انواع بک لینک ها یا پیوند‌های ورودی کدام‌اند؟ بررسی مزایا و معایب

انواع بک لینک ها یا پیوند‌های ورودی کدام‌اند؟ بررسی مزایا و معایب

بر اساس آمار حدود 79/2% از سایت‌ها فاقد بک لینک (Backlink) هستند، در نتیجه انواع بک لینک نقش مهمی در جلب اعتماد و افزایش اعتبار سایتتان در موتور‌های جستجویی نظیر گوگل و تقویت سئو خارجی دارند. متخصصین سئو تلاش می‌کنند تا با ساخت انواع پیوند های ورودی (Inbound links) فالو و نوفالو و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، به رتبه بهتری در نتایج جستجو برسند. در ادامه تاثیر بک لینک بر سئو و روش‌های صحیح ایجاد لینک خارجی را بررسی می‌کنیم؛ پس با تسمینو همراه باشید. بک لینک چیست؟ و چگونه […]

4 ماه 8 28 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بک لینک چیست؟ و چگونه بک لینک بگیریم
پاسخ سایت backlinko به سوال بک لینک چیست؟
تاثیر بک لینک بر سئو سایت چگونه است؟
انواع بک لینک چیست؟
5 ویژگی بک لینک باکیفیت چیست؟
8 روش تضمینی دریافت بک لینک برای سایت 
معایب استفاده از بک لینک چیست؟
چگونه می‌توانم بک لینک‌های سایتم را بررسی کنم؟
استفاده از بک لینک چه اهمیتی برای ما دارد؟
مشاهده بیشتر

بر اساس آمار حدود 79/2% از سایت‌ها فاقد بک لینک (Backlink) هستند، در نتیجه انواع بک لینک نقش مهمی در جلب اعتماد و افزایش اعتبار سایتتان در موتور‌های جستجویی نظیر گوگل و تقویت سئو خارجی دارند. متخصصین سئو تلاش می‌کنند تا با ساخت انواع پیوند های ورودی (Inbound links) فالو و نوفالو و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، به رتبه بهتری در نتایج جستجو برسند.

در ادامه تاثیر بک لینک بر سئو و روش‌های صحیح ایجاد لینک خارجی را بررسی می‌کنیم؛ پس با تسمینو همراه باشید.

بک لینک چیست؟ و چگونه بک لینک بگیریم

به زبان ساده، بک لینک (پیوند ورودی) پیوندی از یک سایت به سایتی دیگر است. موتورهای جستجو مانند گوگل، بک لینک را به عنوان سیگنال مهمی جهت رتبه‌بندی در‌نظر می‌گیرند، زیرا وقتی یک وب‌سایت به سایت دیگری لینک می‌دهد، این مفهوم برداشت می‌شود که محتوای ارزشمندی دارد. بک لینکهای با‌کیفیت می‌توانند به افزایش رتبه سایت در نتایج SERP و بهبود سئو سایت شما کمک کنند.

تاثیر بک لینک در سئو سایت ها

پاسخ سایت backlinko به سوال بک لینک چیست؟

بک لینک‌ها به معنای لینک‌های ورودی بی‌طرف یک وب‌سایت هستند که به کاربران و موتورهای جستجوی گوگل، جهت یافتن وب‌سایت‌های جدید کمک می‌کنند؛ برای دستیابی به نتایج بالاتری در موتور جستجو استفاده از بک لینک‌ها توصیه می‌شود.

تاثیر بک لینک بر سئو سایت چگونه است؟

بک لینکها تاثیر مهمی در الگوریتم موتور جستجو، سئو و استراتژی کلی برای رشد وب‌سایت دارند. به بیان ساده، بک لینک را می‌توان به مکالمه‌ای بین دو وب‌سایت با دامنه متفاوت تشبیه کرد، مکالمه‌ای برد-برد برای هر دو سایت. به‌طور‌کلی تاثیر این ترفند سئو را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی کرد:

  • کمک به برندینگ سایت

هنگامی که مردم در حال خواندن مطالب آنلاین هستند، متوجه لینک‌ها می‌شوند. اگر ببینند که نام برند و وب‌سایت شما بارها و بارها در یک مقاله ذکر شده است، برند شما به طور خودکار با موضوع مقاله در ذهن آن‌ها مرتبط می‌شود. همان‌طور که موتورهای جستجو لینک‌های سایت شما را تشخیص می‌دهند و نشان می‌دهند که سایت شما اطلاعات مفیدی دارد، کاربران نیز آن را می‌بینند و با گذشت زمان به برند شما علاقه‌مند می‌شوند.

