مفهوم co-citation در سئو – نحوه استفاده از کو سایتیشن در لینک سازی

مفهوم co-citation در سئو – نحوه استفاده از کو سایتیشن در لینک سازی

در یکی دو سال اخیر، با توجه به آپدیتهای گوگل، تغییرات زیادی در روند لینک سازی و خرید بک لینک به وجود آمده است. اگر تجربه راه اندازی کمپین رپورتاژ آگهی داشته باشید، حتما اسم دو مفهوم co-citation و co-occurrence به گوشتان خورده است. کو سایتیشن در سئو یکی از مفاهیم جدیدی است که هم در سئو محلی و هم در رپرتاژ آگهی نقش مهمی ایفا میکند. اما آیا با تفاوت این دو و نحوه استفاده از کو سایتیشن در لینک سازی آشنایی دارید؟ آیا میدانید برای لینک سازی طبیعی […]

4 سال 8 10 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

کوسایتیشن (co-citation) چیست؟
کو کورنس (co-occurrence) چیست؟
کو سایتیشن یا لینک سازی؟
co-citation و co-occurrence چه ارتباطی باهم دارند؟
 نحوه استفاده از کو سایتیشن در لینک سازی
مشاهده بیشتر

در یکی دو سال اخیر، با توجه به آپدیتهای گوگل، تغییرات زیادی در روند لینک سازی و خرید بک لینک به وجود آمده است. اگر تجربه راه اندازی کمپین رپورتاژ آگهی داشته باشید، حتما اسم دو مفهوم co-citation و co-occurrence به گوشتان خورده است. کو سایتیشن در سئو یکی از مفاهیم جدیدی است که هم در سئو محلی و هم در رپرتاژ آگهی نقش مهمی ایفا میکند. اما آیا با تفاوت این دو و نحوه استفاده از کو سایتیشن در لینک سازی آشنایی دارید؟ آیا میدانید برای لینک سازی طبیعی و کمتر کردن اثر رد پا به چه شکلی باید از این دو استفاده کرد؟ اگر پاسخ شما به این سوالات منفی است، در ادامه این مطالب همراه ما باشید.

کوسایتیشن (co-citation) چیست؟

co-citation زمانی است که یک وب سایت یا برند توسط دو منبع مختلف بدون آنکه لینک شود، ذکر شده باشد. در این حالت دو سایت به دلیل ارتباط موضوعی و محتوایی که دارند، به یک دیگر مرتبط شده اند؛ بدون اینکه هیچ لینک سازی انجام شده باشد. به همین خاطر است که برخی وبمستران کو سایتیشن را لینک سازی بدون لینک می نامند. برای بهره مندی از مزایای مفهوم co-citation در سئو باید موارد زیر رعایت شده باشد:

  • در یک سایت، نام دو سایت یا برند بدون هیچگونه لینکی آورده شود.
  • در مورد یک موضوع مشترک صحبت شود. لزومی ندارد که هر دو سایت دارای کلمات کلیدی مشابه با همی باشند.

در این شرایط کو سایتتیشن به عنوان سگینالی برای الگوریتمهای گوگل است که نشان از مهم بودن سایت دارد. در شرایط ایده آل، بهتر است که این سه سایت ارتباط موضوعی داشته باشند. چرا که منجر به چندین برابر شدن تاثیر این سگینال خواهد شد.

استفاده از نام برند یا آدر سایت مطرح و معروف، به همراه نام برند یا سایتی که قدرت دامنه و اعتبار کمی دارد، منجر به چندین برابر شدن تاثیر رپورتاژ آگهی میشود. رعایت اصل کو سایتیشن را هنگام انتشار رپورتاژ فراموش نکنید…

کو کورنس (co-occurrence) چیست؟

co-occurrence به معنای وجود، فراوانی و نزدیکی کلمات کلیدی مشابه در وب سایت های مختلف است. به عبارت دیگر کو کورنس شامل کلمات کلیدی است که از لحاظ موضوعی مربوط هستند ، اما دقیقاً یکسان نیستند. شاید این نام برای شما جدید به نظر برسد، اما قطعا متوجه شده اید که مفهوم جدیدی در سئو نیست. پیش از این شاید بارها از تاثیر کو کورنس در سئو بهره برده اید، بدون آنکه دقیقا نامش را بدانید.

گوگل کافئین (Caffeine) یکی از الگوریتم های گوگل است که در سال 2009 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. در آن زمان تاثیر این الگوریتم روی نحوه ایندکس کردن، نمایش در صفحه SERP و سرعت ایندکس کردن سایتها، بسیاری از وبمستران را غافلگیر کرد. اما در سال 2010، زمانی که این الگوریتم به طور کامل طراحی و اجرا شد، گوگل توانست سایتهایی که با یکدیگر ارتباط موضوعی دارند را  از طریق چند شاخص، مانند کلمات مرتبط، به یکدیگر مرتبط کند.

