کاهش حجم صفحات سایت و بهینه سازی صفحات سایت وردپرسی

کاهش حجم صفحات سایت و بهینه سازی صفحات سایت وردپرسی

کاهش حجم صفحات سایت، یکی از موارد مهمی که هنگام بهبود سرعت سایت وردپرسی باید به آن توجه کنید. خصوصا برای سایتهای فروشگاهی به دلیل بالا بودن تعداد صفحات سایت و تصاویر و بعضا فیلمهای محصولات! در حالت کلی هرچه سایز و حجم یک صفحه در سایت کمتر باشد، زمان بارگذاری کمتر بوده و صفحه سریعتر برای کاربر نمایش داده میشود. افزایش سرعت سایت وردپرس موضوعی است که در این مطلب قصد داریم از طریق روشهای مختلف به شما عزیزان آموزش دهیم. بر اساس آمار منتشر شده، در صورتی که […]

3 سال 1 10 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

منظور از سایز و حجم صفحات سایت چیست؟
6 ترفند کاهش حجم صفحات سایت
کاهش حجم صفحات سایت با افزونه Autoptimize
مشاهده بیشتر

کاهش حجم صفحات سایت، یکی از موارد مهمی که هنگام بهبود سرعت سایت وردپرسی باید به آن توجه کنید. خصوصا برای سایتهای فروشگاهی به دلیل بالا بودن تعداد صفحات سایت و تصاویر و بعضا فیلمهای محصولات! در حالت کلی هرچه سایز و حجم یک صفحه در سایت کمتر باشد، زمان بارگذاری کمتر بوده و صفحه سریعتر برای کاربر نمایش داده میشود. افزایش سرعت سایت وردپرس موضوعی است که در این مطلب قصد داریم از طریق روشهای مختلف به شما عزیزان آموزش دهیم.

بر اساس آمار منتشر شده، در صورتی که بارگذاری یک صفحه بیش از 4 ثانیه طول بکشد، 24 درصد از کاربران سایت را ترک میکنند. در صورتی که این زمان به 5 ثانیه افزایش یابد، تعداد کاربران هم به 38 درصد میرسد! تاثیر این مسئله در بانس ریت سایت و سئو به وضوح قابل مشاهده است اگر به موقع رفع نشود. علاوه بر این، سرعت سایت یکی از فاکتورهای اصلی گوگل برای رتبه بندی وب سایتها در صفحه نتایج گوگل است. خصوصا برای کاربرانی که از تلفن همراه برای جستجو و خرید آنلاین استفاده میکنند.

بهینه سازی صفحات سایت وردپرسی با توجه به موارد گفته شده و تاثیر مستقیم آن در سئوی سایت، و سئو سایت فروشگاهی یکی از مهمترین مواردی است که در چک لیست سئو تکنیکال و داخلی سایت باید در نظر داشته باشید.

منظور از سایز و حجم صفحات سایت چیست؟

سایز صفحه که از آن به عنوان حجم صفحه نیز یاد میشود، به اندازه کلی یک صفحه وب اشاره دارد. این سایز و اندازه شامل تمام پرونده هایی است که برای ایجاد و نمایش یک صفحه مورد استفاده قرار میگیرد، مانند: اسناد HTML، تصاویر، اسکریپت ها و سایر مدیاهای موجود.

حجم صفحات سایت چقدر باید باشد؟

گرچه نمیتوان مقدار دقیق و مشخصی برای حجم صفحات سایت مشخص کرد، اما بسیاری از شما علاقه مند به اعداد و ارقام هستید و میخواهید بدانید در کجا قرار گرفته اید، از داده های ابزار archive میگیریم. با مراجعه به این ابزار و تعیین بازه زمانی مورد نظرتان، متوجه متوسط حجم صفحات سایت هم در نسخه موبایل و هم دسکتاپ خواهید شد. این مقادیر به صورت تقریبی و بر اساس محبوبترین سایتهای جهانی تعیین شده اند.

ابزار httparchive برای اندازه گیری اندازه استاندارد صفحات وبسایتها

با ابزار archive از تغییرات حجم صفحات سایت در گذر زمان مطلع شوید.