  • افزایش ترافیک وب سایت 

داشتن بک لینک‌های زیاد می‌تواند شما را وادار به پیدا کردن دوستان جدید، رهبری و حفظ رابطه با مشتریان خود کند. وقتی شخصی یک پست خوب را می‌خواند و یک بک لینک را می‌بیند که به منبع اشاره می‌کند، احتمال زیادی وجود دارد که روی آن کلیک کند تا اطلاعات بیشتری در مورد اینکه آن مقاله از چه کسی و از کجا بوده است، به‌دست آورد. اگر آن شخص واقعاً از مقاله شما لذت ببرد، ممکن است شما را در رسانه‌های اجتماعی دنبال کند. یک لینک ساده می‌تواند علاوه بر کمک به رتبه‌بندی موتورهای جستجو، مشتریان جدیدی را به وب‌سایت شما بیاورد. این شیوه جذب ترافیک، نرخ پرش پایینی دارد.

  • تبلیغ

بک لینک روشی مناسب برای تبلیغ وب‌سایت یا محصولات شما از طریق نظر دادن در سایتهای معتبر و اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی است. اگر صفحاتی که می‌خواهید رتبه‌بندی کنید محتوای ضعیف/پایه‌ای داشته باشند، تلاش برای رتبه‌بندی بالاتر در موتورهای جستجو برای شما سخت خواهد بود.

  • بهبود رتبه سایت 

نتایج جستجوی ارگانیک نتایجی هستند که کلمات کلیدی مرتبط با عبارت جستجوی اصلی را در خود جای داده‌اند. در مقابل نتایج جستجوی ارگانیک، نتایج غیر‌ارگانیک قرار دارند که تبلیغات از نوع پرداخت به ازای کلیک هستند. بک لینک دادن به کسب رتبه بهتر شما به روش ارگانیک در موتورهای جستجو کمک می‌کند. اگر مقاله شما از وب‌سایتهای دیگر لینک دریافت کند، به مرور زمان در موتورهای جستجو رتبه بالاتری دریافت خواهد کرد.

  • افزایش سرعت ایندکس مطالب

یکی از روش‌های افزایش سرعت ایندکس مطالب در گوگل، لینک سازی است؛ چه لینک‌سازی خارجی و چه داخلی. جالب است بدانید که گوگل و دیگر موتورهای جستجو برای شناسایی صفحات جدید در وب، از صفحات قدیمی و لینکهایی که در آن‌ها وجود دارد استفاده می‌کنند. از آنجایی که شانس بررسی مجدد سایتهای قدیمی و معتبر بیشتر است، قراردادن لینک سایت در چنین سایتهایی منجر‌به افزایش سرعت ایندکس سایت می‌شود.

انواع بک لینک چیست؟

انواع مختلفی از بک لینک وجود دارد که می‌توانید استفاده از آن‌ها را در استراتژی سئو سایت خود بگنجانید. در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

  • بک لینک follow چیست؟

بک لینک follow رایج‌ترین و باارزش‌ترین نوع بک لینک برای سئو است. هنگامی که یک لینک follow را در وب‌سایت خود قرار می‌دهید، به گوگل می‌گویید که لینک ارگانیک است (خریداری نشده) و شما صحت و ارزش محتوای آن لینک را تضمین می‌کنید. بک لینک فالو به‌سادگی به گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌گوید که “محتوای این لینک مهم است و باید به آن توجه کرد.”

نمونه‌ای از کد بک لینک فالو را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

بک لینک - Back Link

  • بک لینک nofollow چیست؟

بک لینک‌های Nofollow کمتر رایج هستند؛ چراکه ارزش کمتری دارند. این نوع بک لینک‌ها به موتورهای جستجو می‌گویند که یک لینک خاص را نادیده بگیرند.

