پست مهمان چیست؟ چطور پست مهمان بنویسیم؟

پست مهمان چیست؟ چطور پست مهمان بنویسیم؟

پست مهمان (Guest post) یکی از روش‌های رایج برای بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجو یا همان سئو است. اگر دستی در کسب و کارهای آنلاین و بازاریابی دیجیتال داشته باشید و اصول سئو را بشناسید آموزش سئو را دیده باشید، حتما تاکنون اقدام به نوشتن پست مهمان کرده‌اید. خیر؟! پس قطعا از زیر و بم نوشتن پست مهمان خبر دارید و در این مقاله فقط به دنبال راه‌کارهای انتخاب سایت میزبان هستید. باز هم خیر؟! به عنوان یک وبلاگ نویس، یک سئو کار یا حتی یک فعال اینترنتی، هنوز از […]

2 سال 4 15 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

پست مهمان | Guest Post
نوشتن پست به صورت مهمان برای بهبود سئو خارجی
چرا باید پست مهمان بنویسیم؟
پست مهمان و اصول انتخاب سایت میزبان
نکاتی که قبل از تولید محتوای پست مهمان باید بدانید
نوشتن پست مهمان می‌تواند یک شمشیر دو سویه باشد
پست مهمان با رپورتاژ آگهی تفاوت دارد!
برررسی نتایج را از یاد نبرید
زیاده روی در نوشتن پست مهمان عواقب دارد!
مشاهده بیشتر

پست مهمان (Guest post) یکی از روش‌های رایج برای بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجو یا همان سئو است. اگر دستی در کسب و کارهای آنلاین و بازاریابی دیجیتال داشته باشید و اصول سئو را بشناسید آموزش سئو را دیده باشید، حتما تاکنون اقدام به نوشتن پست مهمان کرده‌اید. خیر؟!

پس قطعا از زیر و بم نوشتن پست مهمان خبر دارید و در این مقاله فقط به دنبال راه‌کارهای انتخاب سایت میزبان هستید. باز هم خیر؟! به عنوان یک وبلاگ نویس، یک سئو کار یا حتی یک فعال اینترنتی، هنوز از فوت و فن‌های نوشتن پست مهمان بی خبر هستید؟! پس خواندن صفر تا صد این مقاله برای شما، اهمیت زیادی خواهد داشت.

بیشتر کسب و کارهای اینترنتی استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال خود را با محوریت بهبود جایگاه سئو تعیین می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید الگوریتم های گوگل بسیار پیچیده‌ هستند. حتی متخصصین و مشاوران حرفه‌ای به صورت دقیق و قطعی نمی‌دانند که وب‌سایت‌ها در موتور جستجوی گوگل، بر اساس چه الگوریتمی رتبه بندی می‌شوند. در این میان بر اساس تجربه، راهکارهایی برای بهبود سئو موثر ارزیابی شده‌اند و معمولا مدیران سایت‌ها تلاش می‌کنند از استراتژی‌های مختلف برای بهبود سئو سایت خود استفاده نمایند. این راهکارها به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. سئو داخلی
  2. سئو خارجی

یکی از تکنیک‌های سئو خارجی، انتشار پست مهمان است که در این مطلب به معرفی آن، خواهیم پرداخت.

پست مهمان | Guest Post

وبلاگ نویسی مهمان یا همان پست مهمان (guest post)، به معنی تهیه و تولیدِ محتوایی همانند سایر پست‌های وبلاگ خودتان و انتشار آن در یک وبلاگ یا سایت دیگر است. در واقع تفاوت اصلی پست مهمان و وبلاگ نویسی عادی، در محل انتشار محتوای تولید شده است، که آن را در معرض دید مخاطبان سایت‌های دیگر قرار می‌دهد.

در این روش شما یک سایت پربازدید و پرمخاطب را انتخاب کرده و بدون هیچ دستمزدی به تولید محتوا برای آن می‌پردازید. اما در ازای این عمل در انتهای پست خود به معرفی کسب و کارتان پرداخته و از سایت میزبان بک لینک دریافت می‌کنید. بنابراین پست مهمان با ایجاد بک لینک به سایت از روش‌های کارا و تاثیرگذار برای بهبود سئو خارجی خواهد بود.

جهت اطلاع از جزئیات مهم مقوله What is Content Creation می‌توانید به مقاله تولید محتوا چیست؟ مراجعه کنید.

