلاعات تماس شامل شماره تماس به همراه کد شهر و آدرس دقیق، نه تنها از اسپمی شدن سایت جلوگیری کرده، بلکه به بهبود وضعیت لوکال سئو سایت کمک می‌کنند.

ثبت سایت در گوگل مپس

ثبت سایت در گوگل مپ

ثبت لوکیشن در گوگل مپ، از جمله روش‌هایی است که در سئو محلی تاثیر زیادی دارد. احتمالا شما هم متوجه شده‌اید که هنگام سرچ برخی از موضوعات، اطلاعاتی در خصوص موقعیت جغرافیایی در ریچ اسنیپت نمایش داده می‌شود. این اطلاعات از گوگل مپس گرفته شده و در صفحه نتایج نمایش داده می‌شود. پس نه تنها باید سئو محلی باید سایت خود را در این ابزار رایگان گوگل ثبت کنید؛ بلکه باید اطلاعات آن را تکمیل و بهینه کنید.

بهبود وضعیت سئو تکنیکال سایت

در ابتدای مطلب به این نکته اشاره شد که Local Seo یکی از شاخه‌های سئو است. اما اگر تجربه فعالیت در حوزه بازاریابی آنلاین را داشته باشید؛ حتما می‌دانید که شاخه‌های سئو مجزا از هم نبوده و همه به نوعی در ارتباط باهم هستند. در نتیجه برای بهبود وضعیت کلی سئو سایت، باید از درستی همه چیز اطمینان حاصل کنید. سئو تکنیکال از جمله مواردی است که اگر درست اجرا نشده باشد، هیچ یک از تلاش‌های بازاریابی آنلاین شما جواب نخواهد داد! برای بهبود سئو تکنیکال، باید به مواردی از جمله سرعت سایت، بهینه سازی فایل Robots.txt و نقشه سایت و … توجه کنید.

ثبت سایت در گوگل بیزینس

گوگل بیزینس یکی از ابزارهای رایگان گوگل است. اما متاسفانه به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، نمی‌توان از این ابزار به منظور ثبت اطلاعات تجاری کسب و کار استفاده کرد.

استفاده از کلمه کلیدی محلی در عنوان و توضیحات متا

در صورت امکان از کلمه کلیدی محلی به موقع در عنوان و توضیحات متا استفاده کنید. گرچه این نکته برای برخی از افراد ساده و پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسد، اما از جمله مواردی است که در بهبود سئو محلی سایت تاثیرگذار است.

طراحی سایت واکنش گرا و ریسپانسیو

با توجه به آماری که در خصوص اهمیت سئو محلی در سئو بیان شد، درصد عمده‌ای از جستجوهای محلی با استفاده از تلفن همراه انجام می‌شوند. در نتیجه اگر وب‌سایت شما برای موبایل بهینه نشده باشد، درصد زیادی مشتریان بالقوه‌تان را از دست خواهید داد.

نتیجه گیری در مورد سئو محلی

سئو محلی (Local SEO) عنصری اساسی در هر استراتژی SEO برای مشاغل محلی است. لوکال سئو به شما کمک می‌کند تا وقتی مشتریان در مناطق اطراف جستجو می کنند، در نتایج جستجو، بهتر دیده شوید. استفاده از این نوع سئو به کسب و کارهایی توصیه می‌شود که در یک منطقه جغرافیایی خاص در ساعات مشخصی کار می‌کنند. در این صورت نتایج برای کاربران به صورت بهینه‌تری نمایش داده شده و شانس افزایش درآمد برای کسب و کار بیشتر می‌شود.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/07/18

متشکر از مقاله خوبتون میخواستم بپرسم سئو محلی با سئو تفاوتی داره؟

    2021/07/18

    بله در مقاله نیز بهش اشاره شد پیشنهاد میکنم از ابتدا مقاله سئو محلی بخونید

2021/12/05

درود
کاش زودتر سئو محلی آشنا میشدم! نمیگم دیره ولی اگر از اول برای کسب کارم از لوکال سئو استفاده میکردم خیلیییی خوب میشد!
ممنون تسمینو بابت مقاله مفیدتون

2022/01/05

درود
بدون شک استفاده از ترفندهای Local Seo برای کدام کسب و کارها بسیار بسیار مهم است.
حتما کسایی کسب کاری دارن و دارای وب سایت هستن، لوکال سئو را پشت گوش نندازن.

2022/06/25

سلام وقت بخیر یک سوال داشتم آیا مواردی دیگری هم مشابه سئو محلی در سئو وجود دارد برای مطالعه؟
ممنون میشم جواب بدید

    2022/06/26

    سلام وقت شما بخیر
    شما میتونید برای اطلاعات بیشتر درباره سئو محلی یا لوکال سئو به این محتوا رجوع کنید.
    الگوریتم ونیز گوگل چیست

2022/08/04

یک سوال داشتم
آیا Local Seo ربطی به الگوریتم موش کور داره؟؟

    2022/08/04

    سلام وقت عالی بخیر
    با کلیک روی عبارت الگوریتم موش کور به جزئیات بیشتری از آن دست خواهید یافت.

2023/01/09

ممنون از مقاله خوبت تسمینو جان, میشه بهم بگی من چطوری میتونم توی سئو محلی بیام توی نتایج بالا تر ؟ یعنی توی اصفهان کسی سرچ کرد کلینیک دندان پزشکی من دیده بشم .

    2023/01/17

    سلام سمیرا جان , شما باید محتویات سایتتون رو براساس لوکیشن مدنظر بهینه کنید و همچنین از اسکیما ها و گوگل مپ نیز میتونین کمک بگیرید