اهمیت دیجیتال مارکتینگ و بررسی مفاهیم بازاریابی دیجیتال

اهمیت دیجیتال مارکتینگ و بررسی مفاهیم بازاریابی دیجیتال

به دلیل فراگیر شدن اینترنت، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین تبدیل به پربازده ترین روش‌های بازاریابی شده است. پیش‌بینی می‌شود در سال 2024 کل هزینه‌های جهانی در دیجیتال مارکتینگ از مرز 667 میلیارد دلار گذر کند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بقای کسب و کارها وابسته به آن است. دیجیتال مارکتینگ عمدتا از روش‌های آنلاین و دستگاه‌های الکترونیکی انجام می‌شود که صورت مستقیم مشتری را هدف می‌گیرد. در این مقاله اهمیت این روش بازاریابی را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم چرا مسیر هر کسب و کاری بدون بازاریابی دیجیتال، منجر به […]

3 ماه 5 27 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیجیتال مارکتینگ چیست؟
هدف دیجیتال مارکتینگ چیست؟
تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی
ابزارهای بازاریابی دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی ویروسی چیست و چرا در زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرد؟
چه تفاوتی بین بازاریابی با موتورهای جستجو و بهینه سازی موتورهای جستجو وجود دارد؟
 مراحل تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ
وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست؟
تفاوت بازاریابی درونگرا و دیجیتال مارکتینگ چیست؟
قبل از انتخاب ابزار دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار، به کدام موارد باید توجه کرد؟
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کدام هستند؟
مزایای بازاریابی دیجیتال
شما چه تجربه‌ای نسبت به بازاریابی دیجیتال دارید؟
مشاهده بیشتر

به دلیل فراگیر شدن اینترنت، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین تبدیل به پربازده ترین روش‌های بازاریابی شده است. پیش‌بینی می‌شود در سال 2024 کل هزینه‌های جهانی در دیجیتال مارکتینگ از مرز 667 میلیارد دلار گذر کند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بقای کسب و کارها وابسته به آن است. دیجیتال مارکتینگ عمدتا از روش‌های آنلاین و دستگاه‌های الکترونیکی انجام می‌شود که صورت مستقیم مشتری را هدف می‌گیرد. در این مقاله اهمیت این روش بازاریابی را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم چرا مسیر هر کسب و کاری بدون بازاریابی دیجیتال، منجر به شکست می‌شود.

امروزه تعداد زیادی از مدیران کسب و کارهای نوپا یا کارکشته و قدیمی، دیجیتال مارکتینگ موفق را با رشد کسب و کار خود کاملا یکسان می‌دانند. علت این نگاه چیست؟ دیجیتال مارکتینگ یک راه ایده‌آل برای حضور در کانون توجه طیف گسترده‌ای از افراد است. گستردگی و در دسترس بودن اینترنت، دو دلیل اصلی پهناور بودن حوزه دیجیتال مارکتینگ هستند. به نمونه‌های زیر توجه کنید تا درک بهتری نسبت به فراگیر بودن استفاده از اینترنت در جهان به دست بیاورید:

  • اگر امروز نتوانید اخبار روز را از تلویزیون ببینید، به جای آن از سایت‌های خبری استفاده می‌کنید.
  • زمانی که شما تصمیم نداشته باشید تا وقت زیادی را صرف رفت و آمد به کلاس‌های حضوری کنید، به سراغ کلاس‌های آنلاین خواهید رفت.
  • برای تبلیغات محصولات خود از بیلبوردهای مرکز شهر استفاده نمی‌کنید. چون معتقد هستید که همه افراد به آن دسترسی ندارند. به همین منظور، دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی را بهترین راه حل می‌دانید.
  • برای دور بودن از شلوغی جمعیت و امنیت در هنگام خرید، به فروشگاه‌های اینترنتی سر می‌زنید.
  • به شبکه‌های اجتماعی توجه می‌کنید تا به سبک زندگی ایده‌آل خود دست پیدا کنید.

تعریف دیجیتال مارکتینگ-digital marketing

واژه “مارکت” در فرهنگ نامه آزاد فارسی به معنای فروشگاه و محل خرید است. با کنار هم قرار دادن معنای مستقل هر کلمه به تعریف دیجیتال مارکتینگ خواهید رسید. واژه دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از هر ابزار دیجیتال برای رسیدن به هدف خرید و فروش محصول یا خدمات است.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

پی‌بردن به ماهیت دیجیتال مارکتینگ در دنیا، کار سختی نیست. استفاده از روش‌های بازاریابی با ابزارهای دیجیتال همان معنای دیجیتال مارکتینگ می‌باشد. گسترده بودن ابزارهای دیجیتال به تعداد آن‌ها منتهی نمی‌شود. برای مثال، با استفاده از لپتاپ و اینترنت می‌توانید به هزاران سایت آنلاین خبری، فروشگاهی و آموزشی دسترسی داشته باشید.

