لینک سازی خارجی چیست؟ + [نمونه استراتژی External link building]

لینک سازی خارجی چیست؟ + [نمونه استراتژی External link building]

اگر به تازگی با دنیای سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت آشنا شده باشید، احتمالا عبارت لینک سازی خارجی یا همان External Link Building برای شما عجیب و غریب بوده و علاقه‌مند باشید تا به صورت دقیق‌تر با مفهوم آن آشنا شوید. در حقیقت لینک سازی خارجی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مسیر سئو خارجی است که وب‌مستران به آن توجه ویژه دارند. با شناخت این مفهوم، متوجه خواهید شد که اگر اکسترنال لینک بیلدینگ به صورت درست و اصولی پیاده‌سازی شود، می‌تواند نتایج مثبت برای وب‌سایت شما به همراه داشته باشد. همین […]

2 سال 1 16 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

لینک سازی خارجی چیست؟
انواع لینک سازی خارجی در سئو چگونه است؟
سوال مهم ! لینک بیلدینگ خارجی دستی بهتر است یا طبیعی؟
روش‌های لینک سازی خارجی در سئو
‌روش‌های لینک سازی خارجی دستی
چرا به لینک سازی خارجی نیاز داریم؟
چطور لینک سازی خارجی انجام دهیم؟ آموزش مرحله به مرحله !
تکلیف خودتان را مشخص کنید! (لینک بیلدینگ خارجی از کدام مدل ؟!)
حرف آخر External link building
مشاهده بیشتر

اگر به تازگی با دنیای سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت آشنا شده باشید، احتمالا عبارت لینک سازی خارجی یا همان External Link Building برای شما عجیب و غریب بوده و علاقه‌مند باشید تا به صورت دقیق‌تر با مفهوم آن آشنا شوید.

در حقیقت لینک سازی خارجی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مسیر سئو خارجی است که وب‌مستران به آن توجه ویژه دارند. با شناخت این مفهوم، متوجه خواهید شد که اگر اکسترنال لینک بیلدینگ به صورت درست و اصولی پیاده‌سازی شود، می‌تواند نتایج مثبت برای وب‌سایت شما به همراه داشته باشد. همین طور به کارگیری اشتباه این ساختار از لینک‌سازی، نتیجه معکوس به بار خواهد آورد.

در این مقاله از سایت تسمینو به صورت کامل با مسیر این سبک لینک سازی خارجی و ترفندهای ریز و درشت آن، آشنا خواهید شد. اگر علاقه‌مند هستید که به یک متخصص کاربلد در دنیای لینک‌سازی آن هم از نوع خارجی تبدیل شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

لینک سازی خارجی چیست؟

اکسترنال لینک بیلدینگ، همان‌طور که از اسمش پیداست با فرایند لینک سازی سروکار دارد که خارج از وب‌سایت شما شکل می‌گیرد. یعنی در این ساختار لینک سازی قرار است لینک‌هایی ایجاد شوند که مسیر سفر کاربران در میان وب‌سایت‌های مختلف را هموار سازد! این مفهومی است که حتما باید در آموزش سئو دوره کرده باشید.

لطفا گیج نشوید، این نوع لینک سازی مفهوم سخت و پیچیده‌‌ای نیست و قرار است به صورت کامل در این مقاله با آن آشنا شوید. برای اینکه به صورت دقیق‌تر با مفهوم چیستی لینک سازی خارجی آشنا شوید، بهتر است در ابتدا به سراغ انواع روش‌های لینک بیلدینگ خارجی برویم.

به لینک‌سازی هایی که خارج از سایت شما انجام می‌شود، اکسترنال لینک بیلدینگ یا لینک‌سازی خارجی می‌گویند.

انواع لینک سازی خارجی در سئو چگونه است؟

اکسترنال لینک بیلدینگ، در دنیای سئو و بهینه سازی وب‌سایت، به دو دسته اصلی لینک‌های خارجی که درون وب سایت شما قرار دارند که به اصلاح به آن‌ها این باند لینک می‌گویند و لینک‌های خارجی که خارج از وب سایت شما قرار دارند و نام دیگرشان اوت باند لینک است تقسیم می‌شوند.