تعریف رسمی گوگل از تگ nofollow این است که «Nofollow» راهی را برای مدیران وب‌سایت‌ها فراهم می‌کند تا به موتورهای جستجو بگویند «لینک‌های این صفحه را دنبال نکنید» یا این لینک خاص را دنبال نکنید.

نشانه گذاری HTML برای این پیوندها مشابه پیوندهای dofollow به‌نظر می‌رسند، تنها تفاوت آن تگ “rel=nofollow” است. اگر از لینک nofollow در مثال خود از بالا استفاده کنیم، به این‌صورت خواهد بود:

بک لینک - Back Link

درصد لینک‌های follow در مقابل nofollow که یک وب‌سایت دارد، متفاوت است. گوگل می‌خواهد ترکیب خوبی از هر دو را برای یک لینک سالم ببیند.

بزرگترین تفاوت بین این دو نوع لینک این است که گوگل ارزش زیادی برای لینک‌های follow قائل است. به این معنی که آن‌ها برای سئو عالی هستند. از سوی دیگر، لینک‌ نوفالو در اکثر موارد توسط الگوریتم گوگل نادیده گرفته می‌شوند. این بدان معناست که آن‌ها به‌ندرت برای سئو ارزشمند هستند.

شخصی که یک صفحه وب را می‌خواند، هرگز تفاوت بین بک لینک follow و nofollow را نخواهد دید. تفاوت این دو نوع بک لینک در کد منبع است. یک تگ خاص در کد منبع وجود دارد که تعیین می‌کند گوگل و سایر موتورهای جستجو چگونه بک لینک را مشاهده کنند. این موضوع همچنین تاثیر آن بک لینک را بر سئو سایت شما را تعیین می‌کند. 

در‌واقعیت، پیشرفت الگوریتم های گوگل به اندازه‌ای شده است که ارزش لینک‌های نوفالو را هرچند کمتر از لینکهای فالو، برای سایت شما در‌نظر بگیرند. به همین دلیل است که صرف نظر از نوع لینک، باید به کیفیت آن توجه داشته باشید. چرا که در بسیاری از موارد، بک لینک‌های مخرب از سایتهای اسپم، تاثیر منفی در سئو سایت داشته و منجر‌به جریمه گوگل و در آخر خارج شدن سایت از ایندکس گوگل می‌شود.

  • بک لینک اسپم چیست؟

لینک اسپم با تولید لینک در وب‌سایتها، انجمن‌های گفتگو، نظرات وبلاگ، دایرکتوری‌ها یا هر سایت دیگری که در آن لینک بین صفحات بر اساس شایستگی به دست نمی‌آید، ایجاد می‌شود. بک لینک اسپم برای ایجاد بک لینک در صفحات و وب‌سایت‌ها بدون توجه به زمینه یا تجربه کاربر برای دستکاری رتبه‌بندی موتورهای جستجو به کار می‌رود.

بک لینک اسپم

  • بک لینک PBN چیست؟

بک لینک PBN (شبکه وبلاگ خصوصی) شامل لینک‌هایی هستند که از شبکه‌ای از وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های متصل ساخته شده‌اند. این سایتها معمولاً متعلق به یک شخص هستند که از همه آن‌ها برای ایجاد لینک به سایت اصلی خود استفاده می‌کند. آن‌ها همچنین می‌توانند برای سود بیشتر، لینک‌های PBN را به دیگر صاحبان سایت بفروشند. از آنجایی که ساخت لینک غیرطبیعی از این نوع، نوعی دستکاری در رتبه‌بندی موتورهای جستجو است، توصیه می‌شود شبکه وبلاگ را برای جلوگیری از شناسایی، به عموم کاربران نشان ندهید(Private). همچنین باید از ارائه‌دهندگان هاست مختلف برای هر سایت استفاده کنید تا ردپای دیجیتالی خود را از بین ببرید.

شما می‌توانید با مراجعه به محتوا بهترین هاست، جزئیات بیشتری در زمینه آدرس IP‌‌های مختلف را در‌اختیار داشته باشید.

برای ساخت یک PBN، باید دامنه‌های منقضی شده را با اختیارات موجود خریداری کنید. ایجاد لینک‌ها از یک دامنه کاملاً جدید بدون هیچ مجوزی، هیچ تاثیر مثبتی در رتبه‌بندی جستجوی ارگانیک ایجاد نمی‌کند. این تنها هدف این نوع دامنه‌ها است.