ویژگی‌ها و کارایی‌های منحصربه‌فرد ابزارهای دیجیتال باعث می‌شود که افراد به جای مراجعه فیزیکی به فروشگاه، در فضای مجازی به دنبال کالا یا خدمت موردنیاز خود باشند.

یک کارشناس دیجیتال مارکتر این وظیفه را دارد که اقدامات لازم برای جذب هدف‌مند مخاطب را انجام دهد. این اقدامات کاملا به ابزارهای دیجیتال بستگی دارد. بعضی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در بستر اینترنت آنلاین هستند. برخی دیگر از این ابزارها مثل تلویزیون و رادیو آفلاین بوده و کاربردی در همان راستا دارند.

هدف دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ضرب المثل “کسی که عازم ناکجا آباد شود، به همان جا می‌رسد” در حوزه بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ هم دارای معنا و مفهوم است. وقتی که دیجیتال مارکتر از هدف مدیر یک کسب و کار برای دیجیتال مارکتینگ سوال می‌پرسد، به احتمال زیاد جمله‌های زیر را خواهد شنید:

  • “می‌خواهم محصولات بیشتری بفروشم.”
  • “می‌خواهم برند خودم را به افراد بیشتری معرفی کنم.”
  • “می‌خواهم از سایر رقبای خودم جلو بزنم.”
  • “می‌خواهم در فضای آنلاین بیشتر دیده شوم.”
  • “می‌خواهم درآمد بیشتری در بازه یک روزه، یک ماهه و یک ساله داشته باشم.”

هدف از دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اما اگر به دنبال پاسخ سوال ” هدف دیجیتال مارکتینگ چیست؟ ” باشید، باید اهداف کلی‌تری را در نظر بگیرید. اهداف کلی مسیر و راه دیجیتال مارکتینگ را به شما نشان خواهند داد. وقتی بتوانید فرآیندهای تعامل صحیح با مشتریان و مخاطبان را اجرا کنید به تمامی اهداف جزئی کسب و کار خواهید رسید.

دیجیتال بودن فضای کسب و کار نباید شما را از اهداف‌تان دور کند. بنابراین، یک دیجیتال مارکتر می‌بایست برای رسیدن به هدف‌های بزرگ‌تر، مسیر و راه را به صورت شفاف مشخص کند. استراتژی دقیقا همان چیزی است که برای توسعه برند می‌توان از آن استفاده کرد.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی

همه ما به شکلی بازاریابی سنتی را می‌شناسم. این شکل از بازاریابی شامل مواردی چون تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردهای تبلیغاتی، آگهی‌های چاپی، انتشار آگهی در روزنامه و… هستند. این روش از تبلیغات دارای تاثیرات کوتاه مدت و در اکثر مواقع محلی بوده و در ضمن در مقایسه با تبلیغات اینترنتی، هزینه‌های به مراتب بالاتری نیز دارند.

این در حالی است که در ساختار بازاریابی دیجیتال با سرویس‌های مبتنی بر نت روبه‌رو هستیم که در مقابل جامعه هدف به مراتب بزرگ‌تری قرار دارند. کاهش هزینه‌های تبلیغات، تاثیرات درازمدت و جامع‌تر بودن این روش تبلیغاتی باعث شده است که بتوان با استفاده از آن به طور کلی دنیای مارکتینگ را دگرگون کرد.

اگرچه هنوز شاید برخی از کسب و کارها نیاز به دنبال کردن بعضی از الگوهای تبلیغاتی سنتی داشته باشند، اما این هرگز باعث نخواهد شد که نقش بازاریابی دیجیتال در ساختار تبلیغات آن‌ها کم‌رنگ شمرده شود.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال مارکتینگ

به‌طورکلی، منظور از ابزارهای بازاریابی دیجیتال، اشیاء یا کالاهای فیزیکی نیست. یک فرد کارشناس دیجیتال مارکتر از این ابزارها استفاده می‌کند تا به هدف نهایی خود یعنی فروش برسد. لذا شناختن کامل هر یک از ابزارهای دیجیتال برای دستیابی به هدف یا اهداف لازم و ضروری است.

بازاریابی دیجیتال

  • بازاریابی محتوایی

بخش اعظم پاسخ سوال “دیجیتال مارکتینگ چیست؟” به بازاریابی محتوایی مربوط می‌شود. تولید، توزیع و مدیریت محتوای ارزشمند از اصول بازاریابی محتوایی است. تنها وقتی می‌توانید به تولید محتوای ارزشمند و باکیفیت بپردازید که استراتژی خود را در جهت جذب کاربر تنظیم کرده باشید.

