تولید محتوا چیست؟ تعریف تولید محتوا + انواع محتوا

تولید محتوا چیست؟ تعریف تولید محتوا + انواع محتوا

امروزه تولید محتوا به یکی از رایج‌ترین راه‌های کسب درآمد تبدیل شده است. این شغل محدودیت سنی ندارد و هر فرد مستعد و علاقمندی می‌تواند در این زمینه فعالیت کند. از طرفی رشد و رونق روزافزون کسب‌وکارهای اینترنتی هم، اطمینان شغلی تولیدکنندگان محتوا را بالاتر برده است. اشخاص زیادی تصور می‌کنند که تولید محتوا، همان نویسندگی است؛ اما به همین سادگی نیست. مدیریت محتوا، بازاریابی محتوا، تولید محتوای چند رسانه‌ای و طراحی استراتژی محتوا، همگی از زیرمجموعه‌های این شغل محسوب می‌شوند. در این مقاله با تسمینو همراه باشید تا به […]

8 ماه 5 17 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

تولید محتوا چیست؟
انواع تولید محتوا
چرا به تولید محتوا نیاز داریم؟
اصول تولید محتوای متنی چیست؟
کسب درآمد از تولید محتوای متنی
استراتژی تولید محتوا
مفاهیم تولید محتوا
سخن پایانی در مورد تولید محتوا
مشاهده بیشتر

امروزه تولید محتوا به یکی از رایج‌ترین راه‌های کسب درآمد تبدیل شده است. این شغل محدودیت سنی ندارد و هر فرد مستعد و علاقمندی می‌تواند در این زمینه فعالیت کند. از طرفی رشد و رونق روزافزون کسب‌وکارهای اینترنتی هم، اطمینان شغلی تولیدکنندگان محتوا را بالاتر برده است.

اشخاص زیادی تصور می‌کنند که تولید محتوا، همان نویسندگی است؛ اما به همین سادگی نیست. مدیریت محتوا، بازاریابی محتوا، تولید محتوای چند رسانه‌ای و طراحی استراتژی محتوا، همگی از زیرمجموعه‌های این شغل محسوب می‌شوند. در این مقاله با تسمینو همراه باشید تا به تعریف تولید محتوا بپردازیم و انواع روش‌ها و اصول آن را شرح دهیم.

تولید محتوا چیست؟

پاسخ به این سوال کمی دشوار است؛ اما به طور کلی می‌توان یک محتوا را درون‌مایه‌ای دانست که با چاشنی جذاب و منحصربه‌فرد خود می‌تواند توجه مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کند. به فردی که با خلاقیت و درک نیاز مخاطب محتوایی را تولید می‌کند نیز تولیدکننده محتوا می‌گویند.

فرض کنید که قصد دارید یک محتوا برای رپورتاژ آگهی خود آماده سازید؛ در این حالت یا خود دست به کار می‌شوید و یا به پلتفرم‌های سفارش تولید محتوا (مانند تسمینو) مراجعه کرده و محتوای خود را به آن‌ها می‌سپارید. افرادی که بنا به خواسته شما اقدام به نوشتن محتوا می‌کنند، تولیدکننده محتوا می‌گویند.

تولید محتوا چیست

انواع تولید محتوا

تولید محتوا به شکل کلی دارای انواع مختلفی است. در ادامه انواع آن را به طور کامل شرح خواهیم داد.

  • تولید محتوای متنی

امروزه کسب‌وکارهای مختلف اینترنتی جهت معرفی و ارائه خدمات خود نیاز زیادی به محتوای متنی دارند. با توجه به رونق کسب‌وکارهای اینترنتی طی سالیان اخیر، تقاضا برای استخدام افراد متخصص در زمینه تولید محتوای متنی خصوصا وبلاگ نویسی بسیار بالا رفته است. در این سبک از تولید محتوا، سفارش‌دهنده بنا به نیاز خود موضوعاتش را به شخص نویسنده منتقل کرده و نویسنده با توجه به توضیحات سفارش‌دهنده محتوای متنی تولید می‌کند. محتوای متنی خود دارای انواع مختلفی است که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به محتواهای وبلاگ خدماتی، فروشگاهی و خرید رپورتاژ آگهی اشاره کرد.

