آموزش disavow بک لینک‌ های اسپم | راهنمای کامل

آموزش disavow بک لینک‌ های اسپم | راهنمای کامل

اگرچه لینک سازی خارجی به عنوان اصلی‌ترین ابزار بهینه‌سازی وضعیت صفحات وب‌سایت در نتایج جستجوی گوگل به کار می‌رود اما اگر همین لینک‌سازی مسیر اشتباهی را طی کند، اثری مخرب روی سایت خواهد داشت. در حقیقت الگوریتم‌ های گوگل به لینک‌های غیرطبیعی و اسپم، عکس‌العمل منفی نشان می‌دهند. بنابراین در این میان به ابزاری برای رد کردن لینک‌‌های اسپم و مضر برای وب‌سایت خود نیاز دارید و disavow کردن بک لینک‌ های وب‌سایت، درست همان چیزی است که در اینجا کاربرد دارد. از طریق disavow یا رد کردن بک‌لینک‌ها، می‌توانید […]

2 سال 3 10 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

Disavow کردن بک لینک‌ های چیست؟
راهنمای استفاده از ابزار disavow کردن بک لینک‌ های اسپم وب سایت
چه زمانی باید از disavow گوگل استفاده کرد؟
چطور بک لینک‌ های اسپم را به ابزار disavow گوگل معرفی کنیم؟
نکات پایانی: تاثیر دیساو "disavow" کردن گوگل 
مشاهده بیشتر

اگرچه لینک سازی خارجی به عنوان اصلی‌ترین ابزار بهینه‌سازی وضعیت صفحات وب‌سایت در نتایج جستجوی گوگل به کار می‌رود اما اگر همین لینک‌سازی مسیر اشتباهی را طی کند، اثری مخرب روی سایت خواهد داشت. در حقیقت الگوریتم‌ های گوگل به لینک‌های غیرطبیعی و اسپم، عکس‌العمل منفی نشان می‌دهند. بنابراین در این میان به ابزاری برای رد کردن لینک‌‌های اسپم و مضر برای وب‌سایت خود نیاز دارید و disavow کردن بک لینک‌ های وب‌سایت، درست همان چیزی است که در اینجا کاربرد دارد.

از طریق disavow یا رد کردن بک‌لینک‌ها، می‌توانید کلیه لینک‌‌های اسپم مرتبط با وب‌سایت خود را رد کرده و اثرگذاری آن‌ها را به کلی مرتفع کنید. این ابزار در سرچ کنسول گوگل جای داشته و با معرفی بک لینک‌ های مخرب به آن، امکان بی‌اثر کردن این لینک‌ها را خواهید داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم ابزار disavow کردن بک لینک‌ چیست و چه‌طور کار می‌کند.

Disavow کردن بک لینک‌ های چیست؟

با در نظر گرفتن این‌که در اکثر مواقع وب‌سایت‌های فعال، با تعدادی بک لینک یا لینک غیرطبیعی و اسپم همراه هستند، به حذف یا رد کردن این لینک‌ها نیاز داریم. در بیشتر مواقع شما می‌توانید لینک‌های اسپمی که خودتان در قالب لینک‌‌های داخلی ایجاد کرده‌اید را به راحتی حذف کنید و کمتر مواقعی مانعی برای این موضوع وجود دارد. اما در حالتی که بک لینک‌‌های اسپم و غیرطبیعی زیادی ازسوی وب‌سایت‌های دیگر، برای وب‌سایت شما شکل گرفته باشند، امکان حذف کردن آن‌ها را نخواهید داشت. از این روی به ابزاری نیاز دارید که این بک لینک‌ها را بی‌اثر کرده یا به اصطلاح رد و disavow کنید.

مرور می‌کنیم:

  1. در قدم اول متوجه می‌شوید که وب‌سایت شما دارای لینک‌‌های داخلی یا بک لینک‌‌های غیرطبیعی و اسپم است.
  2. آن دسته از لینک‌ها یا بک‌ لینک‌هایی را که می‌توانید، حذف خواهید کرد.
  3. برای باقی‌مانده بک‌ لینک‌هایی که قادر به حذف آن‌ها نیستید، از ابزار disavow backlinks سرچ کنسول گوگل استفاده می‌کنید. در حقیقت این ابزاری است که خود گوگل در اختیار وب سایت‌ها قرار داده است.
  4. به این شکل وب‌سایت شما از شر لینک‌ها یا بک لینک‌های اسپم خلاص شده و در رده‌بندی گوگل، امتیاز بهتری به دست خواهد آورد.

