تاثیر ریدایرکت بر سئو – معرفی انواع ریدایرکت

تاثیر ریدایرکت بر سئو – معرفی انواع ریدایرکت

ریدایرکت راهی برای انتقال کاربر، از یک URL به URL مرتبط دیگر در یک سایت است. در واقع هدف اصلی انجام این کار، بهبود تجربه کاربری است؛ زمانی که یک لینک به صورت موقت یا دائم از سایت حذف شده است. اما آیا از تاثیر ریدایرکت بر سئو مطلع هستید؟ آیا با انواع ریدایرکت و اینکه چه موقع باید از آنها استفاده کرد، چیزی میدانید؟ آیا از تاثیر ریدایرکت 301 در سئو چیزی میدانید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات منفی است، پس در صفحه درستی قرار گرفته اید. در […]

4 سال 2 17 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ریدایرکت چیست؟
چه زمانی از ریدایرکت استفاده کنیم؟
اما ریدایرکت چه تاثیری روی موتورهای جستجو دارد؟!
انواع ریدایرکت و تاثیر آن بر سئو
ریدایرکت 301 چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کنیم؟
ریدایرکت 302 چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کنیم؟
ریدایرکت 301 در وردپرس
5+1 اشتباه هنگام انجام ریدایرکت در سئو
نتیجه‌‌گیری در مورد تاثیر ریدایرکت بر سئو
مشاهده بیشتر

ریدایرکت راهی برای انتقال کاربر، از یک URL به URL مرتبط دیگر در یک سایت است. در واقع هدف اصلی انجام این کار، بهبود تجربه کاربری است؛ زمانی که یک لینک به صورت موقت یا دائم از سایت حذف شده است. اما آیا از تاثیر ریدایرکت بر سئو مطلع هستید؟

آیا با انواع ریدایرکت و اینکه چه موقع باید از آنها استفاده کرد، چیزی میدانید؟ آیا از تاثیر ریدایرکت 301 در سئو چیزی میدانید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات منفی است، پس در صفحه درستی قرار گرفته اید. در ادامه اطلاعات کاملی در خصوص نحوه استفاده از این تکنیک و جلوگیری از کاهش رتبه سایت در اختیارتان قرار میدهیم. همراه ما باشید.

همانطور که گفته شد، هدف اصلی از انجام ریدایرکت بهبود تجربه کاربری است. چرا که انتقال به یک صفحه با موضوعی مرتبط با آنچه که کاربر به دنبال آن بوده، بهتر است ماندن صفحه ای با خطای 404 است! اما گاهی اوقات، تاثیر ریدایرکت بر سئو خیلی بیشتر از تاثیر مثبت بهبود تجربه کاربری است. به همین خاطر مهم است که قبل از انجام این کار، حتما درک درستی از انواع آن و بهترین زمان استفاده از هریک از آنها داشته باشید. بنابراین در ادامه، متوجه نکات کارآمدی در خصوص عناوین زیر خواهید شد پیشنهاد میشود ابتدا مقاله آموزش مقدماتی سئو را مطالعه کنید

ریدایرکت چیست؟

 ” ریدایرکت به تغییر مسیری گفته میشود که از طریق آن، ارتباط بین یک آدرس قدیمی که احتمالا دیگر وجود هم ندارد، با آدرس همتای آن، برقرار میشود.”

جالب است بدانید که برای برقراری این ارتباط، مدیر سایت تنها به یک خط کد نیاز دارد تا هر شخصی که بنا به دلایل مختلف، به آدرس قدیمی دسترسی دارد، به صفحه جدید هدایت کند. این تغییر مسیر، مشابه با دستوری است که مرورگر یا سرور ابلاغ میشود، تا مخاطب را به صفحه دیگری، منتقل کند.

به عنوان مثال کد زیر را در نظر بگیرید. در این خط کد، بازدید کننده برای همیشه از صفحه A به صفحه B انتقال می یابد.

 https://www.example.com/pageA.html  to  https://www.example.com/pageB.html

به عبارت دیگر، با چنین دستوری، هر مخاطبی که قصد دست یابی به محتویات /pageA.html را از طریق مرورگر خود داشته باشد، به صورت خودکار، محتویات پوشه /pageB.html را مشاهده میکند.

چه زمانی از ریدایرکت استفاده کنیم؟

همانطور که پیش از این هم گفتیم، زمانی که یک صفحه بنا به دلایل مختلف دیگر در دسترس نیست، باید از ریدایرکت استفاده کرد. اما مواقع دیگری هم وجود دارد که در آنها، مدیر سایت مجبور به تغییر آدرس های قدیمی میشود.