  • تولید محتوای ویدئویی

تولید یک محتوای ویدئویی نیاز به تخصص و درک بالایی دارد. امروزه پلتفرم‌های مختلفی وجود دارند که در آن‌ها می‌توانید نسبت به تولید محتوای ویدئویی اقدام کنید. یوتیوب و آپارات دو مورد از پلتفرهای شناخته‌شده در ایران هستند که می‌توانید محتواهای ویدوئویی خود را در آن‌ها منتشر کنید.

اگر به دنبال کسب درآمد زیاد از ویدئو هستید، یوتیوب می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. می‌توانید در سبک‌های مختلف، مانند سرگرمی، آموزشی و هر زمینه دیگری که در آن مهارت دارید، نسبت به ساخت ویدئو اقدام کنید.

البته کسب درآمد از تولید محتوا به‌ واسط ویدئو تنها به بستر یوتیوب خلاصه نمی‌شود. شما می‌توانید با تولید محتوای آموزشی در قالب ویدئو، شروع به فروش آن‌ها کرده و به درآمد زیادی برسید. ادیتور ویدئو نیز می‌تواند از این راه درآمد بالایی کسب کند؛ البته روش‌ های درآمدزایی از این طریق بسیار زیاد است که طی این مطلب برخی از مهم‌ ترین آن‌ها را شرح دادیم.

  • تولید محتوای تصویری

یکی دیگر از انواع تولید محتوا، محتوای تصویری است که امروزه طرفداران زیادی دارد. از انواع روش‌ های درآمدزایی از این طریق می‌ توان به عکاسی، ادیت تصویر، طراحی تصویر و پست برای شبکه‌های اجتماعی (مانند اینستاگرام) و غیره اشاره کرد.

  • تولید محتوای صوتی

محتوای صوتی یکی دیگر از زمینه‌هایی است که در کشور ما هنوز به اندازه کشورهای دیگر رواج پیدا نکرده است؛ اما بدون شک طی سالیان آینده در وب فارسی این نوع از محتوا به جایگاه واقعی خود خواهد رسید. تولید محتوای پادکست یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مخاطبان و یا حتی تبلیغات است که می‌تواند بسیار مفید و سودمند واقع شود.

چرا به تولید محتوا نیاز داریم؟

پس از معرفی انواع محتوا، نوبت به آن می‌رسد تا به طور کامل اهمیت تولید محتوا را شرح داده و ذکر کنیم که چرا آن نیاز داریم؟ تصور کنید که مالک یک فروشگاه اینترنتی هستید و محصولات گوناگون باکیفیتی را در سایت خود برای فروش قرار داده‌اید. کاربری وارد سایت شما شده تصمیم به خرید محصولی خاص می‌گیرد؛ در این زمان نخستین اقدامی که این کاربر انجام می‌دهد مطالعه مشخصات و توضیحات مربوط به محصول است.

اگر این توضیحات جذاب و کاربردی نباشند، کاربر سریعا سایت‌تان را ترک کرده و جهت رسیدن به پاسخ سوالات خود به سایت‌های رقیب مراجعه می‌کند و خرید خود را در سایت آن‌ها به انجام می‌رساند.

این تنها یک مورد از اهمیت محتوا بود که به آن اشاره کردیم؛ به طور کلی جهت دیده شدن در موتور جستجوی گوگل و همچنین رسیدن به رتبه‌های برتر، تولید محتوا ضرورت زیادی دارد. هنگام سفارش تولید محتوا و یا نگارش متن توسط خودتان باید به موضوعات گوناگونی توجه داشته باشید تا توسط گوگل مورد توجه قرار بگیرید.

اصول تولید محتوای متنی چیست؟

تولید محتوا چیست

تولید محتوا به صورت متنی دارای اصول گوناگونی است که باید به آن‌ها اهمیت زیادی داده شود. به‌ کارگیری هرکدام از این اصول می‌تواند به بهتر دیده شدن هرچه بهتر کسب‌وکار اینترنتی‌تان کمک شایانی کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین اصول تولید محتوای متنی را شرح خواهیم داد.

