روابط عمومی دیجیتال چیست؟ و مزیت و معایب DPR 📢

روابط عمومی دیجیتال چیست؟ و مزیت و معایب DPR 📢

اگر شما صاحب کسب و کار هستید اما در سه رتبه اول صفحه نتایج گوگل قرار ندارید، روابط عمومی دیجیتال (Digital PR) همان چیزی است که به آن نیاز دارید.

12 ماه 7 19 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

روابط عمومی دیجیتال چیست؟
روابط عمومی دیجیتال در برابر روابط عمومی سنتی
انواع روابط عمومی دیجیتال
مزایای روابط عمومی دیجیتال چیست؟
اهمیت تولید محتوا در روابط عمومی دیجیتال
اندازه گیری موفقیت 
چطور می‌توان از روابط عمومی دیجیتال در کمپین بازاریابی آنلاین استفاده کرد؟
قدرت رسانه‌های اجتماعی
توسعه استراتژی روابط عمومی دیجیتال
حالا همه چیز را در مورد روابط عمومی دیجیتال می‌دانیم!
مشاهده بیشتر

اگر شما صاحب کسب و کار هستید اما در سه رتبه اول صفحه نتایج گوگل قرار ندارید، لازم است بدانید که روابط عمومی دیجیتال چیست؟ Digital Public Relations همان چیزی است که به آن نیاز دارید؛ چرا که به این شکل می‌توانید بازاریابی درونگرا موثر خود را فعال کرده و در مدت زمانی نه چندان طولانی به نتایج لازم دست یابید. اگر تاکنون چیزی در این باره نمی‌دانستید، در این مطلب با ما همراه شده تا به درستی ببینیم Digital PR چیست و چه کاربردی دارد.

روابط عمومی دیجیتال چیست؟

روابط عمومی دیجیتال چیست؟ یا به عبارتی دیگر PR چیست؟ روابط عمومی دیجیتال، یک نوع استراتژی بازاریابی است که کسب و کار اینترنتی از آن برای افزایش حضور آنلاین خود استفاده خواهد کرد. آژانس‌های روابط عمومی آنلاین با روزنامه نگاران، بلاگرها و افراد تاثیر گذار یا همان اینفلوئنسرها، شبکه‌ای از روابط را تشکیل می دهند و از طریق ارسال و اشتراک محتوای آنلاین سعی می‌کنند تا بک لینک‌های با کیفیت به دست‌آورند. به این شکل فرصتی فراهم می‌شود تا ترافیک سایت خود را افزایش داده و در مجموع سئوی سایت و رتبه سایت خود را بهبود بخشند.

اگر تا به حال از روابط عمومی دیجیتال به نفع وب‌سایت خود بهره‌ای نبرده‌اید، اجازه بدهید به شما نشان دهیم Digital PR چطور به کسب و کار شما کمک می‌کند. در ابتدا تفاوت آن را با روابط عمومی سنتی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

روابط عمومی دیجیتال در برابر روابط عمومی سنتی

روابط عمومی سنتی، به آن دسته فعالیت‌هایی گفته می‌شود که از طریق ایجاد ارتباطات با مجامع مختلف خبری چون روزنامه‌نگاران شکل می‌گیرد. این ارتباطات توسط راه‌های سنتی ارتباطی مانند تلفن زدن، ملاقات‌های حضوری و حتی مکاتبات شکل می‌گیرند. روابط عمومی سنتی بیشتر بر انتشارات کاغذی، تلویزیون و یا رادیو تاکید دارند. اما این موضوع در خصوص روابط عمومی آنلاین کاملا متفاوت بوده و به شکلی دیگر و در الگویی دیگر، اگر چه با همان ماهیت ظاهر می‌شود.