بهبود تجربه کاربری و البته موتورهای جستجو مانند گوگل، زمانی که محتوا انتقال یافته و یا از صفحه حذف شده است.

مواجه نشدن با خطای 404 و یافتن مطلبی مشابه با آنچه که به دنبالش بوده است، کمک زیادی به کاربر میکند. چرا که وبسمتر مسئولیت ادامه گشتن در خصوص رفع نیاز یا سوال مخاطب را از دوش او برداشته است.

ریدایرکت چیست؟

اما ریدایرکت چه تاثیری روی موتورهای جستجو دارد؟!

همانطور که حتما میدانید، گوگل و سایر موتورهای جستجو، برای بررسی و ایندکس مطالب، خزنده های خود را روانه سایت شما میکنند. اما زمانی که یک پیوند و محتوای آن به هر دلیلی در دسترس نباشد، برای گوگل به این معناست که وقت خود را صرف کار بی ارزشی کرده است. در نتیجه اگر ریدایرکت انجام شده باشد،  بودجه خزنده های گوگل دیگر صرف لینک های شکسته نشده و در جای درست، استفاده میشود.

اما احتمالا اکنون این سوال برای شما مطرح میشود که چه زمانی در یک سایت لینک شکسته وجود داشته یا محتوایی حذف میشود؟

  1. زمانی که قصد تغییر دامنه سایت را دارید. در این شرایط تمامی لینک ها باید به آدرس همتای خود در دامنه جدید، انتقال داده شوند.
  2. زمانی که قصد ادغام چند سایت باهم را دارید. در این شرایط تمامی آدرسها باید دامنه جدید و واحدی که ثبت کرده اید، منتقل شوند.
  3. فروشگاه های آنلاینی که دیگر محصولی را موجود نخواهند کرد و از این مسئله مطمئن هستند. در این شرایط مخاطب باید به مرتبط ترین محصول در دسترس، انتقال یابد.
  4. زمانی که در یک سایت، مانند فروشگاه اینترنتی، یک صفحه موقت برای مناسبت های خاص طراحی شده و بعد از برگزاری رویداد، دیگر نیازی به آن نیست. به عنوان مثال تخفیف عید نوروز! در این شرایط وبمستر میتواند صفحه را به صورت موقت ریدایرکت کرده و تا سال بعد که مجددا به آن صفحه نیاز است، آن را در همان وضعیت نگهدارد.
  5. زمانی که یک صفحه یا محتوای قدیمی از سایت حذف میشود.

انواع ریدایرکت و تاثیر آن بر سئو

برای آنکه توجه تاثیر ریدایرکت بر سئو شوید، باید با انواع و هدف از انجام هریک آشنایی داشته باشید. همانطور که در بخش قبل گفته شد، برخی از ریدایرکتها به صورت دائم و برخی به صورت موقت انجام میشود. علاوه بر این، گاهی اوقات با یک خط کد، کل محتویات سایت انتقال داده میشود و گاهی اوقات تنها یک صفحه از یک سایت. در نتیجه در حالت کلی، ریدایرکت ها را در دو دسته قرار میدهیم:

  • ریدایرکت سمت سرور (ریدایرکت 301 و 302)
  • ریدایرکت سمت کلاینت یا مرورگر (به روز رسانی متا، تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت)

ریدایرکت 301 چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کنیم؟

تاثیر ریدایرکت 301 در سئو

تاثیر ریدایرکت 301 در سئو چشمگیر است. در این تغییر مسیر که از سمت سرور انجام شده، کاربر برای همیشه به یک صفحه جدید، انتقال داده میشود. در این حالت، با استفاده از یک کد مخصوص، موتور جستجو متوجه میشود که صفحه برای همیشه از دسترس خارج شده و با یک صفحه جدید جایگزین شده است. بر این اساس، گوگل و سایر  موتورهای جستجو، آدرس جدید را با آدرس قدیمی در فهرست ایندکس خود، عوض میکنند.

نکته حائز اهمیت در خصوص تاثیر ریدایرکت 301 در سئو این است که کیفیت لینک قدیمی، در بسیاری از موارد به طور کامل به لینک جدید، انتقال می یابد. بنابراین اگر هزینه و زمان زیادی برای لینک سازی صفحه صرف کرده اید، جای نگرانی زیادی نیست.

چه موقع باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید؟

با توجه به تاثیر ریدایرکت بر سئو ، استفاده از این نوع تغییر مسیر زمانی توصیه میشود که یک صفحه به صورت دائم از سایت حذف یا پاک شده ولی شما هنوز هم به ترافیک ورودی ناشی از آن نیاز دارید.

