ابزار جستجوی کلمات کلیدی در گوگل – معرفی 10 ابزار کیورد ریسرچ

ابزار جستجوی کلمات کلیدی در گوگل – معرفی 10 ابزار کیورد ریسرچ

برای جستجوی کلمات کلیدی در گوگل همیشه هم نیازی به استفاده از ابزارهای پولی نیست! کافی است از با انواع ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی آشنایی داشته و به صورت ترکیبی جهت تدوین استراتژی سئو محتوا استفاده کنید. در ادامه این مطلب با آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی همراه ما باشید. در صورتی که تجربه چندین ساله در سئو سایت داشته باشید، حتما میدانید که Google Keyword Planner، بهترین ابزار برای جستجوی کلمات کلیدی در گوگل بود و البته هنوز هم است. اما در سالهای اخیر به تنوع ابزارهای جستجوی کلمه کلیدی […]

3 سال 1 11 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

معرفی ابزار جستجوی کلمات کلیدی در گوگل
کیورد ریسرچ از طریق گوگل سرچ کنسول
جستجوی کلمات کلیدی بوسیله گوگل آنالیتیکس
جستجوی کلمه کلیدی در گوگل!
مشاهده بیشتر

برای جستجوی کلمات کلیدی در گوگل همیشه هم نیازی به استفاده از ابزارهای پولی نیست! کافی است از با انواع ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی آشنایی داشته و به صورت ترکیبی جهت تدوین استراتژی سئو محتوا استفاده کنید. در ادامه این مطلب با آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی همراه ما باشید.

در صورتی که تجربه چندین ساله در سئو سایت داشته باشید، حتما میدانید که Google Keyword Planner، بهترین ابزار برای جستجوی کلمات کلیدی در گوگل بود و البته هنوز هم است. اما در سالهای اخیر به تنوع ابزارهای جستجوی کلمه کلیدی اضافه شده و دیگر مجبور به استفاده از یک ابزار نیستید. بهترین حالت این است که داده های مربوط به کلمات کلیدی، مانند میزان جستجو در هر ماه، سختی، محبوبیت و … را از ابزارهای مختلف جمع کرده و در نهایت به یک جمع بندی برسید.

معرفی ابزار جستجوی کلمات کلیدی در گوگل

ابزار جستجوی کلمات کلیدی در گوگل

در صورتی که در ابتدای مسیر سئو سایت هستید و بودجه لازم برای خرید ابزارهای پولی مانند ahref را ندارید، پیشنها ما استفاده از ابزارهای رایگان زیر است:

گوگل ترندز هم مشابه با کیورد پلنر یکی از قدیمی ترین ابزارهای موجود برای یافتن بهترین کلمات کلیدی است. گرچه استفاده از این ابزار در ایران چندان مثمر ثمر نیست، اما خالی از لطف هم نیست. با استفاده از این ابزار میتوانید متوجه میزان سرچ و محبوبیت یک کلمه در گذر زمان شوید.

Keyword Generator به ازای هر کلمه کلیدی که وارد میکنید، 150 پیشنهاد کلمه مرتبط پیشنهاد میدهد. برای هر 10 کلمه کلیدی اول در هر لیست، میزان سختی هم نشان داده میشود که عددی بین 0 تا 100 است. به طور کلی، هرچه این عدد بزرگتر باشد، برای رتبه گرفتن در آن عبارت به بک لینک های بیشتری نیاز دارید. (البته در صورتی که تمام استانداردهای دیگر مانند کیفیت محتوا، سئو تصاویر و … را رعایت کرده باشید.) این ابزار مربوط به ahrefs است و متاسفانه کشور ایران را پوشش نمیدهد. در صورتی که قصد استفاده از این ابزار را دارید، بهتر است کشور آمریکا را انتخاب کنید.

همانطور که در مطلب استراتژی سئو گفته شد، رقابت سنجی یکی از مهمترین گام هایی است که در فرآیند سئو سایت بردارید. ساده ترین کاری که برای این هدف میتوانید انجام دهید، تحلیل نتایجی است که مرتبط با کلمه کلیدی هدف شما بوده و در صفحه اول نتایج گوگل قرار دارند. اما اگر این کار برای شما مشکل است، پس میتوانید از ابزارهای کمکی مانند MOZ استفاده کنید. کلمه کلیدی مد نظرتان را وارد کرده و علاوه بر دریافت پیشنهادات جدید، تحلیل کلی در مورد نتایج صفحه اول هم دریافت کنید.

