آموزش اسکیما پرسش و پاسخ : ایجاد FAQ در صفحات گوگل

آموزش اسکیما پرسش و پاسخ : ایجاد FAQ در صفحات گوگل

سکیما پرسش و پاسخ و یا اسکیما FAQ یکی از جدیدترین اسکیماهای گوگل است که از سال 2019 تا کنون شروع به فعالیت کرده است. این اسیکما، یکی از محبوب‌ترین ترفندهای سئو است که با استفاده از آن میتوان سهم بیشتری از صفحه نتایج گوگل را به سایت خود اختصاص داد. اگر به دنبال بهره مندی از مزایای FAQ Schema هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید. اسکیما FAQ چیست؟ منظور از FAQ، سوالات متداول است. این سوالات معمولاً بخشی از محتوای یک سایت هستند که معمولاً کاربران به […]

3 سال 1 8 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

اسکیما FAQ چیست؟
مزایای استفاده از اسکیما پرسش و پاسخ
نکاتی که قبل استفاده از اسکیما پرسش و پاسخ باید بدانید
آموزش اسکیما پرسش و پاسخ
مشاهده بیشتر

سکیما پرسش و پاسخ و یا اسکیما FAQ یکی از جدیدترین اسکیماهای گوگل است که از سال 2019 تا کنون شروع به فعالیت کرده است. این اسیکما، یکی از محبوب‌ترین ترفندهای سئو است که با استفاده از آن میتوان سهم بیشتری از صفحه نتایج گوگل را به سایت خود اختصاص داد. اگر به دنبال بهره مندی از مزایای FAQ Schema هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

اسکیما FAQ چیست؟

منظور از FAQ، سوالات متداول است. این سوالات معمولاً بخشی از محتوای یک سایت هستند که معمولاً کاربران به دنبال پاسخ آن هستند. در نتیجه با توجه به اهمیت پاسخ این سوالات برای کاربران، میتوان با استفاده از اسکیما پرسش و پاسخ، در همان صفحه نتایج گوگل به انها پاسخ داد.

این اسکیما که گوگل از سال 2019 تا کنون از آن پشتیبانی میکند، قطعه ای کد است که در صفحات وبسایت شما قرار میگیرد. با استفاده از این قطعه کد، سوالات متداولی که برای یک صفحه تعیین کرده اید، در صفحه نتایج گوگل نمایش داده میشوند.

با ایجاد FAQ در صفحه نتایج گوگل، سایت شما مشابه با تصویر زیر نمایش داده خواهد شد:

نحوه نمایش FAQ در صفحه نتایج گوگل

مزایای استفاده از اسکیما پرسش و پاسخ

اولین و مهمترین مزیتی که در خصوص ایجاد FAQ میتوان به آن اشاره کرد، اختصاص فضای بیشتری به سایت شما در صفحه نتایج گوگل است. در نتیجه شانس اینکه توجه کاربر به سایت شما جلب شود، بیشتر شده و نرخ کلیک سایت هم افزایش می یابد. جالب است بدانید اگر نتیجه ای همراه با این اسکیما در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شود، تقریباً کل صفحه به سایت شما اختصاص می یابد.

در صورتی که در انتخاب سوالات و جوابها دقت کنید، تجربه کاربری را بهبود بخشیده و شانس کسب رتبه در اکثر کلمات کلیدی هدف شما هم بیشتر میشود؛ بنابراین سعی کنید سوالاتی مرتبط با محتوای همان صفحه که مکرراً توسط مخاطبان پرسیده شده اند، برای نمایش در صفحه نتایج گوگل انتخاب کنید.

با استفاده از قطعه کدهایی که توسط اسکیما در HTML قرار میگیرند، درک اهمیت مطلب برای خزنده های گوگل بیشتر میشود. در نتیجه بررسی و ایندکس مطالب سایت شما برای خزنده ها راحتتر شده و امتیاز سئو سایت بیشتر میشود.