تولید محتوای موفق از عهده هر فردی بر نخواهد آمد. چرا که آگاهی و برنامه ریزی دقیق، دو ابزار لازم برای فرآیند بازاریابی محتوایی و سپس دیجیتال مارکتینگ هستند.

آگاهی از آن‌جایی اهمیت دارد که انواع روش‌های هدف‌‎گذاری را بدانید. اهمیت برنامه‌ریزی دقیق هم با فرآیندهای بازاریابی محتوایی مرتبط است. برای مثال، دیجیتال مارکتر سایت‌ خبری برای کسب رتبه در جایگاه‌های 1 تا 3 گوگل باید برنامه‌ریزی داشته باشد. انتشار محتوای تاریخ گذشته، تغییرات چندان زیادی در میزان موفقیت سایت شما ایجاد نخواهد کرد.

  • بازاریابی با موتورهای جستجو

تبلیغات در گوگل، بینگ ادز و بایدو از محبوب‌ترین بسترهای بازاریابی با موتورهای جستجو در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستند. دیجیتال مارکتر حرفه‌ای با استراتژی هوشمند از این بسترها استفاده می‌کند:

  1. برای استفاده از بسترهای بازاریابی با موتورهای جستجو ابتدا باید اصلی‌ترین کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را در نظر بگیرید.
  2. جایگاه خود را در میان کسب و کارهای رقیب خود بسنجید.
  3. سپس نوبت به استفاده از تبلیغات کلیکی برای ارتقاء سایت آنلاین خود به منظور افزایش تعداد مشتریان واقعی می‌رسد!
  4. پس از در نظر گرفتن کلمات کلیدی مرتبط با کلمات کلیدی اصلی، نوبت پرداخت پول است.
  5. PPC نام دیگر تبلیغات کلیکی است. باز شده این کلمه حاکی از آن است که شما به ازای هر کلیک از سوی کاربر، پول بپردازید.
  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو

سئو، نام دیگر بهینه‌سازی موتورهای جستجو در حوزه دیجیتال مارکتینگ می‌باشد. به طور معمول، بهینه سازی موتورهای جستجو در دیجیتال مارکتینگ به منظور سئوی هوشمندانه یک سایت‌ اینترنتی است. ابزارهای خاصی برای دانستن میزان موفقیت در بهینه سازی موتورهای جستجو وجود دارد. گوگل آنالیتکس و وبمستر تولز، دو ابزار محبوب در میان افراد مسلط به سئو هستند.

Digital Marketing-دیجیتال مارکتینگ

بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو در بحث دیجیتال مارکتینگ تنها به یک روش خاص ختم نمی‌شود. به کار بردن تکنیک‌های درست باعث می‌شود تا با جستجوی محصول یا خدمات، کسب و کار اینترنتی شما در نخستین نتایج انواع موتورهای جستجو دیده شود.

به بیانی دیگر، این تکنیک‌ها باید به گونه‌ای به کار گرفته شوند که با جستجوی هر کلمه کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت‌تان، شما در رنک‌های اول تا سوم صفحه اول گوگل باشید. در غیر این صورت، شاهد تغییر چندانی در ترافیک سایت خود نخواهیدبود.

در کل سئو به دو زیرمجموعه دیگر هم تقسیم می‌شود. سئو داخلی و سئو خارجی در زیرمجموعه معنا و مفهوم کلی سئو قرار دارند. برای مثال، توجه به افزایش سرعت سایت در بهبود سئوی آن، تاثیرگذار خواهد بود.

در سئو داخلی سایت، ارزیابی کلمات کلیدی اهمیت زیادی دارد. ابزارهای رایگان زیادی برای ارزیابی کلمات کلیدی وجود دارند. دقت در انتخاب هر یک از آن‌ها باعث می‌شود تا شما به قله موفقیت نزدیک‌تر شوید. وقتی که زمان مشخصی را برای انتخاب کلمه کلیدی مرتبط اختصاص بدهید، شاهد افزایش ترافیک سایت خود خواهید بود.

در واقع، رقابت بر سر کلمات کلیدی و افزایش سئوی سایت حرف اول را می‌‎زند. اما قبل از رقابت بر سر کلمات کلیدی و افزایش ترافیک سایت، باید برای فرآیندهای بازاریابی خود چشم اندازی مشخص کنید.