نکته مهم: در نظر داشته باشید که استفاده از این ابزار نیز باید با دقت و بررسی کامل صورت بگیرد. disavow کردن بک لینک‌ها، یک تکنیک سئو حرفه‌ای بوده و باید با دانش و توجه کافی انجام شود تا بدتر مشکلی برای وضعیت سئو سایت ایجاد نشود.

disavow یا رد کردن بک لینک

 

راهنمای استفاده از ابزار disavow کردن بک لینک‌ های اسپم وب سایت

لازم به توضیح است که پیش از هر چیزی شما باید یک تصمیم‌گیری درست داشته باشید که آیا باید بک لینک‌های اسپم وب‌سایت شما، disavow شوند یا خیر و نیازی به این کار نیست. برای این‌که به چنین نقطه اطمینانی برسید، حدس و گمان کارساز نخواهد بود و شما باید از ابزار و تکنیک‌های سئو، برای رسیدن به نتیجه قطعی کمک بگیرید.

در حقیقت زمانی باید از ابزار disavow، برای خنثی کردن بک لینک‌ها یا لینک‌های مستقیم استفاده کنید که این لینک‌ها برای وب‌سایت شما مضر و اسپم گونه بوده و در ضمن قادر به حذف مستقیم آن‌ها نباشید. واضح است که حذف کردن لینک‌ها، به مراتب بهتر و کارسازتر از بی‌اثر کردن آن‌ها بوده و در همه شرایط، در صورت امکان، اولویت با حذف لینک است. با این حساب بد نیست که در اینجا پیش از جلوتر رفتن، به صورت دقیق به این سوال پاسخ دهیم که:

چه زمانی باید از disavow گوگل استفاده کرد؟

زمانی که شما با یک سری بک لینک مضر و اسپم روبرو هستید که چون به وسیله خودتان ساخته نشده و دسترسی به ادیتور وب‌سایت منتشر کننده ندارید، قادر به حذف آن‌ها نیستید. به علاوه این لینک‌‌ها برای وب‌سایت شما مضر شناخته شده و میزان تاثیرگذاری منفی آن‌ها، قابل توجه است.

به طور معمول زمانی که از یک دامنه وب‌سایت، تعداد زیادی لینک به مقصد صفحات وب‌سایت شما داده شده باشد، این بک لینک‌ها از نظر گوگل اسپم شناخته خواهندشد. همین‌طور اگر از یک وب‌سایت با نمره اسپم اسکور بالا، حجم زیادی بک لینک به وب‌سایت شما داده شود، اسپم اسکور بودن آن وب‌سایت، تاثیر منفی بر دامنه شما خواهد گذاشت.

به همین شکل اگر بک لینک سازی، نامرتبط با سایت بوده یا از دامنه‌هایی که صرفا بک‌لینک می‌فروشند، ارسال شود؛ به همین شکل خیلی راحت از سوی گوگل اسپم شناخته خواهندشد. این در نهایت به اعتبار دامنه وب‌سایت شما و همین طور رده‌بندی صفحات آن در نتایج جستجوی گوگل، صدمه جدی می‌زند.

چطور بک لینک‌ های اسپم را به ابزار disavow گوگل معرفی کنیم؟

با در نظر گرفتن توضیحات بالا، به نقطه‌ای می‌رسیم که شما می‌خواهید صفحات یا دامنه‌ای که بک لینک های اسپم به مقصد وب سایت شما در آن‌ها قرار گرفته است را از طریق ابزار disavow، به گوگل معرفی کرده و آن‌ها را بی‌اثر کنید.

در اینجا یک سری قوانین و قواعد برای کار با این ابزار وجود دارد که باید یک به یک آن‌ها، برای رسیدن به نتیجه صحیح، رعایت شوند. این قواعد به شرح زیر هستند:

برای اینکه در دام سایت‌های اسپم نیوفتین، میتونید به محتوا ساخت بک لینک رایگان سر بزنید و آگاهی بیشتری داشته باشید

  • بی اثر کردن لینک‌ های صفحات

شما ممکن است بخواهید چندین آدرس صفحه اینترنتی را به همراه لینک های آن‌ها، بی‌اثر کنید. در این صورت لازم است که هر آدرس صفحه یا همان URL، در یک سطر جداگانه نوشته شود.

ذکر یک مثال؛

به طور مثال برای بی‌اثر کردن لینک‌های صفحاتی به آدرس https://www.mizi.com/blog/post24 و همین‌طور https://www.mizi.com/blog/post25 لازم است که دستور زیر را ایجاد کنید:

#two pages to disavow

https://www.mizi.com/blog/post24.html

https://www.mizi.com/blog/post25.html

  • بی اثر کردن لینک‌ های دامنه یا ساب دامنه در دیساو گوگل

در صورتی که می‌خواهید آدرس یک دامنه یا زیردامنه را برای disavow بدهید لازم است که پیش از نام دامنه یا ساب دامنه مورد نظر، از عبارت domain: استفاده کنید.