نکاتی که قبل استفاده از اسکیما پرسش و پاسخ باید بدانید

شناسایی صفحات مناسب برای ایجاد FAQ

بر اساس آنچه که به صورت رسمی توسط گوگل اعلام شده است، از اسکیما FAQ برای هر صفحه ای که شامل تعدادی سوال و جواب است، میتوان استفاده کرد؛ اما مسئله مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که سوال و جوابهایی که در اسکیما قرار میدهید، باید دقیقا با محتوای صفحه همخوانی داشته باشند؛ بنابراین هنگام ایجاد اسکیما پرسش و پاسخ، سوالاتی انتخاب کنید که مطابق با جستجوی کاربر و محتوای همان صفحه است.

تحلیل رقبا را فراموش نکنید

به طور کلی، برای انجام هرگونه فعالیت بازاریابی، تحلیل رقبا از جمله اولین گامهایی است که برای تعیین استراتژی باید بردارید. رقبای خود را بررسی کنید و ببینید آنها چه FAQ برای صفحات خود ایجاد کرده اند. در صورتی که در حال حاضر 3 FAQ در صفحه اول گوگل نمایش داده میشود و یا صفحه مورد نظر شما جزء نتایج صفحه اول گوگل نیست، بهتر است ابتدا روی بهینه سازی صفحه مورد نظر کار کرده و بعد از آن از این اسکیما استفاده کنید.

برای جلوگیری از غلبه اسکیما سوالات متداول در نتیجه جستجو، گوگل فقط 3 بخش از سوالات متداول را در صفحه اول نتایج گوگل نمایش نمی دهد. (احتمال نمایش اسکیما FAQ در صفحات دوم به بعد گوگل بسیار کم است.)

سوال و جوابهای مد نظرتان را بهینه کنید

برای هر FAQ میتوان 10 سوال مشخص کرد؛ اما همانطور که در تصویر قبل مشاهده میکنید، تنها 3 سوال به کاربر نمایش داده میشود. در نتیجه این 3 سوال باید به مهمترین سوالات مربوط به محتوا پاسخ داده و توجه کاربر را به خود جلب کنند.

به سوالات پاسخ دقیق بدهید

فراموش نکنید که هدف گوگل از این اسکیما، بهبود تجربه کاربری است. چرا که کاربر بدون آنکه روی نتیجه نمایش داده شده کلیک کند، پاسخ سوال خود را پیدا میکند؛ بنابراین به سوالات خیلی مختصر و مفید پاسخ دهید؛ بنابراین اگر خیلی کوتاه یا خیلی زیاد به سوال کاربر پاسخ دهید، نرخ CTR شما به طور قطع کاهش پیدا میکند.

در FAQ از لینک استفاده کنید

برای تشویق کاربر به مطالعه ادامه مطلب شما، میتوانید از لینک در FAQ استفاده کنید. این سبک لینک دهی در واقع نوعی راه میانبر برای هدایت کاربر به صفحه لندینگ مد نظر شما است. در انتخاب لینکی که در اسکیما پرسش و پاسخ قرار میدهید، دقیق باشید. چرا که این لینک ترافیک ارگانیک صفحه فعلی را کم کرده و این ترافیک را به سمت صفحه مد نظر شما هدایت میکند. در نتیجه صفحه ای انتخاب کنید که برای شما نرخ تبدیل دارد.

آموزش اسکیما پرسش و پاسخ

برای ایجاد FAQ در صفحه نتایج گوگل، دو راه وجود دارد؛ از طریق JSON-LD یا Microdata. پیشنهاد گوگل استفاده از JSON-LD است. با استفاده از این روش میتوانید در کوتاهترین زمان ممکن، اسکیمای سوال و جواب را در بخش هدر محتوا قرار دهید. نکته مهم این است که از بین این دو روش، یکی را انتخاب کرده و همیشه از همان استفاده کنید. به هیچ عنوان برای یک صفحه از این دو روش همزمان باهم استفاده نکنید؛ اما اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید، ایجاد اسکیما سوالات متداول با استفاده از پلاگینهایی مانند Yoast بسیار ساده خواهد بود.

