الگوریتم برت چیست؟ تاثیر آپدیتBERT در سئو چگونه‌ست

الگوریتم برت چیست؟ تاثیر آپدیتBERT در سئو چگونه‌ست

معرفی الگوریتم برت، در اواخر سال 2019 مثل یک بمب در دنیای سئو و بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو سروصدا به پا کرد! به جرات می‌‌توان گفت که برت، مهم‌ترین قطعه پازل بزرگ الگوریتم‌ های گوگل برای ارائه بهترین و مرتبط‌ترین نتایج جست‌وجو به کاربران گوگل است. از این روی برای آن که بتوانید بهترین نتیجه‌گیری از سئو وب سایت خود را تجربه کنید، لازم است که این الگوریتم را به خوبی شناخته و از تکنیک‌های وابسته به آن نیز مطلع شوید. با دانستن این که الگوریتم برت چیست، در حقیقت شانس […]

2 سال 7 13 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

الگوریتم برت چیست؟ "Bert Algorithm"
با ماجرای تولد الگوریتم برت، آشنا شوید!
از NLP دوست وفادار برت گوگل ، چه می‌دانید؟
الگوریتم برت، چه تغییری در نتایج جست‌وجو ایجاد کرد؟
برت، همان رنک برین نیست. لطفا اشتباه نکنید!
سئو برای الگوریتم برت، توهم یا واقعیت ؟!
سخن پایانی: لطفا از وجود الگوریتم برت گوگل، وحشت نکنید!
مشاهده بیشتر

معرفی الگوریتم برت، در اواخر سال 2019 مثل یک بمب در دنیای سئو و بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو سروصدا به پا کرد! به جرات می‌‌توان گفت که برت، مهم‌ترین قطعه پازل بزرگ الگوریتم‌ های گوگل برای ارائه بهترین و مرتبط‌ترین نتایج جست‌وجو به کاربران گوگل است. از این روی برای آن که بتوانید بهترین نتیجه‌گیری از سئو وب سایت خود را تجربه کنید، لازم است که این الگوریتم را به خوبی شناخته و از تکنیک‌های وابسته به آن نیز مطلع شوید. با دانستن این که الگوریتم برت چیست، در حقیقت شانس آن را دارید که از هوش مصنوعی فوق پیشرفته آن، به نفع وب سایت خود استفاده کرده و سریع‌تر به اهداف تعریف شده خود برسید. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم الگوریتم برت چیست و چطور می‌توان از آن بهره برداری بهتری داشت.

الگوریتم برت چیست؟ “Bert Algorithm”

الگوریتم برت ، اختصاری از عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است. این الگوریتم با هوش مصنوعی فوق پیشرفته خود، زبان محاوره‌ای را درک کرده و مشکلات مربوط سرچ به زبان محاوره و استفاده از حروف اضافه و مانند آن‌ها را رفع کرده است. البته این الگوریتم بیشتر برای کمک به کاربران گوگل طراحی شده است تا جستجوهای هدفمندتری داشته و سریع‌تر به اهداف اصلی خود در سرچ برسند.

موردی که با اضافه شدن الگوریتم برت، برای کاربران فوق‌العاده جذاب شده و باعث شد تا بتوانند جستجوهای مورد نظر خود را هدفمندتر انجام دهند.

پیش از تولد این الگوریتم، گوگل توانایی درک بسیاری از جملات و کوئری‌های سرچ شده توسط کاربران را نداشت اما حالا به لطف وجود برِت، درک گوگل از معنای عبارات سرچ شده توسط کاربران، به طرز شگفت‌انگیزی افزایش پیدا کرده است!

در این مطلب، معرفی جامع الگوریتم برت + تکنیک‌های ساده کاربردی سئو سایت برای این الگوریتم، آورده شده است، اگر شما هم دوست دارید با برت هوشمند گوگل دوست شوید تا پایان این مطلب با تسمینو همراه باشید.الگوریتم برت

با ماجرای تولد الگوریتم برت، آشنا شوید!