اگر در ابتدای راه یادگیری دیجیتال مارکتینگ هستید، نباید از نتایج تکنیک‌های سئو رنجور شوید. چون زمان تقریبا زیادی برای مشاهده نتایج تکنیک‌های بهینه سازی موتورهای جستجو نیاز دارید. در این مواقع، دست از تلاش بر ندارید. چرا که وقتی دست از کوشش بردارید، مرگتان آغاز می‌شود! این مفهوم شاید پیش‌تر دور از ذهن به نظر می‌رسید، اما امروزه یک حقیقت تلخ است.

لذا، زمانی که از ادامه فعالیت خود احساس خستگی می‌کنید به استراتژی خود هدفمندانه‌تر نگاه کنید و خودتان را دست کم نگیرید. صبر خود را بیشتر کنید و در جستجوی مناسب‌ترین راه حل برای دستیابی به رنک اول تا سوم باشید.

رپورتاژ آگهی

  • رپورتاژ آگهی

قبل از اینکه به بررسی بازاریابی درونگرا بپردازیم، به رپورتاژ آگهی توجه کنید. زمانی شما در فرآیندهای دیجیتال مارکتینگ خود موفق خواهید بود که به روابط عمومی دیجیتال کسب و کار خود اهمیت بدهید.

 در واقع خرید رپورتاژ آگهی به معنای انتشار یک تبلیغات متنی در چارچوب یک خبر و گزارش می‌باشد. تاثیرات مثبت رپورتاژ آگهی چیزی بیشتر از یک متن تبلیغاتی عادی بوده و اطلاع رسانی به موقع از اتفاقات کسب و کار در رسانه‌های پرمخاطب یکی از تاثیرات انتشار درست آن است. علاوه براین، رپورتاژ آگهی روی سئوی کلی سایت شما تاثیر مثبتی دارد

  • بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که اکثر کسب و کارها آن را در پیش می‌گیرند. این روزها موضوعات متفاوتی وجود دارد که افراد به دنبال آن در فضای مجازی باشند. وقتی شما بتوانید محتوایی منتشر کنید که افراد به ابزارهای دیجیتال کسب و کار شما مراجعه کنند، بازاریابی درونگرا انجام داده‌اید.

شرط اصلی برای بازاریابی درونگرا، ایجاد تعامل بین مخاطب و کسب و کار با مراجعه مخاطب است و این کلید طلایی خواهد بود که از طریق آن، باقی مراحل بازاریابی به درستی پیش می‌روند. این جمله بدان معنی است که افراد مراجعه‌کننده این احساس را داشته باشند که شما هیچ‌گاه به سراغ آن‌ها نرفته‌اید.

به احتمال زیاد متوجه شده‌اید که کسب و کار شما در این هنگام همانند یک آهنربای مغناطیسی است. شما در نقش آهنربای مغناطیسی می‌توانید بازاریابی درونگرا یا بازاریابی جاذبه‌ای انجام بدهید، به شرطی که مخاطب در جستجوی خواسته خود به شما برسد!

  • بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی

هم‌اکنون لاگ موبایل خود را باز کنید. تعداد شبکه‌های اجتماعی که در آن‌ها عضو هستید، بشمارید. خودتان فکر می‌کنید که دلیل ‌حضور شما در شبکه‌های اجتماعی چیست؟ ارتباط آسان مهم‌ترین دلیل حضور شخص شما در شبکه‌‌های اجتماعی متعدد می‌باشد.

ارتباط آسان با افراد باعث می‌ شود که روزانه با افراد ناشناس زیادی در تعامل باشید. حال برای جذب مخاطب واقعی بیشتر و دستیابی به طیف گسترده‌ای از افراد نیاز دارید که در شبکه‌های اجتماعی حضور مداوم داشته باشید.

افرادی که چشم انداز بیرونی شبکه‌های اجتماعی شما را مشاهده می‌‌کنند، تنها محتوای مفید شما را نگاه خواهندکرد. پس پیوند بین بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی و بازاریابی محتوایی از نوع تنگاتنگی خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که هر دو مفهوم در زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار دارند.

  • اینفلوئنسر مارکتینگ

برای اجرای اینفلوئنسر مارکتینگ همانند دیجیتال مارکتینگ به ابزارهای دیجیتال نیاز دارید. معنای کلمه “اینفلوئنسر” در فرهنگ نامه فارسی، “تاثیرگذار” می‌باشد. در واقع فرد اینفلوئنسر قادر است بر روی فکر و رفتار سایر افراد تاثیر بگذارد.

این تاثیرگذاری در هر جهت نیست. وقتی تاثیرگذاری بر روی افراد، اینفلوئنسر مارکتینگ نام می‌گیرد که تاثیرگذاری در یک جهت مشخص و معین صورت بگیرد. این جهت می‌تواند به منزله ایجاد یک رفتار فرهنگی جدید باشد.

