سئو دسته بندی : نحوه دسته بندی محصولات و مطالب سایت

سئو دسته بندی : نحوه دسته بندی محصولات و مطالب سایت

سئو دسته بندی محصولات و خدمات یکی از مهمترین مواردی است که هنگام بهبود رتبه بندی سئو سایت باید بدان توجه داشته باشید. تفاوت دسته بندی و برچسب در وردپرس، تعداد مجاز برای دسته بندی های سایت، تاثیر دسته بندی در سئو سایت، از جمله سوالاتی است که در این زمینه مطرح میشود. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوالات هستید، در ادامه این مطلب با اطلاعات تکمیلی در مورد نحوه دسته بندی محصولات و مطالب سایت و همچنین آموزش سئو مقدماتی ، همراه ما باشید. دسته بندی در […]

4 سال 1 15 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دسته بندی در سایت یعنی چی؟
به چند دسته بندی در وردپرس نیاز است؟
آیا باید از زیر مجموعه یا زیر دسته استفاده کنم؟
آیا باید از دسته بندی در ساختار URL سایت استفاده کرد؟
آیا می توانم یک پست را به چندین دسته اختصاص دهم؟
آموزش دسته بندی محصولات در وردپرس
سئو تکنیکال دسته بندی سایت
لینک سازی داخلی برای صفحات دسته بندی محصولات سایت
عنوان صفحات دسته بندی محصولات
تولید محتوا صفحات دسته بندی سایت
مشخص کردن محصولات مهم
لینک سازی برای صفحات دسته بندی سایت
تاثیر دسته بندی در سئو
مشاهده بیشتر

سئو دسته بندی محصولات و خدمات یکی از مهمترین مواردی است که هنگام بهبود رتبه بندی سئو سایت باید بدان توجه داشته باشید. تفاوت دسته بندی و برچسب در وردپرس، تعداد مجاز برای دسته بندی های سایت، تاثیر دسته بندی در سئو سایت، از جمله سوالاتی است که در این زمینه مطرح میشود. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوالات هستید، در ادامه این مطلب با اطلاعات تکمیلی در مورد نحوه دسته بندی محصولات و مطالب سایت و همچنین آموزش سئو مقدماتی ، همراه ما باشید.

دسته بندی در سایت یعنی چی؟

حتما میدانید که برای تقسیم بندی مطالب و محصولات در سایت روش های مختلفی وجود دارد؛ یکی از این روشها، دسته بندی است. دسته بندی های یک سایت معمولا موضوعات کلی یا فهرست مطالب هستند که در برخی موارد خود دارای چند زیر مجموعه هستند.

هر یک از صفحات جدیدی که به سایت اضافه میشوند، باید دارای یک دسته بندی مشخص باشند. در صورتی که دسته بندی صفحه مشخص نشود، وردپرس آن را به دسته پیش فرض، یعنی دسته “دسته بندی نشده” تخصیص میدهد.

یکی از مواردی که برای سئو دسته بندی باید به آن توجه داشته باشید، این است که نام دسته “دسته بندی نشده” را به نامهای دیگر مانند متفرقه، دیگر مطالب و … تغییر دهید. این مسئله منجر به بهبود تجربه کاربری و در آخر بهبود سئو سایت میشود.

به چند دسته بندی در وردپرس نیاز است؟

هدف استفاده از دسته بندی، بهبود تجربه کاربری و پیمایش آنها در سایت است. به طور کلی هیچ عدد خاصی برای تعداد دسته بندی ها در وردپرس تعیین نشده است. اما معمولا بهتر است که بین 5 الی 10 دسته ایجاد کرده و مطالب سایت را به درستی در آنها قرار دهید.

دسته بندی ها شامل تعداد زیادی از پست ها هستند. برای تقسیم پست های خود به گروه های کوچکتر، می توانید از زیر مجموعه و برچسب استفاده کنید.

اگر به تازگی بخش وبلاگ سایت را راه اندازی کرده اید، بهتر است با 3 الی 5 دسته فعالیت خود را شروع کنید. در گذر زمان، اگر نیاز به دسته بندی بیشتری بود، میتوانید از طریق منوی پیشخوان وردپرس، دسته های جدید را اضافه کنید.

آیا باید از زیر مجموعه یا زیر دسته استفاده کنم؟

استفاده از زیر دسته به هیچ عنوان ضروری نیست. معمولا وب سایت هایی از این گزینه استفاده میکنند که قادر به تقسیم بندی مطالب یک دسته به دسته های کوچکتر را دارند. به عنوان مثال یک سایت آشپزی را در نظر بگیرید.

یک دسته بندی به نام “دستور پخت” در سایت وجود دارد. این دسته قابل تقسیم به دسته هایی مانند “دستور پخت کیک” ، “دستور پخت خورشت” و … را هم دارد.

