سیمیلار وب چیست و با کاربرد similarweb آشنا شوید!

سیمیلار وب چیست و با کاربرد similarweb آشنا شوید!

سایت الکسا یکی از ابزارهای کاربردی برای سئوکاران است که از آن برای بررسی رتبه سایت، پیدا کردن کلمات کلیدی پربازدید و… استفاده می‌کنند.  الکسا اعلام کرده است که به زودی قرار است بازنشسته شود و در چنین شرایطی بهترین جایگزین برای آن ابزار فوق‌العاده Similarweb خواهد بود. سیمیلار وب به عنوان یک ابزار حرفه‌ای در همان روزهایی که الکسا فعال بود نیز عصای دست سئوکاران حرفه‌ای در دنیای وب بود. به جرات می‌توان گفت که الکسا در برابر سیمیلار وب ضعف‌‌های بزرگی دارد و حالا با برکنارشدن الکسا باید […]

2 سال 23 11 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

چرا الکسا بازنشسته شد؟ پشت پرده ماجرا چیست؟
خداحافظی الکسا به نفع همه وبمستران
سیمیلار وب (similar web) چیست؟ بهترین جایگزین برای الکسا
چرا باید از سیمیلار وب به جای الکسا استفاده کنیم؟
چطور از سیمیلار وب استفاده کنیم؟
2 نکته مهم‌ که باید درباره ابزار similar web بدانید!
سخن پایانی در مورد سیمیلار وب
مشاهده بیشتر

سایت الکسا یکی از ابزارهای کاربردی برای سئوکاران است که از آن برای بررسی رتبه سایت، پیدا کردن کلمات کلیدی پربازدید و… استفاده می‌کنند.  الکسا اعلام کرده است که به زودی قرار است بازنشسته شود و در چنین شرایطی بهترین جایگزین برای آن ابزار فوق‌العاده Similarweb خواهد بود.

سیمیلار وب به عنوان یک ابزار حرفه‌ای در همان روزهایی که الکسا فعال بود نیز عصای دست سئوکاران حرفه‌ای در دنیای وب بود. به جرات می‌توان گفت که الکسا در برابر سیمیلار وب ضعف‌‌های بزرگی دارد و حالا با برکنارشدن الکسا باید از سیمیلار وب، به عنوان یک ابزار حرفه‌ای و فوق کاربردی کمک بگیرید.

در این مطلب از سایت تسمینو با مهم‌ترین دلایلی که باید از همین امروز تحلیل و بررسی با سیمیلار وب را آغاز کنید، ارائه خواهد شد برای آشنا شدن با امکانات جذاب ابزار similar web، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

سیملار وب

 

چرا الکسا بازنشسته شد؟ پشت پرده ماجرا چیست؟

الکسا از علت بازنشستگی همیشگی خود از دنیای وب حرفی نزده است و فقط با انتشار مطلب زیر خداحافظی خود را اعلام کرده است:

الکسا

پس از گذشت 25 سال از تولد الکسا در فضای وب و خدمت‌رسانی به مخاطبان در دنیای دیجیتال، تصمیم گرفته‌ایم در 1 مه 2022 بازنشته شویم. به خاطر اینکه از سایت الکسا برای تجزیه و تحلیل وب‌سایت‌تان کمک گرفتید از شما متشکریم! خدمت‌رسانی به شما افتخار ما بود.

خداحافظی الکسا به نفع همه وبمستران

همان روزهایی که الکسا در اوج بود نیز متخصصین سئو حرفه‌ای تمایلی به استفاده از آن نداشتند، چون این وب‌سایت، با داشتن باگ‌ های متعدد، آنقدرها قابل تکیه بود. 3 تا از مهم‌ترین دلایلی که الکسا محبوب وبمستران نیست به شرح زیر است:

  • عدم ارائه آمار دقیق

آماری که توسط الکسا ارائه می‌شد به صورت تقریبی بوده و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان به آن تکیه کرد. اصولا داده‌های ارائه شده در این وب‌سایت، از زمین تا آسمان با واقعیت اطلاعات مرتبط وب‌سایت، متفاوت است. به طور مثال الکسا ایران، آنقدرها قابل اعتماد نبود. در بسیاری مواقع این اطلاعات ناقص، باعث می‌شد که بدتر سئوکاران تصمیمات اشتباهی بگیرند.