یک نمونه از اینفلوئنسر مارکتینگ را می‌توانید در اینستاگرام ببینید مانند بلاگر ها …. افرادی که به سبک خاصی زندگی می‌کنند و راه‌های جدیدتری را برای ادامه زندگی خودشان در پیش می‌گیرند.

در واقع، پلتفرم خاصی برای اجرا و نمایش اینفلوئنسر مارکتینگ وجود ندارد. پس به دنبال حد و مرز مشخصی برای اینفلوئنسر مارکتینگ نباشید. برای مثال، اگر به دنبال افزایش فروش محصولات باکیفیت‌تان در پیج اینستاگرام خود هستید، به بلاگرها مراجعه می‌کنید. چرا که افراد زیادی تحت تاثیر بلاگرهای اینستاگرامی زندگی می‌کنند.

e-mail marketing

  • ایمیل مارکتینگ

زاویه 360 درجه دیجیتال مارکتینگ با ایمیل مارکتینگ کامل‌تر می‌شود. این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که ایمیل نداشته باشد. امکانات و مزایای خوب پست الکترونیک باعث شده است تاکنون، حدود 9/3 میلیارد نفر دارای ایمیل باشند. اما اشتباه نکنید! ایمیل مارکتینگ به این معنا نیست که عکس تمامی محصولات خود را در یک نامه الکترونیک بگذارید و به هزاران کاربر واقعی، ارسال کنید.

ارتباط با مخاطبان جدید همواره برای یک کسب و کار اهمیت دارد. حفظ تعامل با مشتریان قدیمی نیز به منظور حفظ سرمایه برای آن‌ها می‌باشد. زیرا دیجیتال مارکترها زمان زیادی برای ارتباط با مشتریان قدیمی و ترغیب آن‌ها به خرید، صرف کرده‌اند. به همین خاطر، باید به فکر یک راه‌کار مناسب برای افزایش مشتریان جدید و محافظت از مشتریان قدیمی باشید.

تخفیف‌های جادویی امروز، مقاله‌های جدید و ارسال فاکتور خرید می‌تواند موضوع ایمیل ارسالی شما باشد.

در مبحث ایمیل مارکتینگ، طراحی گرافیکی اهمیت زیادی دارد. البته طراحی کردن تصویر‌های گرافیکی از وظایف دیجیتال مارکتر نیست. ولی جلوه بصری آن بر روی تعداد ایمیل‌های باز شده، نقش بسزایی خواهد داشت.

ابزار های گوناگونی برای ارسال ایمیل وجود دارد که معروف‌ترین این ابزار عبارت‌اند از :

  • MailChimp
  • Sendicate
  • sendplus
  • و بسیاری از ابزارهای دیگر …

بیشتر این ابزارها دارای پلن‌ رایگان هم هستند که در شروع کار به شما در ایمیل مارکتینگ کمک می‌کند.

  • افیلیت مارکتینگ

افیلیت در دنیای عجین شده با دیجیتال مارکتینگ دارای دو طرف می‌باشد. سایت فروشنده و سایت معرف همان دو طرف افیلیت مارکتینگ هستند.

اگر محصولی در انبار فروشگاه مجازی خود ندارید، می‌توانید به سراغ سایت‌های فروشنده کالا بروید و به صورت آنلاین سهمی در فروش داشته باشید. سهم شما در فروش به صورتی خواهد بود که به ازای فروش هر محصول، پورسانت دریافت می‌کنید. به طور معمول، سایت‌هایی که روند رو به رشدی در ترافیک ارگانیک خود دارند، از گزینه افیلیت مارکتینگ استفاده می‌کنند.

بازاریابی ویروسی چیست و چرا در زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرد؟

در حقیقت، دیجیتال مارکتینگ همانند یک پازل است. تا زمانی که تمامی اجزای کوچک در کنار هم قرار نگیرند، معنای دیجیتال مارکتینگ به طور واضح مشخص نخواهد بود. بازاریابی ویروسی یک نوع استراتژی برای ترویج استفاده از محصولات یا خدمات یک برند محسوب می‌شود. اما به جای این که تنها خودتان برای معرفی برند یا محصولات و خدمات تلاش کنید، مردم هم به کمک شما می‌آیند و اطلاعات زیادی را بین هم رد و بدل می‌کنند.

دو عنصر اصلی در بازاریابی ویروسی، مردم و اشتراک‌گذاری اطلاعات در فضای دیجیتال هستند. مفهوم این جمله با یک مثال، ساده‌تر خواهد شد. یک عنوان بسیار جذاب بنویسید. در مرحله بعد به سراغ شبکه‌های اجتماعی خود بروید و محتوای جذاب خود را منتشر کنید. در مدت زمان کوتاهی خواهید دید که اکثر افراد از محتوای جذاب شما حرف می‌زنند! زیرا محتوای شما توانسته است در مدت کوتاهی همانند یک ویروس به همه افراد سرایت کند.