بنابراین، باید دامنه‌هایی با اعتبار دامنه بالا خریداری کنید و مطمئن شوید که پروفایل لینک تمیز و عاری از بک لینک‌های اسپم و سمی دارند.

هنگامی که دامنه‌ها را تأیید و خریداری کردید، می‌توانید با استفاده از آن‌ها وبلاگ‌هایی بسازید و مطالب خود را در آن منتشر کنید. از این مطالب باید به سایت‌ اصلی خود لینک دهید به امید اینکه باعث افزایش رتبه‌بندی جستجوی آن شوند.

بک لینک کامنتی یکی از انواع لینکسازی است که البته امروزه تاثیر آن کاهش یافته است.

  • بک لینک کامنتی چیست؟

اکثر وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها دارای بخش نظرات هستند. قابلیتی که در آن ناشران از مخاطبان دعوت می‌کنند تا درباره محتوای منتشر‌شده خود نظر دهند. این بخش‌ها اغلب دارای فیلدی هستند که اجازه می‌دهد URL‌ها به نظرات اضافه و به‌طور خودکار به آن‌ها لینک داده شود. در اینجا یک بک لینک به سایت مقصد داده می‌شود. این نوع لینک، بک لینک کامنتی نام دارد. این روش، نوعی تکنیک سئو کلاه سیاه است و امروزه به راحتی توسط الگوریتم‌های گوگل شناسایی می‌شود.

5 ویژگی بک لینک باکیفیت چیست؟

آنچه که یک بک لینک با کیفیت بالا را ایجاد می‌کند کمی مبهم است. هیچ کس به طور قطع نمی‌داند که موتورهای جستجو چگونه کیفیت بک لینک‌ها را اندازه گیری می‌کنند، اما اکثر متخصصین سئو بر روی چهار عنصر اصلی زیر توافق دارند. در اصل شما باید این فاکتورها را هنگام خرید بک لینک قوی مد نظر قرار دهید.

  • طبیعی بودن بک لینک‌ها

بک لینک‌ها باید طبیعی باشند و مالک وب‌سایت آن‌ها را انتخاب کرده باشد تا لینک دهد، زیرا برای خوانندگانش ارزش ایجاد می‌کند و نه به این دلیل که برای انجام این کار به آن‌ها پول پرداخت شده است. این رویکرد طبیعی به‌دست آوردن یک بک لینک خوب است.

هدف بک لینک طبیعی با بک لینکهای غیرطبیعی متفاوت است. معمولاً هدف بک لینکهای غیرطبیعی فریب دادن موتورهای جستجو است تا باور کنند یک سایت ارزش بیشتری نسب به ارزش واقعی خود دارد.

اگر گوگل متوجه شود که یک بک لینک غیرطبیعی یا اسپم است، ممکن است در ابتدا آن را نادیده بگیرد؛ ولی در صورت تکرار تخلف، سایت را مجازات کرده و رتبه آن‌ها را در نتایج موتور جستجوی خود کاهش می‌دهد.

  • اعتبار بک لینک

بک لینکها علاوه بر طبیعی بودن باید معتبر نیز باشند. موتورهای جستجوی مدرن به‌دنبال کشف صفحات معتبر هستند. گوگل الگوریتم PageRank اختصاصی خود را دارد که اهمیت و اعتبار صفحات وب را اندازه‌گیری می‌کند. گوگل الگوریتم PageRank را به‌صورت زیر تعریف می‌کند:

PageRank با شمارش تعداد و بررسی کیفیت لینک‌های یک صفحه کار می‌کند تا ارزش و اهمیت وب‌سایت را به طور تقریبی تعیین کند. فرض اساسی این است که وب‌سایت‌های مهم‌تر احتمالاً لینک‌های بیشتری را از وب‌سایت‌های دیگر دریافت می‌کنند. بنابراین، هر چه تعداد و مهم‌تر از آن، کیفیت بالاتر بک لینک‌های یک صفحه وب بیشتر باشد، شانس آن برای رتبه‌بندی کلمات کلیدی رقابتی بالاتر است. بنابراین، رتبه صفحه را به‌عنوان یک الگوریتم یا مفهوم در نظر بگیرید و نه به‌عنوان یک معیار.