Keyword Sheeter هزاران پیشنهاد از خود گوگل برای شما دارد! برای شروع مشابه با سایر ابزارها، باید کلمه کلیدی اصلی را وارد کنید تا ایده های جدید بگیرید. اما متاسفانه به دلیل اینکه ما در ایران زندگی میکنیم، پیشنهادهای چندان دقیقی دریافت نخواهیم کرد. اما به عنوان یک ابزار رایگان جستجوی کلمات کلیدی در گوگل، استفاده از آن ضرری ندارد. این ابزار، اطلاعات کاملی در خصوص میزان سرچ و سختی و … در اخیتارتان قرار نداده و کاملا به صورت پایه عمل میکند.

Answer the Public یکی از جذابترین ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی در گوگل است که متاسفانه از زبان فارسی پشتیبانی نمیکند. اگر به دنبال سوالات جذاب حول یک موضوع هستید، توصیه میکنیم حتما از این ابزار استفاده کنید. گرچه نتایج به صورت انگلیسی نمایش داده میشوند، اما سرنخهای خوبی هستند. اطلاعات این ابزار از گوگل و کیورد پلنر جمع آوری شده و به صورت CSV قابل دانلود هستند و نیازی افتتاح حساب کاربری نیست.

Keyword tool هم یکی دیگر از ابزارهای رایگان جستجوی کلمات کلیدی در گوگل است که در واقع فقط برای موتورهای جستجو مورد استفاده قرار نمیگیرد. با استفاده از این ابزار میتوانید هشتگ های پراستفاده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر را هم مشاهده کنید. کافی است کلمه کلیدی مد نظرتان را وارد کنید، نتایج را به صورت عبارت و سوالی فیلتر کرده و آنها را دانلود کنید. به همین سادگی!

ابزار KWFinder

Kwfinder یکی دیگر از ابزارهای رایگان، اما برای 10 روز است. میتوانید بعد از إتمام دوره رایگان، یک ایمیل جدید ساخته و مجددا در سایت ثبت نام کنید. خبر خوب اینکه این ابزار از زبان فارسی پشتیبانی کرده و محدودیتی ندارد. پس سختی ساخت اکانت هر 10 روز یک بار را به جان خریده و از داده های این ابزار غافل نشوید. خصوصا که اطلاعات مفیدی در مورد سختی کلمه کلیدی در اختیارتان قرار میدهد. در این صورت متوجه خواهید شد برای کسب جایگاه در آن کوئری، به چه میزان تلاش از نظر ساخت بک لینک و تولید محتوا نیاز خواهید داشت.

Keywords Everywhere در واقع یک ابزار پولی است که اگر اد آن در کروم و فایرفاکس نصب شود، کوئری های مرتبط با عبارت جستجو شده را به شما نمایش میدهد. فهرست پیشنهادی این ابزار در حالت رایگان چندان کامل نیست، اما قطعا مفید خواهد بود

Keyword Surfer یک افزونه رایگان کروم است که میزان سرچ هر کوئری را به شما نشان میدهد. در حال حاضر، این ابزار تخمین میزان جستجوی محلی را برای 19 کشور، شامل ایالات متحده ، انگلستان ، کانادا ، برزیل ، فرانسه و آلمان نشان میدهد.

افزونه Keyword Surfer تقریباً مشابه افزونه معروف دیگر به نام Keywords Everywhere (کلمات کلیدی در همه جا) عمل می کند. این ابزار قبلاً رایگان بود اما اخیراً به یک ابزار پولی تبدیل شده است. توسعه دهندگان افزونه Keyword Surfer قول داده اند که این ابزار را “برای همیشه 100٪ رایگان نگه دارند”.

کیورد ریسرچ از طریق گوگل سرچ کنسول

سرچ کنسول یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که با استفاده از آن میتوان عملکرد سایت را از نظر ترافیک ارگانیک، بررسی کرد. از این ابزار میتوانید تا اندازه ای جهت تحلیل سایت استفاده کنید. به عنوان مثال اگر بین رتبه های 1 الی 3 هستید ولی نرخ کلیک کمی دارید، پس قطعا باید در مواردی از قبیل عنوان صفحه و توضیحات متا تغییری ایجاد کنید.