روابط عمومی دیجیتال چیست

در حال حاضر رسانه‌های آنلاین به سرعت در حال گرفتن جایگاه انتشارات چاپی و حتی تلویزیون هستند. با رشد بازاریابی دیجیتال، تمرکزها از روابط عمومی سنتی به سمت روابط عمومی دیجیتال تغییر یافته است. در حقیقت می‌توان به جرات گفت که روابط عمومی دیجیتال شکل تکامل یافته روابط عمومی سنتی است. این شکل از روابط عمومی به جای استفاده از انتشارات چاپی، بر انتشار آنلاین و آگاهی از برند تمرکز دارد. این امر شامل نشر مقالات و اخبار آنلاین، همکاری با بلاگرها و افراد تاثیرگذار برای نشان دادن ویژگی‌های محصولات و دریافت بازخوردها، محتوانویسی و بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing) جهت معرفی و آگاهی از برند از طریق بازدیدهای آنلاین است.

به جرات می‌توان گفت که بدون Digital PR هیچ کمپین سئو سایتی موفقیت‌آمیز نخواهد بود و نمی‌تواند وب‌سایت را به جایگاه نخست صفحه اول گوگل برساند. در حقیقت این ساختار بخشی از فعالیت‌های سئو خارجی است که بدون آن نمی‌توان در فضای آنلاین به موفقیت دست یافت.

انواع روابط عمومی دیجیتال

استراتژی‌های این مدل از روابط عمومی اساسا بر انتشار مقاله و کسب بک لینک از وب‌سایت‌ها و بلاگ‌های مرتبط تمرکز دارد. همچنین روابط عمومی دیجیتال به ایجاد و گسترش روابط با خبرنگاران برای درج نام برند در مطبوعات وابسته است. با این حال روش‌های مختلفی برای اجرای این امر وجود دارد. در این قسمت مهم‌ترین استراتژی‌ها معرفی می‌شوند:

  • انتشار مقالات آنلاین برای به‌دست‌آوردن بک لینک‌های با کیفیت
  • شبکه‌سازی با خبرنگاران و روزنامه‌نگاران برای به‌دست‌آوردن بک لینک
  • درج رپورتاژ آگهی و محتوای ارزشمند در صفحات خبری معتبر
  • ارتباط با بلاگرها برای به‌دست‌آوردن بک لینک و منشن (اشاره شدن) در بلاگ‌های مرتبط
  • بازاریابی افراد تاثیرگذار برای به دست آوردن منشن و اعتبار رسانه‌های اجتماعی
  • برنامه‌های وابستگی (affiliate programs) که بلاگرها برای ارجاع مشتریان به شما از آن استفاده می‌کنند.
  • وقایع خبری آفلاین و یا وقایع بلاگرها جهت ایجاد پوشش آنلاین
  • به اشتراک‌گذاری اینفوگراف‌ها

مزایای روابط عمومی دیجیتال چیست؟

این شکل از روابط عمومی، دارای مزایای مستقیم و غیرمستقیم متعددی برای کسب و کارهاست. در این قسمت مزایای آن برشمرده می‌شوند:
روابط عمومی دیجیتال

  • باعث بهبود سئو و رتبه بندی سایت می‌شود

انتشار محتوا در وب‌سایت‌های معتبر و دریافت لینک، رتبه‌بندی شما را برای کلمات کلیدی افزایش می‌دهد. در حقیقت این یکی از اصلی‌ترین مواردی است که می‌خواهیم و با انتشار مقالات در دیگر سایت‌‌های معتبر، می‌توان اعتبار لازم از گوگل را به دست آورد. از یاد نبرید که هر چه جایگاه شما در گوگل بالاتر باشد، ترافیک وب‌سایت‌تان افزایش خواهد یافت.

  • ترافیک وب سایت به شدت ارتقا می‌یابد

هر چه مردم بیشتری محتوای شما را بخوانند و محتوایتان را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند، افراد بیشتری از وب‌سایت شما بازدید خواهند کرد. به این شکل یک ارتباط خطی تضمین شده، میان میزان بازدید و اشتراک‌گذاری محتواهای شما و همین‌طور افزایش ترافیک وب‌‎سایت وجود دارد.