  • نوع بک لینک (فالو یا نوفالو)

به طور پیش‌فرض، لینک‌های HTML معمولی ویژگی rel را ندارند و این بدان معناست که موتورهای جستجو می‌توانند رتبه صفحه را از یک صفحه به دیگری منتقل کنند.

به این دلیل ‌که فقط لینک‌های فالو ارزش سایت منبع را به سایت لینک شده منتقل می‌کنند. برای این منظور که بتوانید رتبه سئوی وب‌سایت‌ خود را بهبود دهید، باید به‌دنبال دریافت بک‌ لینک‌های follow باشید. 

بک لینک‌ها نوفالو تنها زمانی ارزشمند هستند که بتوانند مخاطبان را به سایت شما انتقال داده و ترافیک ارجاعی ایجاد کنند.

  • انکر تکست لینک

انکر تکست؛ متن لینک داری است که با کلیک کردن روی آن به صفحه جدید منقل می‌شوید. گوگل از متن لینک یا anchor text برای شناسایی موضوع لینک و بهبود کیفیت جستجوی کاربران استفاده می‌کند. هرچه که همبستگی بین متن و موضوع بک لینک بیشتر باشد، ارزش لینک هم بیشتر خواهد شد. به‌خاطر داشته باشید که اگر دقیقا عین کلمه کلیدی صفحه هدف را به عنوان انکر‌تکست انتخاب کنید، تنها یک پرچم قرمز به عنوان غیرطبیعی بودن لینک برای گوگل به جا گذاشته‌اید! در انتخاب متن لینک خیلی محتاط و دقیق باشید. توصیه می‌شود برای یافتن کلمات کلیدی محبوب برای توصیف صفحه پیوند داده شده، کمی تحقیق کنید.

  • ارتباط موضوعی

ارتباط موضوعی سایت مقصد و مبدا، یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید هنگام دریافت بک لینک به آن توجهی ویژه کرد. در حالت کلی، هر قدر زمینه کاری دو سایت شباهت بیشتری بهم داشته‌باشد، گوگل برای لینک ارزش بیشتری قائل خواهد بود و احتمال افزایش ترافیک سایت هم بیشتر خواهد شد. بنابراین اگر در زمینه فناوری در حال فعالیت هستید، بهتر است از فروم‌های پزشکی بک لینک نگیرید!

8 روش تضمینی دریافت بک لینک برای سایت 

ایجاد بک لینک به سایت شما به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. در ادامه 8 راه ساده برای شروع ایجاد بک لینک‌های باکیفیت برای وب‌سایت شما آورده شده است. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید استراتژی لینک سازی خارجی (لینک بیلدینگ) سایت خود را طراحی کنید.

  • به اشتراک گذاشتن لینک سایت در شبکه‌ های اجتماعی 

رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرم، لینکدین، توییتر، پینترست، یوتیوب و غیره، ابزارهایی هستند که از طریق آن‌ها می‌توانیم با کاربران و مخاطبان جدید روابط جدید ایجاد کنیم. ما در شبکه‌های اجتماعی شخصیت کسب‌و‌کار خود را نشان می‌دهیم. در‌حالی‌که رسانه‌های اجتماعی هیچ تاثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی نتایج جستجو ندارند، می‌توانند به صورت غیر‌مستقیم به افزایش ترافیک کمک کنند. ما می‌توانیم از رسانه‌های اجتماعی برای بهبود لینک‌سازی استفاده کنیم. برای مثال تولید محتوای جذاب در این شبکه‌ها کاربران را به مطالعه ادامه مطلب در وب‌سایت، ترغیب می‌کند.

  • ایجاد پست‌ های فهرستی 

پست‌های «چگونه»، پست‌های «چرا»، اینفوگرافیک‌ها یا پست‌هایی همراه با ویدئو محبوبیت بالایی نزد مخاطبان دارند. زمانی که کاربران با محتوای کاملی مواجه شوند که به تمامی نیازهای آن‌ها پاسخ داده باشد، احتمال این که لینک آن را به عنوان منبع در وب‌سایت یا وبلاگ خود قرار دهند، بسیار بالاست.