آیا باید از دسته بندی در ساختار URL سایت استفاده کرد؟

ساختار URL یکی از پرچالش ترین موارد در سئو تکنیکال است. نظرات متعددی در این مورد وجود دارد که هرکدام نقاط ضعف و قوت منحصر به خود را دارند.

برخی معتقدند که URL های سایت با تا حد امکان کوتاه باشند. خصوصا در مواردی که به ریدایرکت 301 نیاز است. چرا که احتمال خطا به حداقل میرسد.

اما برخی دیگر معتقد هستند برای بهبود تجربه کاربری، بهتر است URL ساختار کاملی داشته باشد. در این صورت کاربر به راحتی متوجه میشود که از کجا به کجا رسیده است. بنابراین بنا به دلایل زیر بهتر است که از URL های کوتاه شده استفاده نکنید:

  • برای کاربران دشوار است که بتوانند به راحتی به صفحه های بالاتر بر اساس URL دسترسی پیدا کنند.
  • موتورهای جستجو از طریق بررسی ساختار URL تا حد زیادی متوجه ساختار و معماری سایت میشوند. در صورتی که URL کوتاه شده باشد، درک ساختار سایت برای موتورهای جستجو هم مشکلتر خواهد بود.
  • تحلیل سایت در حالتی که URL ها کوتاه شده باشند، مشکلتر است. چرا که مشخص نخواهد شد ترافیک در سایت چگونه جریان یافته است.

اگر مجددا همان سایت آشپزی را در نظر بگیریم، در حالت اول ساختار URLها به صورت زیر تعیین میشود:

… / دستور پخت خورشت قرمه سبزی

اما در حالت دوم، ساختار URL به صورت زیر تغییر میکند:

… /recipes/stew/ دستور پخت خورشت قرمه سبزی

آیا می توانم یک پست را به چندین دسته اختصاص دهم؟

WordPress به شما امکان می دهد تا یک پست را در چند دسته قرار دهید. به عنوان مثال در یک دسته پدر با چند زیر دسته، یا چند دسته پدر! معمولا بهتر است که یک پست را تنها در یک دسته قرار دهید. چرا که برخی از سئوکاران معتقد هستند قرار دادن یک مطلب در چند دسته متفاوت تاثیر خوبی در سئو ندارد. چرا که احتمال ایجاد مشکل محتوای تکراری یا duplicate content تقویت میشود. اما در مواردی که تعیین چند دسته یا زیر دسته منجر به بهبود تجربه کاربری میشود، تعیین چند دسته یا زیر دسته بلامانع خواهد بود.

اگر می‌خواهید به اطلاعات بیشتری در زمینه تشخیص محتوای کپی [Duplicate Content] دست پیدا کنید، می‌توانید به مقاله 5 ابزار تشخیص محتوای کپی رجوع کنید.

یکی از مواردی که هنگام سئو دسته بندی باید بدان توجه داشته باشید، قرار دادن صفحه تنها در یک دسته اصلی یا پدر است. برای جلوگیری از ایجاد مسئله محتوای تکراری، هر صفحه باید در یک دسته اصلی قرار و صورت نیاز، زیر دسته همان دسته اصلی قرار گیرد.

آموزش دسته بندی محصولات در وردپرس

در بخش قبل در مورد نحوه دسته بندی محصولات سایت و تعداد دسته های مورد نیاز صحبت کردیم. بعد از آنکه دسته ها و زیر دسته های مورد نیازتان را ایجاد کردید، نوبت به بررسی فاکتورهای تاثیرگذار در سئو دسته بندی میرسد. در این بخش، سئو دسته بندی محصولات را از چند منظر مورد بررسی قرار میدهیم.

آموزش سئو دسته بندی محصولات در وردپرس

سئو تکنیکال دسته بندی سایت

قبل از آنکه در مورد استراتژی لینک سازی و تولید محتوا برای صفحات دسته بندی مطالب سایت صحبت کنیم، باید نگاهی به فاکتورهای سئو تکنیکال دسته بندی سایت داشته باشیم. مهمترین نکته ای که هنگام سئو فنی صفحات دسته بندی محصولات و مطالب باید در نظر داشته باشید، عبارت است از:

ساختار URL

اولین نکته ای که در مورد ساختار URL باید بدان توجه داشته باشید، سئو فرندلی بودن آن است. از آدرسهایی مشابه با آدرس زیر در سایت خود استفاده نکنید:

site.com/collections/1234

برخی از منابع سئو معتقد هستند که باید از کلمه کلیدی صفحه دسته بندی در URL استفاده کرد. به عنوان مثال در صورتی که دسته بندی مربوط به کفش نایک است، URL باید به صورت زیر تعیین شود:

site.com/collections/nike-shoes/

در صورتی که دسته مربوط به کفش نایک دارای زیر دسته های متعددی است، URL به صورت زیر باید تعیین شود:

site.com/collections/nike-shoes/mens/trainers/

سئو On-Page صفحات دسته بندی

مهمترین نکاتی که در بهبود سئو داخلی صفحات دسته بندی سایت باید به آنها توجه داشته باشید، عبارت هستند از:

