رایجترین ارورهای سرچ کنسول و روش رفع آنها

رایجترین ارورهای سرچ کنسول و روش رفع آنها

گوگل سرچ کنسول، که قبلا با نام گوگل وبمستر شناخته میشود، یکی از بهترین ابزارهای رایگان گوگل است که برای تحلیل و بررسی وضعیت سایت، از لحاظ کوئری، متوسط نرخ کلیک، متوسط ترافیک ورودی و … در اختیار وبمستر یا سئوکار سایت قرار میدهد. اما این ابزار عیل رغم کاربری فوق العاده ساده و کاربردی که دارد، گاهی اوقات با انواع خطا و ارور، موجب احساس درماندگی صاحب سایت میشود! به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به رایجترین ارورهای سرچ کنسول و روش هریک از آنها اشاره کنیم. […]

3 سال 1 12 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

گوگل سرچ کنسول چیست
رایجترین ارورهای سرچ کنسول چیست؟
دیگر ارورهای سرچ کنسول چیست؟
مشاهده بیشتر

گوگل سرچ کنسول، که قبلا با نام گوگل وبمستر شناخته میشود، یکی از بهترین ابزارهای رایگان گوگل است که برای تحلیل و بررسی وضعیت سایت، از لحاظ کوئری، متوسط نرخ کلیک، متوسط ترافیک ورودی و … در اختیار وبمستر یا سئوکار سایت قرار میدهد. اما این ابزار عیل رغم کاربری فوق العاده ساده و کاربردی که دارد، گاهی اوقات با انواع خطا و ارور، موجب احساس درماندگی صاحب سایت میشود! به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به رایجترین ارورهای سرچ کنسول و روش هریک از آنها اشاره کنیم.

گوگل سرچ کنسول چیست

Search Console به شما کمک میکند تا وضعیت سایت را در بازه های زمانی مختلفی نظارت کرده و در صورت وجود هرگونه مشکل، آن را شناسایی و رفع کنید. با توجه به اینکه اطلاعات این ابزار، در خصوص ترافیک ارگانیک سایت است و بدون هیچ هزینه در اختیار ما قرار میگیرد، استفاده درست و تحلیل این داده ارزش زیادی دارد.

گوگل سرچ کنسول چیست

شروع کار با سرچ کنسول

قبل از آنکه قادر به استفاده از این ابزار باشید، باید سایت خود را به آن معرفی کرده و اصطلاحا آن را ثبت کنید.اطمینان حاصل کنید که سایت را در تمامی حالتها، از جمله HTTP ، HTTPS ، www و نسخه های غیر www آن ثبت کنید. در میان 5 روش برای ثبت دامنه سایت، روش بارگذاری فایل HTML در هاست توصیه میشود.

بعد از آنکه سایت را با موفقیت در کنسول ثبت کردید، بخشهای مختلف ابزار از طریق منوی سمت چپ در دسترس خواهند بود. هنگام کار با گوگل کنسول، به دو نکته زیر توجه داشته باشید:

  • در صورتی که مشکلی تحت عنوان Errors یا Valid with warning ایجاد شود، از طرف ابزار یک ایمیل اطلاع رسانی در این خصوص به صورت خودکار برای ایمیلی که ثبت کردید، ارسال میشود.
  • در صورتی که URLها معتبر و یا Excluded (حذف شده ) باشند، ایمیلی در خصوص آنها دریافت نخواهید کرد.

رایجترین ارورهای سرچ کنسول چیست؟

برای مشاهده مشکلات مربوط به سایت باید روی گزینه Coverage در منوی سمت چپ کلیک کنید. در صفحه ای که برایتان نمایش داده میشود، 4 تب زیر وجود دارد:

  • Error
  • Valid with warning
  • Valid
  • Excluded

در همین صفحه، خلاصه ای از تمام آدرسهای سایت بر اساس وضعیت در اختیارتان قرار میگیرد. میتوانید هر یک از تبها و سپس هریک از ردیفهای هر بخش، اطلاعات بیشتری در خصوص پیام دریافت کنید. (فراموش نکنید برای نمایش تمام پیامهای هر تب، روی گزینه Rows per page کلیک کرده و تعداد بیشتری را انتخاب کنید.)