شاید مفهوم “محتوا پادشاه است” از همان زمان جایگاه خود را در دنیای دیجیتال مارکتینگ پیدا کرد. چرا که در آن زمان بسیاری از وبمستران متوجه شدند که برای جایگاه گرفتن در صفحه نتایج گوگل، به تولید محتوا از طریق بازاریابی محتوا دارند. اما نکته جالبی که در آن زمان توجه وبمستران را به خود جلب کرد، این بود که با وجود عدم استفاده از برخی عبارات یا کلمات کلیدی در سایت، در صفحه نتایج گوگل رتبه گرفته اند. که این مسئله دقیقا مثال واضحی از کو کورنس است…

کو سایتیشن یا لینک سازی؟

در بخش قبل به این نکته اشاره شد که co-citation نوعی لینک سازی بدون لینک است. اما آیا میتوان این مفهوم را جایگزینی برای لینک سازی خارجی در نظر گرفت؟ قطعا نه! گرچه گوگل با خرید بک لینک پروفایلی و لینک سازی توسط صاحبان سایت ارتباط خوبی ندارد، اما تعداد و کیفیت لینک های خارجی یک سایت همچنان هم یک فاکتور مهم برای تعیین اعتبار دامنه و رتبه یک سایت است. علاوه بر این، بهره مندی از این فاکتور مهم چندان هم کار ساده ای نیست. چرا که ردیابی این سیگنال و بررسی تاثیر آن برای وبمستران کار مشکل و پیچیده ای است.

به عبارت دیگر، ممکن است بین دو سایت کو سایتیشنی ایجاد شود، از مزایای آن بهره مند شده، بدون آنکه متوجه آن شوید! برای درک بهتر این مسئله، میتوانید از تصویر زیر کمک بگیرید. دقت کنید که سایتهای A و B به یکدیگر لینک نبوده و دارای co-citation هستند.

co-citation و co-occurrence چه ارتباطی باهم دارند؟

گرچه این دو مفهوم در نگاه اول شبیه به هم به نظر میرسند، اما در واقع با یکدیگر متفاوتند.

  • کو کورنس زمانی ایجاد میشود که در دو سایت کلمات مشابه با هم وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، علاوه بر ارتباط موضوعی، ارتباط متنی از نظر کلمات هم نیاز است.
  • کو سایتیشن زمانی ایجاد میشود که از یک برند یا سایت، نقل قولی انجام شود. به عنوان مثال در دنیای سئو، سایت ahrefs را در نظر بگیرید. این سایت به دلیل مطالب کاربردی و معتبری که دارد، در بسیاری از مطالب وب، به نام این مجموعه یا نقل قولی از آن، اشاره میشود.

کو کورنس شرط لازم برای کو سایتیشن است اما کافی نه!

 نحوه استفاده از کو سایتیشن در لینک سازی

گرچه این دو مفهوم خیلی هم جدید نیستند، اما در حال حاضر در بسیاری از رپورتاژها و استراتژی های لینک سازی استفاده نمیشوند. اما با توجه به اهمیت و تاثیر آن در کسب نتیجه مطلوب، خیلی زود افراد باید به فکر یادگیری نحوه استفاده از آنها در لینک سازی باشند. انکر تکست یکی از مسائل مهم در لینک سازی داخلی یا خارجی است. اما به نظر میرسد که در آینده ای نه چندان دور، مفهوم کو سایتیشن جایگزین آن شود. به نظر میرسد الگوریتمهای گوگل به اندازه ای پیشرفته شده اند که برای تشخیص اعتبار و ارتباط بین سایتهای مختلف، به لینک و انکر تکست اکتفا نکنند!

روی یک انکر تکست خاص تمرکز نکنید!

همانطور که پیش از این گفته شد، فلسلفه کلی پیدایش کو کورنس و کو سایتیشت کاهش تاثیر انکر تکست است. بهتر است به جای آنکه روی بهینه سازی یک کلمه کلیدی برای لینک دهی وقت صرف کنید، بهتر است به این فکر کنید که چطور میتوانید از کلمات معنی دار به همراه نام برند به صورت طبیعی استفاده کنید.

روی کلمات کلیدی خاص تاکید نکنید!

در مطلب متا تگ های مهم در سئو به این نکته اشاره شد که متا تگ کلمه کلیدی ارزش قبلی خود را از دست داده است. احتمالا تا کنون متوجه شده اید که نتایج نمایش داده شده در SERP دقیقا همان چیزی نیست که شما سرچ کرده اید نیست اما کاملا مرتبط با عبارت سرچ شده است! این مسئله نتیجه مفهوم co-citation در سئو است. بنابراین زمانی که در حال تعیین استراتژی تولید محتوا و کلمات کلیدی هستید، خود را درگیر استفاده از دقیق از کلمات کلیدی دم بلند نکنید! موتورهای جستجو متوجه موضوع و مفهوم مطالب سایت شما خواهند شد؛ چرا که برای تعیین رتبه سایت، تنها به کلمه کلیدی توجه نمیکنند. در حال حاضر الگوریتمهای گوگل توانایی ردیابی رفتار کاربر و شناسایی کو سایتینش را دارند.