کاربرد ریدایرکت 301

  • دامنه سایت خود را تغییر داده و قصد انجام ریدایرکت به صورت کاملا یکپارچه دارید.
  • سایت شما از طریق چند آدرس قابل دسترسی است. به عنوان مثال با HTTP و HTTPS
  • در حال ادغام دو سایت هستید و به تمام پیوندهای قدیمی و اعتبارشان نیاز دارید.
  • از بین بردن تاثیر منفی لینک های شکسته (خطای 404)
  • رفع مسئله محتوای تکراری

چه زمانی نباید از ریدایرکت 301 استفاده کرد؟

اگر 1 درصد هم احتمال میدهید که مجددا قصد استفاده از آدرس قدیمی را دارید، از این شیوه تغییر آدرس استفاده نکنید. به عنوان مثال، زمانی که:

  • محصولات فصلی در سایت های تجارت الکترونیک
  • محصولاتی که موقتا موجود نیستند.
  • لندینگ پیج های موقت

نحوه استفاده از ریدایرکت 301

برای اجرای این تغییر مسیر، روشهای مختلفی مانند استفاده از افزونه وردپرس یا کدنویسی در فایل .htaccess وجود دارد. پیشنهاد ما استفاده از روش کدنویسی به یکی از دو صورت زیر است:

Redirect 301 /oldpage.html  to  https://www.example.com/newpage.html

Redirect Permanent /oldpage.html  to  https://www.example.com/newpage.html

این دو خط کد اساسا یک کار را انجام داده و تنها در بخش اول متفاوت از هم هستند. در بخش اول (Redirect 301 و Redirect Permanent) نوع ریدایرکت که همان 301 و دائمی است، تعیین شده است. نکته مهمی که در این روش باید به آن توجه داشته باشید این است که چون تغییرات در فایل های مربوط به سرور سایت انجام میشود، نیازی به آدرس کامل مبدا نیست. ولی آدرس مقصد با توجه به اینکه در برخی موارد کاملا متفاوت از آدرس مبدا است، باید به طور کامل نوشته شود. پس صرف نظر از اینکه دامنه مقصد همان دامنه مبدا هست یا نه، باید آدرس مقصد را به صورت کامل وارد کنید.

تاثیر ریدایرکت 301 در سئو

در بخش های قبل گفته شد که مهمترین تاثیر ریدایرکت بر سئو از نوع 301، این است که کل اعتبار و رتبه صفحه قدیمی، به صفحه جدید انتقال داده میشود. این مسئله برای سئوکارانی که زمان زیادی را به منظور بهبود رتبه یک صفحه صرف کرده اند، اهمیت زیادی دارد. چرا که بدون آنکه چیزی از دست بدهند، همه آن چیزی که قبلا بدست آورده اند را دوباره در یک مسیر جدید بدست خواهند آورد.

ریدایرکت 302 چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کنیم؟

استفاده از ریدایرکت 302 زمانی توصیه میشود که شما قصد دارید دسترسی کاربران را برای مدت زمان مشخصی به یک صفحه مشخص ببندید. در این شرایط ترافیک ورودی از آدرس قدیمی را خواهید داشت و با استفاده از کد تغییر مسیر 302، به موتورهای جستجو میفهمانید که این وضعیت موقتی است.

  • چه موقع باید از ریدایرکت 302 استفاده کنید؟

ریدایرکت 302 تنها موقعی استفاده میشود که صفحه برای مدت زمان موقت از دسترس خارج شده و بعد از مدتی دوباره در دسترس خواهد بود. به عنوان مثال زمانی که قصد انجام تست A/B دارید. (2 وضعیت مختلف را در سایت پیاده سازی کرده و نتیجه هر کدام را بررسی میکنید.) علاوه بر این، از این نوع تغییر مسیر برای شناسایی دستگاه مخاطب و هدایت او به ورژن درست از سایت، استفاده میشود.

  • چه زمانی نباید از ریدایرکت 302 استفاده کرد؟

مهمترین نکته ای که در خصوص تاثیر ریدایرکت بر سئو از نوع 302 باید در نظر داشته باشید که در این حالت تنها ترافیک آدرس قبلی به آدرس جدید انتقال داده میشود. به عبارت دیگر رتبه صفحه و اعتبار آن به آدرس جدید انتقال داده نمیشود. این مسئله به معنای از دست رفتن کلیه تلاش های شما برای بهبود اعتبار صفحه مبدا است.

  • نحوه استفاده از ریدایرکت 302

انجام ریدایرکت 302 مشابه با ریدایرکت 301 است. تنها تفاوت آنها، استفاده از عبارت 302 به جای 301 در قطعه کد است.