  • نوشتن پست‌های مهمان در وبلاگ‌ها و وب سایت‌های دیگر 

نوشتن پست‌ مهمان یک راه عالی و آزمایش‌شده جهت دریافت بک لینک برای وب‌سایت شما است. بسیاری از سایت‌ها یک حساب یا یک بخش مخصوص نوشتن برای کاربران ارائه می‌کنند که در آن هر کسی می‌تواند مقاله بنویسد و منتشر کند. آن‌ها حتی به شما اجازه می‌دهند به سایت خود لینک دهید، چه در بخش بیوگرافی نویسنده و چه در متن محتوا.

  • برقراری ارتباط با اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کسب‌و‌کارتان

برای این منظور باید با افراد، شرکت‌ها و اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کسب‌و‌کارتان ارتباط برقرار کنید. به آن‌ها بگویید که پلتفرمشان را مفید دانسته‌اید و اگر مقاله و وب‌سایت شما را دوست داشته باشند، می‌توانند لینک محتوای آن را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند. ممکن است برخی از آن‌ها در ازای این کار از شما مبلغی دریافت کنند.

  • تحقیقات بک لینک از رقبایی که رتبه خوبی دارند

تحقیقات بک لینک رقبا یک استراتژی سئو است که در آن شما بک لینک‌های وب سایت‌های رقیب را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنید تا معیارهای کیفیت، نوع و تعداد بک لینک‌های مورد‌نیاز خود را درک کنید. ابزارهای زیادی وجود دارند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. برای نمونه با استفاده از ابزار Morningscore، می‌توانید به طور یکپارچه پروفایل بک لینک رقبای خود را تجزیه‌و‌تحلیل کنید و ببینید چه بک لینک‌هایی دریافت کرده‌اند. در این ابزار، می‌توانید قوی‌ترین یا ضعیف‌ترین لینک‌های آن‌ها را ببینید و آن‌ها را تکرار کنید تا به استراتژی لینک سازی خود تنوع بخشیده و حتی از قوی‌ترین رقبا پیشی بگیرید.

  • شناسایی فروم‌های فارسی و خارجی

فروم‌های ایرانی و خارجی بسیاری وجود دارند که به شما امکان قرار دادن لینک در بخش امضا یا پروفایلتان را می‌دهند. بک لینک‌های فروم‌ها، بسته‌به محل قرارگیری لینک می‌توانند follow یا nofollow باشند. بک لینک‌های فروم زمانی خوب هستند که لینک مربوط به موضوع باشد و گفتگو را تقویت کند. یک بک لینک فروم خوب، علاوه بر ارزش سئو، ترافیک مستقیمی را برای وب‌سایت شما فراهم می‌کند. اگر سایت شما لینک سازی متعادلی (از هر دو نوع فالو و نوفالو) نداشته باشد، استفاده از بک لینک‌های فروم فقط به اعتبار سایت شما آسیب می‌رساند.

  • استفاده از لینک‌‌های شکسته برای ساخت بک لینک

استفاده از لینک‌های شکسته سایت‌های دیگر، یکی از راه‌های سریع و آسان برای گرفتن بک لینک است. لینک‌های شکسته لینکهایی هستند که دیگر وجود ندارند یا در یک وب‌سایت کار نمی‌کنند. این لینک‌ها ممکن است به دلیل حذف توسط وب‌سایت مقصد یا داشتن URL نامناسب ایجاد شده باشند. همچنین ممکن است وب‌سایت مقصد بسته شده یا به دامنه دیگری منتقل شده باشد. به هر حال، لینک‌های شکسته فرصت شگفت‌انگیزی را برای شما فراهم می‌کنند تا یک بک لینک دریافت کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که لینک‌های شکسته را با استفاده از ابزارهایی مانند Semrush یا Ahrefs پیدا کنید، با وبسایت مبدا تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید تا لینک جدید شما را جایگزین کنند.

  • خرید رپورتاژ آگهی دائمی

خرید رپورتاژ آگهی یکی از بهترین روش‌های گرفتن لینک باکیفیت از سایت‌های معتبر است. این سایت‌ها بسته به اعتبار دامنه و تعداد بازدیدکنندگان روزانه، مبلغ مشخصی را برای انتشار مقاله شما در سایت خود دریافت می‌کنند. شما می‌توانید در قسمت‌هایی از مقاله‌ای که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید، به سایت خود لینک دهید.

