اعتبار دامنه چیست؟ 5 روش افزایش اعتبار دامنه (Domain Authority)

اعتبار دامنه چیست؟ 5 روش افزایش اعتبار دامنه (Domain Authority)

برای بهبود سئوی سایت و رتبه در صفحه نتایج گوگل، بر اساس آنچه که متخصصین گوگل اعلام کرده اند، باید به دنبال روشهای افزایش اعتبار دامنه باشید. اما آیا میدانید Domain Authority یا اعتبار دامنه چیست؟ آیا میدانید چه عواملی در محاسبه دامین اتوریتی موثر هستند؟ آیا میدانید DA خوب چقدر است و چگونه اندازه گیری میشود؟ اگر پاسخ هیچ یک از سوالات مطرح شده را نمیدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید. اعتبار دامنه چیست و چه اهمیتی دارد؟ Domain Authority معیاری است که ارتباط مستقیمی با تعداد […]

3 سال 1 11 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

اعتبار دامنه چیست و چه اهمیتی دارد؟
چطور Domain Authority سایت را بررسی کنیم؟
اعتبار دامنه MOZ چگونه تعیین میشود؟
بهترین مقدار اعتبار دامنه چیست؟
اسپم اسکور دوست خوب دامین آتوریتی !
چند روش برای افزایش اعتبار دامنه سایت
3 دروغ درباره Domain Authority که نباید باورشان کنید!
سخن پایانی: اعتبار دامنه سایت‌تان را دریابید!
مشاهده بیشتر

برای بهبود سئوی سایت و رتبه در صفحه نتایج گوگل، بر اساس آنچه که متخصصین گوگل اعلام کرده اند، باید به دنبال روشهای افزایش اعتبار دامنه باشید. اما آیا میدانید Domain Authority یا اعتبار دامنه چیست؟ آیا میدانید چه عواملی در محاسبه دامین اتوریتی موثر هستند؟ آیا میدانید DA خوب چقدر است و چگونه اندازه گیری میشود؟ اگر پاسخ هیچ یک از سوالات مطرح شده را نمیدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

اعتبار دامنه چیست و چه اهمیتی دارد؟

Domain Authority معیاری است که ارتباط مستقیمی با تعداد لینک های خارجی سایت شما دارد. کیفیت و کمیت بک لینکها، از جمله مواردی است که در تعیین این امتیاز، نقش مهمی ایفا میکنند. MOZ از این معیار برای تعیین قدرت سایتها و اطلاع وبمستران از میزان تلاش مورد نیاز جهت کسب رتبه در صفحه اول گوگل، استفاده میکند.

گرچه گوگل از این معیار برای رتبه بندی سایتها استفاده نمیکند، اما بررسی ها نشان میدهد که ارتباط مستقیمی بین دامین اتوریتی و رتبه سایت در صفحه نتایج گوگل وجود دارد. بنابراین اگر به دنبال یک معیار جهت رقابت سنجی کلی هستید، میتوانید از این رتبه دامنه MOZ استفاده کنید.

اعتبار دامنه چیست؟

چطور Domain Authority سایت را بررسی کنیم؟

Moz دارای یک ابزار جامع تجزیه و تحلیل دامنه رایگان است. این ابزار صفحات سایت را با تمامی لینکها، چه داخلی، چه خارجی و چه شکسته بررسی میکند.

برای محاسبه دامین اتوریتی باید MozBar را دانلود کرده و یک حساب کاربری رایگان در MOZ ایجاد کنید. با نصب این افزونه در کروم، DA برای تمام نتایج گوگل، نمایش داده میشود.

اعتبار دامنه MOZ چگونه تعیین میشود؟

همانطور که گفته شد، این معیار توسط یکی از بهترین ابزارهای سئو، MOZ، جهت تعیین وضعیت کلی سایت است. این ابزار از الگوریتم خاصی برای سنجش این فاکتور استفاده میکند. اما بر اساس آنچه که در سایت رسمی آن بیان شده است، از 40 فاکتور مختلف، برای محاسبه دامین اتوریتی استفاده میکند. برخی از این فاکتورها عبارت هستند از:

  • تعداد دامنه های روت متصل به سایت
  • سوشال سیگنال
  • MozRank
  • محتوای با کیفیت
  • MozTrust

بهترین مقدار اعتبار دامنه چیست؟

با توجه به توضیحات گفته شده در خصوص تعریف Domain Authority، اولین سوالی که احتمالا برای شما مطرح میشود این است که مقدار این فاکتور چقدر باید باشد. واقعیت این است که هیچ مقدار خاص یا ایده آلی برای دامین اتوریتی وجود ندارد.

به طور کلی در سئو، خوب و بد محض وجود ندارد! با چند فرمول مشخص و قاعده کلی، سئو و اعتبار دامنه سایت بهبود نخواهد یافت.