  • Inbound Link

فرض کنید شما مشغول نوشتن یک مقاله در وبلاگ سایت‌تان هستید و یک لینک خارجی به سایت‌ منبعی که به کمک آن محتوای مقاله را نوشته‌اید، ایجاد می‌کنید. در این شرایط شما یک لینک خارجی این باند خلق کرده‌اید. این موضوع برای احترام به قانون کپی رایت و همین‌طور، جلوگیری از جریمه شدن توسط گوگل، کمک خواهد کرد. به واقع زمانی که از یک وب‌سایت برداشت موضوعی داشته یا به صورت مستقیم بخشی از مطلب منتشرشده در آن را نقل‌قول می‌کنید، لازم خواهد بود که با یک لینک خارجی به مقصد آن، موضوع برداشت را قانونی و موجه کنید. لازم به تاکید است که این موضوع در سئوی سایت، از اهمیت زیادی برخوردار است.

  • outbound link

اما داستان لینک بیلدینگ خارجی اوت باند کاملا متفاوت است، در این سبک لینک‌سازی، شما پیوندهای خارجی را بین سایت‌های مختلف ایجاد می‌کنید؛ یعنی با پرداخت هزینه یا به صورت طبیعی، لینک‌های مختلفی را از سایت‌های دیگر به سمت وب‌سایت خود روانه خواهید کرد.

مفهوم اصلی لینک سازی نوع خارجی، بیشتر به فرایند لینک‌هایی مربوط می‌شود که از وب‌سایت‌های دیگر به سمت سایت شما ارسال می‌شوند و اکثر کارشناسان سئو لینک خارجی لینک این باند را جزو سبک لینک داخلی می‌دانند.

  • یک سبک دیگر لینک سازی خارجی هم داریم! 😉طبیعی و دستی !

جدا از تعریف بالا دو سبک متفاوت دیگر لینک‌سازی خارجی نیز وجود دارد که از آن به عنوان لینک بیلدینگ خارجی طبیعی و دستی یاد می‌شود، در ادامه به صورت کامل با جزئیات این دو روش فرایند لینک‌سازی آشنا خواهیدشد.

  • لینک سازی خارجی طبیعی

در لینک‌سازی طبیعی خارجی، تلاش می‌شود تا با داشتن کیفیت محتوای خوب به صورت طبیعی از وب‌سایت‌های مختلف، لینک دریافت شود. در این روش لینک‌سازی خبری از پرداخت هزینه و دخالت وب‌مستر نیست و تنها به علت فعالیت باکیفیت و حرفه‌ای وب‌سایت لینک‌های مختلف به سمت دامنه یک سایت انتقال داده می‌شوند.

مثلا فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای در زمینه خدمات کیف و کفش دارید و کاربران یک وب‌سایت، زمان گفتگو از خدمات شما تعریف می‌کنند و لینک خرید وبسایت شما را نیز قرار می‌دهند، این روش، سبک لینک سازی طبیعی است. به جهاتی نیز باید این سبک از لینک‌سازی را از موثرترین‌ها در برندسازی و بهبود سئو بدانیم. کیفیت محتوای تولید شده و شرایط صفحات شما به شکلی است که وبسایت‌های دیگر به چشم یک مرجع یا منبع به آن نگاه کرده و بدون دریافت پول یا هر گونه سفارشی، به صورت داوطلبانه به آن لینک‌دهی انجام می‌دهند.

  • لینک سازی خارجی دستی

اما ماجرا در لینک‌سازی دستی کاملا متفاوت است و وب‌مستر سایت با داشتن دید قبلی و استراتژی طراحی شده، خودش وارد کار می‌شود و لینک‌هایی برای وب سایت ایجاد می‌کند. بعضی وقت‌ها نیز با پرداخت هزینه اقدام به خرید بک لینک و خرید رپورتاژ آگهی برای لینک بیلدینگ خارجی خواهد کرد.

سوال مهم ! لینک بیلدینگ خارجی دستی بهتر است یا طبیعی؟

به این نکته مهم توجه کنید که گوگل همواره تاکید دارد فرایند لینک‌سازی وب‌سایت باید طبیعی باشد و وبمستران اقدام به ایجاد لینک نکنند. علت این موضوع آن است که گوگل قصد دارد بهترین و لایق‌ترین وب‌سایت‌ها به رتبه‌های بهتر در موتور جستجو دست پیدا کنند و لینک سازی دستی نوعی میانبر و به عبارت خودمانی کلک زدن محسوب می‌شود!