  • توجه به اصول نگارشی و املایی

بسیاری بر این باورند که گوگل در زمینه تشخیص اصول نگارشی و ایرادات املایی در زبان فارسی بسیار ضعیف عمل کرده و توجه زیادی به متون فارسی ندارد؛ به همین دلیل نگارش محتوا بدون رعایت اصول نگارشی اهمیت چندانی ندارد و نیاز نیست در این زمینه وسواس به خرج دهیم.

این تصور با توجه به دو دلیل مهم کاملا اشتباه است. در درجه نخست باید اشاره کنیم که حتی اگر گوگل در زمینه زبان فارسی چندان قدرتمند نباشد، با گذر زمان این نقص را برطرف کرده و خود را کامل می‌کند. گوگل طی سالیان اخیر نشان داده است که نسبت به تکمیل اطلاعات زبانی بسیار فعال است و دیر یا زود زبان فارسی را نیز به طور کامل پوشش خواهد داد.

به محض تکمیل اطلاعات زبان فارسی از سوی گوگل، مطالبی که براساس اصول نگارشی نوشته شده و غلط املایی ندارند، به رتبه‌های برتر رسیده و ارزش واقعی خود را نشان می‌دهند.

در درجه دوم گوگل بارها تاکید کرده است که هدف اصلی‌اش برآورده کردن نیازهای مختلف کاربران و پاسخ به سوال آن‌ها به بهترین شکل ممکن است. اگر پس از تولید محتوا، متن شما دچار مشکل یا ایراد نگارشی باشد، کاربر این موضوع را یک نکته منفی درنظر گرفته و حتی امکان دارد اعتبار مطلب و سایت‌تان را زیر سوال ببرد. هرگونه سیگنال منفی از سوی کاربران باعث می‌شود که گوگل حساس شده و مطالب‌تان را وارد صفحه اول نکند.

  • درک پرسونای مخاطب

پیش از تولید محتوا، حتما این سوال را مطرح کنید که محتوای‌تان قرار است به چه طریقی به مخاطبان کمک کرده و پاسخگوی نیاز کاربران باشد؟ محتوای تولید شده باید با توجه به پرسونا مخاطب باشد و از اضافه‌گویی در آن پرهیز شود.

در بستر اینترنت شاهد محتواهای زیادی هستیم که صرفا طولانی بوده و نمی‌ توانند به خوبی پاسخ مخاطبان را بدهند؛ امروز مخاطبان به دنبال آن هستند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیازهای خود را برطرف کرده و به پاسخ سوالات خود برسند. تولید یک محتوای صرفا طولانی که سرشار از اضافه‌ گویی است به هیچ ‌وجه نمی‌ تواند باعث موفقیت سایت‌ تان شود.

جهت کسب رضایت، گوگل باید با ابتدا رضایت کاربرانش را جلب کنید. جلب رضایت کاربران نیز در گرو درک پرسونا و نیاز آن‌هاست؛ اما چگونه باید به سوالات اساسی مخاطبان پاسخ داد و به نیازهای آن‌ها پی برد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بهترین راه مراجعه به سایت‌های برتر فعال در زمینه کاری شما و بررسی نظرات کاربران زیر پست‌های مختلف آن‌ها است. شما پس از بررسی نیازها و سوالات متعدد کاربران، می‌توانید اقدام به سفارش تولید محتوا مطابق با پرسونای آن‌ها بکنید.

  • تولید محتوای سئو محور

پیش از آنکه راجع‌به تولید محتوا براساس اصول سئو صحبت کنیم، بهتر است تا تعریف مشخصی از آن داشته باشیم. سئو به کلیه اقداماتی گفته می‌شود که جهت بهتر دیده شدن سایت‌تان برای گوگل انجام می‌دهید.