آدرسهایی که در بخش ERRORS نمایش داده میشوند، توسط رباتهای گوگل ایندکس نشده و در نتیجه در نتایج گوگل و SERP نمایش داده نمیشوند. در نتیجه هیچکس نمیتواند از طریق سرچ طبیعی به این صفحه از سایت شما دسترسی داشته باشد. در نتیجه ترافیک ارگانیک سایت در صورتی که این خطاها به موقع رفع نشوند، به شدت کاهش خواهد یافت. رایجترین مواردی منجر به ایجاد این خطا در کنسول میشوند، عبارت هستند از:

استفاده از تگ no index برای یک صفحه از سایت

اولین مسئله ای که باعث میشود یک آدرس خاص از سایت توسط رباتها بررسی و ایندکس نشوند، تگ no index است که به صورت متاتگ و یا در بخش هدر HTTP قرار میگیرد.

احتمالا سوالی که برای شما مطرح میشود این است که آیا شرایطی وجود دارد که از ایندکس صفحه توسط گوگل جلوگیری کرد؟

در برخی موارد، با توجه به اینکه بودجه ای که گوگل برای ایندکس هر سایت در نظر میگیرد، محدود است؛ وبمستر بخواهد با هدف افزایش سرعت ایندکس مطلب از ایندکس برخی از صفحات غیر ضروری جلوگیری کند. مانند صفحه پرداخت، ورود به سایت و …

تک تک خطاهای مربوط به ایندکس را بررسی کنید. اگر صفحه همانی بوده که از همان ابتدا نمیخواستید ایندکس شود، که هیچ. اطمینان حاصل کنید که این آدرس در فایل نقشه سایت (فایل XML) قرار ندارد. (گوگل از این فایل برای ایندکس هرچه بهتر سایت استفاده میکند.)

در غیر این صورت بررسی کنید که آیا در ساختار این صفحه از تگ نوایندکس استفاده شده است یا نه.

خطای سرور (5xx)

این خطا از طرف سرور ایجاد میشود، زمانی که درخواست برای نمایش یک صفحه از طرف کاربر ارسال شده است. برای رفع این مشکل با مجموعه ارائه دهنده هاستینگ ارتباط برقرار کرده و در این خصوص از آنها کمک بگیرید.

خطای ریدایرکت

ریدایرکت 301 یکی از بهترین و شاید بدترین روشها برای حل مشکلات صفحات تکراری و یا مشابه باهم در سایت است. این ترفند زمانی به یک کابوس تبدیل میشود که زنجیره ای از ریدایرکتها ایجاد شده و در آخر ب همان نقطه ابتدایی رسید! به عنوان مثال شما صفحه الف را به ب و سپس صفحه ب را مجددا به الف ریدایرکت میکنید! یا صفحه الف را به ب و سپس صفحه ب را به صفحه پ ریدایرکت میکنید. در این شرایط بهتر است که از همان ابتدا در خصوص وضعیت صفحات به خوبی فکر کرده و صفحات مبدا و مقصد را به درستی انتخاب کنید.

مسلما هرچه که تعداد صفحات ریدایرکت شده به صورت غیر اصولی بیشتر باشد، امتیاز سئوی سایت هم کمتر میشود. چرا که زمان رباتهای گوگل صرف بررسی مسئله ای میشود که ارزشی ندارد! به محدود بودن بودجه گوگل و زمانی که برای ایندکس هر سایت در نظر میگیرد، همیشه توجه داشته باشید.