تا سال‌ها پیش، با وجود تمام الگوریتم‌‌های هوشمند، امکان درک تمامی عبارات، به ویژه آن‌هایی که با زبان محاوره همراه بودند، برای گوگل وجود نداشت. در صورتی که شما به عنوان یک کاربر، عبارتی عامیانه را سرچ کرده یا غلط تایپی در عبارت سرچ شده خود داشتید، نتایج SERP ممکن بود با مفهوم انتخابی شما، فاصله زیادی داشتهباشد. از این رو اضافه شدن الگوریتمی که بتواند با استفاده از هوش مصنوعی، عبارات عامیانه و کلمات اضافه و حتی غلط‌های تایپی را درک کرده و نتایج جستجوی کاملا مرتبط را نمایش دهد، به شدت احساس می‌شد.

(BERT Algorithm) برای حل این مشکل به جمع باغ وحش الگوریتم‌‌های گوگل ملحق شد تا با کمک هوش مصنوعی، انقلابی در کیفیت نتایج جست‌وجو گوگل ایجاد کند.
حالا با وجود برت، گوگل تبدیل به یک انسان باهوش شده است که شما می‌توانید با خیال راحت، به صورت دوستانه با آن گپ بزنید و پاسخ سوالات‌تان را به صورت دقیق دریافت کنید!

از NLP دوست وفادار برت گوگل ، چه می‌دانید؟

NLP یا به اصطلاح، برنامه ریزی عصبی زبانی، قابلیتی در دنیای هوش مصنوعی است که به ماشین‌ها برای درک و تحلیل بهتر زبان‌های مختلف انسان‌ها کمک می‌کند. به لطف وجود این فناوری حالا گوگل می‌تواند به آسانی منظور کاربران خود از سرچ کردن عبارات مختلف را درک کرده و پاسخ آن‌ها را نیز بدون کم و کاست ارسال کند.

الگوریتم برت، چه تغییری در نتایج جست‌وجو ایجاد کرد؟

برای درک بهتر روش کار این الگوریتم هوشمند جذاب، بهتر است در ابتدا با تاثیرات جالب الگوریتم برت، بر نتایج جست‌وجو گوگل، آشنا شوید.

  • غلط بنویسید! برت تصحیح می‌کند

پس از معرفی این الگوریتم، سیستم کار تصحیح عبارات سرچ شده غلط توسط کاربران گوگل، دقت بیشتری پیدا کرد، به عنوان مثال اگر شما قصد خرید طوطی داشته باشید و این عبارت را غلط سرچ کنید، گوگل به کمک هوش مصنوعی برت، درک می‌‌کند که به علت وجود واژه خرید، منظور شما طوطی است و غلط‌‌تان را تصحیح می‌کند! اگر دقت کرده باشید از زمان اضافه شدن این الگوریتم به الگوریتم‌های گوگل، دیگر نیازی به دقت برای سرچ کردن صحیح عبارت مورد نظر خود نداشته و می‌توانید به سرعت مفهومی که می‌خواهید را تایپ کرده و گوگل آن را برای شما تصحیح خواهد کرد.

الگوریتم برت

و اما یکی دیگر از قابلیت‌های عجیب این الگوریتم، وقتی است که کیبورد شما انگلیسی است اما به اشتباه، کوئری را به فارسی سرچ می‌کنید، در چنین اوضاعی، الگوریتم برت به خوبی درک می‌کند که معنای شما از عبارت سرچ شده چیست و بهترین نتیجه را نمایش خواهد داد.

به مثال زیر دقت کنید! ما قصد سرچ عبارت مهران مدیری به فارسی را داشتیم، اما با کیوورد انگلیسی این متن را تایپ کردیم؛ نتیجه ارائه شده شگفت‌انگیز است!

الگوریتم برت

  • ارائه پیشنهادات محاوره توسط گوگل

مهم‌ترین امتیاز این الگوریتم، توانایی درک گوگل از معنای عبارات محاوره سرچ شده توسط مردم است، این روزها اگر شما یک کلمه خاص را در گوگل سرچ کنید، در قسمت ساجست‌‌ها پیشنهاداتی به زبان محاوره و دوستانه از گوگل، دریافت خواهید کرد. این عبارات پیشنهادی جالب نیز نتیجه زحمات بی‌‌وقفه الگوریتم برای بهبود کیفیت نتایج گوگل است.