پیاده‌سازی اصول مهم سئو محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از مهم‌ترین اصول سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتخاب عنوان مناسب
  • تعیین کلمه کلیدی
  • استفاده از زیرتیترهای جذاب
  • توجه به پراکنش کلمات کلیدی
  • توجه به توضیحات متا
  • به‌روزرسانی محتوا
  • استفاده درست از تصویر و ویدئو در میان متن
  • لینک‌ سازی درست داخلی

 

  • انسجام متن

یکی دیگر از مهم‌ترین اصول تولید محتوای متنی، مربوط به انسجام متن می‌شود. کاربر پس ورود به سایت‌تان، انتظار مطلبی را دارد که دارای یک مقدمه مشخص و پایان‌بندی درست باشد. اگر محتوای تولید شده صرفا حاوی اطلاعاتی پراکنده باشد و انسجام خوبی نداشته باشد، مخاطب از مطالعه آن پشیمان شده و مطلب ارزش خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین توجه داشته باشید که هنگام نگارش مطلب، حتما برنامه درستی داشته باشید.

کسب درآمد از تولید محتوای متنی

کسب‌ و کارهای آنلاین زیادی وجود دارند که برای سایت‌شان نیاز به محتوا دارند؛ مالکان این کسب‌ و کارها معمولا زمان کافی برای تولید محتوا ندارند و ترجیح می‌دهند با سفارش تولید محتوا نیاز خود را برطرف سازند. یک نویسنده و کارشناس تولید محتوا می‌تواند با قبول پروژه‌های محتوایی درآمد زیادی کسب کرده و به موفقیت زیادی برسد.

استراتژی تولید محتوا

تا بدین‌جای مقاله پی بردیم که تولید محتوا چیست؟ و چگونه می‌توان از آن به بهترین شکل ممکن برای رونق کسب‌وکارهای مختلف استفاده کرد؟ اکنون نوبت به آن رسیده تا مفهوم استراتژی تولید محتوا را شرح دهیم. 

هر اقدامی برای رسیدن به نتیجه مثبت، نیاز به برنامه‌ریزی و استراتژی دارد؛ تولید محتوای متنی نیز از این قاعده مستثنی نیست. استراتژی تولید محتوا دارای دو مرحله مهم است که در ادامه آن‌ها را شرح خواهیم داد.

  • تقویم محتوا

تقویم محتوایی درواقع یک برنامه جامع و مشخصی است که در آن به طور مشخص روند آماده‌سازی محتوا و زمان‌بندی دقیق آن ذکر می‌شود. مهم‌ترین مرحله در تعیین استراتژی برای محتوا، آماده‌سازی یک تقویم محتوا جامع است. از مهم‌ترین مزایای تقویم تولید محتوا می‌توان به افزایش سرعت، بهبود سازماندهی محتواها و جلوگیری از آماده‌سازی محتواهای تکراری اشاره کرد. 

  • درک نیاز کاربران

درک نیاز کاربران و یا همان شناخت پرسونای آن‌ها دارای اهمیت زیادی در روند تعیین استراتژی تولید محتوا است. در زمان برنامه‌ریزی و همچنین نگارش محتوا باید حتما پاسخ سوالات کاربران را درنظر گرفته و نیازهای آنان را برطرف سازید. 

مفاهیم تولید محتوا

تولید محتوا چیست

پس از آنکه پی بردیم تولید محتوا چیست، نوبت به آن می‌رسد تا برخی از مهم‌ترین مفاهیم آن را به شکل مختصر شرح دهیم. مالکان کسب‌وکارهای اینترنتی همواره سعی می‌کنند با برنامه‌های خلاقانه و روش‌های متنوع توجه گوگل و کاربرانش را به سمت خود جلب کنند. در ادامه به تعریف مهم‌ترین مفاهیم تولید محتوا خواهیم پرداخت.

  • محتوای پیلار کلاستر چیست؟

محتوای پیلار کلاستر را می‌توان یکی از بهترین انواع روش‌های تولید محتوا دانست که بازخورد بسیار خوبی از سوی کاربران و گوگل دارد. این نوع از محتوا همان‌طور که از نامش مشخص است، به دو بخش پیلار و کلاستر تقسیم‌بندی می‌شود. 