از نام برند خود و برندهای معتبر و مرتبط استفاده کنید

برند منشن یکی دیگر از مفاهیم مهم در سئو است که تاثیر آن کمتر از بک لینک نیست. به عبارت دیگر، هرچه که نام شما در فضای وب بیشتر برده شود، شانس شما برای کسب جایگاه برتر در صفحه نتایج وب هم بیشتر میشود؛ خصوصا توسط سایتهای مرتبط!

یکی از ساده ترین کارهایی که برای استفاده از این ترفند میتوانید انجام دهید این است که در محتواهایی که تولید و منتشر میکنید، از نام برند معتبر و مرتبط با موضوع کاری خود هم استفاده کنید. در این صورت نام برند شما در کنار نام برندی آمده که گوگل به خوبی آن را می شناسد. در این صورت به شناخته شدن نام برند خود توسط گوگل کمک کرده اید.

مزایای افزایش آگاهی از برند

1. اولین مزیت این است که شانس شما برای رتبه گرفتن در کلمات کلیدی برند شده، بیشتر میشود. به طور کلی زمانی که کاربر کلمه ای را به همراه نام برند سرچ میکند، این احتمال که مشتری واقعی شما باشد، بیشتر میشود.

2. دومین مزیت این است که برای کلمات کلیدی ارگانیک هم جایگاه بهتری کسب خواهید کرد. هدف اصلی از سئو، کسب رتبه در کلماتی است که به همراه نام برند نیستند. اما کاربرانی که این کلمات را سرچ میکنند، معمولا در اولین مرحله خرید هستند. چرا که هنوز تصمیم نگرفته اند که از چه سایت یا برندی خرید کنند. زمانی که شما از نام برندهای معتبر و البته مرتبط در محتوای خود استفاده کنید، جایگاه کلی سایت را در تمامی کلمات کلیدی بهبود می بخشید.

از کلمه کلیدی در اطراف لینک استفاده کنید

استفاده از انکر تکست به شیوه های سنتی (انطباق دقیق) یکی از دلایل پنالتی گوگل شدن است. به همین خاطر بهتر است که متن لینک را به شیوه های دیگر و متنوعتر انتخاب کرد. برای اینکه از نام برند به همراه کلمه کلیدی استفاده کرده و اصل کو کورنس را هم رعایت کنید، میتوانید از نمونه زیر الهام بگیرد:

  • تسمینو ابزاری برای انتشار رپورتاژ آگهی …
  • جهت پی بردن به جزئیات بیشتر،روی عبارت کلمه کلیدی چیست؟ کلیک کنید.

محتوای همسایه یا Neighbor content در درک گوگل از موضوع و محتوا بسیار موثر است. هرچه که کلمات قبل و بعد از لینک با موضوع لینک مرتبطتر باشند، تاثیر لینک هم چند برابر خواهد شد.

نتیجه گیری

در این مطلب توضیحاتی در مورد مفاهیم کو سایتیشن و کو کورنس که از مفاهیم مهم و قدیمی و البته ناشناخته برای بسیاری از افراد، پرداختیم. گرچه این دو مهم بسیار شبیه به هم هستند، اما متفاوت از یکدیگر بوده و کو کورنس به نوعی لازمه co-citation است. اگر قصد راه اندازی کمپین رپورتاژ و خرید بک لینک دارید، برای افزایش اثر بخشی استراتژی لینک سازی، استفاده از این دو مفهوم را جدی بگیرید. دوران استفاده از دقیق از کلمات کلیدی به پایان رسیده است.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2020/09/15

بسیار عالی

2020/09/15

علاقمندم از دیگر اینفورمشن ها در مورد سئو بدانم

    2020/09/15

    سلام جناب حسینی عزیز
    بزودی حتما مقالات جامع تری در سایت بارگذاری خواهیم نمود

2020/09/16

سلام. این دقیقا همون چیزی بود که میخواستم بدونم. چون صفحات خانه هوشمند و هوشمندسازی ساختمان سایتم دقیقا همین اتفاق براشون افتاده بود.

    2020/09/16

    سلام خیلی خوشحالیم که برای شما مفید بوده است

2021/12/05

سلام وقت بخیر
واقعا خیلی آسون توضیح دادید که من تازه وارد که متوجه شدم ، نحوه استفاده از کو سایتیشن در لینک سازی رو.
هر جا سرچ زدم در مورد مفهوم co-citation در سئو واقعا بلاگ درستی پیدا نکردم.
مرسی تسمینو برای تولید محتوا با کیفیت.

2022/01/03

مقاله جالبی بود
این کوسایتیشن رو اقای طاووسی همیشه استفاده میکنن و آموزش هاشو میدن

2022/01/04

بهترین مقاله ای بود امروز حداقل خوندم
نه تبلیغی نه حرف اضافه ای !
ممنون از شما