آموزش ایجاد اسکیما سوالات متداول با استفاده از افزونه Yoast

نسخه پرمیوم افزونه یوست را خریداری و نصب کنید. سپس وارد صفحه مورد نظرتان شده و بلوک FAQ را انتخاب کنید. (در صورتی که از ویرایشگر Gutenberg استفاده میکنید، این بلوک برایتان نمایش داده خواهد شد.) سوال و جواب را وارد کرده و روی گزینه درج سوال (+) کلیک کنید. به همین سادگی!

آموزش ایجاد اسکیما سوالات متدوال با استفاده از افزونه Yoast


آموزش ایجاد اسکیما سوالات متدوال با استفاده از افزونه Yoast

آیا امکان استفاده از گوگل تگ منیجر برای ایجاد اسکیما FAQ وجود دارد؟

بله اما روش پیشنهادی گوگل نیست. استفاده از گوگل تگ منیجر برای ساخت اسکیما سوالات متداول تنها در صورتی توصیه میشود که از سیستم هایی مانند Shopify استفاده میشود. چرا که افزونه های لازم برای ایجاد این اسکیما بسیار گران قیمت بوده و امکان خریداری آنها برای همه وجود ندارد.

برای آنکه مطمئن شوید از کلیه مراحل ایجاد اسکیما پرسش و پاسخ را با موفقیت پشت سر گذاشته اید، میتوانید از ابزار rich results test supported استفاده کنید. لینک مورد نظرتان را وارد این ابزار کنید. در صورتی که تصویر زیر نمایش داده شد، یعنی همه چیز به درستی انجام شده است.

اطمینان از درستی اسکیما پرسش و پاسخ

برای اینکه گوگل را از تغییرات ایجاد شده در صفحه وب سایت خود مطلع کنید، از طریق گوگل کنسول، ایندکس مجدد صفحه را درخواست کنید. در صورتی که همه چیز درست انجام شده اما FAQ ایجاد شده در صفحه نتایج گوگل نمایش داده نمیشود، احتمالا به این خاطر است که امتیاز کافی را از سوی گوگل دریافت نکرده است. گوگل همواره به دنبال بهترین هاست. پس اگر اعتبار سایت شما نسبت به رقبایتان کمتر بوده و یا سوالات و جوابها بهینه نشده اند، احتمالا گوگل انتخاب میکند که آنها را برای جلوگیری از آسیب دیدن تجربه کاربری، اصلا نمایش ندهد!

ایجاد FAQ لزوما به معنای نمایش آن در صفحه نتایج گوگل نیست!

نتیجه گیری

در این مطلب آموزش اسکیما پرسش و پاسخ از طریق افزونه و کدنویسی را به شما عزیزان آموزش دادیم. اگر تجربه زیادی در زمینه سئو ندارید میتوانید مقاله آموزش سئو را دنبال کنید

بهتر است که از افزونه ها برای ایجاد FAQ در صفحه نتایج گوگل استفاده کنید. البته قبل از هرچیز، بهتر است که روی بهینه سازی صفحه مورد نظرتان تمرکز کرده و سپس از این اسکیما استفاده کنید. چرا که احتمال عدم نمایش این اسکیما در برخی از موارد، وجود دارد.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/05

پیشنهاد من به عنوان خواننده این بلاگ به تمام کسایی که حس میکنن زیاده ،و میگن نمیشه خوند بلاگ رو پیشنهاد میکنم حتما ارزش خوندن داره خیلی خوبه که در مورد آموزش اسکیما یا ایجاد FAQ در صفحات گوگل بدونید خیلی بهتون کمک میکنه و شما رو چند پله جلو میندازه.
مرسی تسمینو بابت بلاگ مفیدت.