بنابراین، اگر سایت اینترنتی را به تازگی افتتاح کرده باشید، برای برندسازی از بازاریابی ویروسی استفاده کنید. صبر کنید! برندسازی یکی از اهداف دیجیتال مارکتینگ است. برای دستیابی به سایر اهداف خود، همچنان باید ابعاد بازاریابی دیجیتال را گسترده‌تر کنید.

چه تفاوتی بین بازاریابی با موتورهای جستجو و بهینه سازی موتورهای جستجو وجود دارد؟

درست است که این دو اصطلاح در زیر مجموعه مفهوم چتر ابری دیجیتال مارکتینگ قرار دارند، اما جزئیات آن‌ها باعث می‌شود که نسبت به هم متفاوت باشند. در بازاریابی موتورهای جستجو با پرداختن پول قادر خواهید بود تا فرآیندهای بازاریابی را انجام دهید. اما در سئو با بهینه سازی موتورهای جستجو به بازاریابی می‌پردازید، بدون اینکه مبلغی به بسترهای آنلاین بازاریابی پرداخت کنید.

به بیانی، استراتژی‌هایی که با بازاریابی موتورهای جستجو انجام می‌شوند، پولی هستند. این درحالی است که برای اجرای استراتژی با سئو نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف نیست و تنها با رعایت اصول و تکنیک‌های علمی به نتیجه دلخواه خواهید رسید.

 مراحل تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

روند تهیه و اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ، شامل مراحل و ملاحظات زیادی است که بدون شک به یک متخصص با تجربه در این زمینه نیاز دارد. برای تعیین استراتژی، با توجه به این که خود شامل شاخه‌های مختلفی است، به زمان و منابع زیادی نیست. داده‌های لازم باید جمع‌آوری شده و باتجزیه و تحلیل آن‌ها، استراتژی که مسیر رسیدن به اهداف تجاری شما را هموار می‌کند، تعیین شود.

گرچه هر کسب و کاری بسته به نوع فعالیت و میزان بودجه در دسترس، روند متفاوتی را باید طی کند، اما پشت سر گذاشتن برخی مراحل برای همه یکسان است. در ادامه به اصلی‌ترین گام‌هایی که برای تعیین استراتژی بازاریابی آنلاین باید طی کنید، اشاره مختصری خواهیم داشت.

  • شناسایی اهداف بازاریابی: قبل از هر چیز باید مشخص کنید که هدف شما از انجام کلیه فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ چیست. تا زمانی که ندانید چه می‌خواهید، قادر به تعیین نقشه راه هم نخواهید بود. باید مشخص کنید که هدف شما برندینگ است یا فروش محصول. اگر از همان ابتدا بدانید که دنبال چه هستید، در طی مسیر و آخر کار متوجه خواهید شد که کجا درست پیشرفت کرده و کجا اشتباه کرده‌اید.
  • آماده سازی تیم فروش: یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که افراد مرتکب می‌شوند این است که فرآیند بازاریابی آنلاین را متفاوت از آفلاین در نظر می‌گیرند. برای برآورده ساختن اهداف تجاری شما در فضای آنلاین، افرادی که مسئولیت پاسخگویی به مشتریان و یا رفع نیاز آن‌ها را به عهده دارند، باید کاملا در جریان امور باشند.
  • تعیین مخاطب هدف: اگر مخاطبتان را نشناسید، قطعا نخواهید دانست برای رسیدن به او باید از چه مسیری اقدام کنید! قبل از هرچیز مشخص کنید که مخاطب هدف شما کیست و چه نیازی ویژگی‌هایی دارد. بعد از آن نیاز مخاطب هدف را تعیین کنید. در این صورت بهتر می‌توانید در زمان درست، پاسخ سوال یا نیازش را در اخیتارش قرار دهید.
  • انتخاب رسانه بازاریایی: طبیعتا بسته به نوع کسب و کار، مخاطب هدف و بودجه‌ای که در اختیار دارید، باید بهترین کانال بازاریابی را انتخاب کرده و فعالیت خود را آغاز کنید. برای انتخاب رسانه، قبل از هر چیز باید بدانید مخاطب هدف شما در چه فضایی حضور بیشتری دارد، شبکه‌های اجتماعی یا گوگل.
  • تعیین اهداف کوتاه مدت: برای آن که در طی اجرای استراتژی متوجه درستی مسیری که در آن هستید، شوید؛ باید اهداف کوتاه مدت تعیین کنید. با سنجش معیار و اهداف کوتاه مدت، خواهید دانست که در کجای مسیر قرار دارید.

وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست؟

یک مدیر دیجیتال مارکتینگ مسئول برنامه‌ریزی و اجرای یک کمپین بازاریابی دیجیتال برای تبلیغ یک برند، محصولات یا خدمات در همه کانال‌های بازاریابی دیجیتال موجود است. نقش او همچنین شامل نظارت بر سایر متخصصان شاغل در تیم وی است.

برخی از وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ عبارت‌اند از:

  • بازاریابی محتوا

در دنیای دیجیتال، شما به هر شکل (متن، عکس، فیلم، صدا و …) به محتوا احتیاج دارید زیرا بدون محتوا نمی‌توانید به صورت آنلاین کاری انجام دهید! سوال اینجاست که به چه محتوایی دارید، چه کسی محتوا را خلق می‌کند، بهترین عنوان برای محتوا چیست و … این سوالات، چالش‎‌های معمول یک مدیر بازاریابی است که باید به آن پاسخ دهد. به یاد داشته باشید که در اختیار داشتن یک محتوای حرفه‌ای، به معنای دستیابی به قلب و ذهن مخاطبان است. زمانی که قلب و ذهن مخاطبان خود را به دست بیاورید، برای همیشه آن‌ها را در اختیار خود خواهید داشت.

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین روش‌های تبلیغ فروشگاه آنلاین و یا برند شما است. اما از کدام شبکه باید استفاده کنید؟ قصد دارید به چه شکل به اهداف مدنظرتان برسید؟ پاسخ به این سوالات و راه‌اندازی کمپین موفقیت‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی، از جمله دیگر وظایف یک مدیر بازاریابی است.

  • ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی آنلاین است که همچنان هم موثر است. وظیفه مدیر بازاریابی دیجیتال است که استراتژی بازاریابی ایمیلی را برای شرکت، در راستای استراتژی بازاریابی اولیه طراحی کند. تعیین گروه هدف به شکلی که ارسال ایمیل انبوه، به شکل هدف‌گذاری شده انجام شده و همین‌طور بهینه‌سازی ایمیل‌ها به ترتیبی که نرخ اپن ریت بالا باشد، باید حتما در این شکل از بازاریابی مورد نظر قرار بگیرد.

  • بازاریابی موبایلی (موبایل مارکتینگ)

با توجه به استفاده روز افزون افراد از تلفن‌های همراه و اهمیت این مسئله برای موتورهای جستجو نظیر گوگل، بهتر است به فکر یک استراتژی منحصربه‌فرد برای بازاریابی موبایلی باشید. اگر فروشگاه آنلاین دارید، علاوه بر اینکه باید وب‌سایت خود را برای انواع تلفن‌های همراه بهینه کنید، بلکه شاید بهتر باشد که به فکر یک اپلیکیشن اختصاصی برای تلفن‌های همراه باشید. مدیر بازاریابی دیجیتال باید دانش لازم و بینش بازار را داشته باشد تا بهترین راه را برای رسیدن به این هدف پیشنهاد کند.

تفاوت بازاریابی درونگرا و دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی درونگرا و بازاریابی دیجیتالی در اکثر موارد مشابه با هم در نظر گرفته می‌شوند. در حالی که این دو با وجود شباهت‌های زیاد، اساسا متفاوت از هم هستند. برای اجرای هر دو شیوه بازاریابی، در برخی موارد از ابزارهای مشابه باهم استفاده می‌شود. در دیجیتال مارکتینگ، فرد از تمامی ابزارهای موجود برای برآورد اهدافش استفاده می‌کند. در حالی که در بازاریابی درونگرا، یک ابزار با دقت انتخاب شده و از همان برای برقراری ارتباط با مخاطب استفاده می‌شود.

به‌علاوه می‌توان گفت که بازاریابی دیجیتال، مجموعه‌ای از فرایندها است که همگی در یک راستا حرکت کرده و برای نیل به یک هدف مشخص پیش می‌روند. در حالی که بازاریابی درونگرا، با استفاده از یک تکنیک که می‌تواند به طور مثال محتوای متنی، ویدیویی و مانند آن‌ها باشد؛ به شکار مخاطب و تبدیل آن به مشتری وفادار می‌پردازد.

قبل از انتخاب ابزار دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار، به کدام موارد باید توجه کرد؟

در حقیقت، انتخاب مناسب‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به چندین عامل بستگی دارد. به‌همین‌خاطر، نمی‌توان یک یا چندین ابزار دیجیتال را به هر کسب و کاری پیشنهاد کرد. اهداف، بودجه سازمان، نوع ارتباط با مشتریان و شناخت رسانه‌های دیجیتالی از عوامل تعیین‌کننده برای انتخاب بهترین ابزار یا ابزارهای دیجیتال هستند. در حقیقت مدیر این بخش، باید با در نظر گرفتن تمام این عوامل، بهترین تصمیم‌گیری برای آن را داشته باشد.