بلاک شدن URL توسط فایل robots.txt

این خطای سرچ کنسول زمانی ایجاد میشود که گوگل برای ایندکس یک صفحه از سایت با تناقض رو به رو میشود. تصور کنید که آدرس یک صفحه از سایت در فایل سایت مپ وجود دارد، اما همین آدرس در فایل ربات مسدود شده است. برای رفع این ارور، باید از خود سوال کنید که آیا این صفحه باید ایندکس شود یا نه.

در صورتی که این آدرس به اشتباه مسدود شده است، میتوانید از طریق افزونه یوآست، برای ویرایش فایل Robots.txt اقدام کنید. در غیر این صورت، مجددا از طریق همین افزونه، آدرس صفحه را از فایل نقشه سایت حذف کنید.

ارور Soft 404

این ارور زمانی ایجاد میشود که از نظر گوگل یک صفحه بدون محتوا است و درواقع خطای 404 است که به درستی نمایش داده نمیشود. در صورتی که این صفحه از نظر شما، واقعا یک خطای 404 است، میتوانید از وب دولووپر خود بخواهید هدر خطای 404 را به این صفحه اضافه کند.

در غیر این صورت، بررسی کنید که چرا گوگل قادر به دستیابی به محتوای صفحه نیست. این مشکل معمولا بنا به دلایل زیر ایجاد میشود:

  • بلاک شدن JS / CSS
  • خطاهای JS ، کوکی یا CSS

در صورتی که خطا بنا به یکی از دلایل گفته شده باشد، باید از تیم توسعه وب سایت خود برای بررسی خطا و رفع آن کمک بگیرید.

خطای 404

لینکهای شکسته یکی از دلایل اصلی شکلگیری این خطای سرچ کنسول است. زمانی که محتوای یک صفحه بنا به دلایل مختلفی به کاربر نمایش داده نمیشود. خواه به خاطر اشتباه در تایپ آدرس صفحه خواه به خاطر حذف شدن صفحه از سایت. برای رفع این خطا باید از خود بپرسید که آیا میخواهید محتوای این صفحه برای مخاطب نمایش داده شود یا نه. اگر پاسخ منفی است، پس با استفاده از ریدایرکت 301 آن را به نزدیکترین صفحه از لحاظ ارتباط موضوعی، ریدایرکت کنید. در غیر این صورت باید بررسی کنید که خطا چرا ایجاد شده و آن را رفع کنید.

خطای-404خطای crawl یا ایندکس

این خطا معمولا به دلیل مشکلات خود گوگل در بررسی سایت ایجاد میشود و بعد از مدتی هم رفع میشود.

خطای DNS

DNS راه دسترسی رباتهای گوگل به وب سایت شما است. اما گاهی اوقات به دلیل برخی مشکلات، دسترسی رباتها به دامنه سایت، امکانپذیر نیست.

بخش EXCLUDED در سرچ کنسول

URL های Excluded دهنده آدرسهایی هستند که به عقیده گوگل عمداً از فهرست ایندکس خارج شده اند. با این حال، همیشه اینطور نیست! به همین دلیل مهم است که به صورت دوره ای پیامهای این بخش را بررسی کنید.

آنچه که گوگل در مورد این URLها بیان کرده است:

این صفحات به طور معمول ایندکس نمی شوند و از نظر ما مشکلی در این مورد نیست. این صفحات یا کپی از صفحات ایندکس شده هستند، یا توسط روشهای مختلف مانند فایل ربات از ایندکسشان جلوگیری شده است.

آدرس Excluded با تگ نوایندکس و بلاک شدن توسط فایل

این پیام زمانی ایجاد میشود که Googlebot در اثر رو به رو شدن با تگ no index یا دستور بلاک در فایل robots.txt، قادر به ایندکس کردن صفحه نیست.