لینک سازی خارجی

 

اما در حقیقت دنیای وب، این کار شدنی نیست چون اکثر وبمستران حرفه‌ای با پیاده‌سازی استراتژی لینک‌سازی اقدام به خرید و ایجاد لینک می‌کنند و تنها در شرایط خاصی که برند وب‌سایت، مطرح و معروف شده باشد امکان ایجاد لینک‌های طبیعی وجود دارد.

پس چاره کار چیست؟

پیشنهاد ما به شما این است که جانب هر دو طرف را بگیرید! یعنی در قدم اول تلاش کنید تا با داشتن فرایند تولید محتوا قوی و حرفه‌ای، لایق دریافت لینک از دیگر وبسایت‌ها در دنیای وب شوید و سپس در زمان مناسب با داشتن دید حرفه‌ای و درست اقدام به ایجاد لینک‌ها کنید.

نکته مهم در فرایند لینک سازی به صورت دستی یعنی اقداماتی مثل خرید بک لینک و خرید رپورتاژ این است که گوگل فرض کنید لینک‌ها به صورت طبیعی ایجاد شده‌اند، این نکته راز موفقیت شما خواهد بود که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

روش‌های لینک سازی خارجی در سئو

احتمالا مهم‌ترین سوال شما این است چطور بهترین فرایند لینک بیلدینگ خارجی را برای وب‌سایت‌تان پیاده‌سازی کنید؟!

در ادامه روش‌های مختلف لینک سازی در خارج از وب سایت، خدمت شما معرفی می‌شود و سپس به سراغ بهترین استراتژِی ایجاد لینک‌های خارجی حرفه‌ای می‌رویم!

برای اینکه بتوانید به صورت حرفه‌ای یک مسیر لینک بیلدینگ خارجی را برای سایت‌تان پیاده‌سازی کنید آشنایی با ترفندهای مختلف ایجاد لینک‌های خارجی برای شما واجب است.

‌روش‌های لینک سازی خارجی دستی

در قدم اول به سراغ روش‌های لینک‌سازی از نوع خارجی می‌رویم که وبمستران با پرداخت هزینه و همکاری با یکدیگر اقدام به تولید لینک‌ها می‌کنند.

لینک سازی خارجی چیست

  • خرید رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی بهترین ترفند لینک‌سازی است که می‌توانید از آن کمک بگیرید. در این روش لینک سازی، شما با پرداخت هزینه متن مربوطه به وب‌سایت‌تان را در رسانه‌های خبری منتشر می‌کنید. البته خرید رپورتاژ آگهی و انتشار آن نیز چالش‌های خاص خود را داشته و برای انتخاب بهترین وبسایت جهت خرید رپورتاژ آگهی، باید بررسی‌های خوب و کاملی انجام دهید. البته نوشتن خود رپورتاژ آگهی نیز باید کاملا تخصصی انجام شده و کلیه اهداف در آن به شکلی بهینه پیاده‌سازی شود.

  • خرید بک لینک

در این روش، شما با پرداخت هزینه بک لینک‌هایی را به دامنه وب‌سایت‌تان تزریق می‌کنید. در وب امروز، بک لینک به یکی از مهم‌ترین ستون‌های رشد سایت‌ها تبدیل شده است! در اینجا نیز برای خرید بک لینک باید دقت و توجه کافی به خرج داده و انتخاب بک لینک از هر منبعی، لزوما موثر نخواهد بود. حتی گاهی اوقات با خرید اشتباه بک لینک، بدتر به سئو و شرایط وب سایت خود، صدمه خواهید زد.

  • خرید سوشال سیگنال

یکی از روش‌های جذاب دیگر لینک‌سازی از سبک خارجی خرید سوشال سیگنال است، در این روش شما به جای اینکه منتظر دریافت سیگنال‌های طبیعی از شبکه‌های اجتماعی شوید، خودتان با پرداخت پول این لینک‌هارا می‌خرید! با انتخاب بهترین اینفلوئنسرها و حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی مختلف، می‌توانید به برندسازی معتبر کمک کرده و نتایج بهتری را تجربه کنید.