پست مهمان

نوشتن پست به صورت مهمان برای بهبود سئو خارجی

سئو داخلی مجموعه اقداماتی است که داخل وب‌سایت انجام می‌شود. شاید مهم‌ترین اقدامات سئو داخلی را بتوان تولید محتوا کاربرپسند به صورت منظم و متناوب دانست. البته سایر روش‌های سئو از جمله بالا بردن سرعت سایت، طراحی زیبا، لینک دهی داخلی و… نیز در بهبود رتبه سایت شما بی‌تاثیر نخواهد بود. اما گروه دیگری از اقدامات می‌توانند جایگاه شما را در نتایج  موتور جستجوی گوگل بهینه نمایند که خارج از سایت شما انجام می‌شوند.

این گروه از اقدامات نیز بسیار متنوع هستند که مهم‌ترینِ آن‌ها مجموعه فعالیت‌هایی است که منجر به ایجاد بک لینک به سایت شما می‌شود. پست مهمان یکی از بهترین راهکارهایی است که برای بهبود سئو خارجی و ایجاد بک لینک به کار می‌رود. مطالعه این مقاله، شما را با جزییات بیشتری از نوشتن پست به صورت مهمان برای بهبود سئو و رتبه سایت آشنا می‌نماید.

جهت آشنایی بیشتر با سئو خارجی می‌توانید به مقاله سئو خارجی چیست؟ مراجعه کنید.

چرا باید پست مهمان بنویسیم؟

همان‌طور که گفته‌شد، هدف اصلی از وبلاگ نویسی مهمان بهبود سئو سایت از طریق کسب بک لینک خارجی و افزایش ترافیک سایت است. در واقع کاربران سایت میزبان با خواندن پست شما بر روی آدرس سایت شما کلیک کرده و این اقدام باعث افزایش بازدید، بالا رفتن ترافیک و در نهایت ارتقای جایگاه سئو سایت شما خواهد شد. البته نوشتن پست مهمان مزایای دیگری هم دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشید. از جمله این مزایا، موارد زیر قابل توجه هستند:

  • کسب بک لینک از طریق پست مهمان کاملا رایگان است.
  • با تولید محتوای مفید برای پست مهمان، برندسازی و کسب محبوبیت اتفاق می‌افتد.
  • تعاملات برای نوشتن پست مهمان ارتباطات شما در حوزه کاری را افزایش می‌دهد.
  • وبلاگ نویسی مهمان فرصت خوبی برای معرفی نویسنده و کسب شهرت اوست.

اگرچه نوشتن پست مهمان به دلیل مزایایی که دارد توسط بسیاری از متخصصین و مشاوران سئو پیشنهاد می‌شود؛ اما برای آن که نتیجه بهتری بگیرید یا حتی نتیجه عکس نگیرید، لازم است تا نکاتی را در خصوص نوشتن پست مهمان رعایت نمایید که در ادامه به بررسی آنان خواهیم پرداخت.

پست مهمان و اصول انتخاب سایت میزبان

پست مهمان روشی موثر در بهبود سئو است، اما به شرطی که سایت میزبان را به درستی انتخاب کنید. انتخاب نادرست سایت میزبان قابلیت این را دارد که تمام تلاش‌های شما برای تولید محتوا را به یک‌باره بر باد دهد. بنابراین برای انتخاب سایت میزبان مسیر زیر را طی کنید:

  • گام اول: تعیین هدف

شما باید از پیش هدف خود از انتشار چنین پستی در یک وب‌سایت دیگر را مشخص کرده باشید. قرار است به چه چیزی برسید؟ افزایش ترافیک؟ بالا بردن نرخ کلیک؟ برندسازی؟ به هر ترتیب با شناخت هدف و برنامه‌ریزی برای آن، همه چیز از این به بعد حساب شده پیش رفته و می‌توانید با برنامه‌ریزی بهتری برای رسیدن به نقطه‌ای که مایل هستید؛ از این فرصت و فرصت‌های مشابه، بهره‌برداری کنید.

  • گام دوم: بررسی رقبا

لازم است که حتما شرایط رقبای خود را نیز در این خصوص بررسی کنید. ببینید در کلمه یا کلمات کلیدی مورد نظر شما، رقبایتان چه اقداماتی انجام داده و در چه وب‌سایت‌هایی مقاله مهمان منتشر کرده‌اند. تعداد بک‌لینک‌های آن‌ها چند تا هستند و چطور باید بهترین زمینه رقابتی برای پیشی گرفتن را برنامه‌ریزی کنید.