ذکر یک مثال؛

به طور نمونه در صورتی که مایل به خنثی کردن لینک‌های دامنه mini.com به مقصد صفحات وب‌سایت خود باشید، لازم است که دستور زیر را ایجاد کنید:

#one domain to disavow

Domain:mini.com

چطور Disavow دیساو درست کنیم؟

  • آموزش مرحله ای دیساو “Disavow” گوگل

برای disavow کردن بک لینک‌ها می‌توانید روشی را که از طریق فیلم از به شما معرفی کرده‌اییم را امتحان کنید و یا از روش دوم مستقیم وارد صفحه Disavow شوید :

 

  1. با وارد شدن به آدرس Disavow links tool page، به صفحه‌ای وارد خواهید شد که در واقع بخشی از سرچ کنسول گوگل است. جالب است بدانید که در این صفحه نیز مطابق چیزی که در تصویر مشاهده می‌کنید، به شما هشدار داده شده که باید با احتیاط از این ابزار استفاده کنید.

disavow کردن بک لینک‌ های وب سایت

2. در قسمت select property، باید وب سایت خود که قطعا لازم است از پیش دسترسی سرچ کنسول آن را داشته باشید را انتخاب کنید.

3. سپس روی عبارت Upload disavow link بزنید تا به صفحه مربوط به اضافه کردن فهرست بک‌لینک‌ها وارد شوید.

4. در اینجا می‌توانید فایل مربوط به فهرست بک لینک‌ هایی که از قبل به شکل گفته شده، آماده کردید را آپلود کرده و پس از معرفی این لینک‌ها، روی گزینه Submit بزنید.

نکته: در صورتی که این بار دوم یا چندم شما باشد که فهرستی از بک لینک‌ها را برای بی‌اثر کردن معرفی می‌کنید، از پیش فایلی در این قسمت وجود دارد و باید گزینه Replace را انتخاب کنید. به این شکل فایل جدید بک لینک‌ها، جایگزین فایل قبلی خواهد شد.

به‌علاوه در صورتی که از انجام خنثی کردن بک لینک‌ها پیش از تائید نهایی منصرف شده باشید، می‌توانید با کلیک روی گزینه Cancel disavowals، کل فرایند را متوقف کنید.

لازم به ذکر است که پس از اقدام به disavow بک لینک‌ های معرفی شده، اثرگذاری آن غالبا فوری نبوده و معمولا از یک تا چند هفته زمان می‌برد تا نتیجه این بی‌اثر کردن لینک‌ها روی وب سایت شما، قابل لمس باشد.

جالب است بدانید که برای اطمینان از انجام کار، ایمیلی دریافت خواهید کرد که ریز جزئیات مربوط به بی‌اثر کردن بک لینک‌های معرفی شده در آن قرار دارد و به این شکل می‌توانید از انجام قطعی disavow کردن بک لینک‌ های اسپم وب سایت خود، آگاهی پیدا کنید.

نکات پایانی: تاثیر دیساو “disavow” کردن گوگل 

اگر چه داشتن بک لینک‌ های قوی، به عنوان حلقه‌ای مهم از زنجیره سئو اهمیت زیادی دارد، اما اگر بک لینک‌ اسپم باشند، بدتر موجب آسیب رسیدن جدی به اعتبار دامنه وب سایت و همین‌طور رده‌بندی آن در نتایج جستجوی گوگل می‌شوند. از این روی باید لینک‌ها یا بک لینک‌های مخرب را حذف یا در حالت بعدی بی‌اثر و disavow کرد. به این شکل می‌توانید محیط وب سایت خود به لحاظ لینک‌های بیرونی را پاکسازی کرده و تنها بک لینک‌ های سالم و موثر را نگاه دارید. شما تا به حال چه فکری برای بک لینک‌های اسپم وب‌سایت خود کرده و چه‌طور تاثیرگذاری آن‌ها روی نتایج سایت را به حداقل رسانده‌اید؟ در خصوص disavow کردن بک لینک‌ها چه تجربه‌ای دارید؟

دیدگاه ها

2022/08/09

مرسی واقعا خیلی ساده disavow کردن رو آموزش دادید.مفید بود

2022/08/15

ممنون بابت فیلمی که برای آموزش Disavow گذاشتید خلاصه مفید

2022/08/22

عالی بود واقعا خیلی ساده توضیح دادید عالی عالی