Redirect 302 /oldpage.html  to  https://www.example.com/newpage.html

  • تاثیر ریدایرکت 302 در سئو

از آنجا که تغییر مسیر 302 موقتی است ، اعتبار از صفحه قدیمی به URL جدید منتقل نمی شود. این بدان معناست که URL جدید از اعتبار یا لینکهای آدرس اصلی استفاده نکرده و موتورهای جستجو همیشه این موارد را جدا از صفحه مبدا در نظر میگیرند.

ریدایرکت 301 در وردپرس

برای تغییر آدرس صفحه در وردپرس میتوانید از روشهای مختلفی استفاده کنید. تمام روشها نتیجه یکسان دارند، اما توصیه میکنیم تنها از یکی از روشهایی که در ادامه اشاره میکنیم، همیشه استفاده کنید:

  • ریدایرکت با افزونه وردپرس

اولین و ساده ترین روش، استفاده از انواع افزونه های وردپرس برای تغییر آدرس لینک در وردپرس است. علاوه بر افزونه هایی که در ادامه گفته میشود، میتوانید از یوآست و رنک مث هم برای ریدایرکت 301 در وردپرس استفاده کنید:

  • افزونه Redirection

این افزونه محبوب ترین راه حل برای تغییر مسیر وردپرس است که قابلیت تغییر مسیر از طریق Core ، htaccess و تغییر مسیر سرور Nginx را دارد. از این افزونه همانطور که از نامش مشخص است، منحصرا برای ریدایرکت میتوانید استفاده کنید.

  • افزونه Safe Redirect Manager

این افزونه هم برای انجام انواع ریدایرکت که پیش از این به آنها اشاره شد، مناسب است. قبل از انجام تغییر مسیر، انتخاب نوع ریدایرکت را فراموش نکنید. تمام افزونه ها، عملکردی مشابه با هم دارند. باید نوع ریدایرکت، آدرس قدیمی و آدرس جدید را وارد کرده تا تغییر مسیر انجام شود. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که آدرس صفحات ریدایرکت شده را از نقشه سایت حذف کنید. برای انجام این کار در وردپرس، صفحه را به زباله دان انتقال داده و برای همیشه آن را پاک کنید.

  • ریدایرکت با استفاده از .htaccess

.htaccess یکی از فایلهای درون هاست شما است که با استفاده از FTP میتوانید به آن دسترسی داشته باشید. استفاده از این روش به افرادی توصیه میشود که با بخش فنی و کدنویسی سایت تا حدی آشنایی دارند.

اولین کاری که قبل از ریدایرکت با استفاده از .htaccess باید انجام دهید، گرفتن یک بک آپ از نسخه اصلی این فایل است. بعد از آن میتوانید فایل را با استفاده از هر برنامه ویرایشگر متن، ویرایش کنید.

نمونه ای از کدنویسی برای تغییر مسیر از طریق .htaccess:

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
Redirect 301 /old-blog-url/ /new-blog-url/
</IfModule>

اگر قسمتهای <IfModule mod_rewrite.c> </IfModule> از قبل وجود دارد(که احتمالا هم همینطور است)، تمام آنچه شما نیاز دارید، اضافه کردن خط زیر است:

Redirect 301 /old-blog-url/ /new-blog-url/

5+1 اشتباه هنگام انجام ریدایرکت در سئو

با توجه به مواردی که در خصوص تاثیر ریدایرکت بر سئو بیان شد، مهم است که قبل از استفاده، از اشتباهاتی که احتمالا مرتکب میشوید، مطلع شوید.

  • اشتباه اول: تغییر دامنه بدون آنکه اول ریدایرکت انجام شود

زمانی که قصد تغییر دامنه سایت را دارید، قبل از هرچیز باید ریدایرکت ها را انجام دهید. به عبارت دیگر، قبل از آنکه دامنه جدید را برای ایندکس شدن توسط موتورهای جستجو قرار دهید، ابتدا کلیه تغییر مسیرهای لازم را انجام دهید. در غیر این صورت، دامنه جدید توسط خزنده های گوگل بررسی و ایندکس میشود، بدون آنکه هیچگونه ریدایرکتی انجام شود.

  • اشتباه دوم: ریدایرکت به یک آدرس غیر مرتبط

با توجه به تاثیر ریدایرکت بر سئو، مهم است که تغییر مسیر بین دو صفحه با ارتباط موضوعی مشابه با هم انجام شود. چرا که در غیر این صورت، اگر ریدایرکت به یک صفحه به صورت رندوم انجام شود، احتمال اینکه گوگل یا سایر موتورهای جستجو، متوجه ارتباط موضوعی بین مبدا و مقصد نشده و اعتبار و رتبه را بعد از تغییر آدرس، انتقال ندهد؛ وجود دارد. بنابراین ریدایرکت را همیشه، به نزدیک ترین صفحه از لحاظ ارتباط موضوعی، انجام دهید.