  • هزینه‌های سنگین

اگر قصد استفاده از خدمات کامل الکسا را داشته باشید، باید اکانت‌ پولی این سایت را تهیه کنید. هزینه‌های خرید اکانت الکسا به علت گران بودن نرخ دلار، سرسام آور است و برای اکثر افراد امکان پذیر نیست. در حقیقت با توجه به نتایج غیرقطعی، مقرون به صرفه نیز نیست. با وجود ابزارهای به مراتب حرفه‌ای‌تر، پرداخت هزینه برای استفاده از الکسا، آنقدرها تصمیم هوشمندانه‌ای به نظر نمی‌رسید.

  • امکان تقلب در رتبه بندی

الکسا دوست وبمستران متقلب است، چون افراد می‌توانند به سادگی با پرداخت هزینه رتبه الکسای وب‌سایت خود را زیرورو کنند. پس با چنین شرایطی استفاده از الکسا اصلا منطقی نیست و بهتر است همین حالا برای همیشه با آن خداحافظی کنید!

سیمیلار وب (similar web) چیست؟ بهترین جایگزین برای الکسا

در چین شرایطی ابزار سمیلار وب (جایگزین الکسا) با داشتن امکانات متعدد فوق‌العاده به عنوان بهترین جایگزین کاربردی برای الکسا شناخته شده است. در سایت سیمیلاروب، اطلاعات مفیدی از ورودی‌های ارجاعی رقبایتان، میزان بازدید روزانه، کلمات پربازدید و… به دست خواهید آورد.

چرا باید از سیمیلار وب به جای الکسا استفاده کنیم؟

اگر شما هم جزء دسته افرادی هستید که تصمیم دارید از سیمیلار وب دوست داشتنی برای تحلیل و آنالیز وب‌سایت‌ها استفاده کنید، در ادامه با همراه باشید تا با مزیت‌ها و کابردهای فوق‌العاده جذاب سیمیلار وب، آشنا شوید.

  • معیارهای درگیری یا Engagement Metrics

در این قسمت از سمیلاروب، می‌توانید اطلاعات بسیار کاربردی چون میانگین مدت زمان بازدید کاربران از صفحات مختلف وب‌سایت خود را مشاهده کرده و نرخ پرش یا تعداد بازدید از هر صفحه را نیز به دست بیاورید. این آمار کمک می‌کند تا بتوانید استراتژی سئو وب‌سایت خود را به صورتی بهینه ترتیب داده و برای آن برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید.

معیارهای درگیری

  • نمایش ورودی سایت‌ها (Referrals)

در بخش Referrals سایت سیمیلاروب، شما می‌توانید لیستی از وب سایت‌های ارجاع‌دهنده ترافیک به وب‌سایت مورد بررسی را مشاهده کنید. این قابلیت برای پیدا کردن وب‌سایت‌های خوب جهت پیدا کردن رسانه‌هایی که رقبا در آن اقدام به انتشار رپورتاژ آگهی کرده‌اند یا از آن ترافیک دریافت می‌کنند، فوق‌العاده است.

سیمیلار وب - similarweb

  • ارائه کلمات کلیدی هر سایت (Search)

در این وب سایت، شما می‌توانید به سادگی لیست کاملی از کلمات پرسرچ رقبا یا حتی وب سایت‌ خودتان به دست آورید. این قابلیت در قدم‌های اولیه سئو وب سایت که مشغول تعیین کلمه کلیدی هستید، به شما کمک زیادی خواهد کرد.