  • باعث ایجاد اعتماد نسبت به برند می‌شود

یک تیم روابط‌‎عمومی سازمان‌یافته باعث می‌شود با جستجوی نام شما در موتور جستجو، تنها جنبه‌های خوب برندتان نمایان شود. ایجاد محتوای جذاب و کسب نظرات مثبت و بی‌طرف باعث ارتقای تصویر برند در فضای آنلاین خواهد شد. محتوای ارزشمند و مفید به موتورهای جستجو این مطلب را می‌رساند که شما منبع مفیدی از اطلاعات هستید. همچنین نظرات بلاگرها در مورد محصولات و خدمات باعث افزایش اعتماد نسبت به برند شما خواهد شد.

بدیهی است که با ارتقای سطح اعتماد عمومی نسبت به برند شما، کاربران بیشتری به‌دست‌آورده و این کاربران می‌توانند رفته‌رفته به مشتریان و پس از آن مشتریان وفادار تبدیل شوند.

  • مشتری واقعی تولید می کند

روابط عمومی دیجیتال می‌تواند محصولات و خدمات را به دست مخاطبان هدف و علاقه‌مند برساند. هر چه مردم در مورد محصولات بیشتر بخوانند و روی صفحات وب‌سایت کلیک کنند، مشتریان بالقوه نیز بیشتر خواهند شد. البته در نظر داشته باشید که در گام بعدی، برای نگه داشتن این مشتریان باید برند شما و محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید به اندازه کافی موثر و جذاب بوده و پاسخگوی نیاز مشتریان باشد. در حقیقت تبلیغات بدون پشتوانه و پوچ، در نهایت با شکست روبرو خواهد شد.

  • باعث افزایش فروش می‌شود

هر آژانس روابط عمومی دیجیتال می‌داند برای افزایش فروش می‌بایست مشتریان را به سمت وب‌سایت روانه کند. یک استراتژی خوب می‌تواند باعث افزایش مشتریان بالقوه شود و محتوای خوبی تولید کند. این فرایند در نهایت باید بتواند این دسته مشتریان را از طریق قیف نرخ تبدیل، به انجام عمل در وب‌سایت ترغیب کرده و آنان را تشویق به خرید کند.

اهمیت تولید محتوا در روابط عمومی دیجیتال

همانطور که بدون حرف زدن، نمی‌توانید ذهنیات خود را به دیگران انتقال دهید، برقراری روابط عمومی در دنیای دیجیتال هم بدون تولید محتواهای موثر غیر ممکن است. در واقع، محتواها، معرف شما هستند و هرچه کیفیت بالاتر و استراتژی قوی‌تری داشته باشند، تصویر بهتری از برند در ذهن مخاطبان خواهند ساخت. محتواهای شما، می‌توانند به چند نوع تقسیم شوند:

۱- رپورتاژ آگهی و روابط عمومی دیجیتال

نخستین و البته بهترین نوع محتوا که تاثیر شگرفی بر روابط عمومی دیجیتال دارد، رپورتاژ است. این نوع محتوا، در جهت معرفی محصول یا برند تولید شده و در سایت‌های دیگر انتشار می‌یابد. با خرید رپورتاژ، می‌توان بک‌لینک‌های قوی و موثری دریافت کرد که بر رشد کسب و کار بسیار موثر هستند.

در تولید محتوای رپورتاژی به یک نکته مهم توجه داشته باشید: مخاطب باید بداند که با یک محتوای تبلیغاتی طرف است اما در عین حال، می‌بایست اطلاعات مفید و تاثیرگذاری هم از آن دریافت کند. همچنین، ماهیت رپورتاژ ایجاب می‌کند که به سمت گزیده‌گویی بروید. بنابراین باید سه اصل را رعایت کنید: صداقت، ایجاز و مفید بودن!