مقداری که MOZ برای محاسبه دامین اتوریتی در اختیار شما قرار میدهد، بین 1 تا 100 متغیر است. (1 کمترین و 100 بیشترین مقدار است.) نکته حائز اهمیت این است که بهترین مقدار لزوما 100 نیست! جالب است بدانید وب سایتهای مطرح جهان، مانند آمازون هم اعتبار دامنه 100 ندارند.

بنابراین گرچه باید به دنبال روشهای افزایش اعتبار دامنه باشید، اما به دنبال مقدار خوب یا بد نباشید!

“اعتبار خوب Domain Authority مستقیما به رقابت آنلاین شما بستگی دارد. منظور از رقابت، سختی کلمات کلیدی حوزه کسب و کارتان است.”

بنابراین برای آنکه متوجه شوید برای پیروزی در این رقابت به چه مقدار از اعتبار دامنه نیاز دارید، ساده ترین کاری که میتوانید انجام دهید، رقابت سنجی است. کلمات کلیدی مد نظرتان را گوگل کنید. اعتبار دامنه 10 نتیجه اول گوگل را بررسی کرده و یادداشت کنید. حداقل و حداکثر مقادیر حاصل را تعیین کنید. برای موفقیت در این رقابت، شما به دامین اتوریتی بیشتر از حداکثر مقدار تعیین شده نیاز دارید.

اسپم اسکور دوست خوب دامین آتوریتی !

سایت moz، اصلی‌ترین مرجع بررسی نمره اعتبار دامنه در جهان است، این وب سایت در کنار مفهوم دامین آتوریتی، اسپم اسکور را نیز جهت بررسی کیفیت دامنه وب سایت، معرفی می‌کند. اگر مشغول آنالیز دامنه یک سایت هستید پیشنهاد می‌‌شود در کنار نمره DA نگاهی به وضعیت اسپم اسکور سایت نیز داشته باشید

چند روش برای افزایش اعتبار دامنه سایت

حال که با روش محاسبه دامن اتوریتی و تعیین بهترین مقدار آن متناسب با نوع فعالیت تجاری خودتان آشنا شدید، وقت آن رسیده که با روش های افزایش اعتبار دامنه آشنا شوید.

قبل از آنکه به روشها اشاره کنیم، لازم به ذکر است که افزایش DA از 20 به 30 به مراتب ساده تر از 70 به 80 است.  این فرآیند زمانبر و به نیازمند یک تلاش مستمر است.

  • رعایت اصول سئو کلاه سفید

بدون شک اولین کاری که برای افزایش Domain Authority باید انجام دهید، رعایت اصول سئوی سایت است. همانطور که حتما میدانید، سئو خود شامل چند بخش میشود؛ سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال. اطمینان حاصل کنید که ترفندهای هر 3 بخش به بهترین شکل ممکن برای وب سایت شما اجرا شده اند.

جهت آشنایی بیشتر با سئو خارجی می‌توانید به مقاله سئو خارجی چیست مراجعه کنید.

مهمترین نکاتی که هنگام سئو داخلی سایت باید در نظر داشته باشید:

  • تگ عنوان
  • سئو تصاویر
  • توضیحات متا
  • کلمات کلیدی
  • تولید محتوای با کیفیت

یکی دیگر از مهمترین مواردی که هم منجر به افزایش اعتبار دامنه و هم آگاهی از برند میشوند، تولید محتوای جذاب و کاربردی است. بدون شک برای موفقیت در فضای آنلاین به یک استراتژی تولید محتوا نیاز دارید. کمیت را فدای کیفیت نکنید! حسی که یک محتوای کاربردی در مخاطب ایجاد میکند، به مراتب بهتر از محتوایی با صرفا تعداد کلمات بالا است!

  • حذف بک لینک های اسپمی

تعیین استراتژی لینک سازی، یکی از مهمترین زیرشاخه های استراتژی سئو است. گرچه ساخت بک لینک یکی از مهمترین روشهای افزایش اعتبار دامنه است، اما اگر با کوچکترین خطا، قطعا روش مخرب که بعضا غیر قابل جبران هم هست، خواهد بود. یکی از روشهای لینک سازی، خرید بک لینک است. این روش برای طبیعی سازی روند لینک سازی، قطعا مفید است. اما اگر در سایتهایی با اسپم اسکور بالا و در مدت زمان کوتاه ایجاد شود، قطعا سیگنال منفی برای گوگل خواهد بود.

برای شناسایی بک لینکهای اسپم و مخرب، میتوانید از انواع ابزار آنالیز بک لینک سایت مانند Ahrefs استفاده کنید. با توجه بالا بودن هزینه استفاده از خدمات این ابزار، پیشنهاد ما به شما خرید سرویسهای اشتراکی است. با استفاده از این ابزار، فهرست کاملی از سایتهایی که لینک سایت شما در آنها قرار دارد، دریافت خواهید کرد. سایتهای مشکوک را بررسی کرده و پیوند موجود را حذف کنید.

  • لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی سایت، یکی از مهمترین فاکتورهای سئو است که توسط اکثر صاحبان سایت به فراموشی سپرده میشود. با استفاده از این ترفند هم میتوانید مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت را افزایش دهید، هم ارتباط موضوعی و انسجام کلی سایت را.

  • بهینه سازی سایت برای موبایل

هرچه که ارزش بیشتری برای کاربران وب قائل باشید، به همان اندازه و حتی بیشتر گوگل هم برای وب سایت شما ارزش و احترام قائل است. با توجه به اینکه 70 درصد از کاربران وب از تلفن همراه استفاده میکنند، بهینه سازی سایت برای موبایل، اهمیت زیادی دارد. برای بهینه سازی مهمترین مواردی که باید در نظر داشته باشید، عبارت هستند از:

  1. طراحی سایت ریسپانسیو
  2. استفاده از المانهای مخصوص تلفن همراه (منو، گزینه های کال تو اکشن و …)
  3. بهبود زمان بارگذاری سایت (برای سنجش سرعت سایت در نسخه موبایل، از بخش Google PageSpeed Insights در گوگل کنسول استفاده کنید.)
  • انتشار رپورتاژ آگهی در رسانه‌های معتبر

انتشار رپورتاژ آگهی می‌تواند یک معجزه فوق العاده را در نمره اعتبار دامنه وب سایت شما ایجاد کند البته کمک گرفتن از رپورتاژ برای تقویت نمره اعتبار دامنه قائده و قانون دارد و نباید رپورتاژ وب سایت‌ تان را در هر وب سایتی منتشر کنید!

سایتی که قصد انتشار رپورتاژ در آن را دارید بهتر است ویژگی‌ های زیر را داشته باشد:

  1. نمره دامین آتوریتی بالا و اسپم اسکور پایین
  2. نداشتن لینک‌های خارجی بی‌کیفیت
  3. مرتبط بودن موضوع سایت با محتوای وب سایت شما
  4. عدم وجود سابقه فعالیت اسپم

3 دروغ درباره Domain Authority که نباید باورشان کنید!

در ادامه با مهم‌ترین باورهای اشتباهی که بین متخصصین سئو در رابطه با دامین آتوریتی و تاثیرات آن ایجاد شده است، آشنا شوید. بهتر است شما در مسیر افزایش اعتبار دامنه سایت‌تان، این دروغ‌ها را باور نکنید!

DA  یا اعتبار دامنه در سئو مهم‌ نیست!

برخی از سئوکاران می‌گویند به علت ارائه نمره DA توسط سایت ماز، این فاکتور در سئو مهم‌ نیست، بهتر است توجه کنید تمامی معیارهای تاثیر گذار در بهبود نمره اعتبار دامنه، فاکتورهای مهم سئو هستند و با تلاش برای بهبود اعتبار  دامنه در حقیقت سئو سایت‌تان را نیز بهتر خواهید کرد.

با جریمه سایت، نمره دامین آتوریتی کم می‌شود!

در صورتی که یک سایت با داشتن فعالیت بر خلاف دستورات الگوریتم‌ها جریمه شود، نمره DA تغییری نخواهد کرد! یعنی این باور که در صورت پنالتی شدن یک سایت، نمره دامنه آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد کاملا غلط است.

دامین آتوریتی یک معیار کافی برای سنجش سئو است!

فراموش نکنید که گوگل هیچگاه نمره دامین آتوریتی ارائه شده توسط ابزارهای آنلاین را به رسمیت نشناخته است و شما نیز نمی‌توانید با بررسی دو عدد ارائه شده توسط این سایت‌ها درباره فرایند بهینه سازی دو وب سایت، نتیجه گیری کنید!

سخن پایانی: اعتبار دامنه سایت‌تان را دریابید!

نمره اعتبار دامنه بر اساس سنجش برخی از فاکتورها همچون عمر دامنه، سنجش معیارهای سئو داخلی و سئو خارجی، تایین می‌ شود هر چقدر که فعالیت سایت‌تان بیشتر با دستورات و راهبردهای گوگل، سازگار باشد، شانس  دریافت اعتبار دامنه بیشتری خواهید داشت.

در این مقاله از سایت تسمینو، مهم‌ترین ترفندهای افزایش اعتبار دامنه ذکر شد، پیشنهاد می‌شود برای رسیدن به نتایح بهتر در مسیر بهینه سازی وب سایت‌تان به نمره اعتبار دامنه توجه کنید و با استفاده از روش‌های مختلف، به فکر بهبود آن در بلند مدت باشید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/05

سلام وقت بخیر
واقعا مقالتون در مورد افزایش اعتبار دامنه (Domain Authority) عالی بود مرسی بابت توضیحات قشنگ و مفید تون خیلی به من در بخش اعتبار دامنه کمک کرد.