بلاک شدن صفحه با ابزار removal

این پیغام مربوط به زمانی است که URL در حال حاضر توسط ابزار removal حذف شده است. با استفاده از این ابزار که در منوی سمت چپ قرار دارد، میتوانید یک آدرس از سایت را به مدت 90 روز از ایندکس گوگل خارج کنید. پس از آن ، Google ممکن است صفحه را دوباره ایندکس کند، بنابراین اگر به گزینه دائمی نیاز دارید، فقط صفحه را مسدود، no index کنید یا حذف کنید.

دیگر ارورهای سرچ کنسول چیست؟

علاوه بر تمام خطاهای گفته شده، در خصوص سه مورد دیگر هم از طرف گوگل ایمیل اطلاع رسانی دریافت خواهید کرد:

  • مشکلات مربوط به Mobile Usability
  • مشکلات مربوط به استراکچر دیتا
  • مشکلات مربوط به AMP

برای رفع خطاهای مربوط به این سه مورد، بهتر است که از یک فرد متخصص و تیم دولوپر کمک بگیرید. چرا که این خطاها معمولا مربوط به کدنویسی بوده و یک فرد باتجربه باید آنها را شناسایی و رفع کند.

ارورهای مربوط به Mobile Usability در سرچ کنسول

با افزایش سریع استفاده از اینترنت در تلفن های همراه ، اطمینان از داشتن وب سایتی سریع و آسان برای استفاده در اکثر دستگاه های تلفن همراه از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل در گوگل کنسول بخشی در نظر گرفته شده است که مشکلات سایت از دیدگاه کاربران موبایل را لیست میکند:

عناصر قابل کیلیک خیلی نزدیک به هم هستند (lickable Elements Too Close Together)

این خطا زمانی ایجاد میشود که کاربر موبایل، قادر به کلیک کردن روی یک پیوند نیست، چرا که عناصر قابل کلیک بسیار نزدیک به هم قرار دارند. برای رفع این مشکل باید در انتخاب سایر عناصر قابل کلیک دقت کنید. بر اساس آنچه که گوگل پیشنهاد کرده است، سایز مناسب 48 پیکسل و فاصله بین عناصر حداقل 8 پیکسل است.

تنظیم نبودن Viewport (Viewport Not Set)

این خطا زمانی ایجاد میشود که اندازه صفحه متناسب با سایز دستگاه قابل تنظیم نیست. چرا که حالت Viewport برای صفحه تعریف نشده است. از آنجا که بازدیدکنندگان سایت شما از دستگاه های مختلفی با اندازه صفحه نمایش متفاوت استفاده می کنند، صفحات شما باید دارای یک نمای دید را با استفاده از متا تگ viewport مشخص باشند.

تنظیمات توصیه شده به صورت زیر است:

<meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial-scale=1.0″>

برای جلوگیری از این مشکل بهتر است از عناصری که عرض ثابت و بزرگی دارند، استفاده نکنید.

گسترده بودن محتوا نسبت به صفحه (Content Wider Than Screen)

این ارور زمانی ایجاد میشود که کاربر برا مشاهده کامل محتوا، خصوصا محتوای متنی باید صفحه را به صورت افقی پیمایش کند. این امر هنگامی اتفاق می افتد که صفحات از مقادیر مطلق CSS استفاده می کنند ، یا تصاویری دارند که در یک عرض خاص مرورگر بهترین شکل را دارند (مانند 980px). برای رفع این مشکل باید در ساختار CSS دست برده و مقادیر قابل تغییر تعیین کنید.

اندازه متن خیلی کوچک است (Text Too Small to Read)

مطالعه محتوا در تلفن همراه به اندازه کافی مشکل هست. اما این مسئله زمانی مشکلتر میشود که اندازه متن از حد معمول هم کوچکتر باشد. برای رفع این مشکل باید از از واحدهای نسبی (em یا rem) برای اندازه قلم به جای مقادیر پیکسل استفاده کنید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2022/01/18

سرچ کنسول واقعا نعمت بزرگی،واقعا حیف نیست رایگانه سرویسش؟
باید پولی میشد تا بیشتر قدر این سرویس گوگل رو میدونستیم