با این حال، بر خلاف تصور اکثریت، این مورد تنها روش برای بهبود روابط عمومی دیجیتال نیست. در واقع، اگر تنها روی رپورتاژنویسی تمرکز کنید، موفقیتی حاصل نخواهد شد. بنابراین در کنار این روش، حتما مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم را نیز در نظر داشته باشید.

۲- تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی

این روزها، فعالیت افراد در شبکه‌های اجتماعی آنقدر افزایش یافته است که کسب و کارها، به هیچ وجه نمی‌توانند از فعالیت در این حوزه چشم‌پوشی کنند. در واقع، اگر در شبکه‌های پرمخاطب مانند اینستاگرام و فیسبوک حضور نداشته باشید، باید قید رشد برند خود را بزنید.

محتواسازی در شبکه‌های اجتماعی برای بهبود روابط عمومی دیجیتال، می‌تواند در حوزه‌های مختلفی صورت گیرد. از جمله:

  • در صفحات خودتان محتوا تولید کنید و به سایت خود لینک دهید.
  • با اینفلو‌‌ئنسرها در ارتباط باشید و به آن‌ها سفارش محتوا دهید.
  • از راه‌هایی مانند کامنت مارکتینگ برای معرفی و توسعه برند خود استفاده کنید.

همه این راه‌ها، در نهایت باید به لینک‌سازی مفید ختم شوند تا بتوان آن‌ها را در زمره تولید محتوای موثر بر روابط عمومی دیجیتال قرار داد.

۳- اینفوگرافیک، محتوای موثر در روابط عمومی

تصاویر، همیشه صریح‌تر، گویاتر و موثرتر از کلمات هستند. به همین دلیل، از معجزه تولید محتوای اینفوگرافیک غافل نشوید. ترکیب تصویر و متن به گونه‌ای که اطلاعات مفید را در کوتاه‌ترین زمان انتقال دهد، می‌تواند ذهن مخاطبان را درگیر کند و آن‌ها را به سمت برند شما بکشاند. در تولید اینفوگرافیک نیز مانند رپورتاژ، باید اطلاعات را به صورت کوتاه و مفید به مخاطب انتقال دهید تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

۴- تولید محتوا به صورت مقالات وبلاگی

در نهایت، از وبلاگ‌نویسی غافل نشوید. به صورت مداوم، در وبلاگ خود محتواهای مفید و مرتبط با فعالیت برند منتشر کنید. این کار، موجب می‌شود که بک‌لینک‌هایی که می‌گیرید مفیدتر واقع شوند؛ زیرا مخاطبان روی لینکی کلیک می‌کنند که آن‌ها را به محتواهای مفید برساند.

همچنین، در این راستا می‌توانید از بلاگرهای مشهور هم کمک بگیرید. یعنی از آن‌ها بخواهید محتواهای خاصی تولید کنند و در آن محتوا، به شما لینک دهند. توجه داشته باشید که این کار با انتشار رپورتاژ متفاوت است و نوعی تبلیغات غیرمستقیم به حساب می‌آید که منجر به دریافت لینک‌های مفید خواهد شد.

اندازه گیری موفقیت 

بر خلاف روابط عمومی سنتی که معیارهای محدودی برای ارزیابی موفقیت آن وجود دارد، روابط عمومی آنلاین از داده‌های بیشتری برای ارزیابی برخوردار است. به لطف گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارها، داده‌ها به خوبی می‌توانند موفقیت استراتژی روابط عمومی دیجیتال را نمایان کنند. در این قسمت برخی از ابزارهای ارزیابی موفقیت روابط عمومی دیجیتال را معرفی می‌کنیم:

  • گوگل آنالیتیکس. از این ابزار می‌توان برای اندازه گیری میزان ترافیک محتوای انتشار یافته و یا بک لینک رسانه‌های اجتماعی استفاده کرد. البته برای این منظور باید بتوانید از طریق Google URL Builder، کد ردیابی UTM را اضافه کنید. همچنین با این ابزار می‌توانید میزان ترافیک ارجاعی از طریق لینک‌های اینفلوئنسرها یا خبرنگاری‌ها را مشاهده کنید.