پیلار (به معنای ستون) درواقع شامل یک محتوای جامع است که می‌تواند به بسیاری از سوالات کاربران پاسخ داده و نیاز آن‌ها را برطرف کند. کلاستر‌ها (به معنای خوشه) درواقع موضوعاتی هستند که ارتباط مستقیم با محتوای پیلار دارند. مفاهیم ذکر شده در کلاستر درواقع به شکل کلی در پیلار قرار دارند؛ یعنی اگر به دنبال اطلاعات دقیق‌تری باشید، می‌توانید به محتوای کلاستر مراجعه کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید. 

بگذارید با ذکر مثال محتوای پیلار کلاستر را برای‌تان شرح دهیم؛ فرض کنید که قصد دارید یک مطلب جامع در مورد حبوبات و مزایای آن‌ها بنویسید. در این مورد موضوع اصلی شما که همان حبوبات است، محتوای پیلار را شکل می‌دهد. در این محتوا شما به خوبی مزایای این خوراکی‌ها را شرح داده و انواع آن (نخود، لوبیا، عدس و …) را ذکر می‌کنید. 

هنگامی که کاربر محتوای پیلار حبوبات را می‌خواند، می‌تواند به اطلاعات جامعی از این دسته خوراکی‌ها دست پیدا کند. حال فرض کنید که کاربر قصد دارد بداند هرکدام از حبوبات (یعنی نخود، لوبیا، عدس و …) چه مزایایی دارند؛ در این زمان شما می‌توانید برای هر کدام از این خوراکی‌ها یک محتوای جدا و تخصصی آماده کنید که این محتواها با نام کلاستر شناخته می‌شوند و با پیلارتان ارتباط مستقیم دارند. 

  • محتوای همیشه سبز چیست؟

مفهوم محتوای همیشه سبز در زمینه تولید محتوا چیست؟ محتوای همیشه سبز درواقع به محتواهایی می‌گویند که با گذر زمان ارزش خود را از دست نداده و همیشه مورد توجه تعداد زیادی از کاربران قرار می‌گیرند. برخی از محتواها مانند بهترین فیلم‌های سال 2022، با گذر زمان محبوبیت و ارزش خود را از دست می‌دهند؛ زیرا طی سالیان بعد کاربران کمتری در اینترنت به دنبال جستجوی بهترین فیلم‌های سال 2022 خواهند بود. 

اما در مقابل برخی از محتواها، مانند بهترین فیلم‌های تاریخ سینما، تا ابد ارزش خود را حفظ کرده و کاربران ممکن است پیوسته آن را جستجو کنند. وجود محتوای همیشه سبز در یک سایت بسیار اهمیت دارد؛ زیرا منجر به افزایش ترافیک و همچنین افزایش اعتبار آن سایت نزد گوگل می‌شود. 

  • محتوای زرد چیست؟

محتوای زرد به محتوایی گفته می‌شود که صرفا هدف آن جذب مخاطب با چاشنی فریب و یا وسوسه است. این نوع محتواها معمولا درون‌مایه قدرتمندی ندارند و با تیترهای جنجالی و وسو‌سه‌انگیز مخاطب را به سمت خود جلب می‌کنند. استفاده از این محتواها به‌شدت مورد انتقاد کاربران قرار می‌گیرد؛ اما از سوی دیگر باعث افزایش بازدید سایت می‌شوند. برای استفاده از محتوای زرد باید استراتژی‌های درستی را پیاده‌سازی نمایید تا دچار مشکل نشوید. 

  • محتوای آسمان‎ خراش چیست؟ (Skyscraper)

هر اطلاعاتی که قصد داشته باشید درباره موضوعی خاص کسب کنید، یک محتوای آسمان‌خراش مناسب می‌تواند در اختیارتان قرار دهد. به‌طور خلاصه محتوای آسمان‌خراش محتوایی جامع و کامل است که می‌تواند به تمام سوالات کاربران در یک حوزه خاص پاسخ دهد. این محتواها به دلیل جامع بودن بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تنها نقطه ضعف محتوای آسمان‌خراش طولانی بودن آن است که امکان دارد خارج از حوصله کاربران باشد.  