  • گام سوم: انتخاب سایت پذیرنده پست مهمان

هر چه سایت منتخب ارتباط موضوعی بیشتری با سایت شما داشته باشد، احتمال موفقیت شما در بهبود سئو از طریق پست مهمان در این سایت بیشتر خواهد بود. در واقع شما با شناسایی یک مرجع مرتبط و همکار، بر روی مشتری علاقه‌مند و سرنخ‌های واقعی تمرکز خواهید کرد. در این حالت وب‌سایت میزبان پل ارتباطی شما و مخاطبان‌تان خواهد بود.

اصل دیگر شناسایی و انتخاب سایت‌های پربازدید، فعال و پرطرفدار است. میزبانی که برای نوشتن پست به صورت مهمان انتخاب می‌کنید، باید پست شما را در معرض دید کاربران متعددی قرار دهد. اگر قرار باشد بازدیدهای سایت میزبان کمتر از وب‌سایت خودتان یا حتی به همان میزان باشد، پس صرف انرژی برای نوشتن و انتشار پست مهمان چه فایده‌ای دارد؟ اعتبار سایت میزبان و رتبه آن، تاثیر زیادی در بهبود سئو سایت شما خواهد داشت.

در صورتی که از یک سایت معتبر با رنکینگ مناسب بک لینک داشته باشید، شانس موفقیت‌تان بیشتر است. هر چند که این سایت‌ها قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای پذیرش محتوای شما دارند، اما بازخوردی که از آن‌ها دریافت می‌کنید ارزش به زحمت افتادن را دارد.

نکته مهم در انتخاب وب‌سایت میزبان این است که همه سایت‌های مرتبط و معتبر حاضر به انتشار پست مهمان نیستند! بنابراین فهرستی از سایت‌های مرتبط، پربازدید و معتبر تهیه نمایید. در گام بعد لازم است تا مشخص کنید کدام یک از این سایت‌ها، پذیرش پست مهمان دارند تا بتوانید با آنان برای نوشتن پست وارد مذاکره شوید.

  • گام چهارم: شناسایی مخاطبان سایت میزبان

حقیقت این است که هدف اصلی از انتشار پست مهمان، برقراری ارتباط با مخاطبانِ سایتِ میزبان و جذب آنان به صفحات وب‌سایت خودتان است. بنابراین بهتر است که قبل از انتخاب سایت میزبان به بررسی اجمالی مخاطبان بپردازید تا از تناسب سلیقه ایشان با حوزه کسب و کار اینترنتی‌ مطمئن شوید. بهترین روش برای شناسایی مخاطبان بررسی لایک‌ها، کامنت‌های پست‌های وبلاگ و همچنین صفحه سایت در شبکه‌های اجتماعی است.

  • گام پنجم: مطالعه قوانین انتشار پست مهمان

سایت‌هایی که پذیرنده پست مهمان هستند، اغلب شروطی برای پذیرش پست از دیگر سایت‌ها دارند. ممکن است در این قوانین محدودیت‌هایی برای انتشار پست مهمان لحاظ شده باشد که شما را از هدف‌تان دور کند. بنابراین لازم است قبل از هر اقدامی از این قوانین آگاهی داشته باشید و در صورت پذیرش آن با صاحب وب‌سایت تماس بگیرید.

پست مهمان چیست؟

نکاتی که قبل از تولید محتوای پست مهمان باید بدانید

در صورتی که سایت میزبان را برای نوشتن پست مهمان انتخاب کرده‌اید و مذاکرات اولیه را با پشتیبان سایت انجام داده‌اید، وقت آن رسیده است که برای تولید محتوا برنامه ریزی کنید.

  • محتوا پادشاه است حتی در پست مهمان!

اغلب متخصصان سئو تاکید دارند که در سئو، محتوا پادشاه است و هیچ اقدامی به اندازه تولید محتوای باکیفیت در بهبود سئو شما تاثیرگذار نیست. جالب است بدانید در خصوص پست مهمان نیز همین اصل برقرار است. کیفیت محتوا اصلی‌ترین نقش را در موفقیت شما در اهدافتان از نوشتن پست به صورت مهمان دارد. دقت کنید شما قرار است در یک سایت معتبر و پربازدید و مملو از محتواهای جذاب و پرمخاطب، محتوایی ارائه نمایید که به اندازه سایر مطالب و حتی بیشتر از آنان گیرا و جذاب باشد.

خوب در واقعیت این کار، بسیار دشوارتر از آن است که به نظر می‌رسد و شاید به همین دلیل است که بسیاری نوشتن پست به صورت مهمان در سایت‌ها را بی‌تاثیر دانسته و به طور کلی از آن صرف نظر می‌کنند. به احتمال زیاد اغلب این افراد، در تجربه خود، موفق به تولید محتوایی جذاب‌تر از محتواهای سایت میزبان برای جذب بک لینک نشده‌اند.