این موضوع برای کارشناسان سئو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و با دنبال کردن پیشنهادات گوگل در زبان محاوره، این فرصت را خواهند داشت تا کوئری‌های پرسرچ محاوره‌ای توسط کاربران را پوشش داده و در کسب ورودی و کلیک بالاتر، موفق ظاهر شوند.

برت الگوریتم

  • کلمات اضافه، دیگر مزاحم نیستند!

سال‌ها قبل، پیش از تولد الگوریتم برت، اگر در گوگل، عبارت راه‌های رفتن به ایران را سرچ می‌کردید، ممکن بود نتایجی همچون روش‌های مهاجرت از ایران را نیز می‌‌دیدید! یعنی گوگل، توانایی درک حرف اضافه (به) را نداشت و از آن برای افزایش دقت نتایج استفاده نمی‌کرد.

اما حالا هوش مصنوعی برت، به خوبی این عبارات و کلمات اضافه را تحلیل می‌کند و با داشتن درک تجزیه و تحلیل ارتباطات معنایی، نتایج مرتبط که برطرف‌کننده نیاز اصلی کاربران باشد را در صفحه SERP، نمایش می‌دهد. به این شکل سرچ کاربران به مراتب ساده‌تر شده و از سویی دیگر کارشناسان سئو و تولید محتوا نیز می‌توانند از این قابلیت به نفع خود بهره‌برداری داشته باشند.

در واقع بادرک این موضوع که تفاوت قابل ملاحظه‌ای میان سرچ عبارات با تغییر حروف اضافه وجود دارد، جهت‌گیری سئو و تولیدمحتوا در وب‌سایت‌ها، هدفمندتر شده و می‌توان در نتایج جستجوی گوگل، به بهترین رتبه‌ها مطابق با انتظار و نیاز کاربر، دست یافت.

الگوریتم برت

  • درک عمیق گوگل از ارتباط معنایی کلمات

برخی از کلمات در زبان‌‌های مختلف، دارای چند معنی متفاوت هستند، زمان سرچ چنین کلماتی توسط کاربران، گوگل برای انتخاب معنی درست، از ارتباطات معنایی عبارات دیگر با کلمه دارای چند معنی، استفاده می‌کند.

به عنوان مثال، واژه شیر در زبان فارسی می‌تواند مفاهیمی همچون (حیوان، نوشیدنی و شیرآلات) را داشته باشد، زمانی که چنین کلمه‌ای توسط کاربران سرچ می‌شود، برت به کمک گوگل می‌آید و با درک ارتباطات معنایی کلمات موجود در عبارت سرچ شده، نزدیک‌ترین نتایج را برای کاربران، نمایش می‌دهد.

این موضوع با تولد الگوریتم برت، کمک کرد تا تمایز میان مطالب مختلف در نتایج جستجوی کاربران، به خوبی مشخص شده و کارشناسان سئو نیز بتوانند از این نتایج، به نفع رتبه‌گیری صفحات وب سایت‌ها، بهره ببرند.

الگوریتم برت

برت، همان رنک برین نیست. لطفا اشتباه نکنید!

برخی از متخصصین سئو معتقد هستند که الگوریتم برت، مکمل الگوریتم رنک برین است و کارکردهای آن را تکمیل می‌کند و شاید الگوریتم برت، نوع پیشرفته رنک برین است!
الگوریتم رنک برین و برت، هر دو هدف ارائه بهترین و مرتبط‌‌ترین نتایج جستجو به کاربران را ارائه‌ می‌‌کنند، اما توجه داشته باشید که رنک برین بیشتر با تحلیل سابقه جستجو کاربر و سنجش موقعیت مکانی او در این مسیر، به گوگل کمک می‌کرد.

اما برت، الگوریتمی پیشرفته‌تر است که تلاش می‌کند با تحلیل داده‌های زبانی و کشف ارتباطات معنایی، به زبان یک انسان، با کاربران گوگل ارتباط برقرار کرده و با کیفیت بهتری نیاز کاربران از سرچ کوئری‌‌های مختلف را برآورده کند.

سئو برای الگوریتم برت، توهم یا واقعیت ؟!