  • قرار دادن لینک

همیشه قرار نیست برای لینک‌سازی خارجی دست به جیب شوید، چون می‌توانید خودتان دست به کار شوید و بعد از انتشار محتوای جدید، آدرس یوآرال آن را در شبکه‌های اجتماعی، فروم‌ها، سایت‌های بازنشر محتوا و… قرار دهید. این روش اگر چه نیازمند زمان بیشتری بوده و باید فعالیت زیادی در آن داشته باشید؛ اما در نهایت اثرگذاری مناسب و البته کم هزینه‌ای خواهد داشت.

در نظر داشته باشید که انتشار پست مهمان، چیزی متفاوت و اگر چه شبیه به خرید و انتشار رپورتاژ آگهی بوده و می‌توان از آن به عنوان یکی از روش‌های لینک سازی خارجی و دریافت بک لینک، نام برد.

  • روش‌های لینک سازی خارجی طبیعی

غیر از روش‌های بالا شما می‌توانید به صورت طبیعی نیز لینک‌هایی را دریافت کنید، در ادامه به 3 نوع اصلی لینک‌سازی طبیعی خارجی آشنا شوید.

  • تولید محتوای باکیفیت

فقط کافی است در فرایند خلق محتوا به فکر ارائه مطالبی باشید که برای کاربران، جذاب و خواندنی باشد و ارزش به اشتراک‌گذاری را نیز داشته باشند.

با این کار در مدت زمان کوتاه خود کاربران با اشتراک مطالب شما در وب‌سایت یا شبکه‌اجتماعی‌شان، لینک‌های خارجی مفیدی به سمت شما روانه می‌کند.

  • شرکت در تبادل نظرها

شما می‌توانید در تبادل نظرهایی که توسط وب سایت‌های مختلف، ارائه می‌شود شرکت کنید و با معرفی خودتان و کسب‌وکارتان، لینک‌های طبیعی حرفه‌ای را به سمت وب سایت‌تان روانه کنید.

  • فعالیت طبیعی در شبکه‌های اجتماعی

اما ساده‌ترین روش برای ایجاد لینک‌های خارجی، کمک گرفتن از شبکه‌های اجتماعی است در این روش شما باید در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل لینکدین، توئیتر، اینستاگرام و تلگرام، فعالیت داشته باشید و به صورت طبیعی سوشال سیگنال برای سایت‌تان ارسال کنید.

چرا به لینک سازی خارجی نیاز داریم؟

خب حالا که به صورت دقیق با موضوع لینک بیلدینگ خارجی آشنا شدید شاید این پرسش در ذهن شما ایجاد شود که چرا به لینک سازی خارج از وب سایت‌تان نیاز دارید؟!

اهمیت لینک سازی خارجی

  • بهبود رتبه در موتورهای جستجو

مهم‌ترین راز به دست آوردن موفقیت در مسیر سئو استفاده درست از لینک‌های خارجی وب سایت است، هر سایتی که شما امروز آن را در نتایج اول جستجو موتور جستجو می‌بینید از یک مسیر پرپیچ و خم حرفه‌ای لینک‌سازی خارجی گذر کرده است!

  • برندینگ قوی‌تر کسب‌وکار

زمانی که وب سایت‌های مختلفی به شما لینک ارجاع می‌دهند در مدت زمان کوتاهی به فرایند برندینگ وب‌سایت شما قدرت بخشیده می‌شود و بین رقبا شناخته می‌شوید.

  • افزایش اعتبار سایت

فرض کنید وبسایت شما از وب سایت‌های قوی با دامنه خوش سابقه نزد گوگل لینک بگیرد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ اعتبار سایت شما نیز نزد گوگل افزایش پیدا خواهد کرد و به نتایج بهتری دست پیدا می‌کنید!

چطور لینک سازی خارجی انجام دهیم؟ آموزش مرحله به مرحله !

حالا که به صورت کامل با مفهوم لینک سازی خارجی آشنا شدید وقت آن است که به سراغ پیاده‌سازی یک فرایند حرفه‌ای لینک‌سازی از نوع خارجی برویم تا بهترین نتیجه را ایجاد کنیم.

لینک سازی خارجی

تکلیف خودتان را مشخص کنید! (لینک بیلدینگ خارجی از کدام مدل ؟!)