  • استفاده از تگ <h1> در قسمت بالایی صفحه که شامل کلمه کلیدی اصلی صفحه میشود.
  • استفاده از تگ <h2> برای زیرعنوان های اصلی.
  • استفاده از تگ <h3> برای توسعه محتوا.
  • محتوای یونیک و کاربر پسند به گونه ای که به مهمترین سوالات کاربر در خصوص محصولات و نحوه خرید پاسخ دهد.
  • بهینه سازی تصاویر بدون استفاده از کد CSS.
  • استفاده از تگ ALT (متن جایگزین) برای تصاویر.

جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری

یکی از مهمترین نگرانی هایی که در مورد نحوه دسته بندی محصولات و مطالب سایت خصوصا هنگام استفاده از فیلتر وجود دارد، مسئله ایجاد محتوای تکراری است. به عنوان مثال آدرس زیر را در نظر بگیرید:

site.com/nike-shoes/mens/?size=10&color=blue

این آدرس به عنوان یک آدرس مستقل برای موتورهای جستجو شناخته میشود. در حالی که محتوای این صفحه با محتوای سایر صفحاتی که در اثر تغییر سایز و رنگ ایجاد میشود، کاملا مشابه است. برای جلوگیری از این مشکل، باید از یکی از ترفندهای زیر استفاده کرد:

  • در گوگل کنسول این آدرسها را به عنوان آدرس ” representative URL” تعیین کنید.
  • با استفاده از تگ کنونیکال، صفحه اصلی /nike-shoes/mens/ را به عنوان آدرس اصلی تعیین کنید.

بهینه سازی سرعت سایت

یکی دیگر از مهمترین موضوعاتی که در سئو تکنیکال باید بدان توجه شد، سرعت سایت است. بر اساس مطالعات انجام شده، در صورتی بهبود سرعت سایت، نرخ تبدیل تا 7 درصد افزایش می یابد. افزایش سرعت ایندکس مطالب، در افزایش ترافیک ارگانیک سایت، نقش مهمی دارد. گوگل برای هر وب سایت، یک بودجه محدود جهت خزش صفحات در نظر میگیرد. این بودجه، بر اساس تعداد لینک های داخلی و محبوبیت سایت در میان کاربران تعیین میشود. سرعت سایت برای سایت های فروشگاهی، خصوصا در نسخه موبایل، اهمیت زیادی دارد. ار جمله مواردی که در سرعت سایت تاثیر منفی دارند، عبارت هستند از:

  • استفاده از تعداد زیادی استایل شیت CSS
  • استفاده از فایل های JS غیر ضروری
  • استفاده از هاست بی کیفیت با سرعت کم یا اختلال زیاد

لینک سازی داخلی برای صفحات دسته بندی محصولات سایت

لینک سازی داخلی یکی از مهمترین فاکتورهای سئوی سایت است. این فاکتور هم در بهبود تجربه کاربری و هم تعیین جایگاه سایت در صفحه نتایج گوگل نقش مهمی ایفا میکند. یک سایت فروشگاهی شامل صفحات زیر است:

  • صفحه نخست
  • صفحات دسته بندی
  • صفحات زیر دسته
  • صفحات محصول

در سئو دسته بندی سایت های فروشگاهی، هدف بهبود رتبه صفحات دسته بندی است. برای اینکه صفحات دسته بندی توسط موتورهای جستجو رتبه بگیرند، این صفحات باید هم برای کاربران و هم برای خزنده ها در دسترس باشند. برای ایجاد این دسترسی حداقل فاصله دسترسی به صفحات دسته بندی از صفحه اصلی سایت باید حداکثر 4 کلیک باشد. حالت ایده آل این است که کاربر با یک کلیک از صفحه اصلی به صفحه دسته بندی محصولات و با دو کلیک از صفحه اصلی سایت به صفحات زیر دسته برسد.