طبق گفته‌‌های گوگل و کارکنان این شرکت، مفهوم سئو برای الگوریتم برت، بی‌معنا است و تنها باید به تکنیک‌های سئو کلاه سفید، با روش درست و اولویت 1 قرار دادن کاربر در مسیر بهینه سازی سایت ادامه داد.

دنی سیلوان یکی از فعالین شرکت گوگل در رابطه با روش‌های سئو برای الگوریتم برت، این توئیت را در اکتبر 2019، منتشر کرد:

الگوریتم برت

دنی سیلوان در مورد الگوریتم برت طی یک توییت اشاره کرد:

هیچ روش و تکنیکی برای بهینه‌سازی سایت برای الگوریتم برت وجود ندارد، دنبال چیزی نگردید و تمام تلاش و تمرکزتان را برای خلق بهترین محتوای مفید کاربرپسند قرار دهید!

اما سوال اینجاست که اگر قرار است برای بهینه بودن سایت از نظر الگوریتم برت، کیفیت محتواهای وب سایت را افزایش داد، باید دقیقا چه کاری انجام دهیم؟

  • کاربران هدف‌تان را دقیق بشناسید

زمان نوشتن محتوا تنها به پرسونای مخاطبانتان و نحوه سرچ کردن آن‌ها در گوگل فکر کنید، احتمالا مدل سرچ کردن و عبارات تایپ شده توسط متخصصین رشته پزشکی با دانش آموزان دبیرستانی، متفاوت است!

با توجه به این نکته، زمان تولید محتوا تلاش کنید هم‌سو با نوع تایپ و مدل سرچ کردن کاربران هدف وب‌سایت‌تان، اقدام به نوشتن تایتل، زیرعنوان‌ها و در نهایت محتوای اصلی کنید. برای شناسایی بی نقص کاربر، باید خود را در نگاه او قرار داده و به خوبی نیازها و سوالات کاربران را شناسایی کنید. در واقع باید به درستی بدانید کاربر در صفحه وب‌سایت شما به دنبال چه چیزی است و همان را به او بدهید.

  • تحقیق کلمه کلیدی به روش گذشته را فراموش کنید!

روش‌های کیورد ریسرچ سنتی با کمک ابزارها برای جلب محبت الگوریتم برت هوشمند و پیچیده، به کار شما نمی‌آید! برای مرحله تحقیق کلمات کلیدی سعی کنید وارد جزئیات کار شوید و کلمات LSI را برای هر کلمه کلیدی تفکیک کنید و زمان نوشتن محتوا از آن‌ها بهره ببرید.

توصیه می‌کنیم که از تمام روش‌های تحقیق کلمات کلیدی استفاده کرده و به‌هیچ‌وجه از این مرحله به سادگی عبور نکنید. به یاد داشته باشید که تمامی آن چیزی که قرار است در گام‌های بعدی به دست بیاورید، حاصل چیزی است که در مرحله تحقیق کلمه کلیدی، به آن پرداخته‌اید.

  • دعوت دم درازها به سایت‌تان را از دست ندهید

بهتر است از عبارات کلیدی لانگ تیل یا دم دراز حاوی کلمات کلیدی اصلی، در زیرعنوان‌ها و محتواهای سایت‌تان، استفاده کنید، لانگ‌ تیل‌ها به درک بهتر و دقیق‌‌تر ارتباطات معنایی محتوای موجود در وب سایت شما توسط گوگل، کمک بسیاری می‌کنند. به ویژه آن که رفتار کاربران در سال‌های اخیر به شدت تغییر کرده و کاملا هدفمند و دقیق سرچ خود را انجام می‌دهند. از این روی پرداختن به کیوردهای لانگ تیل، کمک می‌کند تا این کاربران را به درستی شکار کنید.

  • تولید محتوا به سبک حرفه‌ای‌ها!

با توجه به وجود الگوریتم برت، زمان تولید محتوای وب‌سایت‌تان، باید دقت و وسواس بیشتری خرج دهید، سعی کنید متن‌های روان و بدون غلط املایی قابل فهم برای کاربران بنویسید تا گوگل نیز توانایی تحلیل بهتری از محتواهای تولید شده توسط شما داشته باشد. استفاده درست از حروف اضافه، علائم نگارشی، جمله بندی درست، وجود ارتباط معنایی بین جملات و کلمات و به کاربردن کلمات LSI، زمان تولید محتوا فراموش نشود.