معایب استفاده از بک لینک چیست؟

گرفتن بک لینک علاوه بر مزایای بسیار، ممکن است در برخی موارد به ضرر سایت شما تمام شود و معایبی را به همراه داشته باشد. از جمله:

  • امتیاز پایین اعتماد دامنه – این مورد بر‌اساس تعداد بک لینکها از دامنه‌های مورد‌اعتماد به دامنه ارائه‌دهنده بک لینک محاسبه می‌شود. رتبه پایین به این معنی است که امتیاز دامنه سایت ممکن است به‌طور مصنوعی افزایش یافته باشد.
  • صفحات آینه‌ای – اگر صفحات مشابه در چندین سایت از یک متن انکر به شما لینک دهند، موتورهای جستجو ممکن است آن را یک طرح ساخت لینک قلمداد کنند. به‌علاوه اگر در فرایند لینک‌سازی و خلق بک لینک‌ها از انکر‌تکست‌‌های درست استفاده نکنید، خطر ایجاد رتبه با کلمات کلیدی اشتباه برای صفحات مختلف سایت شما وجود خواهد داشت. بهتر است برای این کار از کلمات کلیدی مترادف و طولانی استفاده کنید.
  • خطر پنالتی شدن سایت – اگر به صورت اصولی از بک لینکها استفاده نکنید، ممکن است وب‌سایت شما توسط گوگل پنالتی شود. پیشنهاد می‌شود اگر در مسیر سئو تازه‌کار هستید و قصد لینک سازی برای سایت‌تان را دارید، با احتیاط در این مسیر قدم بردارید و با متخصصین مشورت کنید.
  • دزدیده شدن توسط رقبا – فرض کنید با حرفه‌ای‌ترین متخصصین لینک سازی، فرایند دریافت بک لینک‌ها را انجام داده‌اید اما رقبای شما کاربلد هستند و می‌توانند با کمک ابزارهای مختلف بررسی بک لینک مثل ahref و moz استراتژی شما را بفهمند. برای عدم دزدیده شدن استراتژی لینک سازی خارجی‌، می‌توانید با بستن دسترسی ربات‌های بررسی بک لینک به سایتتان، امکان بررسی لینک‌ها توسط رقبا را متوقف کنید.
  • افت رتبه ممکن است هزینه‌های زیادی برای گرفتن بک لینک کرده باشید؛ اما با افت رتبه مواجه شوید. اگر به‌صورت درست و اصولی از بک لینک‌ها در فرایند سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت‌ خود استفاده نکنید، امکان افت رتبه وب‌سایت شما وجود خواهد داشت.

چگونه می‌توانم بک لینک‌های سایتم را بررسی کنم؟

روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای بررسی بک لینک‌های سایت شما وجود دارد. ما در ادامه دو روش بررسی بک لینک در گوگل سرچ کنسول و ابزار ahrefs را به شما معرفی می‌کنیم.

  • بررسی بک لینک در گوگل سرچ کنسول

بعد از ثبت سایت در Search Console، چند روز صبر کنید تا گوگل اطلاعات لازم در خصوص سایت را جمع آوری کرده و آن‌ها را به شما نمایش دهد. برای مشاهده و بررسی بک لینکهای سایت خود در گوگل سرچ کنسول مسیر زیر را دنبال کنید:

Search Console > choose your property > Links > External links > Top linked pages 

بررسی بک لینک در گوگل کنسول

به‌طور پیش‌فرض، این گزارش بر‌اساس لینک‌های ورودی مرتب شده است که به شما نشان می‌دهد کدام صفحات بیشترین بک لینک را دارند.

صفحه آنالیز را بر‌اساس پیوند دادن به سایت‌ها (Sort by Linking sites) مرتب کنید تا ببینید کدام صفحات بیشترین لینک را از وب‌سایت‌های یونیک دارند.

اگر روی هر URL که کلیک کنید، می‌توانید لینکهای خارجی آن را مشاهده نمایید؛ سپس روی هر آدرس کلیک کنید تا ببینید از کدام صفحه برای کدام صفحه از سایتتان لینک گرفته‌اید.