  • بازنویسی محتوا چیست؟

بازنویسی در تولید محتوا چیست؟ بازنویسی محتوا یعنی ایده گرفتن از یک محتوای جذاب و کاربردی و نگارش آن با خلاقیت ذهنی خودتان. منظور از بازنویسی، کپی کردن یک مطلب از پیش‌نوشته شده نیست. درواقع نویسنده می‌تواند با مشاهده محتواهای قدرتمند، از آن‌ها ایده گرفته و به کمک ذهن خلاق خودش مطلب را به شکل منحصربه‌فرد بنویسد. 

  • الگوریتم تازگی محتوا چیست؟ (Freshness)

گوگل جهت رتبه‌بندی و تعیین اعتبار سایت‌های مختلف، الگوریتم‌های مختلفی را معرفی کرده است. یکی از الگوریتم‌ های گوگل که ارتباط مستقیم با تولید محتوا دارد، الگوریتم تازگی محتوا است. با توجه به این الگوریتم، گوگل برای صفحه‌هایی که محتوای آن‌ها پیوسته در حال به‌روزرسانی است، ارزش زیادی قائل بوده و امتیاز ویژه‌ای برای‌شان درنظر می‌گیرد. 

به‌طورمثال، سایتی را درنظر بگیرید که قیمت سکه را هر ماه تنها یک بار به‌روزرسانی می‌کند؛ از طرفی، سایتی دیگر به صورت روزانه قیمت سکه را به‌روزرسانی می‌کند. مسلما گزینه دوم از منظر گوگل دارای اعتبار بیشتری خواهد بود؛ زیرا کاربران همواره به دنبال قیمت روز سکه هستند و سایت‌هایی را دنبال می‌کنند که محتوای خود را همواره به‌روزرسانی می‌کنند. 

سخن پایانی در مورد تولید محتوا

تولید محتوا هم مانند هر کار دیگری، نیازمند توانایی‌ها و مهارت‌های خاصی است. یک تولیدکننده محتوا باید با درک علایق و نیازهای مخاطبان، محتوایی ارزشمند و متناسب با آن ارائه دهد. یکی دیگر از مهارت‌های مهم نویسنده محتوا، توانایی جذاب نویسی است. این مهارت کمک می‌کند که مخاطبان بیشتری از طریق محتوا، جذب برند و کسب‌وکار شما شوند. در نهایت، کیفیت محتوای تولید شده، تاثیر زیادی روی سئوی سایت و رتبه بندی آن دارد.

در این مقاله با تعریف تولید محتوا و روش‌های مختلف کار در این حوزه آشنا شدید. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید یا قصد فعالیت در هر یک از شاخه‌های استراتژی محتوا، مدیریت محتوا و بازاریابی محتوا را دارید، حتما تجربیات و سوالاتتان را در قسمت نظرات با مشاوران تسمینو به اشتراک بگذارید.

در تسمینو بخوانید :

محمد مقصودی
محمد مقصودی

کارشناس تولید محتوا، مدیریت محتوا و علاقه‌مند به سئو

دیدگاه ها

2022/06/08

ممنون از مقاله خوبتون
چه دوره آموزش تولید محتوایی رو پیشنهاد میکنین ؟

    2022/06/09

    سلام وقت بخیر
    دوره های زیادی برای آموزش در سطح اینترنت وجود داره که شما میتونید از دوره های موجود در ایسمنیار استفاده کنید.

2022/06/17

سلام وقت بخیر
واقعااا محتوا کامل و جامعی بود.

2022/06/18

ممنون از مقاله خوبتون
من تازه تولید محتوا‌رو شروع کردم و بعد از یادگیری میتونم با شما همکاری داشته باشم ؟

2022/06/21

تولید محتوا در حوزه بلاگری با حوزه سایت و بلاگ خیلی فرق داره ؟
چون من بلاگری بلدم ولی نمیتونم برای سایت تولید محتوا انجام بدم