انتخاب کلمات کلیدی صحیح در موفقیت پست شما در جذب بک لینک بسیار تعیین کننده است. از تصاویر مناسب، با کیفیت و مرتبط نیز برای ارتقای کیفیت محتوای خود استفاده کنید. همچنین فراموش نکنید گوگل کیفیت محتوای پست مهمان و البته ارتباط آن با موضوع سایت میزبان را بررسی خواهد کرد.

  • مطالعه محتوای سایت میزبان فراموش نشود!

قبل از اقدام به تولید محتوا، بهتر است مطالب سایت میزبان را به خوبی بخوانید و به دقت مورد بررسی قرار دهید. کلمات کلیدی، سبک نگارش، سطح و نوع محتوای مورد علاقه کاربران سایت میزبان را شناسایی کنید. شما هم برای جذب کاربران باید مطلبی مطابق سلیقه آنان در سایت میزبان تدوین نمایید. همچنین دقت کنید تا محتوای مورد نظر شما قبلا توسط فرد دیگری به عنوان پست مهمان نوشته نشده و مشابه آن در سایت وجود نداشته باشد تا مطلب برای کاربران جدید و جذاب به نظر برسد. فراموش نکنید اغلب سایت‌های میزبان معتبر با رنکینگ مناسب، اهمیت زیادی به کیفیت محتوای پست مهمان می‌دهند.

در حقیقت لازم است که محتوای شما همسو با سبک محتوانویسی در وب‌سایت مقصد باشد. در غیر این صورت خیلی زود این غیرطبیعی بودن ماجرا از سوی الگوریتم و ربات‌های گوگل مشخص شده و بدتر امتیاز منفی بابت آن دریافت خواهید کرد. با این حساب حتما زمان کافی برای مطالعه مطالب وب‌سایت هدف و بررسی شرایط و ساختار آن‌ها اختصاص دهید.

  • انتخاب کلمه کلیدی سرنوشت ساز است!

انتخاب کلمه کلیدی صحیح می‌تواند سرنوشت پست مهمان شما را رقم بزند. یکی از رایج‌ترین اشتباهات در نوشتن پست مهمان، انتخاب یک کلمه کلیدی مشخص و نوشتن پست‌های متعدد با انکر تکست‌های یکسان است. در اغلب مواقع شما این کار را با این هدف انجام می‌دهید که در موتور جستجو گوگل برای کلمه کلیدی مشخصی رتبه بگیرید. بهتر است بدانید این روش کاملا منسوخ شده است و لازم است در انکر تکست‌های خود تنوع ایجاد کنید.

بنابراین در انتخاب انکر تکست‌ها نهایت دقت را داشته باشید و هوشمندانه عمل کنید. در واقع برای این که موفق به ارتقا جایگاه سئو خود شوید، باید همه چیز طبیعی به نظر برسد و گوگل بپذیرد که هدف شما تولید محتوای کاربر پسند است.

نوشتن پست مهمان می‌تواند یک شمشیر دو سویه باشد

همان‌طور که بیان شد پست مهمان با اهداف مختلفی نوشته می‌شود. ارتقا بار علمی سایت میزبان، ارائه مطالب آموزشی به کاربران سایت میزبان، افزایش آگاهی در خصوص وجود سایت، ایجاد بستر مبادله کاربر به صورت غیر اجباری و… در واقع می‌توان گفت افزایش بک لینک تنها یکی از دستاوردهای نوشتن پست به صورت مهمان است. این نوع پست معمولا بدون اخذ هزینه توسط سایت میزبان نوشته می‌شود و شما مجاز به تبلیغات نیستید.

ممکن است سایت میزبان در مقابل از شما بخواهد تا امکان مشابهی را برای او در سایت خود ایجاد نمایید. به همین دلیل معمولا نوشتن پست مهمان شبیه به یک شمشیر دو لبه است. ارتباط موضوعی دو سایت که رابطه میزبانی و مهمانی دارند نیز کمک می‌کند که انتشار پست مهمان به صورت دوطرفه و متقابل انجام شود.

پست مهمان با رپورتاژ آگهی تفاوت دارد!

یکی از روش‌هایی که شما می‌توانید از طریق آن بک لینک‌های سایت خود را افزایش دهید، خرید رپورتاژ و انتشار آن است. در رپورتاژ آگهی شما به صورت غیر مستقیم به تبلیغ خود می‌پردازید. معرفی برند و تبلیغات محصولات شما می‌تواند در بستر یک مطلب آموزشی، خبری، علمی و … باشد. رپورتاژ آگهی در سایت‌های مخصوص خود درج شده و برخلاف پست مهمان، شما برای درج رپورتاژ آگهی هزینه پرداخت می‌کنید.