google anlytics- گوگل آنالیتیکس

  • ابزار Moz open Site explorer. از این ابزار نیز می‌توانید برای ارزیابی بک لینک‌های وب‌سایت خود استفاده کنید. روابط عمومی دیجیتال خوب یعنی افزایش بک لینک به وب‌سایت. با این حساب باید بتوانید به خوبی بک لینک‌ها را بررسی کرده و در پی آن میزان اثرگذاری آن‌ها را تخمین بزنید. همچنین از ابزار Moz Seo می‌توانید برای بررسی اعتبار دامنه وب‌سایت و لینک‌سازی استفاده کنید.
  • ابزار SEMrush. از این ابزار و ابزارهای مشابه، می‌توان برای بررسی میزان پیشرفت در قابلیت دیده شدن با استفاده از کلمات کلیدی استفاده نمود. این پلتفرم باید حاوی بک لینک‌هایی باشد که به صفحات وب‌سایت اشاره کند. این لینک‌ها باید بتواند باعث بهبود رتبه‌بندی و قابلیت دیده شدن صفحات وب‌سایت با استفاده از عبارات کلیدی شود.

سایت SEMrush

  • Buzzsumo. یکی از ابزارهای محبوب برای ردیابی میزان به اشتراک‌گذاری محتوا در رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت است. به این ترتیب با استفاده از آن، می‌توانید میزان به اشتراک گذاشته شدن محتواهای خود در شبکه‌های اجتماعی را دنبال کرده و گزارش منطقی از آن‌ها به دست بیاورید.

سایت Buzzsumo

چطور می‌توان از روابط عمومی دیجیتال در کمپین بازاریابی آنلاین استفاده کرد؟

این کمپین‌ها، مولفه حیاتی بازاریابی آنلاین برای کسب و کارهایی است که به دنبال رهبری در بازار هستند. برای کسب بهترین نتیجه، کمپین روابط عمومی دیجیتال باید با کمپین سئو سایت تلفیق شود. در حقیقت کمپین روابط عمومی دیجیتال و کمپین سئو، در کنار یک‌دیگر می‌توانند باعث افزایش رتبه‌‌بندی و ترافیک ارگانیک سایت شوند. با این حال این ساختار می‌تواند باعث تقویت صفحات ضعیف ورود شده و ترافیک صفحات جامانده را نیز افزایش دهد.

از طرفی در صورتی که روابط عمومی دیجیتال با سئو توام شود، می‌تواند روند جستجو با کلمات کلیدی را قوت بخشیده و باعث پوشش‌دهی بیشتر عبارات جستجوی افراد در موتور جستجوی گوگل شود. بسیاری از کمپین‌های این ساختار از مولفه‌های بازاریابی اینفلوئنسرها نیز استفاده می‌کنند.

قدرت رسانه‌های اجتماعی

کمتر ابزاری مانند رسانه‌های اجتماعی می تواند در روابط عمومی دیجیتال موثر و موفق عمل کند. از طریق رسانه‌های اجتماعی می‌توانید به طیف وسیعی از مشتریان و اینفلوئنسر‌ها دسترسی یابید، استراتژی رقبای خود را مطالعه کرده و در بخش‌های دست نخورده بازار نفوذ کنید. با انتشار مداوم محتوا می‌توانید به ترویج آن از طریق شبکه‌های اجتماعی بپردازید و دیگران را نیز تشویق به اشتراک و ترویج محتوای خود کنید. همواره به یاد داشته باشید که رسانه‌های اجتماعی به شما فرصت ایجاد ارتباط و گفتگو با مخاطبانی می‌دهند که از طریق روابط عمومی سنتی هرگز قادر به ایجاد آن نبودید.