سیمیلار وب - similarweb

  • تحلیل سوشال مدیا (Social)

یکی از بخش‌های مهم سئو وب‌سایت، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف و دریافت سوشال سیگنال است، در سیمیلاروب، آمار جالبی از سطح فعالیت سوشال مدیا سایت مورد بررسی نمایش داده می‌شود.

مثلا همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید سایت تسمینو فعالیت خوبی در اینستاگرام داشته و توانسته‌ایم از این شبکه اجتماعی ترافیک ارجاعی دریافت کنیم.

امکانات سیمیلار وب - similarweb

  • شناخت علائق مخاطبین (Audience Interests)

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های وبمستران در قدم‌های اول سئو وب‌سایت، شناخت دقیق پرسونای مخاطبین سایت است، در بخش Audience Interests سایت سیمیلار وب، لیستی علایق کاربران وب‌سایت مورد آنالیز، نمایش داده می‌شود، این اطلاعات در بخش تدوین استراتژی تولید محتوای وب سایت، به وبمستر سایت کمک زیادی خواهد کرد.

سیمیلار وب - similarweb

  • نمایش رقبا و سایت‌‌های مشابه (Competitors & Similar Sites)

در بخش (Competitors & Similar Sites) ابزار سیمیلار وب، شما به سادگی می‌توانید لیستی از وب‌سایت‌های رقیب که موضوع یکسانی با سایت مورد بررسی شما دارند پیدا کنید، برای یک متخصص سئو شناخت دقیق رقبای وب‌سایت، جهت چیدن بهترین استراتژی سئو وبسایت واجب است و حالا در این بخش از ابزار سیمیلار وب، شما می‌توانید به سادگی و بدون دردسر رقبای هر سایتی را پیدا کنید و لذت ببرید.

  • ابر کلمه یا قابلیت Word Cloud

در این بخش کلماتی که کاربران و مخاطبان شما در بازار هدف، جستجو کرده و در حقیقت مانی کیووردهای شما هستند، نمایش داده خواهند شد. به این صورت می‌توانید به شکلی بهتر، کلمات هدف خود را شناسایی کرده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشید.

  • تبلیغات نمایشی یا Display Advertising

در این بخش، شما می‌توانید وب‌سایت‌هایی که برای پیش‌برد تبلیغات سئو خود از تبلیغات پولی استفاده کرده را دنبال کرده و بتوانید به همین تناسب استراتژی سئو وب‌سایت خود را ترتیب دهید.

تبلیغات نمایشی

چطور از سیمیلار وب استفاده کنیم؟

با توجه به موارد مطرح شده احتمالا شما نیز تصمیم گرفتید که همین حالا به جمع‌ حرفه‌ای‌های دنیای وب، بپیوندید و با کمک سیمیلاروب، یک تحلیل و بررسی لذت‌بخش را تجربه کنید. کار با سیمیلار وب، اصلا سخت نیست و با دو روش، می‌توانید از داده‌های این ابزار جذاب استفاده کنید.

  • روش اول: استفاده از سایت به صورت مستقیم

ساده‌ترین راه برای استفاده از این ابزار، مراجعه به سایت سیمیلار وب به آدرس similarweb.com است، پس از ورود به سایت، همچون تصویر زیر، آدرس دامنه مورد نظرتان را تایپ کنید و سپس روی گزینه SEARCH کلیک کنید.

سیمیلار وب - similarweb

پس از وارد کردن دامنه وب‌سایت‌تان، وارد صفحه‌ای مشابه تصویر زیر با اطلاعات مربوطه به وب‌سایتی که دامنه آن را وارد کردید می‌شوید، در سمت چپ صفحه برای شما یک منوی ستونی نمایش داده خواهد شد و با کلیک روی هر بخش، اطلاعات مرتبط سایت مورد آنالیز برای شما نمایش داده خواهدشد و می‌توانید به سادگی یک آنالیز حرفه‌ای و لذت‌بخش را تجربه کنید.