  • حتما از برند منشن استفاده کنید

برند منشن، همان‌طور که می‌توان از نام آن حدس زد؛ استفاده از نام برند در موقعیت‌های مختلف، در شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و … است. در حقیقت لازم است که از برند منشن به عنوان یک ابزار سئو استفاده کرده و به این وسیله جایگاه برند را در ذهن مخاطبان ارتقا بخشید. در حقیقت با برند منشن، می‌توانید بازاریابی درونگرا (Inbound marketing) را به درستی پایه‌ریزی کرده و به همان تناسب برای دستیابی به نرخ بالاتری از کاربرانی که قرار است به مشتریان وفادار تبدیل شوند، برسید.

الگوریتم برت-bert

سخن پایانی: لطفا از وجود الگوریتم برت گوگل، وحشت نکنید!

برت نیز همچون سایر الگوریتم‌ها هدف ارائه بهترین نتایج به کاربران گوگل، پس از سرچ کردن کلمات و عبارات مختلف را دنبال می‌کند. شاید به دلیل هوشمندی بالای این الگوریتم و طرز کار پیچیده آن، در نگاه اول کمی گیج شوید و تصور کنید برای ضربه فنی کردن الگوریتم برت، باید به دنبال تکنیک‌های خاص سئو باشید ولی اصلا این خبرها نیست! در حال حاضر، تنها روش بهینه سازی سایت برای الگوریتم برت، تمرکز بیشتر بر کیفیت تولید محتوای ارزشمند و مفید برای کاربران است.

در پایان باید بگوییم لازم نیست نگران باشید! برت قصد تنبیه و جریمه سایت شما را ندارد و تنها هدف درک بهتر ارتباطات و معنای کوئری‌های سرچ شده توسط کاربران را دنبال می‌کند. شما می‌توانید با داشتن روند سئو کلاه سفید بدون فریب گوگل و انتشار محتوای ارزشمند، از الگوریتم برت به نفع سایت‌تان برای رسیدن به بهترین نتایج سئو در موتور‌های جست‌وجو کمک بگیرید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/14

واقعا به جرت میشه گفت یکی از بهترین الگوریتم های گوگل همین الگوریتم برت بود،فکر کنم آخرای 2019 اومد واقعا دست خیلیا رو بست !
هم مرسی تسمینو بابت مقاله خوبش ! هم مرسی گوگل بابت الگوریتم برت.

2021/12/15

مقاله جالبی بود
ممنون از تیم تسمینو بابت نوشتن مقاله کاربردی الگوریتم برت.
سایتتون رو که بررسی کردم دیدم چندتا از الگوریتم هارو ننوشتید

2021/12/16

سلام
تاثیر الگوریتم برت بیشتره یا الگوریتم سند باکس ؟

    2021/12/16

    درود وقت شما بخیر
    جناب مقدم،شما باید به همه قواعد الگوریتم های گوگل،متکی باشید.یک چیز نسبی نیست که بخوایم تعریف کنیم،یک الگوریتم تاثیر بیشتری دارد یکی دیگر تاثیر کم در اصل باید همه قوانین و چهارچوب های الگوریتم های گوگل را رعایت کنیم.
    موفق باشید

2021/12/25

سلام وقت عالی بخیر
الگوریتم برت واقعا یکی از بهترین الگوریتم هاست واقعا خفنه
محتوایی که آماده کردید عالی و مفید بود
خسته نباشی تسمینو جان

2022/01/03

سلام خسته نباشید
این موضوع که نوشته بودید
سئو برای الگوریتم برت، توهم یا واقعیت؟!
خیلییی خوب بود

2022/01/20

سلام وقت بخیر،روز زیباتون بخیر
من وقتی کامنت ها رو خوندم بیشتر مشتاق شدم بخونم واقعا از خوندن این محتوا الگوریتم برت لذت ببردم حتما پیشنهاد میکنم بخونید
مرسی تسمینو جان.