با این پلتفرم، امکان جلب توجه مخاطبان هدف خود را می‌یابید و به جای تلاش مداوم به فروش به شیوه‌ای ظریف آنان را ترغیب به خرید می‌کنید. علاوه بر آن از این طریق از نیازها و سلایق آنان آگاهی خواهید یافت. کاربران اینترنت فعالانه در رسانه‌های اجتماعی شرکت می‌کنند و این یعنی شما نیز نیاز دارید تا نام برند خود را در آنجا تقویت کنید. تبادل نظر و ارتباط با مشتریان در مکانی که آن‌ها بیشتر احساس راحتی دارند، باعث می‌شود به طور طبیعی نام برند و شهرت خود را تقویت کنید.

شبکه های اجتماعی

توسعه استراتژی روابط عمومی دیجیتال

توسعه روابط عمومی دیجیتال، ممکن است راحت به نظر برسد، اما توسعه و تدوین استراتژی صحیح چندان کار راحتی نیست. استراتژی موثر، شامل تحقیق و تجزیه تحلیل، ایجاد روابط با نویسندگان و بلاگ‌نویس‌ها، بررسی مداوم گوگل آنالیتیکس, بررسی میزان اعتبار دامنه، تولید محتوا خوب و بررسی صحیح تقویم برنامه‌ریزی است.

با در نظر گرفتن این که روابط‌عمومی دیجیتال چیست، برای این امر باید؛

  • تحقیق و تجزیه تحلیل داشته باشید

اساس و بنیان استراتژی این ساختار، تحقیق و ارزیابی برندسازی رقبا و کمپین‌های روابط‌عمومی آن‌ها است. در نظر داشته باشید که این روش به معنی کپی برداری از ایده‌های برندسازی آن‌ها نیست. بلکه به معنی آن است که روش‌های ترویجی را که از دید آن‌ها دور مانده شناسایی کرده و آن‌ها را تبدیل به یک فرصت کنید.

  • با نویسندگان و بلاگرها ارتباط برقرار کنید

بخش جدانشدنی از روابط عمومی دیجیتال توسعه روابط با افراد تاثیرگذار، نویسنده‌ها و بلاگرها است. بلاگرها از طریق ارتباطات گسترده با مخاطبان، کانال سریعی برای برقرای ارتباط با آن‌ها هستند.

  • به طور مرتب از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید

از گوگل آنالیتیکس و یا هر ابزار دیگری به طور مرتب برای بررسی میزان ترافیک وب‌سایت خود از طریق پست‌هایی که به اشتراک گذاشته شده، استفاده کنید. با این روش به نقاط ضعف محتوای خود پی می‌برید و ترجیحات مشتری را درخواهید یافت.

  • اعتبار دامنه خود را بررسی کنید

اعتبار دامنه، قدرت نام دامنه برای رتبه‌بندی توسط موتورهای جستجو به شمار می‌رود. اعتبار دامنه بر سه اصل استوار است: سن دامنه، میزان شهرت، و اندازه

اعتبار بیشتر دامنه به معنی این است که وب‌سایت شانس بیشتری برای ظاهر شدن در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو را دارد.

  • محتوای خوب تولید کنید

شما ممکن است محصولات خوب و روابط خوبی داشته باشد، اما اگر محتوای خوبی تولید نکرده تا از آن‌ها حمایت کند. این شکل از تولیدمحتوای ضعیف، به هیچ کار نمی‌آید. شما برای راه‌اندازی کمپین خوب به محتوای جذاب و سودمند نیاز دارید. امروزه محتوای مفید پایه و اساس روابط بلندمدت با مخاطبان است. به همین نسبت، بازاریابی محتوا نیز بخش مهمی از روابط عمومی دیجیتال است.