بررسی بک لینک در گوگل کنسول - بک لینک چیست

  • بررسی بک لینک در ابزار ahrefs

جهت بررسی بک لینک‌های سایت خود یا رقبایتان در ابزار ahrefs مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به Ahrefs Site Explorer بروید.
  • در هر URL یا دامنه‌ای (به عنوان مثال https://competitor/blog/blog-post/ یا https://competitor.com) جایگذاری کنید.
  • حالت «exact URL» (برای صفحات وب) یا «*.domain/*» (برای وبسایت‌ها) را از منوی کشویی انتخاب کنید.
  • به Backlinks report (در منوی سمت چپ) بروید.

در صفحه جدید، بک لینک‌هایی را خواهید دید که به وب‌سایت یا صفحه وب انتخابی شما اشاره می‌کنند. همچنین داده‌های دیگری را نیز مشاهده می‌کنید از جمله:

  • Referring page (جایی که لینک از آن‌جا آمده است)؛
  • Anchor text (کلمات قابل کلیکی که به صفحه مورد‌نظر لینک دارند)؛
  • Traffic (ترافیک تخمینی جستجوی گوگل به صفحه لینک)؛
  • First seen (زمانی که برای اولین بار لینک دیده شده است).

استفاده از بک لینک چه اهمیتی برای ما دارد؟

استفاده از انواع بک لینک در استراتژی لینک بیلدینگ سایتتان مانند استفاده از لینک‌های فالو و نوفالو در رپورتاژ آگهی، بک لینک‌های سایدبار اعتباری و پست‌های مهمان، تاثیر فوق‌العاده‌ای روی رتبه آن در سرپ دارند. این عامل باعث شده است که متخصصین سئو پیوسته، برای بهبود سئو سایتشان از طیف گسترده‌ای بک لینک ها یا پیوند های ورودی استفاده کنند.

امیدوار هستیم این مقاله به شما در درک بهتر مزایا و معایب بک لینک ها، تفاوت بک لینک های فالو و نوفالو و تاثیر آن‌ها بر رتبه‌بندی سایت، کمک کند. اگر تجربه جالبی در استفاده از انواع مختلف بک لینک ها دارید، با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

اگر برای سفارش و خرید بک لینک نیاز به مشاوره دارید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با مشاورین ما در ارتباط باشید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2022/05/09

سلام وقت بخیر
ممنون بابت توضیحات خوبتون در مورد چیستی بک لینک !
عجیبه محتوا به این خوبی کامنتی نداره .
پیشنهاد میکنم حتما بخونید .

2022/06/25

سلام وقت بخیر
امکانش هست جواب سوالم رو بدید؟؟؟
بک لینک رایگان از کجا تهیه کنیم؟؟

    2022/06/26

    سلام
    وقت شما هم بخیر
    شما میتونید، برای مشاهده لیست بک لینک رایگان، به این محتوا سربزنید.
    ساخت بک لینک رایگان

2022/10/25

جالب بود
تشکر از سایت خوبتون

2024/01/08

ممنونم از مطلب خوبی که منتشر کردین
با توجه به اینکه ابزار ahrefs پولیه و رایگان نیست، میتونم برای چک بک لینک های سایتم فقط از سرچ کنسول کمک بگیرم یا لازمه اشتراک این ابزار رو داشته باشم؟

    2024/01/10

    سلام خانم مژده
    خوشحالیم که برای شما مفید بوده.
    بهتره که برای چک بک لینک های سایتتون حتما از ابزارهایی مثل ahrefs و semrush استفاده کنید و به لینک های سرچ کنسول، اتکا نکنید؛ چون این ابزارها کاملتر و دقیق تر هستن. میتونید با خرید اکانت های اشتراکی این ابزار مبلغ معقولی بابت حق اشتراک بپردازین.

2024/01/24

بک لینک پروفایلی چیه؟

    2024/01/24

    بعضی از سایت‌ها به شما اجازه ایجاد یک صفحه به نام خودتون رو میدن که به این نوع بک‌ لینک ها، بک لینک پروفایلی میگیم. گیت هاب، پینترست و لینکدین همه نمونه بک لینک پروفایلی های معروف هستن.