سیمیلار وب - similarweb

  • روش دوم: نصب اکستنشن‌ سیمیلار وب

به غیر از مراجعه به سایت سیمیلاروب شما می‌توانید با کمک اکستنشن‌های کروم و فایر فاکس نیز از اطلاعات این ابزار حرفه‌ای استفاده کنید، برای نصب افزونه‌‌های کروم یا فایر فاکس سیملار وب، به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

2 نکته مهم‌ که باید درباره ابزار similar web بدانید!

لازم است که نکات زیر را در خصوص این ابزار در نظر بگیرید:

  • لطفا فیلتر شکن را روش کنید

برای استفاده از این ابزار، باید فیلتر شکن پرسرعت، روی مرورگر شما فعال باشد تا امکان دسترسی به اطلاعات ابزار similar web را داشته باشید. نگران نباشید، قرار نیست پول زیادی برای خرید فیلتر شکن جهت استفاده از سیمیلاروب، خرج کنید با کمک اکستشن فیلتر شکن زیر به راحتی می‌توانید از سیمیلار وب استفاده کنید.

  • به سیمیلار وب هم، خیلی اعتماد نکنید!!!

فراموش نکنید که ابزار سیمیلاروب نیز مثل تمامی ابزارهای کاربردی برای وبمستران در دنیای وب، دارای خطاها اشتباهاتی است. بهتر است از این ابزار بیشتر برای به دست آوردن اطلاعات جهت مقایسه کردن استفاده کنید و هیچ‌گاه به صورت 100% تصمیم‌گیری خودتان را برای تدوین استراتژی سئو بر اساس داده‌های دریافتی از سیمیلاروب، قرار ندهید.

سخن پایانی در مورد سیمیلار وب

سایت الکسا در تاریخ 1 می 2022 برای همیشه از دنیای وب حذف شد و بهترین ابزار جایگزین به جای آن، similar web خواهد بود. در این مطلب با معایب الکسا و مزیت‌ها و کاربردهای سیمیلار وب آشنا شدید، با توجه به نکات مطرح شده پیشنهاد می‌شود زمان را از دست ندهید و همین حالا به سایت سیمیلار وب سر بزنید و آنالیز و بررسی خودتان را به صورت حرفه‌ای با این ابزار دقیق آغاز کنید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2020/04/16

سلام
دقیقا موافقم
الکسا زمانی که ثبت سایت رو پولی کرد از سایت امارگیر تبدیل به بنگاه دلالی شد.
اینقدر فاصله سایت های ثبت شده و غیر ثبت شده رو زیاد نشون میده که همه رو مجبور کنه بهش پول زور بدن
هر چند الکسا فقط تو ایران به این شکل داره کاسبی می کنه و خارجی ها برای امار فقط به analytics گوگل اعتماد دارن.
مشکل این سایت اینه که آی پی ایران رو بلاک کرده
تشکر از شما بخاطر مطلب

2020/08/18

این وب سایت متاسفانه دیگه به کشور ایران خدمات نمیده

    2020/08/18

    سلام جناب رمضانی عزیز …
    به تازگی نمیده ؟ چون قبلا به کشور ایران خدمات میداد

2021/02/15

سلام وقت بخیر اگه با فیلتر شکن وارد سایتی که فیلتر شده بشین سیمیلار وب کشور خودمون رو نشون میده یا کشوری که فیلترشکن از اون طریق وارد سایت شده؟

    2021/02/21

    سلام هادی جان
    بله متاسفانه تحریم شدیم و باید با فیلترشکن وارد این سایت بشین

2021/12/05

سلام وقت عالی بخیر
قبل از این که این پست رو بزارید من واقعا خیلی درگیر این بودم که، چرا باید از سیمیلار وب به جای الکسا برای بررسی رتبه سایت ها استفاده کنیم ! اینقدر قشنگ توضیح دادید که منه تازه کار راحت متوجه شدم
واقعا خسته نباشید 💗

2021/12/09

سیمیلار وب‌ ابزار خیلی خوبیه

    2021/12/09

    بله ابزار خوبیه

2021/12/10

واقعا خوب بود که از دست الکسا راحت شدیم. همه ی کار فرما ها هی الکسا الکسا می کردن در صورتی که خیلی مهم هم نبود و امکان قلب خیلی بالا بود و…..