هر چه محتوای شما بیشتر به اشتراک گذارده‌شده و دیده‌شود، به همان نسبت شهرت و اعتبار شما در موتور جستجو ارتقا می‌یابد. محتوا را می‌توان به محتوایی متفاوت برای انتشار و اشتراک تبدیل کرد. به عنوان مثال، یک پست ساده بلاگ را می‌توان از طریق اضافه کردن اطلاعات جدید به شکل یک اینفوگراف، بلاگ پست مهمان، مقاله در روزنامه محلی، مقاله در انتشارات تجاری، ویدئو کوتاه و .. تغییر دارد.

بدین شکل می‌توان به یک قطعه ساده محتوا ارزش و اعتبار بیشتری اضافه نمود و آن را به عنوان یک تکه اطلاعات که در منابع مختلف و به اشکال مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود، تبدیل کرد.

  • تقویم کمپین روابط عمومی دیجیتال را به درستی بررسی کنید

قبل از کمپین، باید تقویم برنامه‌ریزی خود را تدوین کنید. مطمعنا نمی‌خواهید کمپین خود را در تعطیلات رسمی، مثل تعطیلات نوروز، آغاز کنید. یک تقویم خوب شامل تاریخ راه‌اندازی، کمپین‌های جدید و مرور بر وقایعی است که مشتریان در آن حاضر می‌شوند. این تقویم را پایه و اساس کمپین خود قرار دهید.

حالا همه چیز را در مورد روابط عمومی دیجیتال می‌دانیم!

در بالا دیدیم که روابط عمومی دیجیتال چیست. این مفهوم از جنبه‌های مختلفی با روابط عمومی سنتی یکدیگر متفاوت بوده، اما می‌توانند یکدیگر را تکمیل کنند. در این میان هیچ کدام نمی‌تواند جایگزین دیگری شود و نباید جدای از هم در نظر گرفته شوند. آن‌ها در کنار یکدیگر به ابزاری قدرتمند در محیط کسب‌وکار و تبلیغات آنلاین تبدیل شده و در نهایت به بهره‌وری بالاتر کمک خواهند کرد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در پایان خوشحال می‌شویم اگر نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2020/10/04

سلام
مقاله خیلی خوبی بود
من خیلی وقته دارم راجب روابط عمومی دیجیتال از جاهای مختلف میشنیدم و نمیدونستم معنیش چی میشه که با خوندن این مقالتون با مفهومش اشنا شدم

    2020/10/04

    سلام امیر حسین جان
    خوشحالم که برات مفید بوده

2021/06/06

با سلام، از اطلاعاتی که این وب سایت در مورد علوم روابط عمومی دیجیتال به جهت بالا رفتن اطلاعات عمومی مردم درج کرده اید سپاسگزارم، من حداکثر بهره برداری لازم را از این اطلاعات کرده ام، امیدوارم در روزهای آینده شاهد اطلاعات مفیدتری در این خصوص باشیم، ضمنا لطف کنید اطلاعات تخصصی بیشتری در مورد روابط عمومی دیجیتال به ایمیل بنده ارسال نمایید. مجددا از همه عزیزانی که اطلاعات فوق را در این سایت درج کردند تشکر می کنم.

    2021/06/14

    سلام اقای کرم نیا خوشحالیم از اینکه این مقاله مورد استفاده شما قرار گرفته برای اینکه مقاله بیشتر ما را دنبال کنید میتوانید پیج اینستاگرامی تسمینو به ادرس tesmino در ایسنتاگرام مراجعه کنید

2021/12/05

سلام و خسته نباشید بابت مقاله خوبتون
اگر ممکن در مورد این مقاله روابط عمومی دیجیتال یا PR منابع معتبری معرفی کنید
ممنون.

2022/01/23

واقعا نمیدونستم،روابط عمومی دیجیتال چیه و حتی نشنیده بودم
این همه تاثیر مثبت داره جا داره بگم such a wow
مرسی تسمینو واقعا محتوا با ارزشی بود

2022/05/08

محتواتون واقعا عالی بود از نظر من نیاز هرکس اینه که در مورد روابط عمومی دیجیتال یا PR بدونه
پیشنهاد میکنم حتما بخونید.