 در سال 2020، متوسط حجم ​​صفحه وب دسک تاپ و تلفن همراه به ترتیب 2431 و 2381 کیلو بایت است. این دو مقدار تفاوت فاحشی نسبت به سال 2017 داشته اند؛ زمانی که یک صفحه وب دسک تاپ حجم متوسط ​​1532 کیلوبایت و تلفن همراه 1354 کیلوبایت داشت.

گرچه این ارقام تقریبی هستند، اما آگاهی از آنها و در نظر داشتنشان هنگام بهینه سازی صفحات سایت وردپرسی خالی از لطف نیست. به خاطر داشته باشید که این مقادیر برای سایت شما بسته به نوع فونت، رنگ پس زمینه، فیلمهای موجود در صفحات و … تغییر میکنند. بنابراین اگر یک وب سایت فروشگاهی با محصولات زیادی هستید، باید انتظار مقدار بیشتری داشته باشید. اما چیزی که صرف نظر از نوع سایتتان باید در نظر داشته باشید، کاهش حجم صفحات سایت در حد متوسط و کم است.

6 ترفند کاهش حجم صفحات سایت

تغییر سایز تصاویر و کاهش حجم آنها

وقتی صحبت از بهینه سازی سایز صفحات وردپرسی میشود، تصاویر اولین و مهمترین موردی هستند که باید به آنها پرداخت. برای کاهش حجم صفحات سایت، بهتر است با تغییر اندازه تصاویر بزرگ غیر ضروری شروع کنید.

هنگام بهینه سازی تصاویر به خاطر داشته باشید که سایز عکس به هیچ عنوان نباید از سایز تعیین شده در قالب وردپرس بیشتر باشد؛ به خصوص برای تصاویر وردپرسی. به عنوان مثال اگر حداکثر عرض تعریف شده برای عکسها 500 پیکسل است، دلیلی برای بارگذاری عکس با عرض 1000 پیکسلی نیست.

علاوه بر انتخاب درست سایز عکس، میتوانید با فشرده سازی عکس، به سئو داخلی سایت کمک کنید. برای فشرده سازی تصاویر، علاوه بر نرم افزار فتوشاپ میتوانید از ابزارهای آنلاین زیر هم کمک بگیرید:

  • io
  • com
  • com

استفاده از CSS Sprites برای بهینه سازی صفحات سایت وردپرسی

همانطور که پیش از این گفته شد، بالا بودن تعداد تصاویر سایت، به خصوص تصاویری با سایز و حجم بزرگ، موجب طولانی شدن زمان بارگذاری صفحه سایت میشود. چرا که برای نمایش هر تصویر، یک درخواست به سمت سرور ارسال میشود که موجب کند شدن روند بارگذاری سایت میشود.

بر اساس آنچه که W3School بیان کرده است، با استفاده از CSS Sprites میتوان به تعداد درخواستهای ارسالی به سمت سرور را تا حد زیادی کاهش داد. CSS sprite در واقع به مجموعه ای از تصاویر اشاره دارد که برای ایجاد یک فایل تصویری باهم ترکیب میشوند. از CSS برای نمایش تنها بخشی از تصویر ترکیبی که می خواهید نمایش داده شود استفاده می کنید.

حذف فونت‌های غیر ضروری

استفاده از فونت‌های سفارشی معمولا جذاب است و به متمایز شدن کسب و کار شما از رقبایتان کمک میکند. اما مسئله این است که استفاده از این فونت‌ها معمولا موجب سنگینی صفحه و در نتیجه سایت میشود.

اما اگر به هر دلیلی نیاز به استفاده از فونتهای سفارشی دارید، بهتر است از فونتهایی با فرمت WOFF2 استفاده کنید. در غیر این صورت بهتر است سرعت را فدای تفاوتتان با رقبایتان نکنید.

حذف کدهای غیر ضروری صفحات سایت

اگر یا کدنویسی و ساختار کدهای صفحات سایت آشنایی دارید، میتوانید با حذف کدهای غیر ضروری تا حد زیادی به بهبود سرعت صفحه کمک کنید. البته باید به خوبی بدانید که در حال حذف چه قطعه کدی هستید؛ چرا که در صورت انجام کوچکترین اشتباهی، در نحوه نمایش و لود صفحه مشکل ایجاد میشود. برای بهینه سازی تمام کدهایی که برای ایجاد و نمایش یک صفحه به کار برده میشوند، از روشهای زیر استفاده کنید:

کدهای HTML

با استفاده از the Page Speed ​​Insights tool نسخه بهینه شده کد HTML خود را ایجاد کنید. آدرس صفحه مد نظرتان را وارد این ابزار کرده و مشکلات موجود در نسخه دسکتاپ و موبایل مشاهده کنید. اگر تجربه فعالیت در بخش بک اند سایت را ندارید، احتمالا برای رفع مشکلات این بخش نیاز به یک متخصص دارید.