  • فرآیند مارکتینگ کسب و کار خود را مشخص کنید.
  • بودجه دیجیتال مارکتینگ را به طور واضح تعیین نمایید.
  • گستره ارتباط با بازار هدف کسب و کار خود را در نظر بگیرید.
  • از ابزارهای دیجیتال شناخت کامل داشته باشید.

زمانی که به این عوامل تسلط کافی پیدا کردید، به طور حتم می‌توانید استراتژی دقیقی را مشخص کنید. در نهایت، با استفاده از استراتژی خود می‌توانید بهترین ابزار یا ابزارهای دیجیتال برای بازاریابی کسب و کارتان را بشناسید.

Digital marketing tools-ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کدام هستند؟

جمله از پیتر دارکر متفکر بزرگ در علم مدیریت وجود دارد که می‌گوید اگر شما نتوانید چیزی را اندازه‌گیری کنید، نمی‌توانید آن را بهبود بخشید بنابراین اندازه‌گیری و ارزیابی اساس کار دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.

مزایای بازاریابی دیجیتال

در بالا و در خلال مطالبی که عنوان کردیم، برخی از مزایای بازاریابی دیجیتال قابل توجه بودند. با این همه در اینجا نگاهی کلی به این مزایا خواهیم داشت:

1. در ساختار بازاریابی دیجیتال، با یک رشد همیشگی در جذب مخاطب و نرخ تبدیل روبرو هستیم.

2. این شکل از بازاریابی، زمینه اشتغال زیادی در جامعه ایجاد کرده و حتی با برون‌سپاری بخشی از کارها، فریلنسرها را فعال می‌سازد.

3. نرخ تبدیل در این شکل از مارکتینگ، بسیار بالا بوده و خیلی زود مخاطبان اولیه شما، به مشتریان وفادار تبدیل می‌شوند.

4. امکان تغییر استراتژی بازاریابی در شکل آنلاین آن همیشه به سادگی وجود داشته و خیلی زود می‌توانید با شناسایی اشتباهات و استراتژی نادرست، مسیر خود را اصلاح کرده و جهت‌گیری دیگری به آن بدهید.

5. اندازه گیری نتایج و تغییرات در این شکل از بازاریابی اینترنتی به راحتی میسر بوده و این امکان را خواهید داشت که تاثیرگذاری تبلیغات خود را رصد کرده و مطابق با نتایج، تصمیمات موثرتری بگیرید.

شما چه تجربه‌ای نسبت به بازاریابی دیجیتال دارید؟

همانطور که خواندیم، به دلیل فراگیر شدن اینترنت و ابزارهای دیجیتال، روش‌های آنلاین بازاریابی بازدهی بیشتری نسبت به بازاریابی سنتی دارند و در اینجاست که اهمیت دیجیتال مارکتینگ مشخص می‌شود. بازاریابی دیجیتال، با امکان دسترسی به خریداران احتمالی از طریق کانال‌های مختلف در بستر اینترنت، نرخ تبدیل بسیار بالایی دارد و از روشهای مختلفی، می‌تواند اهداف بازاریابی یک کسب و کار را محقق سازد. به نظر شما کدام یک از روش‌های بازاریابی دیجیتال، بازدهی بالاتری دارد؟

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2020/08/27

مقاله خیلی خیلی خوبی بود
من درباره دیجیتال مارکتینگ هیچی نمیدونستم و با خوندن این مقاله اطلاعاتم خیلی کاملتر شد نسبت به دیجیتال مارکتینگ

    2020/08/27

    سلام اقای دلیری عزیز
    حیلی خوشحالیم که مورد رضایت شما قرار گرفت

2021/12/05

عرض خسته نباشید به تیم عزیز تسمینو
اگر ممکن بازم در مبحث های دیگه دیجیتال مارکتینگ مقاله بزارید واقعا لذت میبرم اینقدر تفکیک شده توضیح دادید.

2021/12/14

ممنون از مقاله بسیار خوبتون
بنظر شما برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ از کدوم پکیج ها استفاده کنیم ؟
آقای عادل طالبی پکیج های زیادی در این رابطه دارن بنظر شما آموزش های خوبی در این زمینه به کاربر ها میدن ؟

2022/05/07

مرسی بابت توضیحات خوبتون 💖بخش دیجیتال مارکتینگ واقعا یکی از بهترین و مهمترین بخش یک کسب کاره .