عنوان صفحات دسته بندی محصولات

تعیین عنوان هر صفحه در سایت، یکی از سختترین بخشهای تولید محتوا و سئو است. این بخش از سئو برای سایتهای فروشگاهی سختتر هم هست چرا که باید تا حد ممکن به سرچ مردم نزدیک باشد. تحقیقات نشان داده است که هرچه عنوان صفحه با نحوه سرچ مردم نزدیکتر باشد، نرخ کلیک هم بیشتر میشود. مجددا مثال کفش نایک را در نظر بگیرید. گرچه درصد جستجوی کفش نایک بسیار زیاد است، اما به نیاز کاربر هنگام خرید زیاد نزدیک نیست. در صورتی که عناوینی مانند “کفش نایک زنانه” ، “کفش نایک ورزشی” و مواردی از این دست، شما را به خریدار نزدیکتر میکنند. بنابراین هنگام انتخاب عنوان صفحات دسته بندی محصولات سایت، به موارد زیر توجه کنید:

  • نوع محصول(کفش ، چکمه ، روتختی و …)
  • جنسیت (مردانه ، زنانه)
  • رنگ
  • مناسبت استفاده (ورزشی، مجلسی و …)
  • مدل
  • نام تجاری

تولید محتوا صفحات دسته بندی سایت

تولید محتوا برای دسته بندی و محصول، یکی از اساسی ترین نکات سئو دسته بندی است. در هر صفحه دسته بندی بنا به شرایط و نوع محصولات، باید توضیحاتی از برند، ویژگی های محصولات، شرایط خرید، قیمت و … قرار دهید. در مراحل بعد، بهتر است که در مورد تجربه کاربران، راهنمای استفاده و نقد و بررسی محصولات تولید محتوا کنید. استفاده از لینک سازی داخلی برای صفحات دسته بندی را در این میان فراموش نکنید.

مشخص کردن محصولات مهم

در هر فروشگاه آنلاینی، تعدادی از محصولات مهمتر از مابقی محصولات هستند. بخشی جدا برای این محصولات در نظر گرفته و آنها را در مقابل چشم کاربر قرار دهید.

لینک سازی برای صفحات دسته بندی سایت

بعد از آنکه تمامی موارد در خصوص سئو دسته بندی محصولات را رعایت کردید، نوبت به نحوه لینک سازی طبیعی برای این صفحات میرسد. استفاده از پست مهمان و برند منشن، از جمله مواردی است که در استراتژی لینک سازی به آنها اشاره میشود. با استفاده از این دو تکنیک به مرور زمان اعتبار دامنه و برند شما افزایش پیدا میکند. البته روشهای مختلف دیگری مانند خرید بک لینک پروفایلی برای لینک سازی وجود دارد. اما این روش نتایج ماندگاری نداشته و تنها برای ایجاد تنوع در لینک سازی مورد استفاده قرار میگیرد. در صورتی که برای لینک سازی خرید رپورتاژ آگهی را انتخاب کرده اید، بهتر است از لینک صفحات دسته بندی به شیوه های مختلف مانند به همراه نام برند و … استفاده کنید. هدف از سئو دسته بندی، بهبود رتبه صفحات دسته بندی سایت است.

تاثیر دسته بندی در سئو

 بر اساس آمار منتشر شده، چیزی حدود 35 درصد از ترافیک سایتهای فروشگاهی ارگانیک بوده و تنها 4 درصد از ترافیک از طریق تبلیغات گوگل ادوردز حاصل شده است. با این وجود بسیاری از صاحبان سایت بخش عمده ای از سرمایه گذاریشان را صرف تبلیغات پولی میکنند. به همین دلیل، در این بخش قصد داریم در مورد تاثیر دسته بندی در سئو به عنوان یکی از فاکتورهای مهم صحبت کنیم.

بر اساس آنچه که یوست و گوگل بیان کرده اند، صفحات دسته بندی محصولات و مطالب سایت به مراتب از صفحات تکی مهمتر هستند. چرا که منجر به افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت و چرخش آن در میان مطالب مختلف میشود. پس بهتر است که روی سئو دسته بندی مصحولات کار کنید نه هریک به تنهایی. این صفحات به نوعی نقش لندینگ پیج را برای سایت ایفا کرده و در صورتی که ساختار درستی داشته باشند،

باعث افزایش نرخ تبدیل خواهند شد.

نتیجه گیری

سئو دسته بندی سایت نقش بسزایی در بهبود رتبه سایت، خصوصا برای وب سایت های فروشگاهی بازی میکند. از دسته بندی برای بهبود تجربه کاربری باید استفاده کنید. در صورتی که در مورد نحوه دسته بندی محصولات و مطالب سایت ابهامی دارید، بهتر است خودتان را به جای کاربر سایت قرار دهید. تصور کنید کاربر هنگام ورود به سایت شما به چه چیزی و از طریق چه مسیری نیاز دارد. در این صورت خیلی بهتر در مورد ساختار دسته بندی در سایت تصمیم خواهید گرفت.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/05

دروود
فکر نمیکردم نحوه دسته بندی محصولات و مطالب سایت اینقدر بخش های مختلفی داشته باشه !
ممنون بابت مقاله مفیدتون حس میکنم با توجه به رعایت همه اینا خیلی تاثیرگذار باشه رو سئو سایت