کدهای CSS

از ابزار زیر استفاده کنید:

  • YUI Compressor
  • js

کدهای JavaScript

از ابزار زیر استفاده کنید:

  • Closure Compiler
  • JSMin
  • YUI Compressor

استفاده از CDN

محتوای وب سایت شما، در مناطق جغرافیایی مختلف که کاربرانتان حضور دارند، در سرورها ذخیره میشود. این مسئله باعث میشود که سرعت لود برای برخی از موقعیتهای جغرافیای بهتر و برای برخی دیگر خوب نباشد. استفاده از CDN روشی است که این مشکل سایت را در سراسر جهان حل میکند. (گرچه این روش به کاهش حجم صفحات سایت کمک نمیکند، اما در آخر موجب بهینه سازی سرعت سایت خواهد شد.)

حذف دکمه های به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دکمه های به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مانند Facebook ، Twitter ، Google+ و LinkedIn یکی از دلایل افزایش حجم صفحه است. جالب است بدانید که این چند این آیکونها با استفاده از کد جاوا اسکرپیت نمایش داده شده و قبل از نمایش باید در مرورگر بارگذاری شده و 580 کیلوبایت حجم به خود اختصاص میدهند.

سعی کنید به جای استفاده از ابزارک‌های شبکه های اجتماعی، از چند خط کد HTML جهت آنها را در صفحات سایت قرار دهید. در صورتی که به هر دلیل مجبور به استفاده از JavaScript هستید، اطمینان حاصل کنید که در قسمت پایین صفحه لود شده و کاملا بهینه هستند.

کاهش حجم صفحات سایت با افزونه Autoptimize

افزونه رایگان و محبوب Autoptimize توسط صدها هزار سایت وردپرسی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این افزونه می‌توانید تمام کدهای غیر ضروری که پیش از این به آن‌ها اشاره شد را حذف کنید. استفاده از این افزونه برای افرادی که آشنایی زیادی با کدنویسی ندارند، توصیه میشود.

  • برای استفاده از این افزونه رایگان وارد پیشخوان وردپرس، افزونه ها و سپس نصب شوید.
  • ” Autoptimize” را در بخش جستجو وارد کنید.
  • روی گزینه نصب کلیک کرده و آن را فعال کنید.
  • این افزونه با نام “بهینه سازی خودکار” به فهرست افزونه های نصب شده اضافه میشود. روی گزینه تنظیمات کلیک کنید. در صفحه ای که نمایش داده میشود، مواردی که نیاز به بهینه سازی دارند را فعال کنید. مانند HTML، جاوا اسکریپت و … .
  • تنظیمات را ذخیره کرده و مجددا سرعت سایت را بسنجید.

کاهش حجم صفحات سایت با افزونه Autoptimize بدون نیاز به دانش کدنویسی جهت افزایش سرعت سایت

نتیجه گیری

کاهش حجم صفحات سایت یکی از مهمترین مراحل جهت بهبود سرعت سایت است. مسلما هرچه که اندازه و سایز صفحات سایت کمتر باشد، زمانی که برای بارگذاری صفحه نیاز است، کمتر میشود. تصاویر و کدهای هر صفحه، از جمله اصلی‌ترین مواردی هستند که در اندازه یک صفحه اثرگذارند. کاهش حجم تصاویر با استفاده از ابزارهای مختلف به راحتی قابل انجام است، اما احتمالا برای بهینه سازی کدها، به یک فرد با تجربه در زمینه کدنویسی نیاز است. گرچه با استفاده از افزونه ای مانند Autoptimize بهینه سازی سایز صفحات سایت وردپرسی تا حدی بدون دانش برنامه نویسی امکانپذیر است.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/15

کاهش حجم صفحات سایت و بهینه سازی آن واقعا خیلی تاثیر مثبت در بالا بودن سایت داره هر کس رعایت نکنه ممکن ضربه بزرگی به خودش و بیزنسش بزنه

مرسی تسمینو عالی بود محتوات مثل همیشه