2021/12/10

سلام ممنون بابت مقاله خوبتون
مقاله تقریبا بدی نبود ولی بهتر بود خانوم امیدی یکم بیشتر راجب سیمیلاروب تحقیق میکردند.

2021/12/11

سلام
متاسفانه امار ارائه شده این سایت درست نیست و بهتره کلا بیخیالش بشید
برای درصد زیادی از سایت ها هم امار نمیده
جایگزین های دیگه ای پیدا کنید

    2021/12/11

    سلام امید جان
    بله هنوز ابزار کاملی نیست و در تلاش هستیم تا ابزار بهتری پیدا کنیم

2021/12/11

متاسفانه دسترسی ایران رو مسدود کردن

2021/12/12

خوبی سیمیلار وب برای صاحبان سایت ها اینه میتونید گوگل آنالیتیکس خودتون را بهش وصل کنید تا آمار سایت تون را دقیقا طبق اون نشون بده

مثلا توی سایت های ایرانی

سایت ستاره دات کام دیدم این کار را کرده !

https://www.similarweb.com/website/setare.com

    2021/12/12

    سلام جاوید جان
    بله درسته

    2022/05/18

    بله شما در سیمیلار قادر خواهید بود که آنالیتیکس سایت خودتون رو بهش متصل کنید تا دیتای دقیق تری در سیمیلاروب مشاهده کنید که البته اغلب سایت ها اینکار رو هنوز انجام ندادن.

2021/12/15

سلام مقاله خیلی خوبی بود
شما داخل پلتفرم رپورتاژ تسمینو از کدوم ابزار قصد دارید استفاده کنین ؟

2022/05/09

هیچ چیز جای الکسا رو نمیتونه پر کنه 💖
الکسای عزیزم روحت شاد و یادت گرامی

2022/05/17

برای خیلی از سایتها اطلاعاتی نداره
اکثر اطلاعاتش اشتبابه و غیر قابل اعتماده : سایتی که گوگل وبمستر ماهی 400 هزار بازدید براش ثبت میکنه امارشو 36 هزار تخمین میزنه !
رتبه را نسبت به سرور میزبان سایت نشون میده که در نوع خودش نوبره . برای سایتی که در المان میزبانی میشه رتبه را برای آلمان نشون میده !
همونطور که الکسا را سایتهای ایرانی با انواع تقلب به گند کشیدن این یکی از اول گند و غیر قابل استفاده است و بزودی با انواع کلک و ترفند همین نتایج اشتباهش افتضاح تر میشه !

اتوریتی اکثر سایت های ایرانی هم نتیجه تقلب و دروغه . بهیچ وجه ملاک قضاوت قرار ندید

    2022/05/17

    سلام امیر جان
    بله این ابزار هم مثل دیگر ابزار های بررسی و سنجش سایت دارای باگ های زیادی هستش ولی واقعا ابزار بهتری هم وجود نداره.
    سیمیلار وب هنوز که هنوزه کامل نیست ولی امیدواریم در آینده بتونه شرایط خودشو بهتر کنه

2022/05/29

سیمیلار وب اطلاعات سایت من رو نمایس نمیده سرچ کردم میگه باید انالیتیکس وصل بشه بهش اونم می خوام وصل کنم ارور میده چه پیشنهادی دارین ؟

    2022/05/30

    سلام وقت بخیر
    در رابطه با سوالی که پرسیدید:
    دلایل زیای برای مشکل شما ممکن وجود داشته باشه.، به صورت دقیق نمیشه ارائه کرد.
    اما شما میتونید برای آنالیز سایت‌تون از Semrush و ابزارهای مشابه استفاده کنید.

2023/02/14

ممنونم بابت مقاله مفیدتون در مورد سیمیلار وب، توی انتخاب سایت هایی که میخواستم توش رپورتاژ برم خیلی کمکم کرد.