اما برای یافتن بهترین کلمات کلیدی باید گزارش بخش CTR را از کم به زیاد مرتب کنید. فهرستی که به شما نمایش داده میشود شامل کلماتی است که برای آنها رتبه گرفته اید در حالی که کلمات هدف شما نبوده اند. برخی مواقع بهتر است که مواردی که نرخ کلیک زیادی داشته اند را انتخاب کرده و برای آنها صفحه ای در سایت ایجاد کنید.

آشنایی با مفهوم سرچ کنسول دارای اهمیت بالایی است که برای کسب اطلاعات دقیق از آن می‌توانید به مقاله سرچ کنسول چیست مراجعه کنید

جستجوی کلمات کلیدی بوسیله گوگل آنالیتیکس

Google Analytics یکی دیگر از ابزارهای رایگان گوگل است که معمولا از آن برای مشاهده ترافیک و نرخ تبدیل سایت استفاده میشود. در حالی که بسیاری از گنجینه پنهان این ابزار بی خبرند! که آن هم یافتن بهترین کلمات کلیدی است. بعد از آنکه آدرس وب سایت خود را در این ابزار رایگان وارد کرده و فعال شد، وارد بخش Acquisition شوید. سپس دنبال گزینه Search Console و Queries باشید. مسلما قبل از آنکه از این ابزار استفاده کنید، باید ابزار گوگل سرچ کنسول را فعال کرده باشید.

با استفاده از این ابزار هم متوجه خواهید شد که افراد با چه کلمات کلیدی به سایت شما رسیده اند. اما قسمت جالب ماجرا این است که میتوانید متوجه سرچ مردم داخل سایت خودتان هم بشوید. البته اگر بخش جستجو در سایتتان داشته باشید.

برای مشاهده رفتار کاربران در سایت، باید وارد بخش Behavior شوید. سپس گزینه Site Search و Search Terms را انتخاب کنید. اکنون، لیستی از رایج ترین کلماتی که افراد به دنبال آن بوده اند، دریافت می کنید. Google Analytics حتی به شما کمک می کند تعداد دفعاتی که کسی یک کوئری را جستجو کرده است، مشاهده کنید.

بنابراین شما میتوانید کوئری هایی که در اولویت هستند و بیشترین میزان جستجوی داخلی سایت را به خود اختصاص داده اند شناسایی کرده و دسترسی کاربران به آنها را ساده تر کنید.

در آخر هم میتوانید با استفاده از همین ابزار، متوجه میزان علاقه مندی افراد به برخی از دسته های سایت شوید. این بار ، به بخش ” Audience” و گزینه Interests را پیدا کنید. سپس بر روی “Affinity Categories” کلیک کنید. با استفاده از همین بخش است که استراتژی تولید محتوای هر ماه را تا حد زیادی تعیین خواهید کرد.

جستجوی کلمه کلیدی در گوگل!

گوگل آخرین ابزار رایگان جستجوی کلمات کلیدی در گوگل است. گرچه این ابزار آخرین جایگاه را به خود اختصاص داده، اما بدون شک مهمترین ابزاری است که در گامهای اولیه تعیین استراتژی تولید محتوای هدفمند باید بردارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که 10 مورد از کلمات کلیدی مربوط به کسب و کارتان را وارد کرده و فهرستی از پیشنهادهای گوگل دریافت کنید. کلمات پیشنهادی در این حالت معمولا Long Tail هستند و رتبه گرفتن در آنها کار سختی نیست.

نتیجه گیری

ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی در گوگل بدون شک کم نیستند، اما مسئله اصلی این است که به دلیل محدودیتهایی که علیه ایران وجود دارد، شرایط استفاده از ابزارهای سئو، بسیار مشکل است؛ خصوصا با توجه به نوسانات ارز و افزایش قیمت دلار. چرا که خرید هریک از ابزارهای گفته شده، مانند ahrefs نیاز به هزینه میلیونی در ماه است. مگر آنکه از ابزارهای اشتراکی برای یافتن بهترین کلمات کلیدی استفاده کنید. اما اگر به هر دلیلی قادر به پرداخت هزینه هرچند کم در ابتدای مسیر نیستید، بهتر است که چند مورد از ابزارهای گفته شده را انتخاب کرده و به صورت ترکیبی باهم استفاده کنید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/05

ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی در گوگل : ۱۰ ابزار رایگان
سلام تایم عالی متعالی
اگر میشه ابزار های جدیدتری رو هم بزارین بازم ممنون بابت ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی گوگل <3