برای اینکه یک مسیر حرفه‌ای برای تولید محتوا وب سایت‌تان داشته باشید در قدم اول باید مشخص کنید که قصد استفاده از کدام روش لینک سازی در خارج از سایت را دارید؟! طبیعی یا دستی؟ این کار به شما کمک می‌کند مسیر ذهنی مشخص‌تری داشته باشید.

لینک سازی خارجی برای شما ممنوع است اگر ….

قبل از اینکه دست به کار شوید بهتر است بدانید اگر هنوز موارد مربوط به سئو داخلی وب سایت‌تان از جمله کیفیت محتوا، سرعت، لینک سازی داخلی، سئو تکنیکال و… دارای اشکال است نباید وارد مسیر لینک بیلدینگ خارجی شوید چون گوگل به سایت شما مشکوک خواهد شد و امکان افت رتبه وجود خواهد داشت.

وقت بررسی و آنالیز است: از ابزارها کمک بگیرید

اگر استراتژی داخلی در سئو خارجی سایت شما بدون نقص است وقت وارد شدن به دنیای لینک سازی خارج از سایت است در قدم اول شما باید رقبای‌تان را زیر نظر بگیرید و بررسی کنید تا متوجه شوید که چه مسیری را در فرایند لینک سازی خارجی طی کرده‌اند و سبک طبیعی حوزه کاری‌تان را بشناسید.

استراتژی لینک سازی خارجی را پیاده سازی کنید

پس از اینکه به صورت کامل، فرایند کار رقبا را آنالیز و بررسی کردید وقت دست به کار شدن است تا بهترین فرایند لینک سازی را برای وب سایت‌تان پیاده‌سازی کنید

  • یک نمونه پیشنهاد استراتژی لینک سازی خارجی :

  1. انجام کامل موارد مربوط به سئو داخلی وب سایت
  2. تولید محتو‌ای حرفه‌ای و درجه یک
  3. بررسی دقیق عملکرد رقبا
  4. ایجاد اکانت کاربری در شبکه‌های اجتماعی مختلف
  5. خرید بک لینک‌های باکیفیت نوفالو و فالو
  6. فعال‌سازی کمپین رپورتاژ آگهی
  7. خرید منشن بدون لینک یا برند منشن
  8. آنالیز نتایج لینک سازی پس از اعمال
  9. ایجاد تغییرات لازم در استراتژی
  10. لینک‌سازی مجدد و بررسی

هشدار:

مثال بالا یک نمونه پیشنهاد استراتژی فرضی است و شما به‌هیچ‌وجه نباید از آن برای لینک سازی سایت‌تان کپی بگیرید و همان را اجرا کنید.

این نکته را فراموش نکنید که:

فرایند لینک بیلدینگ خارجی وب سایت، هیچ وقت به پایان نمی‌رسد و تا زمانی که سایت شما فعال است باید در مسیر 1 و سئو خارجی از جمله لینک سازی اقداماتی انجام دهید تا در مسیر رشد باشید.

حرف آخر External link building

لینک سازی خارجی، یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در مسیر سئو و بهینه سازی وب‌سایت است، برای داشتن یک فرایند لینک سازی حرفه‌ای و بدون نقص باید در قدم اول به صورت دقیق، به کمک ابزارهای حرفه‌ای مسیر لینک بیلدینگ خارجی رقبایتان در دنیای وب را پیگیری کنید.

سپس با تحلیل داده‌های به دست آمده و شرایط فعلی وب سایت‌تان، بهترین استراتژی لینک سازی خارجی را ترسیم کنید تا به رتبه‌های بهتری در موتور جستجو دست پیدا کنید، فراموش نکنید که برای موفقیت در مسیر استراتژی لینک بیلدینگ خارجی، داشتن دید تحلیل‌گر، عدم کپی کاری از رقبا و صبر و حوصله حرف اول را می‌زند.

راستی شما چه تجربیات موفقی در مسیر استراتژی لینک سازی خارجی وب‌سایت داشته‌‌اید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات‌تان را با ما و دیگر همراهان تسمینو به اشتراک بگذارید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/05

سلام وقت بخیر
اگر میشه استراتژی لینک سازی خارجی سئو سال 2022 رو هم بزارید دیگه آخر سال میلادی هستیم
سال نو هم پیش پیش مبارک :-)))