  • اشتباه سوم: راه اندازی زنجیره ای از لینک ها

نکته مهمی که هنگام انجام ریدایرکت باید به آن توجه داشته باشید این است که از ایجاد زنجیره ریدایرکت، خودداری کنید. این شرایط زمانی ایجاد میشود که شما صفحه اول را به صفحه دوم ریدایرکت کرده اما بعد از مدتی دوباره صفحه دوم را به صفحه سوم و … ریدایرکت میکنید. نکته جالب این است که مخاطب به احتمال زیاد متوجه این تغییر آدرس های پیاپی نشده اما گوگل میشود! به همین خاطر به هیچ وجه از تغییر آدرس را تنها باید بین دو صفحه انجام دهید و نه بیشتر!

  • اشتباه چهارم: افزایش سرعت سایت هنگام انجام ریدایرکت

همانطور که قبلا هم گفته شد، برای تغییر آدرس، یک درخواست برای سرور ارسال میشود. مدت زمانی که سرور برای بررسی درخواست و پاسخ به آن صرف میکند، زمانی است که مخاطب باید منتظر بماند تا به صفحه مقصد هدایت شود. مسلما هرچه که تعداد ریدایرکت ها بیشتر باشد، مدت زمانی که کاربر باید منتظر بماند هم بیشتر میشود. مسئله ای که تاثیر منفی در تجربه کاربری و در نهایت سئو دارد.

  • اشتباه پنجم: حذف نکردن آدرسهای قدیمی که ریدایرکت شده اند

به خاطر داشته باشید که گوگل برای بررسی سایت شما زمان و بودجه محدودی دارد. به همین خاطر باید از بودجه ای که گوگل برای وب سایت شما در نظر دارد، به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. اما اگر بعد از آنکه صفحه ای را ریدایرکت کردید، آن را از نقشه سایت حذف نکنید، گوگل را مشغول بررسی چیزی کرده اید که هیچ ارزشی ندارد! به هیمن خاطر تاکید میکنیم که برای بهبود تاثیر ریدایرکت بر سئو، حتما بعد از تغییر آدرس، URL قدیمی را حذف کنید.

  • اشتباه ششم: در نظر نگرفتن ریدایرکت های قدیمی

تصور کنید که قصد انتقال دامنه به یک آدرس جدید را دارید. پیش از این گفتیم که قبل از ایندکس شدن آدرس جدید، باید ابتدا تغییر آدرس تمام لینکهای قدیمی را انجام دهید. اما گاهی اوقات، در وب سایت قدیمی، ریدایرکت هایی انجام شده که ما از آنها بی خبریم.

این مسئله باعث میشود که در صورت ریدایرکت کردن مجدد این صفحات، یا زنجیره ای از لینک ها ایجاد شود یا لینک های شکسته (خطای 404)! همانطور هم که گفته شد، هر دو مورد، تاثیر منفی در سئو سایت دارند. به همین خاطر مهم است که ابتدا ریدایرکت های قدیمی را شناسایی کرده و سپس لینک مبدا اولی را به مقصد آخری انتقال دهید.

نتیجه‌‌گیری در مورد تاثیر ریدایرکت بر سئو

در این مطلب، در رابطه با تاثیر ریدایرکت بر سئو صحبت کردیم. قبل از هرچیز باید بدانید که تغییر آدرس چیست و چرا باید انجام شود. بعد از تعیین هدف از انجام این کار، یکی از انواع ریدایرکت را انتخاب کرده و آن را اجرا کنید. در خصوص تاثیر ریدایرکت302 در سئو، باید بدانید که کلیه اعتبار و رتبه صفحه، به آدرس جدید انتقال میشود. با وجود این مزیت، استفاده از این روش تنها زمانی توصیه میشود که قصد تغییر آدرس صفحه را برای همیشه دارید!

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/05

روز زیباتون بخیر خسته نباشید
مبحث ریدایرکت ۳۰۱ یکی از بهترین مقاله هایی بود که به جرعت میتونم بگم: تیم محتوایی تسمینو آماده کرده
واقعا اینقدر آسون توضیح دادید که منه تازکار متوجه شدم

حرف آخر فقط میتونم بگم مرسی تسمینو 💗

2022/05/10

مطلب خوبی در مورد تاثیر ریدایرکت بر سئو بود