تعداد کلمات رپورتاژ خبری در مقایسه با پست مهمان معمولا کمتر و دارای محدودیت است. همچنین نوشتن رپورتاژ آگهی در سایت‌ها، معمولا یک طرفه بوده و صرفا پرداخت هزینه برای انتشار پست کفایت می‌کند.

در صورتی که بخواهید از این روش استفاده کنید باید اصول نگارش رپورتاژ آگهی را بدانید. سایت‌های پذیرنده رپورتاژ آگهی، حساسیت کمتری بر کیفیت محتوا در مقایسه با سایت‌های پذیرنده پست مهمان دارند. هر چند اهداف در رپورتاژ آگهی و پستی که به صورت مهمان نوشته می‌شود، تقریبا یکسان است، اما در واقع این دو روش‌های متفاوتی برای جذب بک لینک هستند.

پست مهمان و رپورتاژ آگهی

برررسی نتایج را از یاد نبرید

دقت داشته باشید که پس از انتشار این پست در قالب مهمان در یک وب‌سایت دیگر، حتما نتایج ناشی از آن را بررسی کرده و ببینید تا چه اندازه اهداف شما برآورده شده و به چیزی که می‌خواستید رسیده یا حداقل به آن نزدیک شده‌اید. قطعا این بار اول و آخر شما برای انتشار مقاله مهمان در وب‌سایت‌های دیگر نبوده و باید درستی عملکرد خود را در مسیر آن سنجیده و ارزیابی کنید تا برای دفعات بعدی برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید.

زیاده روی در نوشتن پست مهمان عواقب دارد!

شما با هدف بهبود جایگاه سئو خود پست مهمان می‌نویسید، اما زیاده‌روی در نوشتن مقاله مهمان، می‌تواند اثرات مخربی بر سئو شما داشته باشد. در صورتی که گوگل تشخیص دهد که شما در نوشتن پست مهمان زیاده‌روی می‌کنید و این روش اصلی‌ترین روش شما برای بهبود سئو سایت‌تان است، ممکن است شما را جریمه کرده و رتبه سایت‌تان را در نتایج جستجو تنزل دهد. بنابراین پست‌ها و بک لینک‌های شما باید از منابع مختلف و با انکر تکست‌های متفاوتی باشد. همچنین در برخی از مواقع می‌توانید از سایت میزبان بخواهید که لینک‌های سایت شما را به صورت no follow قراردهد.

در نهایت ناگفته نماند که با تمام مزایایی که از وبلاگ‌نویسی مهمان گفتیم، نوشتن پست به صورت مهمان تنها می‌تواند یکی از استراتژی‌های شما برای بهبود سئو سایت باشد. برای موفقیت باید به فکر اقدامات و استراتژی‌های دیگر نیز باشید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2018/07/07

یک تجربه:
مطلب جالبی بود، اما متاسفانه برای وب فارسی کاربردی ندارد. چندین مرتبه پلتفرم پست مهمان را تست کردیم اما بعد از یک ماه سایت ها تبدیل شده بودند به محلی برای سئوکاران و تبلیغات و گرفتن صرفا لینک!!
که در نهایت درج مطالب کپی و اسپم باعت شد که بخش پست مهمان را غیر فعال کنیم.

    2021/02/05

    سلام درسته ما هم این امکان رو تو سایت قبلی مون اضافه کردیم اما قوانین سخت گیرانه ای تعریف کردیم و هر پستی رو منتشر نمیکنیم. یکسری استاندارد های لازم رو باید داشته باشند تا در سایت منتشر کنیم. مطالبی که فرستاده میشه هم توسط ابزارها و روشهای مختلف بررسی میشه و اگه ی پاراگراف کپی داشته باشه رد میکنیم.
    این سایت مون هم جدیدا راه اندازی شده و پست مهمان رو فعال کردیم و همون رویه سایت قبلی رو پش می گیریم.

2021/12/05

سلام
واقعا فکرش رو نمیکردم ی روز بیشنم در مورد پست مهمان بلاگ بخونم !!در کمال ناباوری واقعا لذت بردم
ممنون از بلاگ خوبتون و خسته نباشید.

2022/05/08

چقدر جالب در مورد پست مهمان چیزی نمیدونستم!
عالی بود مچکرم